3 392 567 läst · 16 664 svar
3393k läst
16,7k svar
Dagens verktygsinköp!
Marcusju skrev:Efter väldigt mycket om och men så blev det till slut en Makita LS1019L gersåg!
Finns på K-Rauta för 8495, men är man ny medlem så får man en 20% Rabattkod som jag använde, då kostade sågen till slut 6796,-
Hade egentligen ställt in mig på denna sen länge, men läste ett och annat om att gejdstyrningen eller de skenorna som sågen rör sig på inte ska vara parallella med klingan, men det har inte jag råkat ut för. Absolut spikraka kap!
Mjukstarten ger en känsla av riktig kvalité, inte alls samma brummande mjukstart som finns på 0815 (den mindre 216mm makita sågen), kombinationen av mjukstarten, den tysta motorn och det extremt snabba sågstoppet (stannar på under 2 sekunder) har fått sambon att själv våga såga med denna!
Avstånd från vägg till framkant: 60cm, men 70cm är att rekommendera med mindre man har någon sorts 90 graders anslutning på dammsugarmunstycket
Rekommenderas starkt för er som går i tankarna att byta gersåg
https://www.k-rauta.se/produkt/kap-...6-0QiBNMIcfm2kzt1SLpwxxmraEW8kIBoC7N4QAvD_BwEMarcusju skrev:
Grymt bra produktbeskrivning på K-rautas hemsida.
Man kan såga både hålkäl OCH golvlist med den!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Gissar det är fullt möjligt och att specen är snålt tilltagen.Jonas Persson skrev:
Var ju nå liknande när Bosch GCM8S eller SJL? kom för en massa år sedan, den skulle inte klara en 45x70 på högkant enligt spec, men grejade en 45x95.
Ja kan ha blandat ihop siffrorna men kontentan är att den sågade större bitar än specen.
Grovkapning av "för långa" bitar som inte är smidiga att hantera inomhus där kapsågen normalt står. Även perfekt vid golvläggning. Kapning av bitar på "fasta konstruktioner" där en stationär kap inte kan användas. exempelvis renkapning av takreglar mot vindskivor.Jonas Persson skrev:
Ser intressant ut - mellan vilka punkter mäter du upp 60 cm? Tänker då på ”framkant” ffa.Marcusju skrev:Efter väldigt mycket om och men så blev det till slut en Makita LS1019L gersåg!
Finns på K-Rauta för 8495, men är man ny medlem så får man en 20% Rabattkod som jag använde, då kostade sågen till slut 6796,-
Hade egentligen ställt in mig på denna sen länge, men läste ett och annat om att gejdstyrningen eller de skenorna som sågen rör sig på inte ska vara parallella med klingan, men det har inte jag råkat ut för. Absolut spikraka kap!
Mjukstarten ger en känsla av riktig kvalité, inte alls samma brummande mjukstart som finns på 0815 (den mindre 216mm makita sågen), kombinationen av mjukstarten, den tysta motorn och det extremt snabba sågstoppet (stannar på under 2 sekunder) har fått sambon att själv våga såga med denna!
Avstånd från vägg till framkant: 60cm, men 70cm är att rekommendera med mindre man har någon sorts 90 graders anslutning på dammsugarmunstycket
Rekommenderas starkt för er som går i tankarna att byta gersåg
GCM 8SJL klarar knappt en 45x70 på högkant vid 90 grader kap. Det blir 5-6mm kvar längst ner längst inFredrikR skrev:Gissar det är fullt möjligt och att specen är snålt tilltagen.
Var ju nå liknande när Bosch GCM8S eller SJL? kom för en massa år sedan, den skulle inte klara en 45x70 på högkant enligt spec, men grejade en 45x95.
Ja kan ha blandat ihop siffrorna men kontentan är att den sågade större bitar än specen.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Jag har aldrig drabbats av att bitarna är för långa och måste grovkapas innan de passas till inomhus (gäller panel eller råspont, inte enstaka 5400 mm reglar som självklart kan vara för långa för att kunna få in i huset). För några år sedan inredde vi en vind med råspont. Virket kapades till med gersåg utomhus och bars upp till vinden två trappor upp. Varför såga två gånger? Har även satt innertak ett flertal gånger och även där kapas bitarna till med gersågen i rummet. Ett av rummen hade 1900 mm i takhöjd och kattvindar. Hur vanligt är det att bitarna inte kan fraktas dit de ska utan att kapa ner dem till kortare längder än vad t ex taket behöver?Alfredo skrev:
Sen är det där med krokigt, jag skulle aldrig ta sticksågen för att kapa änden på takstolen, det blir rakare och snyggare snitt med fogsvansen.
Tror mitt problem är att jag vill få till alla bitar så raka som möjligt då jag lever enligt devisen att är man noga från början blir det mindre strul senare.
Ja det var lite så jag menade. Om jag ska ha en enmetersbit av en sådan har jag inte plats att lägga fem meter virke på kapen utan brukar grovkapa en dryg enmetersbit först för att kunna hantera den.Jonas Persson skrev:
Ingen anledning alls i detta fall men i mitt förra exempel är det enklare att grovkapa först med sticksågen än att bära ut kapsågen.Jonas Persson skrev:
Absolut ett alternativ men jag börjar nog undra om du använt en bra sticksåg med bra blad? Riktigt så oduglig som du verkar tycka är inte en bra stickis.Jonas Persson skrev: