3 356 307 läst · 16 555 svar
3356k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jula sänksåg och klammer&spikpistol från Hornbach.
Köpte även extra skenor till sågen.
Bauhaus var här och levererade nyss.
En tyst (58 db) minikompressor och en dyckertpistol, samt lite limstavar.
Har en större kompressor och en batteridriven dyckert redan, men man kan ju aldrig få för många olika varianter.
En tyst (58 db) minikompressor och en dyckertpistol, samt lite limstavar.
Har en större kompressor och en batteridriven dyckert redan, men man kan ju aldrig få för många olika varianter.
Logga in
Skapa konto
Ett första hjälpen kit som får plats i byxfickan eller som kan fästas i livremmen. När jag gick motorsågskursen för några år sedan så gick typ halva tiden åt till att banka i oss att det var det allra viktigaste, att kunna stoppa blodflödet utan att behöva tillkalla hjälp eller flytta sig. Inte i bilen, garaget eller borta vid oljedunken, utan på dig.F fiskbuggaren skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Dessa köpte jag 2st av. Har precis samma tanke som ivp!
Dessa är inte mycket större än en tändsticksask.
https://www.apotea.se/cederroth-4-in-1-mini-blodstoppare
Dessa är inte mycket större än en tändsticksask.
https://www.apotea.se/cederroth-4-in-1-mini-blodstoppare
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Idag dök den lilla krabaten upp .
Funkar att justera från Levelling Remote appen på telefonen också .
Finjusteringen är dock glappig, måste vara ett måndagsexemplar jag fått så det kommer en ersättare om några dagar.
Funkar att justera från Levelling Remote appen på telefonen också .
Logga in
Skapa konto
Finjusteringen är dock glappig, måste vara ett måndagsexemplar jag fått så det kommer en ersättare om några dagar.
När vi ändå är inne på att stoppa eventuella blödningar så kan jag rekommendera att man införskaffar en tourniquet. En direkt livshotande blödning i en extremitet kan vara svårt att få stopp på med vanlig kompression/första hjälpen. Har man då en tourniquet i närheten så är det en sådan som kommer rädda livet på personen i fråga.I ivp skrev:Ett första hjälpen kit som får plats i byxfickan eller som kan fästas i livremmen. När jag gick motorsågskursen för några år sedan så gick typ halva tiden åt till att banka i oss att det var det allra viktigaste, att kunna stoppa blodflödet utan att behöva tillkalla hjälp eller flytta sig. Inte i bilen, garaget eller borta vid oljedunken, utan på dig.
Är inte det lite av en falsk säkerhet? Hur många skulle, utan utbildning; kunna applicera en sådan korrekt på sitt eget ben? Då tror jag mer på ett ordentligt tryckförband.B boohoo skrev:När vi ändå är inne på att stoppa eventuella blödningar så kan jag rekommendera att man införskaffar en tourniquet. En direkt livshotande blödning i en extremitet kan vara svårt att få stopp på med vanlig kompression/första hjälpen. Har man då en tourniquet i närheten så är det en sådan som kommer rädda livet på personen i fråga.
På sig själv är inte helt enkelt men går (benet klart enklare än en arm). Där emot kan du vara behjälplig i en situation där den faktiskt behövs. Ett tryckförband är inte helt enkelt det heller, framför allt inte där vi pratar större kaliber på blödning.P PatrikJo skrev:
Nu är vi dock fruktansvärt off topic.
Helt enig!I ivp skrev:Ett första hjälpen kit som får plats i byxfickan eller som kan fästas i livremmen. När jag gick motorsågskursen för några år sedan så gick typ halva tiden åt till att banka i oss att det var det allra viktigaste, att kunna stoppa blodflödet utan att behöva tillkalla hjälp eller flytta sig. Inte i bilen, garaget eller borta vid oljedunken, utan på dig.
Jag rekommenderar alla som har möjlighet, att ha ett första förband i vänster benficka. Det är något jag lärde mig i lumpen och som jag har förstått är ett standard-ställe att ha just första förband på. Det hjälpte mig när jag stoppade fingrarna i bordssågen och förbands-väskan jag hade på verktygstavlan visade sig vara usel - i skarpt läge.
Förbandet i fickan var klumpigt men var på rätt plats och gjorde jobbet, när jag själv började bli illamående och svimfärdig.
Jag har köpt ett gäng av dessa och placerat lite överallt så att dom alltid ska vara nära till hands.R Robert-san01 skrev:
I just det här fallet, är dom nog lite för små är jag rädd.
Vilken är den vanligaste skadan vid motorsågs-olyckor? Någon som vet?
Ledsen för off topic, men det är ett ämne som aldrig är fel att ta upp emellanåt.
Fridens!