96 167 läst · 1 756 svar
96k läst
1,8k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Höjda böter hjälper nog inte. Att stoppa fordon och ge dem körförbud är nog bra mycket effektivare än böter.
Edit: Det är nästan komiskt att se hur politikerna uppför sig. Regeringen kör med sin standardlösning ”hårdare straff”. Oppositionen skyller på regeringen för att det finns problem längst ut i verksamheter som de inte löst på två månader.
Det här är alltså de parter som anser att de är lämpliga att leda landet….
Edit: Det är nästan komiskt att se hur politikerna uppför sig. Regeringen kör med sin standardlösning ”hårdare straff”. Oppositionen skyller på regeringen för att det finns problem längst ut i verksamheter som de inte löst på två månader.
Det här är alltså de parter som anser att de är lämpliga att leda landet….
Redigerat:
Det skulle ju kunna kvala in i vårdslöshet. I alla fall i de lägen där de orsakar problem.
Men hörrni, det är sällan personbilar orsakar totalkaos, dom är enkla att köra runt eller flytta på. Det är lastbilar som orsakar kaos och dom har oftast vinterdäck med godkänt mönsterdjup, grejen är att det inte räcker när det kommer såna mängder och man har t.ex. en EU dragare med enkel bakaxel. Då är det snökedjor som gäller och det har vi inget krav på att ha med tunga fordon i Sverige, till skillnad mot t.ex. Norge.
Renoverare
· Kalmar
· 2 851 inlägg
Vi har haft "snökaos" här oxå idag mängder av olyckor där dom som skrevs tidigare fått stänga ölandsbron för det kom nog säkert 7-8 cm snö och ingen vet ju att det är halt när marken är vit så...
Troligtvis inte alla. Men många har nog chefer som gnäller om man väljer att stanna hemma för snöväder.Hannuse skrev:Åh, tusan, då kan vi stryka den tanken.
Men lite märkligt att det är så många som vill åka ut på vägarna trots att vi har all världens information i fickan.
Är det brist i förmågan att tolka informationen, eller resonerar vi som att "Vad kan hända, jag kan väl ändå inte dö?".
Visst, ett antal individer "måste" ju transportera sig av olika anledningar, men att det är så många funderar jag över?
Vårdpersonal är svår. Räddningstjänst är svår. Öststatare är svåra, de blir av med jobbet om de står still.
Men jag lägger delvis ansvar på trafikverket, det är återkommande. 2021 hade ingen plogat RV hos oss och där satt vi ett par 100 bilar på väg hem från arbete. Det hade ju bara snöat hela dagen så de hann väl inte med att ta en pulsåder.
Husägare
· Skåne
· 5 005 inlägg
RoTe skrev:
Man ser aldrig att en timmerbilar som nu får väga 72 ton i vissa regioner har problem med att ta sig fram, även att start med full last i en uppförsbacke!RoTe skrev:
Många timmerbilar har sandningsagregat framför drivhjulen och det är laddat med stenflis, när aggregatet aktiveras är det som man fulldubbade hela bilen med släp på en sekund .
Suck ja dom är rustade för att köra på vägar inte ens personbilar klarar av. Dom har alltid helt nya däck monterade på hösten, av bästa kvalitet, dom har alltid boggi eller tandemdrift så att dom endera kan lägga nästan 20 ton på drivaxeln eller att båda drivaxlarna driver, dom har diffspärrar, dom har som du säger sandningsaggregat. Dom är exakt raka motsatsen mot en europadragare som är byggd att gå så billigt som möjligt på motorvägarna runt om europa, på bra väglag och dom har exakt ingen extra utrustning, vet inte idag men dom har säkert bara elektronisk diffspärr, alltså det hjulet som spinner bromsas av färdbromsen. Allt för att dina jäkla paket från Amazon ska vara så billiga att frakta som möjligt.L Leif i Skåne skrev:Man ser aldrig att en timmerbilar som nu får väga 72 ton i vissa regioner har problem med att ta sig fram, även att start med full last i en uppförsbacke!
Många timmerbilar har sandningsagregat framför drivhjulen och det är laddat med stenflis, när aggregatet aktiveras är det som man fulldubbade hela bilen med släp på en sekund .
Varför drar du ens upp timmerbilar?? Var det nåt mer du ville veta?
timmerbilar behöver inte dras upp - de håller sig på vägen. Vad menar du? ;-)RoTe skrev:Suck ja dom är rustade för att köra på vägar inte ens personbilar klarar av. Dom har alltid helt nya däck monterade på hösten, av bästa kvalitet, dom har alltid boggi eller tandemdrift så att dom endera kan lägga nästan 20 ton på drivaxeln eller att båda drivaxlarna driver, dom har diffspärrar, dom har som du säger sandningsaggregat. Dom är exakt raka motsatsen mot en europadragare som är byggd att gå så billigt som möjligt på motorvägarna runt om europa, på bra väglag och dom har exakt ingen extra utrustning, vet inte idag men dom har säkert bara elektronisk diffspärr, alltså det hjulet som spinner bromsas av färdbromsen. Allt för att dina jäkla paket från Amazon ska vara så billiga att frakta som möjligt.
Varför drar du ens upp timmerbilar?? Var det nåt mer du ville veta?
Oklart om du är ironisk eller vad men man kan så klart inte av flera skäl bygga dragbilar som ligger på motorvägarna i europa lika brutalt biffiga som svenska timmerbilar, varken ekonomi eller miljö tillåter det.rampante skrev:
vad är det för skitförslag från TRV att på förhand stänga av vissa vägar! Trafiken kommer då köra på mindre-sämre vägar, framförallt lastbilstrafiken.
1 steg ett måste vara krav på snökedjor för lastbilar när så krävs
2 kolla däcken på LB o LBS vid infart till Sverige under vinterhalvåret
3 stoppa all lastbilstrafik om så krävs, men inte som första förslag
4 TRV måste ha resurser att snöröja o halkbekämpa
5 Regeringen måste ha tydligare krav på TRV att det är de som har ledningsansvaret (verkar enligt TRV inte ha varit så)
1 steg ett måste vara krav på snökedjor för lastbilar när så krävs
2 kolla däcken på LB o LBS vid infart till Sverige under vinterhalvåret
3 stoppa all lastbilstrafik om så krävs, men inte som första förslag
4 TRV måste ha resurser att snöröja o halkbekämpa
5 Regeringen måste ha tydligare krav på TRV att det är de som har ledningsansvaret (verkar enligt TRV inte ha varit så)
Framförallt ska straffen vara rejäla för att som yrkeschafför hindra trafiken.
Körde i gbg för några år sen, strax innan 15, nysnö och varningar, i en trefilig uppförsbacke kör jag om två stillastående lastbilar som fått stopp, den tredje lastbilen som kör bakom mig svänger sävligt ut i tredje filen och får sen stopp jämnsides dom två andra...
Fem minuter senare kom det ut på radion att det var helt stopp RV40 österut pga stillastående lastbilar. För den som kan gbg så inser man att tunnlar/E6 och större delen av stan också kommer stanna då.
Det beslutet ska ju belönas med indraget körkort och bolagsböter på 80% av tillgångarna.
Körde i gbg för några år sen, strax innan 15, nysnö och varningar, i en trefilig uppförsbacke kör jag om två stillastående lastbilar som fått stopp, den tredje lastbilen som kör bakom mig svänger sävligt ut i tredje filen och får sen stopp jämnsides dom två andra...
Fem minuter senare kom det ut på radion att det var helt stopp RV40 österut pga stillastående lastbilar. För den som kan gbg så inser man att tunnlar/E6 och större delen av stan också kommer stanna då.
Det beslutet ska ju belönas med indraget körkort och bolagsböter på 80% av tillgångarna.
Jo ett stort pinsamt skämt är det att misslyckas med en Europaväg.trähandtag skrev:vad är det för skitförslag från TRV att på förhand stänga av vissa vägar! Trafiken kommer då köra på mindre-sämre vägar, framförallt lastbilstrafiken.
1 steg ett måste vara krav på snökedjor för lastbilar när så krävs
2 kolla däcken på LB o LBS vid infart till Sverige under vinterhalvåret
3 stoppa all lastbilstrafik om så krävs, men inte som första förslag
4 TRV måste ha resurser att snöröja o halkbekämpa
5 Regeringen måste ha tydligare krav på TRV att det är de som har ledningsansvaret (verkar enligt TRV inte ha varit så)
Ploga samt SALTA så mycket det går, hur svårt kan det vara?
Men det sitter väl en bunt "miljömuppar" hos Trafikverket som hatar fordon?