Det är de där utländska lastbilarna...
 
E4 börjar i Helsingborg, så det är säkert skåningar. *IRONI*
 
Skåningar eller andra nordtyskar - Det är samma sak.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Sen undrar man ju hur det gick till.
För att hela tjugo bilar ska vara inblandade måste ju olyckan hållt på sen tidigt åttiotal?
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Hur olik en nyhetsrapportering kan vara , här fick de ~60cm snö i Californien och inget gnäll över hur myndigheterna hanterat det hela, låter bara som de fattat väderrapporten och agerat efter den.

 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Hur olik en nyhetsrapportering kan vara , här fick de ~60cm snö i Californien och inget gnäll över hur myndigheterna hanterat det hela, låter bara som de fattat väderrapporten och agerat efter den.

[media]
De är väl vana, bränder, ras, jordbävningar, stormar. Jämfört med det är väl snö inte så farligt?
 
Det är väl så att i Kalifornien så ser man det här som ett extremväder och håller sig hemma och accepterar att det blir lite stökigt på vägarna... 🙄
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl så att i Kalifornien så ser man det här som ett extremväder och håller sig hemma och accepterar att det blir lite stökigt på vägarna... 🙄
Förra vintern var ganska snöfattig för dom ;)


 
RoTe
Är väl ändå lite skillnad på Donnerpasset och Skåne? Jag körde över där i början av maj ett år och det var flera flera meter höga snövallar längs vägen.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu har DN en artikel om han som ville såga upp räcket. Artikeln tillför egentligen ingenting och tyvärr missar man det allra viktigaste, hur akut den där transporten egentligen var:

[länk]
Och ett tydligt bevis på hur byråkrati förstör samhället, tragiskt.
Ingen vågar ta ett beslut längre utan väntar på att någon annan ska göra det.
Verkar som att vi går mot ett Rysslands-syndrom om ingenting görs för att slå sönder byråkratin.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
alla skyller på alla, men vem har ansvaret?

Snöröjarna har sin instruktioner att köra när det kommit tillräckligt med snö eller om halkbekämpning krävs- antar här måste det finnas dialog mellan TRV och de olika snöröjarna/halkbekämpningsenheter i oklara situationer. Nu var snökaoset ingen oklar situation, men så snart vägen inte gick att ta sig fram på kunde den inte heller göras framkomlig

LST- vs TRV vad är gången? jag kan inte!

Polisen/räddningstjänsten - vs LST o TRV. Här funderar jag på vem som tar ansvaret att stänga av en väg i en trafikolycka. Detta brukar ju fungerar snabbt, där polisen med kort varsel stänger av påfart och leder trafiken av vägen. Är det TRV som ger instruktionerna eller sköter polis detta helt själv?

Bärgarna kallas bara till platsen när behov uppkommer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
alla skyller på alla, men vem har ansvaret?

Snöröjarna har sin instruktioner att köra när det kommit tillräckligt med snö eller om halkbekämpning krävs- antar här måste det finnas dialog mellan TRV och de olika snöröjarna/halkbekämpningsenheter i oklara situationer. Nu var snökaoset ingen oklar situation, men så snart vägen inte gick att ta sig fram på kunde den inte heller göras framkomlig

LST- vs TRV vad är gången? jag kan inte!

Polisen/räddningstjänsten - vs LST o TRV. Här funderar jag på vem som tar ansvaret att stänga av en väg i en trafikolycka. Detta brukar ju fungerar snabbt, där polisen med kort varsel stänger av påfart och leder trafiken av vägen. Är det TRV som ger instruktionerna eller sköter polis detta helt själv?

Bärgarna kallas bara till platsen när behov uppkommer.
Tja, det var ungefär samma frågor som jag hade 4 januari i inlägg #1 i denna tråd.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jo jag vet att många ställt denna fråga, men genom att bena upp aktörer kanske någon med bättre insyn lättare svara eller ge ledtrådar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.