Fairlane Fairlane skrev:
Anledningen till att det är dumt att salta med snön är fysik, inte politik.
Ja, vi ser att du även vill ploga, men om det 15 minuter senare blåst igen så gör saltet det bara värre.

En lösning är förstås att ha 50' plogbilar redo i landet för att kunna köra rent alla europavägar. Det lär väl behövas 100' personer som är redo att rycka in också med kort varsel. Dyrt kommer det bli men en rejäl skattehöjning löser väl det. Är det ditt förslag?
Jo men återigen, i mer upplysta regioner av av arma Sverige så använder man då kombibilar som både plogar samt saltar. Fungerar alldeles utmärkt!
 
Inte i det väderförhållandet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
P Pjer Polanski skrev:
Jag anser nog att vi bör kunna förvänta oss mer från våra myndigheter.

Att påtala att bilister ska sluta använda en modern europaväg på grund av snöfall, i ett land som har den typ av vinterklimat, är ganska besynnerligt. I Sverige finns det elva europavägar, plus tre som inte går på svensk mark utan börjar vid färjelägen mot utlandet, totalt 14 enligt wikipedia.

Vi har lag på exempelvis vinterdäck, och den ska man givetvis följa och dessa bilister som inte följer det ska bli reglerade enligt lag. Bilisten ska uppfylla lagkraven med andra ord, varken mer eller mindre. Att nya dyra däck är bättre, att fyrhjulsdrift är bra och ABS är en smart sak tar inte lagen hänsyn till.
Att då påstå att bilister borde haft det ena och det andra med sig för då hade detta inte uppstått kan inte vara sanningen.
Om systemet är så bräckligt att om en av tusen bilister gör fel val och kör fast så blir det kaos på en Europaväg i ett modernt land?

Jag tror inte förklaringen till dessa "kaos-scenarion" är medborgarnas dumheter, utan mer på förutsättningar medborgare har som våra myndigheter, kommuner och liknande erbjuder.
Okej okej, vissa medborgare kanske inte tänker hela vägen själva som vi andra här på forumet, men det ska vårt samhällssystem kunna hantera.
Nu är det exempelvis översvämning runt Kävlingeån - Det lutar åt liknande kaos där, någon tar beslut att öppna dammluckor, någon annan tar inte beslut alls, sandsäckar räcker inte och medborgarna försöker med små medel att bygga skydd av det man hittar. Liknande tema med andra ord.

Nedan text är från Aftonbladets Kadhammar, intressant (om det är sant) angående beredskapen förr. Kanske någon här på forumet som kan berätta mer?

”Vägmästaren med hjälp av biträdande vägmästare ansvarade för ett område på 30–35 mil väg. På 1960-talet hade vi beredskap dygnet runt varannan vecka och var alltid tillgängliga på telefon. När vi blev två man till hade vi beredskap var fjärde vecka året runt. Till vår hjälp hade vi 20–25 personer, tre egna lastbilar, tre väghyvlar samt lastmaskiner. Vid behov lejdes lastbilar in för att ploga och sanda vintertid. Vägarna inspekterades så gott som dagligen och vintertid åkte vi ut vid två-tretiden på natten och kollade väglaget.”

[länk]
Jamen har du inte förstått - det här är resultatet av politikernas ideliga nedskärningar inom diverse områden. Men för att det ska låta fint så kallar man det för effektiviseringar.
Men skattemedel till för att göda redan välbeställda personer finns det gott om i form av bl.a. bolåneränte-, ROT- och RUT-avdrag. Dit går det många tiotals härliga miljarder årligen.
 
D Daniel 109 skrev:
Inte i det väderförhållandet.
Jo det kan diskuteras i det oändliga.

Men nu är jag ganska säker på att man noga ser på det här i utredningen och vilka tidpunkter man utförde snöröjning samt om då även saltning ingick.
 
Fairlane
Skiljer sig de politiska direktiven mellan norr och söder för ett verk som trafikverket? Om inte verkar det ju märkligt att påstå att det beror på politiken att man inte saltar under dessa förhållanden i söder om man saltar i norr under liknande förhållanden.

Däremot lär beredskapen att så fort stora mängder snö skilja mellan norr och söder, vilket är.högst rimligt
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Jamen har du inte förstått - det här är resultatet av politikernas ideliga nedskärningar inom diverse områden. Men för att det ska låta fint så kallar man det för effektiviseringar.
Men skattemedel till för att göda redan välbeställda personer finns det gott om i form av bl.a. bolåneränte-, ROT- och RUT-avdrag. Dit går det många tiotals härliga miljarder årligen.
Det är det väl inte? Det som till sist gjordes hade kunnat göras tidigare och mer koordinerat. Då hade det på köpet blivit billigare.
Detta är funktionell dumhet och har inget med privatiseringar eller ert hatade ROT att göra.
 
Det är stora skillnader mellan snö i övriga landet och snöväder i Skåne.
Problemet uppstår vid östlig snöstorm och kyla.
Vid kaoset på E22 kom det mindre än 20cm snö totalt i skogsterräng men där det är fritt för stormen är åkrar helt bara och allt snö samlas i drivor på läsidan av hinder.
På E22 fanns det drivor från toppen på viltstängsel 2,5 meter högt till mitten av motorvägen! Då hjälper det inte att salta!
 
  • Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är det väl inte? Det som till sist gjordes hade kunnat göras tidigare och mer koordinerat. Då hade det på köpet blivit billigare.
Detta är funktionell dumhet och har inget med privatiseringar eller ert hatade ROT att göra.
Vad skulle ha gjorts tidigare?
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är stora skillnader mellan snö i övriga landet och snöväder i Skåne.
Problemet uppstår vid östlig snöstorm och kyla.
Vid kaoset på E22 kom det mindre än 20cm snö totalt i skogsterräng men där det är fritt för stormen är åkrar helt bara och allt snö samlas i drivor på läsidan av hinder.
På E22 fanns det drivor från toppen på viltstängsel 2,5 meter högt till mitten av motorvägen! Då hjälper det inte att salta!
jo men i Skåne hjälper det mycket sannolikt med att salta. Sen efter att man löst problematiken med långtradares däck så kan man kanske skära ned på saltandet.

Angående drivor så ser jag inte någon större skillnad om man jämför med E14 till Trondheim eller E10 till Narvik. Ytterst sällan man ser att man får stänga de här vägarna som då går genom fjällmiljö med precis samma utmaning med drivbildning.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Angående drivor så ser jag inte någon större skillnad om man jämför med E14 till Trondheim eller E10 till Narvik. Ytterst sällan man ser att man får stänga de här vägarna som då går genom fjällmiljö med precis samma utmaning med drivbildning.
Nu kör jag sällan där (eller för den delen i Skåne), men fungerar det väl på E14 och E10 när det blåser så att det inte syns att plogen passerade 15 minuter innan? Kör man plog en gång i kvarten då?

Hur är det med trafikintensiteten på de vägarna jämfört med E14 och E10?

Sen gissar jag att man har betydligt fler plogar etc längre norrut än man har i Skåne, vilket är helt rimligt med tanke på att sannolikheten för stora mängder snö är mycket större.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nu kör jag sällan där (eller för den delen i Skåne), men fungerar det väl på E14 och E10 när det blåser så att det inte syns att plogen passerade 15 minuter innan? Kör man plog en gång i kvarten då?

Hur är det med trafikintensiteten på de vägarna jämfört med E14 och E10?

Sen gissar jag att man har betydligt fler plogar etc längre norrut än man har i Skåne, vilket är helt rimligt med tanke på att sannolikheten för stora mängder snö är mycket större.
Jo E14 samt E10 har ju helt klart lägre trafikintensitet men öppna är de förutom i mer extrema fall.
Sen hela mitt resonemang gäller då enbart Europavägar, de ska vara öppna inkl E22.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo E14 samt E10 har ju helt klart lägre trafikintensitet men öppna är de förutom i mer extrema fall.
Sen hela mitt resonemang gäller då enbart Europavägar, de ska vara öppna inkl E22.
OK, så även E14 och E10 kan stängas i extrema fall, trots lägre trafikintensitet, dvs det måste sitta miljömuppar och styra skötseln av dessa vägar också?

En högre trafikintensitet påverkar utfallet väldigt mycket. Om en lastbil ställer sig tvärtsöver vägen och det tar två timmar att få bort den så att trafik kan passera så drabbas väldigt många fler på en högt trafikerad väg än en lågt trafikerad väg. Dessutom blir det svårare att komma fram med bärgare och andra räddningsfordon på den vägen med högre intensitet.

Men hur är det när vägen blåser igen på 15 minuter, kommer det en ny plogbil då på dessa vägar?
 
Fairlane Fairlane skrev:
OK, så även E14 och E10 kan stängas i extrema fall, trots lägre trafikintensitet, dvs det måste sitta miljömuppar och styra skötseln av dessa vägar också?

En högre trafikintensitet påverkar utfallet väldigt mycket. Om en lastbil ställer sig tvärtsöver vägen och det tar två timmar att få bort den så att trafik kan passera så drabbas väldigt många fler på en högt trafikerad väg än en lågt trafikerad väg. Dessutom blir det svårare att komma fram med bärgare och andra räddningsfordon på den vägen med högre intensitet.

Men hur är det när vägen blåser igen på 15 minuter, kommer det en ny plogbil då på dessa vägar?
Jo jag nöjer mig med blåsten och drivor. På utsatta ställen så är då då snödrevsskydd monterade.
https://www.skogskunskap.se/vagar-i-skogen/drift-och-underhall/vinterunderhall/skydd-mot-snodrev/
Sen har jag då noterat att man får tillgripa konvojkörning när det är riktigt uselt. Samma sak i Norge.
 
Jag vet inte varför du får för dig att vi inte har kombinationen plog/saltspridare på samma bil i Skåne. Det har vi. Jag plogar snö, dock med traktor, och jag kan med bestämdhet hävda att salt är helt meningslöst när läget är som det var på E22. Det som möjligtvis hade fungerat är att det plogades en gång i kvarten men eftersom snön polerar vägen hade det troligen inte hjälpt mot trafikolyckor. Det är bättre att ploga ofta och inte salta då det hindrar snön från att driva vidare.

Du har inte fått något medhåll om att salt hade hjälpt i det här fallet och bör kanske fundera på varför.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Sen har jag då noterat att man får tillgripa konvojkörning när det är riktigt uselt. Samma sak i Norge.
Absolut kan man göra det, om det är rimlig intensitet. I Norge stänger man även av Europavägar om vädret är för dåligt. Det vill du ju inte göra, de ska alltid fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.