96 871 läst · 1 756 svar
97k läst
1,8k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Husägare
· Jönköping
· 5 757 inlägg
Jag anser nog att vi bör kunna förvänta oss mer från våra myndigheter.
Att påtala att bilister ska sluta använda en modern europaväg på grund av snöfall, i ett land som har den typ av vinterklimat, är ganska besynnerligt. I Sverige finns det elva europavägar, plus tre som inte går på svensk mark utan börjar vid färjelägen mot utlandet, totalt 14 enligt wikipedia.
Vi har lag på exempelvis vinterdäck, och den ska man givetvis följa och dessa bilister som inte följer det ska bli reglerade enligt lag. Bilisten ska uppfylla lagkraven med andra ord, varken mer eller mindre. Att nya dyra däck är bättre, att fyrhjulsdrift är bra och ABS är en smart sak tar inte lagen hänsyn till.
Att då påstå att bilister borde haft det ena och det andra med sig för då hade detta inte uppstått kan inte vara sanningen.
Om systemet är så bräckligt att om en av tusen bilister gör fel val och kör fast så blir det kaos på en Europaväg i ett modernt land?
Jag tror inte förklaringen till dessa "kaos-scenarion" är medborgarnas dumheter, utan mer på förutsättningar medborgare har som våra myndigheter, kommuner och liknande erbjuder.
Okej okej, vissa medborgare kanske inte tänker hela vägen själva som vi andra här på forumet, men det ska vårt samhällssystem kunna hantera.
Nu är det exempelvis översvämning runt Kävlingeån - Det lutar åt liknande kaos där, någon tar beslut att öppna dammluckor, någon annan tar inte beslut alls, sandsäckar räcker inte och medborgarna försöker med små medel att bygga skydd av det man hittar. Liknande tema med andra ord.
Nedan text är från Aftonbladets Kadhammar, intressant (om det är sant) angående beredskapen förr. Kanske någon här på forumet som kan berätta mer?
”Vägmästaren med hjälp av biträdande vägmästare ansvarade för ett område på 30–35 mil väg. På 1960-talet hade vi beredskap dygnet runt varannan vecka och var alltid tillgängliga på telefon. När vi blev två man till hade vi beredskap var fjärde vecka året runt. Till vår hjälp hade vi 20–25 personer, tre egna lastbilar, tre väghyvlar samt lastmaskiner. Vid behov lejdes lastbilar in för att ploga och sanda vintertid. Vägarna inspekterades så gott som dagligen och vintertid åkte vi ut vid två-tretiden på natten och kollade väglaget.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ildts-och-socialdemokraternas-privatiseringar
Att påtala att bilister ska sluta använda en modern europaväg på grund av snöfall, i ett land som har den typ av vinterklimat, är ganska besynnerligt. I Sverige finns det elva europavägar, plus tre som inte går på svensk mark utan börjar vid färjelägen mot utlandet, totalt 14 enligt wikipedia.
Vi har lag på exempelvis vinterdäck, och den ska man givetvis följa och dessa bilister som inte följer det ska bli reglerade enligt lag. Bilisten ska uppfylla lagkraven med andra ord, varken mer eller mindre. Att nya dyra däck är bättre, att fyrhjulsdrift är bra och ABS är en smart sak tar inte lagen hänsyn till.
Att då påstå att bilister borde haft det ena och det andra med sig för då hade detta inte uppstått kan inte vara sanningen.
Om systemet är så bräckligt att om en av tusen bilister gör fel val och kör fast så blir det kaos på en Europaväg i ett modernt land?
Jag tror inte förklaringen till dessa "kaos-scenarion" är medborgarnas dumheter, utan mer på förutsättningar medborgare har som våra myndigheter, kommuner och liknande erbjuder.
Okej okej, vissa medborgare kanske inte tänker hela vägen själva som vi andra här på forumet, men det ska vårt samhällssystem kunna hantera.
Nu är det exempelvis översvämning runt Kävlingeån - Det lutar åt liknande kaos där, någon tar beslut att öppna dammluckor, någon annan tar inte beslut alls, sandsäckar räcker inte och medborgarna försöker med små medel att bygga skydd av det man hittar. Liknande tema med andra ord.
Nedan text är från Aftonbladets Kadhammar, intressant (om det är sant) angående beredskapen förr. Kanske någon här på forumet som kan berätta mer?
”Vägmästaren med hjälp av biträdande vägmästare ansvarade för ett område på 30–35 mil väg. På 1960-talet hade vi beredskap dygnet runt varannan vecka och var alltid tillgängliga på telefon. När vi blev två man till hade vi beredskap var fjärde vecka året runt. Till vår hjälp hade vi 20–25 personer, tre egna lastbilar, tre väghyvlar samt lastmaskiner. Vid behov lejdes lastbilar in för att ploga och sanda vintertid. Vägarna inspekterades så gott som dagligen och vintertid åkte vi ut vid två-tretiden på natten och kollade väglaget.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ildts-och-socialdemokraternas-privatiseringar
Vill vi leva i ett samhälle där myndigheter detaljstyr och individen inte har möjlighet att fatta egna beslut?P Pjer Polanski skrev:Jag anser nog att vi bör kunna förvänta oss mer från våra myndigheter.
Att påtala att bilister ska sluta använda en modern europaväg på grund av snöfall, i ett land som har den typ av vinterklimat, är ganska besynnerligt. I Sverige finns det elva europavägar, plus tre som inte går på svensk mark utan börjar vid färjelägen mot utlandet, totalt 14 enligt wikipedia.
Vi har lag på exempelvis vinterdäck, och den ska man givetvis följa och dessa bilister som inte följer det ska bli reglerade enligt lag. Bilisten ska uppfylla lagkraven med andra ord, varken mer eller mindre. Att nya dyra däck är bättre, att fyrhjulsdrift är bra och ABS är en smart sak tar inte lagen hänsyn till.
Att då påstå att bilister borde haft det ena och det andra med sig för då hade detta inte uppstått kan inte vara sanningen.
Om systemet är så bräckligt att om en av tusen bilister gör fel val och kör fast så blir det kaos på en Europaväg i ett modernt land?
Jag tror inte förklaringen till dessa "kaos-scenarion" är medborgarnas dumheter, utan mer på förutsättningar medborgare har som våra myndigheter, kommuner och liknande erbjuder.
Okej okej, vissa medborgare kanske inte tänker hela vägen själva som vi andra här på forumet, men det ska vårt samhällssystem kunna hantera.
Nu är det exempelvis översvämning runt Kävlingeån - Det lutar åt liknande kaos där, någon tar beslut att öppna dammluckor, någon annan tar inte beslut alls, sandsäckar räcker inte och medborgarna försöker med små medel att bygga skydd av det man hittar. Liknande tema med andra ord.
Nedan text är från Aftonbladets Kadhammar, intressant (om det är sant) angående beredskapen förr. Kanske någon här på forumet som kan berätta mer?
”Vägmästaren med hjälp av biträdande vägmästare ansvarade för ett område på 30–35 mil väg. På 1960-talet hade vi beredskap dygnet runt varannan vecka och var alltid tillgängliga på telefon. När vi blev två man till hade vi beredskap var fjärde vecka året runt. Till vår hjälp hade vi 20–25 personer, tre egna lastbilar, tre väghyvlar samt lastmaskiner. Vid behov lejdes lastbilar in för att ploga och sanda vintertid. Vägarna inspekterades så gott som dagligen och vintertid åkte vi ut vid två-tretiden på natten och kollade väglaget.”
[länk]
I så fall finns det flera länder längre österut som måste vara paradiset. Problemet är att det blir köer o stopp även där…
Vill man leva i ett samhälle där vi får fatta egna beslut måste man nog tyvärr acceptera att det blir såhär Ibland.
Vissa är ju tyvärr inte mogna för att fatta egna beslut och det är då skönt att kunna säga att det är en myndighets fel istället för eget ansvar. Konsekvenstänk o riskanalys är något man inte orkar med eller klarar av.
Det är där vi har problemet.
Redigerat:
Jo det här har enligt min mening fått en klart märklig fokusering och det är vad Trafikverkets GD gjorde när det här hände. Jag vet inte vad han skulle kunna gjort under det akuta skedet?
Däremot är det viktigt att reda ut vilka direktiv GD gett sina regioner angående väghållning och operativ beredskap.
Från igår kväll.
https://www.tv4play.se/klipp/8f5da8...der-e22-kaoset?playlist=P79XgPs9Ubwusq0HXfZB8
Däremot är det viktigt att reda ut vilka direktiv GD gett sina regioner angående väghållning och operativ beredskap.
Från igår kväll.
https://www.tv4play.se/klipp/8f5da8...der-e22-kaoset?playlist=P79XgPs9Ubwusq0HXfZB8
Är det rätt tolkat att om man begär att myndigheter gör det dom de facto är till för så kan man lika gärna flytta någon annanstans? Är det så enkelt?B Byggsnyggen skrev:
Kopplingen mellan att hålla en väg öppen och individens egna rätt att bestämma över sitt liv är inte helt solklar.
Jag tror du har helt rätt i att många av människorna i landet inte tänker till i alla lägen, men ska inte samhället och våra myndigheter kunna hantera det utan att det blir med livet som insats.
Tekniken i en modern bil är uppbyggd så, den tar över och hanterar din sladd när du tappade kontrollen, för att du är människa. Metaforisk tänkt.
Om vi fantiserar att våra myndigheter är företag som vi köper tjänster från, hade vi köpt fler tjänster från dom i framtiden?
Nyfikenheten är enorm på hur direktiven såg ut den aktuella dagen.P paralun skrev:
Trafikverket har en egen, enligt mig en mycket bra, sektion som arbetar med beredskap. Trafikverket har egna bandvagnar exempelvis. Och mer därtill.
Blev dom aktiverade skyndsamt enligt plan?
Enligt Trafikverkets egna broschyr:
Vi kan erbjuda följande:
• Ledningsbandvagnar
• Transportbandvagnar
• Transportbandvagnar med flak
• Transportbandvagnar för bränsletransport
• Bandvagnar för bekämpning av skogsbrand
• SjukvårdsbandvagnarBandvagnsstyrkan har tillgång till de flesta radiosystemen.
Möjlighet att utrustahyrbilar/minibussar som ledningsfordon, d.v.s. montera in portabel radioutrustning.Med positioneringsutrustning kan ledning ske av enskild bandvagn i insatsområdet.
Utlarmning sker genom Trafikverkets nationella TIB
https://bransch.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/beredskapsresurser/
Dock verkar man ha nyktrat till och vill förbättra framtiden, kanske någon på forumet vill vara behjälplig och köra bandvagn i kris.
https://bilkaren.se/utbildning/bandvagnsforare-trafikverket/
Redigerat:
De där kan jag köra sedan lumpen. Kom igen bara.P Pjer Polanski skrev:Nyfikenheten är enorm på hur direktiven såg ut den aktuella dagen.
Trafikverket har en egen, enligt mig en mycket bra, sektion som arbetar med beredskap. Trafikverket har egna bandvagnar exempelvis. Och mer därtill.
Blev dom aktiverade skyndsamt enligt plan?
Enligt Trafikverkets egna broschyr:
Vi kan erbjuda följande:
• Ledningsbandvagnar
• Transportbandvagnar
• Transportbandvagnar med flak
• Transportbandvagnar för bränsletransport
• Bandvagnar för bekämpning av skogsbrand
• SjukvårdsbandvagnarBandvagnsstyrkan har tillgång till de flesta radiosystemen.
Möjlighet att utrustahyrbilar/minibussar som ledningsfordon, d.v.s. montera in portabel radioutrustning.Med positioneringsutrustning kan ledning ske av enskild bandvagn i insatsområdet.
Utlarmning sker genom Trafikverkets nationella TIB
[länk]
Dock verkar man ha nyktrat till och vill förbättra framtiden, kanske någon på forumet vill vara behjälplig och köra bandvagn i kris.
[länk]
Jo men om man istället börjar med det triviala för en väghållare så är det snöröjning samt eventuellt saltning.P Pjer Polanski skrev:Nyfikenheten är enorm på hur direktiven såg ut den aktuella dagen.
Trafikverket har en egen, enligt mig en mycket bra, sektion som arbetar med beredskap. Trafikverket har egna bandvagnar exempelvis. Och mer därtill.
Blev dom aktiverade skyndsamt enligt plan?
Enligt Trafikverkets egna broschyr:
Vi kan erbjuda följande:
• Ledningsbandvagnar
• Transportbandvagnar
• Transportbandvagnar med flak
• Transportbandvagnar för bränsletransport
• Bandvagnar för bekämpning av skogsbrand
• SjukvårdsbandvagnarBandvagnsstyrkan har tillgång till de flesta radiosystemen.
Möjlighet att utrustahyrbilar/minibussar som ledningsfordon, d.v.s. montera in portabel radioutrustning.Med positioneringsutrustning kan ledning ske av enskild bandvagn i insatsområdet.
Utlarmning sker genom Trafikverkets nationella TIB
[länk]
Dock verkar man ha nyktrat till och vill förbättra framtiden, kanske någon på forumet vill vara behjälplig och köra bandvagn i kris.
[länk]
Sen har ju Trafikverket själva utmärkta moderniteter som kameror för att kolla läget lite varstans i vägnätet.
Eller sov någon eller var upptagen på möten i sin viktiga kalender?
Är det kraftigt snöfall och blåser så kommer det inte att vara bar asfalt oavsett hur man snöröjer. Det finns de dessutom en rimlighetsgräns för hur mycket resurser man har i beredskap.
Jo med en trovärdig operativ beredskap så undviker man garanterat kaos som det blev nu.D Daniel 109 skrev:
Sen förefaller det då även finnas miljöpolitik i det här när man ser hus "S" agerar.....
Så en sväng med en större kombibil med snöplogar samt saltning hade garanterat gjort att det inte hade blivit kaos.
Hur många har försökt förklara för dig att det skulle har förvärrat situationen? Det tycks som att du har väldigt svårt att ta in information.
Hur skulle en kombil som både plogar samt saltar förvärra situationen?D Daniel 109 skrev:
Ska väl vara om Trafikverket har fått någon galen miljöpolicy då? "Nä skicka inte ut några kombibilar"...
Det kommer alltid finnas tillfällen som ingen kan förbereda sig på, varken du, jag eller myndigheter. Så att kräva beredskap mot allt udda och sällan är en utopi.
Men vi ska nyttja dom resurser vi har på ett effektivt och smart sätt.
Däremot så är det märkligt att det i många fall tar sådan lång tid innan handling, när "skiten träffat fläkten" så upplever jag att många i beslutsfattande situationer famlar runt i mörker.
På gräsrotsnivå har man klart för sig vad som behöver göras här och nu, men någonting brister så det blir liksom inte av, ingen tar steget.
Men vi ska nyttja dom resurser vi har på ett effektivt och smart sätt.
Däremot så är det märkligt att det i många fall tar sådan lång tid innan handling, när "skiten träffat fläkten" så upplever jag att många i beslutsfattande situationer famlar runt i mörker.
På gräsrotsnivå har man klart för sig vad som behöver göras här och nu, men någonting brister så det blir liksom inte av, ingen tar steget.