Det är bättre att fråga sig varför det inte fungerade, än vem man ska skylla på. Att leta syndabockar medför i allmänhet att ännu färre tar egna initiativ.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
alla skyller på alla, men vem har ansvaret?

Snöröjarna har sin instruktioner att köra när det kommit tillräckligt med snö eller om halkbekämpning krävs- antar här måste det finnas dialog mellan TRV och de olika snöröjarna/halkbekämpningsenheter i oklara situationer. Nu var snökaoset ingen oklar situation, men så snart vägen inte gick att ta sig fram på kunde den inte heller göras framkomlig

LST- vs TRV vad är gången? jag kan inte!

Polisen/räddningstjänsten - vs LST o TRV. Här funderar jag på vem som tar ansvaret att stänga av en väg i en trafikolycka. Detta brukar ju fungerar snabbt, där polisen med kort varsel stänger av påfart och leder trafiken av vägen. Är det TRV som ger instruktionerna eller sköter polis detta helt själv?

Bärgarna kallas bara till platsen när behov uppkommer.
Precis min tanke hela tiden. Här bekräftas det nu att det saknas kompetens, även hos Bengt Ohlsson som i klippet från jan tror att det "inte går att stänga av alla vägar in på en stor väg som E22"..
Man har satsat på tröga pappersvändare istället för operativa individer.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hard-kritik-mot-trafikverket-i-utredning-om-kaoset-pa-e22
#Vafanfårjag?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEV5wB/trafikverket-om-e22-vi-ar-inte-nojda

Trafikverket: Lyckades inte förstå vidden​

Myndigheten har gjort en egen utredning. Där framgår bilden att det var oklart vem som skulle göra vad och att de inte hade någon uppfattning om lägets allvar.

Trafikverket uppger att man kommer att göra en grundlig analys av Länsstyrelsen Skånes oberoende utredning.

– Den här externa utvärderingen har vi inte sett tidigare, men vi välkomnar den. Vi kommer läsa den och göra en grundlig analys därefter, säger Anna Wildt-Persson, Regional direktör för Trafikverket.

Wildt-Persson säger att Trafikverket var förberedda för det extrema vintervädret och att det kom information om många trafikincidenter i Skåne. Bland annat hade man förstärkt bemanningen på trafikcentralen för att hantera händelsen, enligt Wildt-Persson.

– Men vi lyckades inte förstå vidden av problemet i ett tidigt stadie. Det finns ingen ensam aktör som kan lösa en sån här situation ensam, säger hon.

Det handlar om kunskapsbrist om varandras mandat, enligt Wildt-Persson.

Utredningen framhäver erat myndighetsuppdrag att se till att vägarna är framkomliga året om. Enligt ansvarsprincipen är det därför ni som ”som borde tagit ansvar för att leda och samordna krishanteringen på E22”. Vad tänker du om det?

– Ansvarsprincipen innebär att den som har ansvaret i normalfallet har det i kris. I den första gemensamma samverkan, som handlade om att evakuera trafikanter med bandvagnar, utsågs räddningstjänsten till att leda insatsen.
Själva har också Trafikverket gjort en rapport, de sprang omkring som yra höns..:
https://www.aftonbladet.se/a/5BAx41
I intervjuer från utredningen riktas hård kritik mot Trafikverket.

– Alla aktörer tänkte att Trafikverket hade lead, utom Trafikverket själva, säger en chef på länsstyrelsen, enligt minnesanteckningarna som P4 Malmö tagit del av.

– Det är inte någon som varit inblandad i det här som känner sig nöjd. Det är tydligt att det finns brister och vi behöver gå till botten med varje aktör, säger länsöverdirektör Ola Melin på Länsstyrelsen Skåne.

Fler än 1 000 fordon fastnade i snökaoset på E22 mellan Hörby och Kristianstad 3–4 januari. Vissa blev sittande i ett helt dygn. Trots vädervarningar i förväg hölls samtliga vägar och påfarter öppna.
 
Redigerat:
Svarar på ursprungsfrågan "Vad var det som gick fel?".
Vi nedmonterade allmänna värplikten 🙄
Ingen kan längre ta hand om sig själv, än mindre andra, eller fatta ett beslut.
 
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Svarar på ursprungsfrågan "Vad var det som gick fel?".
Vi nedmonterade allmänna värplikten 🙄
Ingen kan längre ta hand om sig själv, än mindre andra, eller fatta ett beslut.
Både på E22an och på byggahus samt troligtvis även på Trafikverket fanns säkert många sansade människor som var myndiga och gjort lumpen innan Berlinmurens fall, brist på gröntjänst är knappast orsaken till trafikkaoset på 22an eller inkompetens/ handlingsförlamning på Trafikverket.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Både på E22an och på byggahus samt troligtvis även på Trafikverket fanns säkert många sansade människor som var myndiga och gjort lumpen innan Berlinmurens fall, brist på gröntjänst är knappast orsaken till trafikkaoset på 22an eller inkompetens/ handlingsförlamning på Trafikverket.
Åh, tusan, då kan vi stryka den tanken.
Men lite märkligt att det är så många som vill åka ut på vägarna trots att vi har all världens information i fickan.
Är det brist i förmågan att tolka informationen, eller resonerar vi som att "Vad kan hända, jag kan väl ändå inte dö?".
Visst, ett antal individer "måste" ju transportera sig av olika anledningar, men att det är så många funderar jag över?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
[länk]

Precis när tråden hade lugnat ner sig. 🤪
Fake news! Det är bara skåningar som fastnar i snöoväder! 😉
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Någon som vill gissa på hur stor sannolikheten är att det längst fram i köerna står östeuropeiska långtradare med blankslitna däck som effektivt pluggar all trafik?
 
  • Gilla
Lived och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Någon som vill gissa på hur stor sannolikheten är att det längst fram i köerna står östeuropeiska långtradare med blankslitna däck som effektivt pluggar all trafik?
Som frekvent nyttjare av en av Sveriges, åtminstone tidigare, mest olycksdrabbade vägar hade jag inte vågat sätta pengar på att det inte är det.

Innan det blev motorväg på E6 mellan Trelleborg och Vellinge så låg långtradarna som plockepinn i dikena när det var halt.
 
O
M Myckling skrev:
Någon som vill gissa på hur stor sannolikheten är att det längst fram i köerna står östeuropeiska långtradare med blankslitna däck som effektivt pluggar all trafik?
Lastbil tvärs över två filer på snöig väg, blockerar trafik nära Nyköping.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minusodds på det! Här från igår. Rak väg två filer. Ändå imponerad att de lyckas!
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
Senaste update från ÖLANDSBRON!

Hela bron i båda riktningarna har varit helt stängd idag (onsdag 3 april) för att polis och bärgare ska få jobba ostört med ett antal trafikolyckor. I kombo med kraftiga nordnordvästliga vindar så är det ingen höjdare varken ute på bron eller på Öland idag med ett par dm nyfallen snö.
 
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Minusodds på det! Här från igår. Rak väg två filer. Ändå imponerad att de lyckas!
Just denna bit av E4 är nog en av de lömskaste vägarna i landet. I väder som detta har jag tom sett personbilar blåsa av vägen i vindbyarna. Lite enklare storm från sidan här polerar upp en fantastisk skridskobana som ingen väghållare klarar att hålla halkfri. Det spelar knappast någon roll vilken nationalitet sommardäcken har.
 
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Minusodds på det! Här från igår. Rak väg två filer. Ändå imponerad att de lyckas!
Ja, och på bilden ser man tydligt att det den vanliga öststats fordonskombinationen kort dragbil med släp som viker sig som en fällkniv när de tappar greppet som ligger i diket. Fullständigt livsfarliga i vinterväglag.
 
Unikt namn
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Minusodds på det! Här från igår. Rak väg två filer. Ändå imponerad att de lyckas!
Föredömlig fickparkering när man behöver slå en stril.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
RoTe
En bekant satt fast 24 timmar på E4 kring Jönköping igår till idag, det som SVT skriver att den stängde igår kväll stämmer inte, det var vid lunchtid och den öppnades strax före lunchtid idag. Nu var han föredömligt förberedd med både mat till sig själv och hunden plus att han har möjlighet att sova i hytten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.