O Ossian K Olsson skrev:
Fast det är inte riktigt så det fungerar så jag undrar vart du är anställd eller vad du har för tjänst..
Jag vill inte avslöja var jag jobbar men det har blivit helt klart viktigare med formalia än resultat.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Artemisia och 17 till
  • Laddar…
Om Trafikverket nu stänger vägen måste det väl ändå stänga vägen och inte låta påfarterna vara öppna. Hur kan de ens stänga vägen 12.47 och sedan fylls vägen bara på med ytterligare fordon som fastnar fram till midnatt?

Från DN:

Klockan 12.47 beslutade Trafikverket att stänga av vägen. Då hade redan många fordon fastnat, och på grund av det stora antalet tillfartsvägar som leder till E22 fortsatte antalet att växa, enligt myndigheten.

Strax efter klockan 16 meddelade polisen att 100 bilar satt fast. Vid 20-tiden uppskattade man att 300 fordon satt fast. Och strax före midnatt beräknades att uppemot 1 000 fordon fastnat.
 
  • Gilla
  • Wow
elsa stina andersson och 9 till
  • Laddar…
O
Fotografen Fotografen skrev:
j
Jag vill inte avslöja var jag jobbar men det har blivit helt klart viktigare med formalia än resultat.
Okej! Jag jobbar på Trafikverket i Skåne och har bland annat en bekant som arbetar som projektledare(förvaltare) för ett av de större driftområdena på väg i Skåne. Har dessutom kontakter som arbetar med drift och underhåll på järnvägen.

De gör vad som krävs.
 
  • Haha
  • Ledsen
maela och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ett av problemen är att handläggare, tjänstemän, chefer och andra befattningshavare i allehanda offentlig förvaltning de senaste 20 åren blivit instruerade att sitta på sina kontor med näsan i skärmen och följa reglementen och rutiner och säkerställa att allt till minsta detalj blir korrekt handlagt och beslutat. Att något resultat ska ramla ut längst ner är inte så viktigt.
Där är en väsentlig anledning till dylika kaos.

//Statsanställd sedan 30+ år
Kan det också spela en roll att ingen vågar fatta beslut utan en mängd konsensmöten och kolla med chefen? Inga ballar så att säga? Jag bara undrar.
 
  • Gilla
villvetanuju och 11 till
  • Laddar…
O
K Krille4 skrev:
Om Trafikverket nu stänger vägen måste det väl ändå stänga vägen och inte låta påfarterna vara öppna. Hur kan de ens stänga vägen 12.47 och sedan fylls vägen bara på med ytterligare fordon som fastnar fram till midnatt?

Från DN:

Klockan 12.47 beslutade Trafikverket att stänga av vägen. Då hade redan många fordon fastnat, och på grund av det stora antalet tillfartsvägar som leder till E22 fortsatte antalet att växa, enligt myndigheten.

Strax efter klockan 16 meddelade polisen att 100 bilar satt fast. Vid 20-tiden uppskattade man att 300 fordon satt fast. Och strax före midnatt beräknades att uppemot 1 000 fordon fastnat.
Är det någon som vet hur lång tid det tog från beslut till att man faktiskt fick upp någon form av avspärrning?

Man får inte glömma att E22 är en av Skånes största pulsåder och en stor väg. Då det saknas digitala skyltar så måste man således skaka fram yrkesfolk som kan åka ut och spärra av. Det är inte det lättaste iom väder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
K Krille4 skrev:
"på grund av det stora antalet tillfartsvägar som leder till E22 fortsatte antalet att växa, enligt myndigheten."
En tanke som slog mig tidigare idag är varför man inte mer aktivt försöker tömma vägen via avfarterna?
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
O
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan det också spela en roll att ingen vågar fatta beslut utan en mängd konsensmöten och kolla med chefen? Inga ballar så att säga? Jag bara undrar.
Varför skulle ingen våga fatta beslut?

Det jag tror har skett här är att prognoserna för röjningen inte hölls. Det är inte normalt att det tar så lång tid att kånka bort en lastbil. Men med tanke på att det skedde fler och fler olyckor samtidigt så förvärra det läget.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hur kan de ens stänga vägen 12.47 och sedan fylls vägen bara på med ytterligare fordon som fastnar fram till midnatt?
Ja, det undrade jag som lekman också i #1.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
O
C cpalm skrev:
En tanke som slog mig tidigare idag är varför man inte mer aktivt försöker tömma vägen via avfarterna?
Det du gör då är att leda om hundratals bilar på vägar som är dåligt plogade och inte har kapaciteten att ta emot dom. Där tex möten mellan två lastbilar kan stoppa upp allt på den vägen också.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Är det någon som vet hur lång tid det tog från beslut till att man faktiskt fick upp någon form av avspärrning?

Man får inte glömma att E22 är en av Skånes största pulsåder och en stor väg. Då det saknas digitala skyltar så måste man således skaka fram yrkesfolk som kan åka ut och spärra av. Det är inte det lättaste iom väder.
Jag förstår att det absolut tar tid att spärra av men det låter ju helt orimligt att de beslutade att stänga vägen 12.47 och att det sedan körde fast ytterligare 700 fordon mellan 20 och 24 på kvällen.

/Krille
 
  • Gilla
klaskarlsson och 14 till
  • Laddar…
O
O Ossian K Olsson skrev:
Det du gör då är att leda om hundratals bilar på vägar som är dåligt plogade och inte har kapaciteten att ta emot dom. Där tex möten mellan två lastbilar kan stoppa upp allt på den vägen också.
Ja! Det går ju som sagt sådär!

Svensk text om en person som hjälper fordon ur snö runt E22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.sydsvenskan.se/2024-01-...-stop-vid-e22-jag-har-varit-vaken-i-32-timmar
 
O
K Krille4 skrev:
Jag förstår att det absolut tar tid att spärra av men det låter ju helt orimligt att de beslutade att stänga vägen 12.47 och att det sedan körde fast ytterligare 700 fordon mellan 20 och 24 på kvällen.

/Krille
Ja det ska bli intressant att få reda på hurvida det handlade om nya bilar som tillkommit eller om det handlar om ”bättre” uppskattning från polisens sida.

1000 bilar är ändå inte mer än någon halvtimmes trafik.
 
Gissar att 95% hade dubbfritt och ingen spade i bilen och inte hade mycket viktig resa att göra just då.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Det skylla ofta på privatbilister att de inte ska it och köra i onödan och att de borde haft bättre utrustning i bilen. Detta är väl iofs sant, men de var inte det som orsakade kaoset. Orsaken var snarare yrkesförare med dåliga däck och dålig kunskap om att köra i halka och snö. Kanske en uppmaning till dessa att inte ge sig ut i det dåliga vädret hade varit på sin plats. De som har fungerande bilar med bra däck och kanske även 4WD kommer nog fram om de anpassar körningen till väglaget. Om ingen fastnat framför. Problemet är de som står först i kön, inte de som står sist.
 
  • Gilla
Artemisia och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.