2+1 väg är bland det sämsta som finns när det är hög trafikintensitet. Alla ska köra om när det är 2 sen står det stilla när det övergår till 1. Då körs det fast och på varandra. På E4 norr om Gävle brukar man ibland stänga av vänster körfält när det väntas mkt tragik tex vid påsk.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 12 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ett vajerräcke klipper en räddningstjänst direkt bara någon beslutar att det ska ske dvs av en räddningsledare.
Där har du problemet.
Ingen fattar beslut att såga av räcket trots att det finns utrustning och kompetent personal på plats.

Inne i bilen hade han verktyg, vinkelslip, för att öppna upp vägräcket så att ambulansen kunde komma loss och köra i väg på andra sidan vägen som var tom.
Jag erbjöd min hjälp. Både ambulanspersonal och polis som var på plats ville att jag skulle öppna men polisen väntade på godkännande från sina chefer, säger Nicolai Silverbeerg.

– Jag har kunskapen och verktygen för att öppna upp. Det var inget vajerräcke utan ett skyddsräcke som jag lätt kan få upp på en halvtimme. Det är sånt jag gör på mitt jobb.

Nicolai Silverbeerg blev förvånad när tiden gick utan att han fick tillstånd att hjälpa, trots att ingen annan hjälp kom.

För varje timme som gick blev ambulanspersonal och polis alltmer stressad,


https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nicolai-om-kaoset-pa-e22-ambulanspersonal-grat/
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
Bittanbej och 18 till
  • Laddar…
Om det är varning för att ge sig ut i trafiken och man ändå måste ge sig ut för att man har något mycket viktigt som måste göras denna dag så tar man väl med sig extrakläder, filtar, livsviktiga mediciner och färdkost och inte bara chansar på att allt skall gå bra.
 
  • Gilla
elsa stina andersson och 6 till
  • Laddar…
Vilka kommunikationskanaler finns mellan blåljus och plogbilar? När räddningstjänsten utser en räddningsledare, ska polis och eventuellt försvaret rapportera till denna?
Håller med om att haverister ska puttas i diket. Det gäller även sommartid. Jag har några gånger suttit i bilkö bakom en tvärställd bil och det fann tillräckligt plats att köra långsamt förbi men snutarna spärrade av hela trafiken ändå. Dom hade lätt kunna ställa en kille/tjej som leder trafiken varsamt förbi hindret.
 
  • Gilla
  • Älska
Finnpucko och 7 till
  • Laddar…
Som vanligt så är det folk ute i trafiken som inte skulle vara det. Denna bild är precis innan påfart till motorvägen(e22)
Överbliven bil men jag vet inte vad den stannat där för.(Antagligen fastat på en liten snödriva
Fram med spaden och gräv loss den...

Själv fick jag köra andra hållet😆
Bilvy, snötäckt väg, avstängd genomfart, varningsskyltar, grå himmel, vinterdag, fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas S Eiselberg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilka kommunikationskanaler finns mellan blåljus och plogbilar? När räddningstjänsten utser en räddningsledare, ska polis och eventuellt försvaret rapportera till denna?
Håller med om att haverister ska puttas i diket. Det gäller även sommartid. Jag har några gånger suttit i bilkö bakom en tvärställd bil och det fann tillräckligt plats att köra långsamt förbi men snutarna spärrade av hela trafiken ändå. Dom hade lätt kunna ställa en kille/tjej som leder trafiken varsamt förbi hindret.
Jo en räddningsledare har alla befogenheter.

En bit ner om räddningsledaren
https://www.krisinformation.se/dett...ringssystem/samhallets-ansvar/raddningstjanst

Men här verkar det bara ha blivit ett virr-varr.... som jag fattat det så ska Länsstyrelsen Skåne utreda det här.
 
Düsseldorff
I bilen har man alltid spade, grus, överlevnadsfiltar, nödproviant och första hjälpen-låda.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
En rödhjälmad på räddningstjänsten kan beordra allt, t.o.m att riva ett hus med grävmaskin om så är. Dom är en joker i kollosalformat och kan inte ifrågasättas med sina beslut. Så var fanns en sådan på E22, lite av förvirring om vem som hade besluten verkade det som.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Först och främst borde folk lära sig att vara litet förberedda.
Har full förståelse varför man inte är 100 förberedd. Finns helt enkelt inte plats i bilen.
Bara i denna tråd har nu föreslagits:
  • Ordentliga vinterkläder
  • Snöskyffel/spade
  • Bågfil
  • Yxa
  • Ficklampa
  • Kök
  • Mat
  • Vatten
  • Filtar
  • Livsviktiga mediciner
  • Grus
  • Första-hjälpen-låda

Sen kan man ju lägga till ytterligare några uppebara prylar som;
  • Startkablar
  • Bogserlina
  • En enklare uppsättning verktyg
  • Dasspapper
  • Snöskrapa/borste
  • Spolarvätska
  • En enklare uppsättning bilvårdsartiklar
  • Varselväst
  • Reservdunk
  • Snökedjor
  • Varningstriangel
  • Karta
  • Wunderbaum
m.m. m.m.

Det är inte alla som har en skåp-/husbil 😂
 
  • Gilla
  • Haha
BiFuel och 30 till
  • Laddar…
Men vatten/vätska och filtar/hålla värmen borde man ju både ha plats för och vett att ta med?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Speciellt inte för den dagliga pendlingen 30 minuter till från jobb, där man på vägen också ska handla, hämta barn osv
 
  • Gilla
  • Haha
Erik_91 och 7 till
  • Laddar…
O
Vad gick inte fel? Utländska lastbilar utan vinterdäck som bokstavligen blåser i diket eller viker sig uppe på vägen. Bilister som varnades för att ut och köra men valde att vara ute och köra ändå. Plogbilar och bärgningsbilar som inte kommer fram för att bilarna står i vägen.

Sen kan inte Skåningar köra bil när det kommer lite vitt! Är inflyttad Malmöbo och det skämtas frisk om att Stockholmare som inte kan köra i snö men de är rallyvärldsmästare jämfört med Skåningar.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 11 till
  • Laddar…
Ett av problemen är att handläggare, tjänstemän, chefer och andra befattningshavare i allehanda offentlig förvaltning de senaste 20 åren blivit instruerade att sitta på sina kontor med näsan i skärmen och följa reglementen och rutiner och säkerställa att allt till minsta detalj blir korrekt handlagt och beslutat. Att något resultat ska ramla ut längst ner är inte så viktigt.
Där är en väsentlig anledning till dylika kaos.

//Statsanställd sedan 30+ år
 
  • Gilla
  • Älska
Artemisia och 28 till
  • Laddar…
O
Fotografen Fotografen skrev:
Ett av problemen är att handläggare, tjänstemän, chefer och andra befattningshavare i allehanda offentlig förvaltning de senaste 20 åren blivit instruerade att sitta på sina kontor med näsan i skärmen och följa reglementen och rutiner och säkerställa att allt till minsta detalj blir korrekt handlagt och beslutat. Att något resultat ska ramla ut längst ner är inte så viktigt.
Där är en väsentlig anledning till dylika kaos.

//Statsanställd sedan 30+ år
Fast det är inte riktigt så det fungerar så jag undrar vart du är anställd eller vad du har för tjänst..
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men vatten/vätska och filtar/hålla värmen borde man ju både ha plats för och vett att ta med?
Alla prioriterar nog olika och få lär ha med sig alla eller ens majoriteten av alla "nödvändigheter".
Men alla överlevde så vitt jag förstått, så det är väl gott så.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.