72 910 läst · 1 223 svar
73k läst
1,2k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
2+1 väg är bland det sämsta som finns när det är hög trafikintensitet. Alla ska köra om när det är 2 sen står det stilla när det övergår till 1. Då körs det fast och på varandra. På E4 norr om Gävle brukar man ibland stänga av vänster körfält när det väntas mkt tragik tex vid påsk.
Där har du problemet.P paralun skrev:
Ingen fattar beslut att såga av räcket trots att det finns utrustning och kompetent personal på plats.
Inne i bilen hade han verktyg, vinkelslip, för att öppna upp vägräcket så att ambulansen kunde komma loss och köra i väg på andra sidan vägen som var tom.
Jag erbjöd min hjälp. Både ambulanspersonal och polis som var på plats ville att jag skulle öppna men polisen väntade på godkännande från sina chefer, säger Nicolai Silverbeerg.
– Jag har kunskapen och verktygen för att öppna upp. Det var inget vajerräcke utan ett skyddsräcke som jag lätt kan få upp på en halvtimme. Det är sånt jag gör på mitt jobb.
Nicolai Silverbeerg blev förvånad när tiden gick utan att han fick tillstånd att hjälpa, trots att ingen annan hjälp kom.
För varje timme som gick blev ambulanspersonal och polis alltmer stressad,
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nicolai-om-kaoset-pa-e22-ambulanspersonal-grat/
Om det är varning för att ge sig ut i trafiken och man ändå måste ge sig ut för att man har något mycket viktigt som måste göras denna dag så tar man väl med sig extrakläder, filtar, livsviktiga mediciner och färdkost och inte bara chansar på att allt skall gå bra.
Medlem
· Blekinge
· 10 209 inlägg
Vilka kommunikationskanaler finns mellan blåljus och plogbilar? När räddningstjänsten utser en räddningsledare, ska polis och eventuellt försvaret rapportera till denna?
Håller med om att haverister ska puttas i diket. Det gäller även sommartid. Jag har några gånger suttit i bilkö bakom en tvärställd bil och det fann tillräckligt plats att köra långsamt förbi men snutarna spärrade av hela trafiken ändå. Dom hade lätt kunna ställa en kille/tjej som leder trafiken varsamt förbi hindret.
Håller med om att haverister ska puttas i diket. Det gäller även sommartid. Jag har några gånger suttit i bilkö bakom en tvärställd bil och det fann tillräckligt plats att köra långsamt förbi men snutarna spärrade av hela trafiken ändå. Dom hade lätt kunna ställa en kille/tjej som leder trafiken varsamt förbi hindret.
Som vanligt så är det folk ute i trafiken som inte skulle vara det. Denna bild är precis innan påfart till motorvägen(e22)
Överbliven bil men jag vet inte vad den stannat där för.(Antagligen fastat på en liten snödriva
Fram med spaden och gräv loss den...
Själv fick jag köra andra hållet😆
Överbliven bil men jag vet inte vad den stannat där för.(Antagligen fastat på en liten snödriva
Fram med spaden och gräv loss den...
Själv fick jag köra andra hållet😆
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo en räddningsledare har alla befogenheter.T Thomas_Blekinge skrev:Vilka kommunikationskanaler finns mellan blåljus och plogbilar? När räddningstjänsten utser en räddningsledare, ska polis och eventuellt försvaret rapportera till denna?
Håller med om att haverister ska puttas i diket. Det gäller även sommartid. Jag har några gånger suttit i bilkö bakom en tvärställd bil och det fann tillräckligt plats att köra långsamt förbi men snutarna spärrade av hela trafiken ändå. Dom hade lätt kunna ställa en kille/tjej som leder trafiken varsamt förbi hindret.
En bit ner om räddningsledaren
https://www.krisinformation.se/dett...ringssystem/samhallets-ansvar/raddningstjanst
Men här verkar det bara ha blivit ett virr-varr.... som jag fattat det så ska Länsstyrelsen Skåne utreda det här.
En rödhjälmad på räddningstjänsten kan beordra allt, t.o.m att riva ett hus med grävmaskin om så är. Dom är en joker i kollosalformat och kan inte ifrågasättas med sina beslut. Så var fanns en sådan på E22, lite av förvirring om vem som hade besluten verkade det som.
Har full förståelse varför man inte är 100 förberedd. Finns helt enkelt inte plats i bilen.H heimlaga skrev:
Bara i denna tråd har nu föreslagits:
- Ordentliga vinterkläder
- Snöskyffel/spade
- Bågfil
- Yxa
- Ficklampa
- Kök
- Mat
- Vatten
- Filtar
- Livsviktiga mediciner
- Grus
- Första-hjälpen-låda
Sen kan man ju lägga till ytterligare några uppebara prylar som;
- Startkablar
- Bogserlina
- En enklare uppsättning verktyg
- Dasspapper
- Snöskrapa/borste
- Spolarvätska
- En enklare uppsättning bilvårdsartiklar
- Varselväst
- Reservdunk
- Snökedjor
- Varningstriangel
- Karta
- Wunderbaum
Det är inte alla som har en skåp-/husbil 😂
Vad gick inte fel? Utländska lastbilar utan vinterdäck som bokstavligen blåser i diket eller viker sig uppe på vägen. Bilister som varnades för att ut och köra men valde att vara ute och köra ändå. Plogbilar och bärgningsbilar som inte kommer fram för att bilarna står i vägen.
Sen kan inte Skåningar köra bil när det kommer lite vitt! Är inflyttad Malmöbo och det skämtas frisk om att Stockholmare som inte kan köra i snö men de är rallyvärldsmästare jämfört med Skåningar.
Sen kan inte Skåningar köra bil när det kommer lite vitt! Är inflyttad Malmöbo och det skämtas frisk om att Stockholmare som inte kan köra i snö men de är rallyvärldsmästare jämfört med Skåningar.
Ett av problemen är att handläggare, tjänstemän, chefer och andra befattningshavare i allehanda offentlig förvaltning de senaste 20 åren blivit instruerade att sitta på sina kontor med näsan i skärmen och följa reglementen och rutiner och säkerställa att allt till minsta detalj blir korrekt handlagt och beslutat. Att något resultat ska ramla ut längst ner är inte så viktigt.
Där är en väsentlig anledning till dylika kaos.
//Statsanställd sedan 30+ år
Där är en väsentlig anledning till dylika kaos.
//Statsanställd sedan 30+ år
Fast det är inte riktigt så det fungerar så jag undrar vart du är anställd eller vad du har för tjänst..Fotografen skrev:Ett av problemen är att handläggare, tjänstemän, chefer och andra befattningshavare i allehanda offentlig förvaltning de senaste 20 åren blivit instruerade att sitta på sina kontor med näsan i skärmen och följa reglementen och rutiner och säkerställa att allt till minsta detalj blir korrekt handlagt och beslutat. Att något resultat ska ramla ut längst ner är inte så viktigt.
Där är en väsentlig anledning till dylika kaos.
//Statsanställd sedan 30+ år