O
P Pin skrev:
Det skylla ofta på privatbilister att de inte ska it och köra i onödan och att de borde haft bättre utrustning i bilen. Detta är väl iofs sant, men de var inte det som orsakade kaoset. Orsaken var snarare yrkesförare med dåliga däck och dålig kunskap om att köra i halka och snö. Kanske en uppmaning till dessa att inte ge sig ut i det dåliga vädret hade varit på sin plats. De som har fungerande bilar med bra däck och kanske även 4WD kommer nog fram om de anpassar körningen till väglaget. Om ingen fastnat framför. Problemet är de som står först i kön, inte de som står sist.
Ja, det är lastbilarnas fel i det här fallet.

Men skulle de privatbilisterna som kunnat stanna hemma hade det inte blivit lika jäkligt för de som behövde köra till jobbet, köra i jobbet (tex hemtjänsten) osv.

Men folk lyssnar uppenbarligen inte på varningarna och idag är det E4:an uppe vid Södertälje som är en enda stor parkeringsplats.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan det också spela en roll att ingen vågar fatta beslut utan en mängd konsensmöten och kolla med chefen? Inga ballar så att säga? Jag bara undrar.
En del av det. Mer toppstyrt på senare år.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ja, det är lastbilarnas fel i det här fallet.

Men skulle de privatbilisterna som kunnat stanna hemma hade det inte blivit lika jäkligt för de som behövde köra till jobbet, köra i jobbet (tex hemtjänsten) osv.

Men folk lyssnar uppenbarligen inte på varningarna och idag är det E4:an uppe vid Södertälje som är en enda stor parkeringsplats.
…och hela eftermiddagen och kvällen E4 Härnösand.

Jo naturligtvis ska man inte ut och nöjesköra i ovädret. Med facit i hand borde ju även hemtjänstpersonalen stannat hemma då de ändå inte kom fram. Tror många ser sin egen resa som viktigare än andras och då stannar ingen hemma.

Jag tror att istället för generella varningar borde man kraftfullt gå ut och berätta att E22 är igenproppad och att det beräknas ta många timmar att lösa upp det. Samt stänga av påfarter och leda bort trafiken på avfarter.
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Polisen var tydligen inte helt nöjda med personbilsförare som envisas med att köra om blåljusbilarna. Lastbilarna är ett av problemen, ett annat är de bilförare som inte borde framföra sina fordon.

Sen behöver man tänka till lite extra när man ger sig ut och det är en orange varning. Man behöver inte ha med allt, men en liten hink med sand (själv har jag en 10-liters hink med sand och lock, hela vintersäsongen, det har man rimligen plats för, samt en liten spade. Ska vi ut när det är varning så har vi dricka med i bilen och om barnen hade behövt medicin regelbundet så hade jag haft med det också.

Sen antar jag att det kom en massa meddelanden via radion, men folk lyssnar kanske inte. SMS har ju vissa nackdelar för bilförare.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
O
P Pin skrev:
…och hela eftermiddagen och kvällen E4 Härnösand.

Jo naturligtvis ska man inte ut och nöjesköra i ovädret. Med facit i hand borde ju även hemtjänstpersonalen stannat hemma då de ändå inte kom fram. Tror många ser sin egen resa som viktigare än andras och då stannar ingen hemma.

Jag tror att istället för generella varningar borde man kraftfullt gå ut och berätta att E22 är igenproppad och att det beräknas ta många timmar att lösa upp det. Samt stänga av påfarter och leda bort trafiken på avfarter.
Det var ju ungefär det som hände. Varningar kring E22 gick ut rätt fort. När man senare stängde E22:an stannade bilarna på de andra vägarna i stället.

Hemtjänsten i Hörby fick evakuera de gamla med bandvagnar för att de skulle klara sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Lastbilar ska kollas bättre att dom har riktiga vinterdäck , kjedjor och att dom får på 2 kjedjor på 20 min.
 
  • Gilla
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Först och främst borde folk lära sig att vara litet förberedda. Ordentliga vinterkläder och snöskyffel och bågfil och yxa och ficklampa brukar jag alltid ha med i bilen.
Mat och vatten är också att rekommendera. Paket knäckebröd eller bars av något slag.

Jag hörde varningarna och stannade hemma denna veckan, som tur är har jag möjlighet att jobba hemifrån.
 
Redigerat:
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Det skylla ofta på privatbilister att de inte ska it och köra i onödan och att de borde haft bättre utrustning i bilen. Detta är väl iofs sant, men de var inte det som orsakade kaoset. Orsaken var snarare yrkesförare med dåliga däck och dålig kunskap om att köra i halka och snö. Kanske en uppmaning till dessa att inte ge sig ut i det dåliga vädret hade varit på sin plats. De som har fungerande bilar med bra däck och kanske även 4WD kommer nog fram om de anpassar körningen till väglaget. Om ingen fastnat framför. Problemet är de som står först i kön, inte de som står sist.
Den sträckan har många utländska chafförer. Polska förare har inga vinterdäck..
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Under min mångåriga landsförvisning i norr lärde jag mig att alltid ha reserver i bilen inkl kök, torrfoder, vatten, filtar, kläder packat i bagageluckan. Jag förvånas över skåningarna som fortfarande bilar under vintern utan att ensingång ha vettiga skor på sig. Och varför ge sig ut på vägarna överhuvud taget om det inte är livsviktigt?
Jag köpte för en gångs skull stövlar i år. Pga att jag blir ofta blöt om fötterna.
Piratbyxor kör jag året runt, nu på vintern är de "nerfällda"
De som satt i kön behövde vatten och föda. Nu var ju Ekerödsrasten öppen hela natten för alla som kunde gå dit. Och folk hjälpte varandra.

Jag har själv dragit till jobbet innan 05 denna veckan, men sen är de flesta lediga som kör på vägarna jag kör. Annars hade det nog fan varit likadant här igen.
 
C
O Ossian K Olsson skrev:
Det du gör då är att leda om hundratals bilar på vägar som är dåligt plogade och inte har kapaciteten att ta emot dom. Där tex möten mellan två lastbilar kan stoppa upp allt på den vägen också.
Jo, så klart. Under dessa förhållanden kanske det är en rimlig avvägning att låta bilarna stå där de står.

Men jag vet inte hur många gånger man själv fastnat bakom ett stopp med en avfart hägrande 500m bort, men där de framför bestämt sig för att sitta kvar i kön och därmed har de bakomvarande inget val.
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
F
O Ossian K Olsson skrev:
Sen kan inte Skåningar köra bil när det kommer lite vitt! Är inflyttad Malmöbo och det skämtas frisk om att Stockholmare som inte kan köra i snö men de är rallyvärldsmästare jämfört med Skåningar.
Ja vid Skåne kusten är det sällan snö men mellan och nordöstra händer det ganska ofta skulle jag påstå. Mina föräldrar bor typ i skogarna vid Ekeröd och ja vädret var ovanligt besvärligt.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Vad gick inte fel? Utländska lastbilar utan vinterdäck som bokstavligen blåser i diket eller viker sig uppe på vägen. Bilister som varnades för att ut och köra men valde att vara ute och köra ändå. Plogbilar och bärgningsbilar som inte kommer fram för att bilarna står i vägen.

Sen kan inte Skåningar köra bil när det kommer lite vitt! Är inflyttad Malmöbo och det skämtas frisk om att Stockholmare som inte kan köra i snö men de är rallyvärldsmästare jämfört med Skåningar.
Blev insnöad under natten tack vare blåsten
Snöade inte mycket men vaknade upp och hade drivor på ca en meters djup på grusvägen.
Ingen av de som bor norröver har förstålse för situationen i skåne
 
Redigerat:
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
O
F Fideliox skrev:
Ja vid Skåne kusten är det sällan snö men mellan och nordöstra händer det ganska ofta.
U Uffe A skrev:
Blev insnöad under natten tack vare blåsten
Snöade i t mycket men vaknade upp och hade drivor på ca en meters djup på grusvägen.
Ingen av de som bor norröver har förstålse för situationen i skåne
I järnvägssvängen är det vida känt kring snödreven ute på Österlen. Där det kan vara bar backe men ändå vara 1-2 meter höga drivor helt plötsligt mitt på järnvägen. Där växlarna packarihop och snön blir som hård is.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
I järnvägssvängen är det vida känt kring snödreven ute på Österlen. Där det kan vara bar backe men ändå vara 1-2 meter höga drivor helt plötsligt mitt på järnvägen. Där växlarna packarihop och snön blir som hård is.
Nästan barmark ute på åkrarna, kanske ca 2-3 cm snö

Men tack vare vinden så bildades det drivor på vår väg
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Blev insnöad under natten tack vare blåsten
Snöade inte mycket men vaknade upp och hade drivor på ca en meters djup på grusvägen.
Ingen av de som bor norröver har förstålse för situationen i skåne
På jobbet hade vi ingen snö på gräsmattan, men på parkeringar och övriga platser varierade de från drygt 30-70 cm.

Och vi får en del utlänska lastbilar till jobbet, de har bra däck. Men jag har dragit upp en svensk lastbil från diket, och chauffören säger rakt ut att han har riktigt dåliga däck för chefen var snål. Bara ren tur att han inte kom längre ut i diket och att han var tom.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.