O Ossian K Olsson skrev:
Men vad skulle de gjort annorlunda då? Ska militären kallas ut så fort en lastbil fastnar?
De skulle stängt av vägen omgående tills problemet var löst.
De skulle gjort det 2009 med på österlen där satt 500 bilar fast.
Så kunde mindre styrka fokusera på att få loss en mindre mängd bilar och en annan styrka kunde fokusera på att se till att hålla öppet där ankommande trafik skall vända tillbaka.

Talesmannen för trafikverket dillade om många vägar som ansluter. Men det är en motorväg, och där är det påfarter.
Så från Hörby skulle de ju stoppat så snabbt de kunnat, Sen har du Linderöd och 2 till från Kristianstad.

Man behöver ju inte vänta tills där står 1000 bilar. Det var ju inte så att där stod 1000 bilar direkt.
 
  • Gilla
Artemisia och 7 till
  • Laddar…
P
Ett stort problem är ju att grundtänket är fel..

skulle vara mer prio på att hålla vägar öppna och möjlighet att stänga för tung trafik vid halt väglag. dessa jäkla lastbilar skulle tvingas till stopp i väntan på plog och halkbekämpning. för det är ju alltid lastbilar som är blockeringen vid halt väglag

vid olycka
ja rädda liv först såklart men är det stora besvärliga tidödande bärgningar så kanske det ibland vore bättre att knuffa ner skiten i diket och ha en planerad bärgning i dagsljus som inte stänger av alla filer utan ställ lite krav på framkomlighet , även under tiden för bärgning.. så jävla svårt är det inte , om man har rätt grejer på plats.. men som ofta står det en ensam bärgningsbil och ska dra ut skiten tvärs över vägen istället för mer baserat på att lyfta upp grejerna.. tydligare krav på ingen blockering av alla filer för att man har fel eller för lite grejer på plats

problemet idag vid olycka är att det blir ofta avstängt när räddningstjänst och polis kommit till platsen och sen är det stängt tills allt är borta 5 - 7 10 20 timmar senare
prio på framkomlighet efter rädda liv såklart
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Protesterar en lastbilschaufför så tar de bara in en ny. Det är förbrukningsvara som bara ska köra. Hade inte jag varit där hade han nog suttit där hela dagen eller till dagen efter då alla hjullastare var fullt upptagna i andra områden.
Endå sägs det vara en brist på lastbilschaufförer, men det låter ju som det finns drivor av dom? Nör man kan ha usla förhållanden och bara byta folk om dom ställer krav.
U Uffe A skrev:
Blev insnöad under natten tack vare blåsten
Snöade inte mycket men vaknade upp och hade drivor på ca en meters djup på grusvägen.
Ingen av de som bor norröver har förstålse för situationen i skåne
jag är otroligt tacksam att jag inte bor där. Hade aldrig klarat av snöandet och blåsten. Tackar min lyckliga stjärna för norrbottens kustland där det bara snöar när det är vindstilla.

Så jag kan verkligen inte förstå hur hemsk eran situation måste vara 🫶
 
  • Haha
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
O
R Rkarlsson skrev:
De skulle stängt av vägen omgående tills problemet var löst.
De skulle gjort det 2009 med på österlen där satt 500 bilar fast.
Så kunde mindre styrka fokusera på att få loss en mindre mängd bilar och en annan styrka kunde fokusera på att se till att hålla öppet där ankommande trafik skall vända tillbaka.

Talesmannen för trafikverket dillade om många vägar som ansluter. Men det är en motorväg, och där är det påfarter.
Så från Hörby skulle de ju stoppat så snabbt de kunnat, Sen har du Linderöd och 2 till från Kristianstad.

Man behöver ju inte vänta tills där står 1000 bilar. Det var ju inte så att där stod 1000 bilar direkt.
Så du menar att varje gång det sker en olycka på E22, E6 eller E65 tex så ska vägen stängas av? Med en gång?

Även anslutande vägarna från E22 stoppades upp, tex väg 13 mellan E22 och Höör.

När du stänger då, vart ska de tiotusentals bilarna, vart ska de ta vägen? Lösas upp som de gör i GTA?
 
R
O Ossian K Olsson skrev:
Så du menar att varje gång det sker en olycka på E22, E6 eller E65 tex så ska vägen stängas av? Med en gång?

Även anslutande vägarna från E22 stoppades upp, tex väg 13 mellan E22 och Höör.

När du stänger då, vart ska de tiotusentals bilarna, vart ska de ta vägen? Lösas upp som de gör i GTA?
Men det tog nästan 4 timmar innan dom stängde vägen..

Måste väl vara bättre att stänga och låta dom andra vända eller hur tänker du?
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Endå sägs det vara en brist på lastbilschaufförer, men det låter ju som det finns drivor av dom? Nör man kan ha usla förhållanden och bara byta folk om dom ställer krav.

jag är otroligt tacksam att jag inte bor där. Hade aldrig klarat av snöandet och blåsten. Tackar min lyckliga stjärna för norrbottens kustland där det bara snöar när det är vindstilla.

Så jag kan verkligen inte förstå hur hemsk eran situation måste vara 🫶
Snödrivorna i skåne är inte att leka med när det vill sig illa.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-sag-det-ut-under-vintern-i-skane-1979

/Höghus
 
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Endå sägs det vara en brist på lastbilschaufförer, men det låter ju som det finns drivor av dom? Nör man kan ha usla förhållanden och bara byta folk om dom ställer krav.

jag är otroligt tacksam att jag inte bor där. Hade aldrig klarat av snöandet och blåsten. Tackar min lyckliga stjärna för norrbottens kustland där det bara snöar när det är vindstilla.

Så jag kan verkligen inte förstå hur hemsk eran situation måste vara 🫶
Det finns många, av nybörjarna så tror jag att de försvinner för de vill inte jobba fysiskt. Tyvärr.


Många skrattar åt skåningar. Men ikväll är det vindstilla och -12,5 igår var det rejäl blåst och bara -3. Det känns varmare idag :p
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Så du menar att varje gång det sker en olycka på E22, E6 eller E65 tex så ska vägen stängas av? Med en gång?

Även anslutande vägarna från E22 stoppades upp, tex väg 13 mellan E22 och Höör.

När du stänger då, vart ska de tiotusentals bilarna, vart ska de ta vägen? Lösas upp som de gör i GTA?
De som kom norrifrån kunde kör av och ner igen mott norr. Och de från söder till söder.
Jag läste faktiskt inget om att väg 13 var så dålig så de inte kunde vända finns en rondell i Hörby som de kunde vända på. Hade det gått sakta? Ja absolut. Hade där suttit 1000 bil på E22 ? nej det tror jag inte. Det hade till och med gått att sätta en avspärrning så långt som borta vid Höör.

Jag hade iallafall inte väntat 7 timmar till att såga upp ett jävla mitträcke när "golvfolket" vill men ingen chef ger svar på tal.

Men att inte stänga påfarterna är rent trams.
 
  • Gilla
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
O
R Rkarlsson skrev:
De som kom norrifrån kunde kör av och ner igen mott norr. Och de från söder till söder.
Jag läste faktiskt inget om att väg 13 var så dålig så de inte kunde vända finns en rondell i Hörby som de kunde vända på. Hade det gått sakta? Ja absolut. Hade där suttit 1000 bil på E22 ? nej det tror jag inte. Det hade till och med gått att sätta en avspärrning så långt som borta vid Höör.

Jag hade iallafall inte väntat 7 timmar till att såga upp ett jävla mitträcke när "golvfolket" vill men ingen chef ger svar på tal.

Men att inte stänga påfarterna är rent trams.
Men nu sågade de upp mitträcket med följden att det ska lagas. Klart ”golvfolket” tycker det är bra att göra det, de behöver ju inte hantera konsekvenserna av det. Eller bättre, de jobbar på firman som får bra betalt för att fixa det sen. Sen gäller det ju också att bilarna faktiskt kan ta sig förbi och åt andra hållet.

Varenda väg i hela mittenskåne var i princip minst en olycka på igår. Det stod bilar överallt.

Men men, det är nog bäst att lämna här. Det brukar aldrig komma något väl ur sådanahär diskussioner ändå för varje gång är det någon världsmästare som kommer efteråt och vet facit.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Så du menar att varje gång det sker en olycka på E22, E6 eller E65 tex så ska vägen stängas av? Med en gång?

Även anslutande vägarna från E22 stoppades upp, tex väg 13 mellan E22 och Höör.

När du stänger då, vart ska de tiotusentals bilarna, vart ska de ta vägen? Lösas upp som de gör i GTA?
Om det finns risk för att en större väg kloggas igen så ska alla matande vägar (påfarter och själva vägen några mil uppströms) stängas av. I god tid. Det gör att proppen blir mindre svårlöst. När proppen är löst kan den vanliga trafiken släppas med lastbilar bara på en fil. Det finns exempel i Tyskland där lastbilarna begränsas till högerfilen.
Där är viktigtast att plogbilarna alltid kan agera fritt. Vem samordnar plogbilarna i ett läge som detta?
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
O
T Thomas_Blekinge skrev:
Om det finns risk för att en större väg kloggas igen så ska alla matande vägar (påfarter och själva vägen några mil uppströms) stängas av. I god tid. Det gör att proppen blir mindre svårlöst. När proppen är löst kan den vanliga trafiken släppas med lastbilar bara på en fil. Det finns exempel i Tyskland där lastbilarna begränsas till högerfilen.
Där är viktigtast att plogbilarna alltid kan agera fritt. Vem samordnar plogbilarna i ett läge som detta?
Problemet är ju tiden det tar att stänga påfarterna. Då får vi bygga bommar och digitala skyltar vid varje påfart. Som sagt, 1000 bilar är inte speciellt många på E22:an.

Det är underhållsentreprenören som ansvarar för snöröjningen och således samordnar plogbilarna (Trafikverket har dock alltid det yttersta ansvaret självklart). Men det ska sägas att de senaste dagarna så har plogbilen kört och sen 10 minuter efter har det varit snödrivor igen.

Sen går det inte heller ta bort faktorn gällande snöröjning hur bilister blir mer och mer respektlösa mot de som kör plogbil. Samma sak med bärgare där bilister kör på bakom deras ryggar som om det var fri väg. Det är ju helt sjukt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ska militären kallas ut så fort en lastbil fastnar?
Nej, försvaret har sina uppgifter.
Antingen får Trafikverket se till att ha egna eller upphandlade resurser om de vanliga bärgningsföretagen inte har förmåga och beredskap.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Är det inte så att detta är politiskt? Vägarna ska ju vara öppna till varje pris.
Lastbilarna kör med minutschema och lagren ligger numer på rull ute på vägarna. Lasten ska därför fram till varje pris. Annars gapar hyllorna tomma, affärerna får ingen mat och fabriker får stoppa produktion. Trafikverket m.fl. får därför skulden oavsett vilket beslut de fattar. Eller har jag missuppfattat?
Sedan finns det säkert förbättringspotential hos de olika myndigheterna samt hur de samverkar. Detta kan säkert bli mycket bättre.
Dock intressant att när man sätter sig bakom ratten så försvinner det egna ansvaret. Det är alltid någon annans fel.

Förr hade lastbilarna snökedjor med sig. Idag har de inte ens riktiga däck.
Förr lyssnade man som privatbilist på väder- och trafikinformation. Idag ska man fram ändå.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Problemet är ju tiden det tar att stänga påfarterna. Då får vi bygga bommar och digitala skyltar vid varje påfart.
Bortförklaring. Om viljan finns kan det räcka med en enda beslutsam bil att blockera en påfart. Jag kan visa dig hur det går med min Golf.
 
  • Gilla
  • Älska
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.