O Ossian K Olsson skrev:
Sen går det inte heller ta bort faktorn gällande snöröjning hur bilister blir mer och mer respektlösa mot de som kör plogbil. Samma sak med bärgare där bilister kör på bakom deras ryggar som om det var fri väg. Det är ju helt sjukt.
Håller helt med! Ovetande idioter!
 
O
T Thomas_Blekinge skrev:
Bortförklaring. Om viljan finns kan det räcka med en enda beslutsam bil att blockera en påfart. Jag kan visa dig hur det går med min Golf.
Så då tycker du Trafikverket ska ha ett 100 tal golfar med tillhörande bemanning i Skåne stående no stop?

Ny olycka nu på E6:an
https://www.sydsvenskan.se/2024-01-04/e6-avstangd-efter-olycka-vid-loddekopinge

Ska vägen stängas då med? Ska vi skicka ut golfarna på varje påfart mellan Helsingborg och olyckan?

Risken är att det blir oerhört dyrt och att de Golfarna ändå inte kommer fram pga olyckorna på vägarna. Det gäller att hitta smarta lösningar för sånt här.

Sen är det också så att det blir farligt att stänga de stora vägarna ist för att låta bilarna vänta ett par timmar. E6:an genom Skåne är ett sånt exempel där lastbilarna kör ”innervägarna” vid olyckor och orsakar stora risker där då det är mindre vägar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Bortförklaring. Om viljan finns kan det räcka med en enda beslutsam bil att blockera en påfart. Jag kan visa dig hur det går med min Golf.
Tror du skrivbordsmänniskorna på verket har tillgång till bilar och har förmåga att ta sig ut i verkligheten och göra nått praktiskt arbete som att spärra en påfart själva innom en timme?
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
O
F fribygg skrev:
Tror du skrivbordsmänniskorna på verket har tillgång till bilar och har förmåga att ta sig ut i verkligheten och göra nått praktiskt arbete som att spärra en påfart själva innom en timme?
En timma på E6:an kan vara 2000-5000 bilar. E22 förbi Lund har ca 50000 bilar per dag.

Det är inga grusvägar vi pratar om.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Så då tycker du Trafikverket ska ha ett 100 tal golfar med tillhörande bemanning i Skåne stående no stop?

Ny olycka nu på E6:an
[länk]

Ska vägen stängas då med? Ska vi skicka ut golfarna på varje påfart mellan Helsingborg och olyckan?
Om det handlade om flera timmar innan påfarterna spärrades på 22an kunde du kanske tagit tjänstecyckeln om både din arbetsgivare och du själv saknar tillgång till personbil.
 
  • Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
O
F fribygg skrev:
Om det handlade om flera timmar innan påfarterna spärrades på 22an kunde du kanske tagit tjänstecyckeln om både din arbetsgivare och du själv saknar tillgång till personbil.
Fast hade det inte varit rimligare att lägga resurserna på att få bort det som ger stoppet i stället?
 
  • Haha
Finnpucko
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Fast hade det inte varit rimligare att lägga resurserna på att få bort det som ger stoppet i stället?
Jovisst, klarade ni det i rimlig tid?
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tror du skrivbordsmänniskorna på verket har tillgång till bilar och har förmåga att ta sig ut i verkligheten och göra nått praktiskt arbete som att spärra en påfart själva innom en timme?
Tror inte att det är Trafikverkets skrivbordsnissar som har detta i uppdrag. De varken kan eller får säkert inte göra detta. Det ska nog skötas av upphandlade entreprenörer. Detta arbetssätt är beslutat av våra politiker. De som vi valt att rösta på och därmed har vårt förtroende. Kanske lite sent att reagera nu…
 
P paralun skrev:
Jo en räddningsledare har alla befogenheter.

En bit ner om räddningsledaren
[länk]

Men här verkar det bara ha blivit ett virr-varr.... som jag fattat det så ska Länsstyrelsen Skåne utreda det här.
Den länsstyrelsen leds av landshövding Annelie Hulten, Göteborgs tidigare S-ledare som efter att ha ställt till med Västlänken i Gbg flydde allt ansvar och flyttade till Skåne.
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Tror inte att det är Trafikverkets skrivbordsnissar som har detta i uppdrag. De varken kan eller får säkert inte göra detta. Det ska nog skötas av upphandlade entreprenörer. Detta arbetssätt är beslutat av våra politiker. De som vi valt att rösta på och därmed har vårt förtroende. Kanske lite sent att reagera nu…
Det må så vara att det politiskt är avsett att handlas upp, men borde inte verkets tjänstemän kunna och få ta på gulvästen och spärra åtminstånde en påfart var på en stor väg när det behövs?
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Det må så vara att det politiskt är avsett att handlas upp, men borde inte verkets tjänstemän kunna och få ta på gulvästen och spärra åtminstånde en påfart var på en stor väg när det behövs?
Klart dom får, men tror du dom tål kylan jag tvivlar? dom har vassa munnar o fingrar o skriva med till att försvara sina misstag..
 
  • Haha
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
En timma på E6:an kan vara 2000-5000 bilar. E22 förbi Lund har ca 50000 bilar per dag.

Det är inga grusvägar vi pratar om.
Ossian, vi förstår att du kanske jobbar för någon av de inblandade aktörer. Allt credit för insatserna. Men mycket gick fel ändå.
Om nu långtrådarna med dåliga däck är en stor bidragande sak till problemet så visste man det förut. Vid minsta tecken på annalkande problem borde man ha tvingat dom till yttersta högerfilen så att annat utrymme finns för plogar/insatsfordon, eventuellt personbilar.
Jag väntar på en riktig utredning om händelseförloppet. Inte för att skuldbelägga någon utan för att se till att samma skit inte kommer att hända flera gånger. .
 
  • Gilla
Artemisia och 11 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Klart dom får, men tror du dom tål kylan jag tvivlar? dom har vassa munnar o fingrar o skriva med till att försvara sina misstag..
Tja, eftersom jag klarat utomhusarbete även på Trafikverkets anläggningar kan jag ju inte tro att tjänstemännen på verket skulle vara sämre eller klenare, de är nog bara ovana att utföra praktiskt arbete och bekvämligheten på kontoren eller hemarbetsplatsen gör väl att de inte gitter när det väl behövs handpåläggning i fält.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Tja, eftersom jag klarat utomhusarbete även på Trafikverkets anläggningar kan jag ju inte tro att tjänstemännen på verket skulle vara sämre eller klenare, de är nog bara ovana att utföra praktiskt arbete och bekvämligheten på kontoren eller hemarbetsplatsen gör väl att de inte gitter när det väl behövs handpåläggning i fält.
Tror jag inte ett dugg på kontorsråttor skulle frysa ihjäl ganska fort😉😂
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tror jag inte ett dugg på kontorsråttor skulle frysa ihjäl ganska fort😉😂
Man vänjer sig, Trafikverket har säkert jättefina varma och säkra skyddskläder till sina gummor och gubbar.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.