73 003 läst · 1 223 svar
73k läst
1,2k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Medlem
· Blekinge
· 10 226 inlägg
Så då tycker du Trafikverket ska ha ett 100 tal golfar med tillhörande bemanning i Skåne stående no stop?T Thomas_Blekinge skrev:
Ny olycka nu på E6:an
https://www.sydsvenskan.se/2024-01-04/e6-avstangd-efter-olycka-vid-loddekopinge
Ska vägen stängas då med? Ska vi skicka ut golfarna på varje påfart mellan Helsingborg och olyckan?
Risken är att det blir oerhört dyrt och att de Golfarna ändå inte kommer fram pga olyckorna på vägarna. Det gäller att hitta smarta lösningar för sånt här.
Sen är det också så att det blir farligt att stänga de stora vägarna ist för att låta bilarna vänta ett par timmar. E6:an genom Skåne är ett sånt exempel där lastbilarna kör ”innervägarna” vid olyckor och orsakar stora risker där då det är mindre vägar.
Tror du skrivbordsmänniskorna på verket har tillgång till bilar och har förmåga att ta sig ut i verkligheten och göra nått praktiskt arbete som att spärra en påfart själva innom en timme?T Thomas_Blekinge skrev:
En timma på E6:an kan vara 2000-5000 bilar. E22 förbi Lund har ca 50000 bilar per dag.F fribygg skrev:
Det är inga grusvägar vi pratar om.
Om det handlade om flera timmar innan påfarterna spärrades på 22an kunde du kanske tagit tjänstecyckeln om både din arbetsgivare och du själv saknar tillgång till personbil.O Ossian K Olsson skrev:
Tror inte att det är Trafikverkets skrivbordsnissar som har detta i uppdrag. De varken kan eller får säkert inte göra detta. Det ska nog skötas av upphandlade entreprenörer. Detta arbetssätt är beslutat av våra politiker. De som vi valt att rösta på och därmed har vårt förtroende. Kanske lite sent att reagera nu…F fribygg skrev:
Den länsstyrelsen leds av landshövding Annelie Hulten, Göteborgs tidigare S-ledare som efter att ha ställt till med Västlänken i Gbg flydde allt ansvar och flyttade till Skåne.P paralun skrev:
Det må så vara att det politiskt är avsett att handlas upp, men borde inte verkets tjänstemän kunna och få ta på gulvästen och spärra åtminstånde en påfart var på en stor väg när det behövs?B Byggsnyggen skrev:Tror inte att det är Trafikverkets skrivbordsnissar som har detta i uppdrag. De varken kan eller får säkert inte göra detta. Det ska nog skötas av upphandlade entreprenörer. Detta arbetssätt är beslutat av våra politiker. De som vi valt att rösta på och därmed har vårt förtroende. Kanske lite sent att reagera nu…
Klart dom får, men tror du dom tål kylan jag tvivlar? dom har vassa munnar o fingrar o skriva med till att försvara sina misstag..F fribygg skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 226 inlägg
Ossian, vi förstår att du kanske jobbar för någon av de inblandade aktörer. Allt credit för insatserna. Men mycket gick fel ändå.O Ossian K Olsson skrev:
Om nu långtrådarna med dåliga däck är en stor bidragande sak till problemet så visste man det förut. Vid minsta tecken på annalkande problem borde man ha tvingat dom till yttersta högerfilen så att annat utrymme finns för plogar/insatsfordon, eventuellt personbilar.
Jag väntar på en riktig utredning om händelseförloppet. Inte för att skuldbelägga någon utan för att se till att samma skit inte kommer att hända flera gånger. .
Tja, eftersom jag klarat utomhusarbete även på Trafikverkets anläggningar kan jag ju inte tro att tjänstemännen på verket skulle vara sämre eller klenare, de är nog bara ovana att utföra praktiskt arbete och bekvämligheten på kontoren eller hemarbetsplatsen gör väl att de inte gitter när det väl behövs handpåläggning i fält.R Rejäl skrev:
Tror jag inte ett dugg på kontorsråttor skulle frysa ihjäl ganska fort😉😂F fribygg skrev:Tja, eftersom jag klarat utomhusarbete även på Trafikverkets anläggningar kan jag ju inte tro att tjänstemännen på verket skulle vara sämre eller klenare, de är nog bara ovana att utföra praktiskt arbete och bekvämligheten på kontoren eller hemarbetsplatsen gör väl att de inte gitter när det väl behövs handpåläggning i fält.