73 029 läst · 1 223 svar
73k läst
1,2k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
SD kräver förklaring av Trafikverket efter kaoset på E22
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1203063
Bilderna du såg är naturligtvis tagna efter att bilarna grävts fram och vägen öppnats. Tror du att finmedias journalister och kameragubbar ger sig ut mitt i en snöstorm i en fjärran landsända?T TheGame skrev:
Är det is under behövs det inte heller mycket snö ovanpå för att det skall bli svårt att köra. Vägen är väldigt backig och smal på de delar som bara är en fil.
Känns endå som grundproblemet inte är vägen eller snön utan dom som befinner sig på vägen som är naiva okunniga och ej utrustade.M mnils skrev:Bilderna du såg är naturligtvis tagna efter att bilarna grävts fram och vägen öppnats. Tror du att finmedias journalister och kameragubbar ger sig ut mitt i en snöstorm i en fjärran landsända?
Är det is under behövs det inte heller mycket snö ovanpå för att det skall bli svårt att köra. Vägen är väldigt backig och smal på de delar som bara är en fil.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 966 inlägg
Dels har vi själva bäddat för,detta genom att hetsa mot dubbdäck. Här har vi resultatet. Sedan är snökedjor något som är bortglömt. Vad gäller utländska lastbilar framförs dessa av analfabeter som tjänar 10 kronor i timmen och sover i hytten. Kör du i alperna är det köra på snökedjor men i Sverige kommer du undan med allt. Det som krävs är hårdare tag och att man beslagtar lastbilar för att folk skall lyda. Sedan har vi det där med omkörningar. Vi borde ha förbud mot omkörning med lastbil, speciellt under vintern. Förarna ligger med gasen i botten och låter fartspärren jobba. Det som krävs är att alla lastbilar utrustas med adaptiv farthållare och ett system som skriver in i färdskrivaren om någon försöker köra om med mindre än 5km/h i fartskillnad och skickar signal till trafikpolisen. Då skulle det hända saker.
De tydliga varningarna borde ha satt trafikverkets inkompetenta ledning och personal i högsta beredskap och kört minst en dubbel men gärna en trippel med plogbilar på samtliga större vägar!Dan1891 skrev:
Kräv riktiga vinterdäck på alla fordon som ska få lov att trafikera det svenska vägnätet vintertid och chaufförer/åkerier som inte följer detta SAK stängas av från att trafikera det svenska vägnätet, svenska chaufförer som inte följer detta ska mycket dryga böter.
Du riskerar att vajern blir en mycket farlig "piska" när den går av, en räddningstjänst klipper på rätt ställe.H H-Thomasson skrev:
Ett Wireräcke kapar man inte hur som helst. Det är ju enorm spänning och inte svå stolpar som blir kapade.H H-Thomasson skrev:
Nu var det ju frågan om ett skyddsräcke?
Man ser ju att ha fått tag på riktiga hjullastare och sedan då en tungbärgare.M mnils skrev:Bilderna du såg är naturligtvis tagna efter att bilarna grävts fram och vägen öppnats. Tror du att finmedias journalister och kameragubbar ger sig ut mitt i en snöstorm i en fjärran landsända?
Är det is under behövs det inte heller mycket snö ovanpå för att det skall bli svårt att köra. Vägen är väldigt backig och smal på de delar som bara är en fil.
Borde ha sett ut så här från början.
Det är mycket synd att Trafikverket snålar in på digitala skyltar och vägbredden, E22 blev mycket trevligare genom Skåne när den byggdes om för ett par år sedan men alla 2+1-vägar skulle ha omkörningsförbud för lastbilar med mycket höga straff om detta inte följs.O Ossian K Olsson skrev:Är det någon som vet hur lång tid det tog från beslut till att man faktiskt fick upp någon form av avspärrning?
Man får inte glömma att E22 är en av Skånes största pulsåder och en stor väg. Då det saknas digitala skyltar så måste man således skaka fram yrkesfolk som kan åka ut och spärra av. Det är inte det lättaste iom väder.
Det kostar multum med skattepengar att bygga en väg och de pengarna har vi inte.M maxmsm skrev:
Att införa omkörningsförbud för långtradare på 2+1 väg är nog en mycket god ide!
Jag vet att det kostar mycket pengar men vägnätet i Sverige är ett rent skämt, i de länder som jag brukar trafikera så är det nog bara Danmark som är sämre och då menar jag skicket.P paralun skrev:
Fast stora delar av E22 är 2+2. Mig veterligen är det väl mest korta passager förbi Hörby som inte är det.M maxmsm skrev:
Men jag är enig gällande de digitala skyltarna.
Det är väl enklare att den organisationen som faktiskt har betalt för att ansvara för det svenska vägnätet tar sitt ansvar och gör sitt jobb!!O Ossian K Olsson skrev:
Byfånen som är pressansvarig(eller vad det nu kallas) står konstant och skyller ifrån sej när han är med i någon TV-kanal, han är med i Nyhetsmorgon i fyran nu, Bengt Olsson heter han visst.