T Thomas_Blekinge skrev:
Där är viktigtast att plogbilarna alltid kan agera fritt. Vem samordnar plogbilarna i ett läge som detta?
Det bör vara Trafikvärkets ansvar, men det där med att ansvara är en känslig sak....
 
M maxmsm skrev:
Det bör vara Trafikvärkets ansvar, men det där med att ansvara är en känslig sak....
Plogbilar kommer inte fram och korkar igen ännu mer.

Precis som på bilden får man göra. Så gör man i Norrland.
 
  • Köer av lastbilar på snöig väg, plogbil och bärgningsbil i arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K K. L skrev:
Jag blir skogstokig snart om jag inte får reda på svaret, orkar inte fundera längre. 🤔
När skulle jag behöva en bågfil om jag fastnar med bilen i snön.
När du behöver kapa ett vajerräcke? 😉
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Så då tycker du Trafikverket ska ha ett 100 tal golfar med tillhörande bemanning i Skåne stående no stop?

Ny olycka nu på E6:an
[länk]

Ska vägen stängas då med? Ska vi skicka ut golfarna på varje påfart mellan Helsingborg och olyckan?

Risken är att det blir oerhört dyrt och att de Golfarna ändå inte kommer fram pga olyckorna på vägarna. Det gäller att hitta smarta lösningar för sånt här.

Sen är det också så att det blir farligt att stänga de stora vägarna ist för att låta bilarna vänta ett par timmar. E6:an genom Skåne är ett sånt exempel där lastbilarna kör ”innervägarna” vid olyckor och orsakar stora risker där då det är mindre vägar.
E6:an mellan bron och skyddsvallen(Hallandsåsen) stängs av väldigt ofta pga olyckor, de flesta kör som de har intelligens till, jag kör där dagligen när jag jobbar och då oftast med släp och när det kommer bilar på påfarterna så ska de ut i vänsterfilen trots att de inte har hastigheten uppe så att andra får idiotbromsa för dem, likadant när man kommer vid avfarter så ska bilarna knö sej in från vänsterfilen så sent som möjligt och idiot bromsa framför bilarna i högerfilen, helst så ska de köra över spärrområdet.
Jag hade en sk daschcam i firmabilen en vecka och visade ett par snuttar för en kompis som tyckte att jag skulle lägga ut dessa på nätet med regnummer och allt...
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Vad jag vet så följer Sverige EU-kraven på däcken. (men kan ha fel)

Det spelar egentligen mindre roll för man ska ha förmågan att snabbt reda ut en sådan här röra utan dröjsmål.
Räddningsledaren borde direkt ha rekvirerat x stycken tungbärgare samt hjullastare.
Fakturan på miljonbelopp kan man sedan skicka till MSB.
Jag gissar att vi har våra egna regler, det som är gångbart i södra Europa brukar inte vara gångbart hos oss, jag editerade mitt inlägg strax efter att du hade citerat mej, det är krav på vinterdäck på samtliga axlar sedan 2019 på tunga fordon enligt nyheterna.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
O
M maxmsm skrev:
E6:an mellan bron och skyddsvallen(Hallandsåsen) stängs av väldigt ofta pga olyckor, de flesta kör som de har intelligens till, jag kör där dagligen när jag jobbar och då oftast med släp och när det kommer bilar på påfarterna så ska de ut i vänsterfilen trots att de inte har hastigheten uppe så att andra får idiotbromsa för dem, likadant när man kommer vid avfarter så ska bilarna knö sej in från vänsterfilen så sent som möjligt och idiot bromsa framför bilarna i högerfilen, helst så ska de köra över spärrområdet.
Jag hade en sk daschcam i firmabilen en vecka och visade ett par snuttar för en kompis som tyckte att jag skulle lägga ut dessa på nätet med regnummer och allt...
Jag vet! E6:an mellan Malmö och Ängelholm är en vidrig väg att köra. Det skulle behöva till variabla hastigheter där med 90 i rusningstrafik.

Men det hade kanske också varit verkningslöst med tanke på den stora del rövhattar som ska trycka sig förbi ändå och ha e6an som någon privat racerbanan.

Men även E6an är populistisk för inga åtgärder införs för det enda ”riktiga” enligt högern är fler filer, även om det inte skulle lösa något.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
-vi såg det inte komms
 
K
B b8q skrev:
När du behöver kapa ett vajerräcke? 😉
Då får de vara väldigt spröda och dåliga.😄
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag vet! E6:an mellan Malmö och Ängelholm är en vidrig väg att köra. Det skulle behöva till variabla hastigheter där med 90 i rusningstrafik.

Men det hade kanske också varit verkningslöst med tanke på den stora del rövhattar som ska trycka sig förbi ändå och ha e6an som någon privat racerbanan.

Men även E6an är populistisk för inga åtgärder införs för det enda ”riktiga” enligt högern är fler filer, även om det inte skulle lösa något.
Jag håller med dej om vartenda ord!
Man skulle börjat bygga ett 3:e körfält från Fleninge avfarten och söderut på den norrgående vägbanan och från bron och norrut på den södergående vägbanan omgående.
Tyvärr så när man gjorde en ny bro över den utökade järnvägen mellan avfarterna 18 och 19 så gjorde man bara den 4 filig, hade man tänkt till så skulle den varit förberedd för 6 filigt.
 
O
M maxmsm skrev:
Jag håller med dej om vartenda ord!
Man skulle börjat bygga ett 3:e körfält från Fleninge avfarten och söderut på den norrgående vägbanan och från bron och norrut på den södergående vägbanan omgående.
Tyvärr så när man gjorde en ny bro över den utökade järnvägen mellan avfarterna 18 och 19 så gjorde man bara den 4 filig, hade man tänkt till så skulle den varit förberedd för 6 filigt.
Fast jag är inte för 6 filer. Både Malmö stad och Helsingborg har också gått ut och förkastat den idéen då det bara skulle klogga igen infrartslederna i och med den utökade trafiken det skulle skapa.

Bron över fyrspåret är dock förberedd för 6 filer även om det är målat 4 filer där idag.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Fast jag är inte för 6 filer. Både Malmö stad och Helsingborg har också gått ut och förkastat den idéen då det bara skulle klogga igen infrartslederna i och med den utökade trafiken det skulle skapa.

Bron över fyrspåret är dock förberedd för 6 filer även om det är målat 4 filer där idag.
Då är det 6 filer utan vägren vilket inte är smart om ens på en enda bro.
 
B Bombus pratorum skrev:
Nu gör det väl inte så stor skillnad om det blåst in meterhöga drivor på vägen men gud förbanne alla bilister som inte kör med riktiga vinterdäck här nere. Hakapelitta! Dubb! Har du sketna bakelitpuckar från chinchong som tvingar dig att köra i femtio på motorvägen för att det är en minusgrad så låter du bilen stå mellan januari och mars. Tack på förhand.
Jag har dubbade Nokia på ena bilen(framhjulsdriven) och odubbade Michelin på andra(4WD) och det är nog bara vid svartis som jag skulle föredra den dubbade, annars så är det ett helt fantastiskt grepp i de odubbade Michelin däcken och i kombo med 4Motion och 190hk diesel och manuell låda så är det en racer på snö....
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
att däcken är 15år spelar ingen roll. Så då kör man som vanligt....
Någon motortidning eller organisation gjorde en riktig undersökning angående däckens åldrande(hårdare) och det var mest de första åren detta skedde så om man lade på vinterdäcken i god tid och slet bort det torra ytskiktet så var äldre vinterdäck(av kvalitets fabrikat) ganska bra.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Känns endå som grundproblemet inte är vägen eller snön utan dom som befinner sig på vägen som är naiva okunniga och ej utrustade.
Polisen skulle faktisk ha kontrollerat däcken på samtliga lastbilar som inte tog sej loss för egen maskin och bötfällt och satt körförbud på de som var utrustade med fel däck!
 
  • Gilla
ricebridge och 7 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag gissar att vi har våra egna regler, det som är gångbart i södra Europa brukar inte vara gångbart hos oss, jag editerade mitt inlägg strax efter att du hade citerat mej, det är krav på vinterdäck på samtliga axlar sedan 2019 på tunga fordon enligt nyheterna.
Jo kollade och numera ska det vara så.
"Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare."
Det borde vara enkelt att stå vid Öresundsbron samt färjelägen och bötfälla de långtradare som inte följer kraven
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.