M maria01 skrev:
har du kört hela e22 nån gång det bara i skåne typ som är 2+2 resten är ju 2+1 hela vägen till norrköping
Runt Kalmar finns en bit 2+2.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
MultiMan
C cpalm skrev:
Har full förståelse varför man inte är 100 förberedd. Finns helt enkelt inte plats i bilen.
Bara i denna tråd har nu föreslagits:
  • Ordentliga vinterkläder
  • Snöskyffel/spade
  • Bågfil
  • Yxa
  • Ficklampa
  • Kök
  • Mat
  • Vatten
  • Filtar
  • Livsviktiga mediciner
  • Grus
  • Första-hjälpen-låda

Sen kan man ju lägga till ytterligare några uppebara prylar som;
  • Startkablar
  • Bogserlina
  • En enklare uppsättning verktyg
  • Dasspapper
  • Snöskrapa/borste
  • Spolarvätska
  • En enklare uppsättning bilvårdsartiklar
  • Varselväst
  • Reservdunk
  • Snökedjor
  • Varningstriangel
  • Karta
  • Wunderbaum
m.m. m.m.

Det är inte alla som har en skåp-/husbil 😂
Jag har allt det du räknar upp med något enstaka undantag. Kör en helt normal Saab 9-5 och det finns massor med plats över då det mesta ryms under bagagegolvet eller i sidofacken. Även om det skulle ta lite plats handlar det om ansvar för sig själv och indirekt andra.

Varningstriangel är det väl för övrigt lagkrav på? Bilprovningen hör uppe kontrollerar iaf det varje gång.

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Runt Kalmar finns en bit 2+2.
jag skrev ju typ

MultiMan
O Ossian K Olsson skrev:
Vad gick inte fel? Utländska lastbilar utan vinterdäck som bokstavligen blåser i diket eller viker sig uppe på vägen. Bilister som varnades för att ut och köra men valde att vara ute och köra ändå. Plogbilar och bärgningsbilar som inte kommer fram för att bilarna står i vägen.

Sen kan inte Skåningar köra bil när det kommer lite vitt! Är inflyttad Malmöbo och det skämtas frisk om att Stockholmare som inte kan köra i snö men de är rallyvärldsmästare jämfört med Skåningar.
Möjligt att det stämmer idag, men jag är uppfödd i Skåne och flyttade därifrån 1996. Då var det inga större problem med de flesta förares vinterkörning. Enstaka idioter finns överallt.

Mycket i Sverige har gått på fel håll senaste 20 åren, så om det du säger stämmer kan jag inte förvånas.

C
MultiMan MultiMan skrev:
det mesta ryms under bagagegolvet eller i sidofacken
Det faller på sin egen orimlighet. T.ex. vinterkläder, filtar, en säck grus, en snöskyffel och en reservdunk under bagagegolvet i en 9-5:a, för att nämna några av de mer skrymmande prylarna? Det skulle jag vilja se...

Lagkrav på varningstriangel och varselväst, ja.
Som sagt, de flesta har nog ett hyfsat urval av prylarna på listan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har vi verkligen en diskussion där man 2024 skall förvänta sig och ha nödvädig proviant att sitta fast 15h på en av Sveriges största vägar i södra delarna av Sverige?

• Gilla
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Nu gör det väl inte så stor skillnad om det blåst in meterhöga drivor på vägen men gud förbanne alla bilister som inte kör med riktiga vinterdäck här nere. Hakapelitta! Dubb! Har du sketna bakelitpuckar från chinchong som tvingar dig att köra i femtio på motorvägen för att det är en minusgrad så låter du bilen stå mellan januari och mars. Tack på förhand.
Många bor och jobbar nog så att dubbfritt passar bättre, de får helt enkelt låta bli att åka bil de fåtal dagar om året som det fodras dubbdäck för att färdas säkert på E22an.
A atomlab skrev:
Har vi verkligen en diskussion där man 2024 skall förvänta sig och ha nödvädig proviant att sitta fast 15h på en av Sveriges största vägar i södra delarna av Sverige?
Uppenbarligen, folk har inte förstånd att hålla sig hemma när förhållandena kräver det.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
Exakt - total brist på samordning mellan myndigheterna är nu övertydligt.

Vad gjorde Trafikverket?
Vad gjorde MSB?

SMHI gjorde säkert sitt, men om ingen lyssnar eller vill ta till sig varningar så hjälper inte det.

Varför hindrar man en hantverkare att ta upp hål i räcken så ambulanser kan utföra sitt jobb?
Svar: Handfallna chefer och tjänstemän som inte vågar ta beslut av rädsla för att ”göra fel”

Om jag förstod rätt så verkade delar av vårt minimala försvar ändå vara på hugget.

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Exakt - total brist på samordning mellan myndigheterna är nu övertydligt.

Vad gjorde Trafikverket?
Vad gjorde MSB?

SMHI gjorde säkert sitt, men om ingen lyssnar eller vill ta till sig varningar så hjälper inte det.

Varför hindrar man en hantverkare att ta upp hål i räcken så ambulanser kan utföra sitt jobb?
Svar: Handfallna chefer och tjänstemän som inte vågar ta beslut av rädsla för att ”göra fel”

Om jag förstod rätt så verkade delar av vårt minimala försvar ändå vara på hugget.
Jo och vad gjorde räddningstjänstens Räddningledare som har all befogenhet när det är fara för någons liv?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och vad gjorde räddningstjänstens Räddningledare som har all befogenhet när det är fara för någons liv?
Det glömde jag, väntade på beslut från ovan eller?

MultiMan MultiMan skrev:
Jag har allt det du räknar upp med något enstaka undantag. Kör en helt normal Saab 9-5 och det finns massor med plats över då det mesta ryms under bagagegolvet eller i sidofacken. Även om det skulle ta lite plats handlar det om ansvar för sig själv och indirekt andra.

Varningstriangel är det väl för övrigt lagkrav på? Bilprovningen hör uppe kontrollerar iaf det varje gång.
Rattmuff är väl inte med?
Ack så viktig!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
För någon vecka sedan när jag körde över bron så blev jag stoppad och fick blåsa, däcken på bil och släp ägnade de ingen uppmärksamhet.
Det var väl inte vinterväglag då?
Lagen gäller ju bara om det är vinterväglag..

Öppning av E22 försenas ytterligare
Förseningarna har berott på att räddningstjänsten tvingades klippa upp mitträckena för att bilar skulle kunna köra därifrån på den vägbana som var mer farbar. Senare upptäcktes att skadorna på mitträcket var mycket större än befarat och man har behövt gräva ner nya betongfundament.

– Det är ett hundratal uppklippta hål i mitträcket som måste markeras upp. Dels för att vi ska se var vi behöver göra reparationsarbete, dels för att varna bilister. Detta har tagit längre tid än vi trodde, säger myndighetens presschef Bengt Olsson till Dagens Nyheter.
https://www.skd.se/2024-01-05/oppning-av-e22-forsenas-ytterligare

Alltså, bilisterna kör fortare när det finns ett fungerande mitträcke och måste varnas att ta det försiktigt när det är trasigt?
Undra på att det går åt h-vete.

EDIT:
Det finns ju skyltar att sätta ut:
Svensk varningsskylt: röd och gul. Text "Vajerräcke ur funktion". Skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:

Här kollar de aldrig triangel. De ser plastlådan till momentnyckeln och utbrister. ”Triangeln synlig, perfekt"

Något som fler skulle ha är dock en 6 kilos släckare med. Den tar plats tyvärr.

D Dilato skrev:
Öppning av E22 försenas ytterligare
Förseningarna har berott på att räddningstjänsten tvingades klippa upp mitträckena för att bilar skulle kunna köra därifrån på den vägbana som var mer farbar. Senare upptäcktes att skadorna på mitträcket var mycket större än befarat och man har behövt gräva ner nya betongfundament.

– Det är ett hundratal uppklippta hål i mitträcket som måste markeras upp. Dels för att vi ska se var vi behöver göra reparationsarbete, dels för att varna bilister. Detta har tagit längre tid än vi trodde, säger myndighetens presschef Bengt Olsson till Dagens Nyheter.
[länk]

Alltså, bilisterna kör fortare när det finns ett fungerande mitträcke och måste varnas att ta det försiktigt när det är trasigt?
Undra på att det går åt h-vete.
Jo jag skrev kort om det tidigare och hur svårt kan det vara med *övertydliga* 50 km/h vid sträckor med hål i barriären? Sen kan man säkert ställa dit en flyttbar hastighetsradar så får man snabbt acceptans.
Men Trafikverket Syd verkar helt klart ha stora problem...

• Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.