74 536 läst · 1 223 svar
75k läst
1,2k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Medlem
· Blekinge
· 10 453 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Jag har allt det du räknar upp med något enstaka undantag. Kör en helt normal Saab 9-5 och det finns massor med plats över då det mesta ryms under bagagegolvet eller i sidofacken. Även om det skulle ta lite plats handlar det om ansvar för sig själv och indirekt andra.C cpalm skrev:Har full förståelse varför man inte är 100 förberedd. Finns helt enkelt inte plats i bilen.
Bara i denna tråd har nu föreslagits:
- Ordentliga vinterkläder
- Snöskyffel/spade
- Bågfil
- Yxa
- Ficklampa
- Kök
- Mat
- Vatten
- Filtar
- Livsviktiga mediciner
- Grus
- Första-hjälpen-låda
Sen kan man ju lägga till ytterligare några uppebara prylar som;
m.m. m.m.
- Startkablar
- Bogserlina
- En enklare uppsättning verktyg
- Dasspapper
- Snöskrapa/borste
- Spolarvätska
- En enklare uppsättning bilvårdsartiklar
- Varselväst
- Reservdunk
- Snökedjor
- Varningstriangel
- Karta
- Wunderbaum
Det är inte alla som har en skåp-/husbil 😂
Varningstriangel är det väl för övrigt lagkrav på? Bilprovningen hör uppe kontrollerar iaf det varje gång.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Möjligt att det stämmer idag, men jag är uppfödd i Skåne och flyttade därifrån 1996. Då var det inga större problem med de flesta förares vinterkörning. Enstaka idioter finns överallt.O Ossian K Olsson skrev:Vad gick inte fel? Utländska lastbilar utan vinterdäck som bokstavligen blåser i diket eller viker sig uppe på vägen. Bilister som varnades för att ut och köra men valde att vara ute och köra ändå. Plogbilar och bärgningsbilar som inte kommer fram för att bilarna står i vägen.
Sen kan inte Skåningar köra bil när det kommer lite vitt! Är inflyttad Malmöbo och det skämtas frisk om att Stockholmare som inte kan köra i snö men de är rallyvärldsmästare jämfört med Skåningar.
Mycket i Sverige har gått på fel håll senaste 20 åren, så om det du säger stämmer kan jag inte förvånas.
Det faller på sin egen orimlighet. T.ex. vinterkläder, filtar, en säck grus, en snöskyffel och en reservdunk under bagagegolvet i en 9-5:a, för att nämna några av de mer skrymmande prylarna? Det skulle jag vilja se...MultiMan skrev:
Lagkrav på varningstriangel och varselväst, ja.
Som sagt, de flesta har nog ett hyfsat urval av prylarna på listan.
Många bor och jobbar nog så att dubbfritt passar bättre, de får helt enkelt låta bli att åka bil de fåtal dagar om året som det fodras dubbdäck för att färdas säkert på E22an.B Bombus pratorum skrev:Nu gör det väl inte så stor skillnad om det blåst in meterhöga drivor på vägen men gud förbanne alla bilister som inte kör med riktiga vinterdäck här nere. Hakapelitta! Dubb! Har du sketna bakelitpuckar från chinchong som tvingar dig att köra i femtio på motorvägen för att det är en minusgrad så låter du bilen stå mellan januari och mars. Tack på förhand.
Uppenbarligen, folk har inte förstånd att hålla sig hemma när förhållandena kräver det.A atomlab skrev:
Exakt - total brist på samordning mellan myndigheterna är nu övertydligt.T Thomas_Blekinge skrev:Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
Vad gjorde Trafikverket?
Vad gjorde MSB?
SMHI gjorde säkert sitt, men om ingen lyssnar eller vill ta till sig varningar så hjälper inte det.
Varför hindrar man en hantverkare att ta upp hål i räcken så ambulanser kan utföra sitt jobb?
Svar: Handfallna chefer och tjänstemän som inte vågar ta beslut av rädsla för att ”göra fel”
Om jag förstod rätt så verkade delar av vårt minimala försvar ändå vara på hugget.
Jo och vad gjorde räddningstjänstens Räddningledare som har all befogenhet när det är fara för någons liv?L lindsmik skrev:Exakt - total brist på samordning mellan myndigheterna är nu övertydligt.
Vad gjorde Trafikverket?
Vad gjorde MSB?
SMHI gjorde säkert sitt, men om ingen lyssnar eller vill ta till sig varningar så hjälper inte det.
Varför hindrar man en hantverkare att ta upp hål i räcken så ambulanser kan utföra sitt jobb?
Svar: Handfallna chefer och tjänstemän som inte vågar ta beslut av rädsla för att ”göra fel”
Om jag förstod rätt så verkade delar av vårt minimala försvar ändå vara på hugget.
Rattmuff är väl inte med?MultiMan skrev:Jag har allt det du räknar upp med något enstaka undantag. Kör en helt normal Saab 9-5 och det finns massor med plats över då det mesta ryms under bagagegolvet eller i sidofacken. Även om det skulle ta lite plats handlar det om ansvar för sig själv och indirekt andra.
Varningstriangel är det väl för övrigt lagkrav på? Bilprovningen hör uppe kontrollerar iaf det varje gång.
Ack så viktig!
Öppning av E22 försenas ytterligare
Förseningarna har berott på att räddningstjänsten tvingades klippa upp mitträckena för att bilar skulle kunna köra därifrån på den vägbana som var mer farbar. Senare upptäcktes att skadorna på mitträcket var mycket större än befarat och man har behövt gräva ner nya betongfundament.
– Det är ett hundratal uppklippta hål i mitträcket som måste markeras upp. Dels för att vi ska se var vi behöver göra reparationsarbete, dels för att varna bilister. Detta har tagit längre tid än vi trodde, säger myndighetens presschef Bengt Olsson till Dagens Nyheter.
https://www.skd.se/2024-01-05/oppning-av-e22-forsenas-ytterligare
Alltså, bilisterna kör fortare när det finns ett fungerande mitträcke och måste varnas att ta det försiktigt när det är trasigt?
Undra på att det går åt h-vete.
EDIT:
Det finns ju skyltar att sätta ut:
Förseningarna har berott på att räddningstjänsten tvingades klippa upp mitträckena för att bilar skulle kunna köra därifrån på den vägbana som var mer farbar. Senare upptäcktes att skadorna på mitträcket var mycket större än befarat och man har behövt gräva ner nya betongfundament.
– Det är ett hundratal uppklippta hål i mitträcket som måste markeras upp. Dels för att vi ska se var vi behöver göra reparationsarbete, dels för att varna bilister. Detta har tagit längre tid än vi trodde, säger myndighetens presschef Bengt Olsson till Dagens Nyheter.
https://www.skd.se/2024-01-05/oppning-av-e22-forsenas-ytterligare
Alltså, bilisterna kör fortare när det finns ett fungerande mitträcke och måste varnas att ta det försiktigt när det är trasigt?
Undra på att det går åt h-vete.
EDIT:
Det finns ju skyltar att sätta ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kollar de aldrig triangel. De ser plastlådan till momentnyckeln och utbrister. ”Triangeln synlig, perfekt"MultiMan skrev:Jag har allt det du räknar upp med något enstaka undantag. Kör en helt normal Saab 9-5 och det finns massor med plats över då det mesta ryms under bagagegolvet eller i sidofacken. Även om det skulle ta lite plats handlar det om ansvar för sig själv och indirekt andra.
Varningstriangel är det väl för övrigt lagkrav på? Bilprovningen hör uppe kontrollerar iaf det varje gång.
Något som fler skulle ha är dock en 6 kilos släckare med. Den tar plats tyvärr.
Jo jag skrev kort om det tidigare och hur svårt kan det vara med *övertydliga* 50 km/h vid sträckor med hål i barriären? Sen kan man säkert ställa dit en flyttbar hastighetsradar så får man snabbt acceptans.D Dilato skrev:Öppning av E22 försenas ytterligare
Förseningarna har berott på att räddningstjänsten tvingades klippa upp mitträckena för att bilar skulle kunna köra därifrån på den vägbana som var mer farbar. Senare upptäcktes att skadorna på mitträcket var mycket större än befarat och man har behövt gräva ner nya betongfundament.
– Det är ett hundratal uppklippta hål i mitträcket som måste markeras upp. Dels för att vi ska se var vi behöver göra reparationsarbete, dels för att varna bilister. Detta har tagit längre tid än vi trodde, säger myndighetens presschef Bengt Olsson till Dagens Nyheter.
[länk]
Alltså, bilisterna kör fortare när det finns ett fungerande mitträcke och måste varnas att ta det försiktigt när det är trasigt?
Undra på att det går åt h-vete.
Men Trafikverket Syd verkar helt klart ha stora problem...