K K. L skrev:
Jag blir skogstokig snart om jag inte får reda på svaret, orkar inte fundera längre. 🤔
När skulle jag behöva en bågfil om jag fastnar med bilen i snön.
Kapa vajerräcke och vägräcke....
 
  • Haha
Artemisia
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo kollade och numera ska det vara så.
"Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare."
Det borde vara enkelt att stå vid Öresundsbron samt färjelägen och bötfälla de långtradare som inte följer kraven
[länk]
För någon vecka sedan när jag körde över bron så blev jag stoppad och fick blåsa, däcken på bil och släp ägnade de ingen uppmärksamhet.
 
  • Gilla
  • Wow
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
K
M maxmsm skrev:
Kapa vajerräcke och vägräcke....
Nu lever jag i den moderna Makitavärlden så då är det nog bättre att ha med sig en eldriven vinkelslip, eller?😄
 
  • Gilla
Sunmethane och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Nu lever jag i den moderna Makitavärlden så då är det nog bättre att ha med sig en eldriven vinkelslip, eller?😄
Perfekt. Lite dynamit också?
 
M maxmsm skrev:
Kapa vajerräcke och vägräcke....
Jo det senaste från E22 är att man inte kan öppna vägen pga avkapade/avklippta räcken/vajrar....
Hur svårt är det att göra en överskyltad 50km/h sträcka inkl flyttbar hastighetsradar där det saknas räcke?

Trafikverket Syd verkar ha stora problem....
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Bananskalare Bananskalare skrev:
-vi såg det inte komms
Menar du att Trafikvärket leds av representanter för den rödgrönaröran?
K K. L skrev:
Nu lever jag i den moderna Makitavärlden så då är det nog bättre att ha med sig en eldriven vinkelslip, eller?😄
Det har jag i firmabilen plus ett 3-fas elverk....
 
  • Gilla
Sunmethane och 2 till
  • Laddar…
Generellt sett tycker jag de stora vägarna, E4, E6, E20, E22, är underdimensionerade med tanke på hur mycket trafiken ökat på senare år.
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Någon motortidning eller organisation gjorde en riktig undersökning angående däckens åldrande(hårdare) och det var mest de första åren detta skedde så om man lade på vinterdäcken i god tid och slet bort det torra ytskiktet så var äldre vinterdäck(av kvalitets fabrikat) ganska bra.
Vägverket har gjort liknande undersökningar och kommit fram till att åldern på däck spelar mycket liten roll för prestanda, det är däckets konstruktion och materialval som spelar roll.
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Fast stora delar av E22 är 2+2. Mig veterligen är det väl mest korta passager förbi Hörby som inte är det.

Men jag är enig gällande de digitala skyltarna.
Menar du hela E22an eller menar du bara biten genom skåne?

Totalt 157 km 2+2, totallängd 560 km.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/E22_(Sverige)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Menar du att Trafikvärket leds av representanter för den rödgrönaröran?
Det har jag ingen aning om men i Kristianstad har man iaf regionkontoret för Skåne.
Vad det nu är för folk som befolkar det kontoret?
 
H H-Thomasson skrev:
Undra vad man kan åka dit för om man som privatperson tar fram batterironellen och kapar vireräcket och rycker upp 2 stolpar så man kan vända å åka vidare via småvägar.
Liknande scenario som skulle ske om du klippte elkablarna till Tyskland, folkhjälte eller terrorist haha
 
E erikjakan skrev:
Liknande scenario som skulle ske om du klippte elkablarna till Tyskland, folkhjälte eller terrorist haha
Det räcker att kapa kablarna till danskdjävlarna som lurade våra inkompetenta politiker att stänga Barsebäck!
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det räcker att kapa kablarna till danskdjävlarna som lurade våra inkompetenta politiker att stänga Barsebäck!
Dem ångrar sig nu dummskallarna.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag vet att det kostar mycket pengar men vägnätet i Sverige är ett rent skämt, i de länder som jag brukar trafikera så är det nog bara Danmark som är sämre och då menar jag skicket.
fan jag älskar danska e47 slår ju e22 med hästlängder
 
O Ossian K Olsson skrev:
Fast stora delar av E22 är 2+2. Mig veterligen är det väl mest korta passager förbi Hörby som inte är det.

Men jag är enig gällande de digitala skyltarna.
har du kört hela e22 nån gång det bara i skåne typ som är 2+2 resten är ju 2+1 hela vägen till norrköping
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.