O Ossian K Olsson skrev:
Fast stora delar av E22 är 2+2. Mig veterligen är det väl mest korta passager förbi Hörby som inte är det.

Men jag är enig gällande de digitala skyltarna.
Från strax söder om Hörby och norrut är det ett antal 2+1 sträckor, de nya bitarna som väl öppnades 20 eller 21 är 2+2 som det ska vara på våra nationella pulsådror.
 
O
M maxmsm skrev:
Det är väl enklare att den organisationen som faktiskt har betalt för att ansvara för det svenska vägnätet tar sitt ansvar och gör sitt jobb!!
Byfånen som är pressansvarig(eller vad det nu kallas) står konstant och skyller ifrån sej när han är med i någon TV-kanal.
Fast det är inte riktigt så det fungerar i ett statligt verk med statliga pengar och politisk styrning.

En skärmdump av sociala medier-konversation om Trafikverkets ekonomi och effektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men i dagens samhälle där vem som helst kan skriva vad som helst på internet och verka trovärdig så blir det lätt fel. Som igår när jag läste att Trafikverket gick 60 miljarder plus varje år! Undra vart alla de pengarna är..

E22 är iaf avstängd fortsatt till lunchtid för att man måste laga mitträcket som skars upp.
https://www.sydsvenskan.se/2024-01-04/sista-bilen-bargad-men-e22-kan-anda-inte-oppnas
 
sysmali
M maxmsm skrev:
Det är väl enklare att den organisationen som faktiskt har betalt för att ansvara för det svenska vägnätet tar sitt ansvar och gör sitt jobb!!
Byfånen som är pressansvarig(eller vad det nu kallas) står konstant och skyller ifrån sej när han är med i någon TV-kanal.
Menar du dressman-mannen Bengt Olsson? Han är ju suverän tycker jag - rak, lugn och tydlig. Talar ju alltid om att bilförarna behöver ta sitt ansvar gällande planera sin körning, rätt däck och ta med sig vatten, mat och filtar.
Man i marinblå jacka och ljusblå skjorta, leende, porträtt, urbant bakgrundsoskärpa, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Menar du dressman-mannen Bengt Olsson? Han är ju suverän tycker jag - rak, lugn och tydlig. Talar ju alltid om att bilförarna behöver ta sitt ansvar gällande planera sin körning, rätt däck och ta med sig vatten, mat och filtar.
[bild]
Exakt, jag har redigerat mitt inlägg nu.
Givetvis så är det bilisternas ansvar, Trafikverket har aldrig något ansvar.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
K
H heimlaga skrev:
Först och främst borde folk lära sig att vara litet förberedda. Ordentliga vinterkläder och snöskyffel och bågfil och yxa och ficklampa brukar jag alltid ha med i bilen.
Jag blir skogstokig snart om jag inte får reda på svaret, orkar inte fundera längre. 🤔
När skulle jag behöva en bågfil om jag fastnar med bilen i snön.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
kanske det ibland vore bättre att knuffa ner skiten i diket och ha en planerad bärgning i dagsljus
Då måste man ha hundra koll på vad bilen är lastad med, det har knappast de utländska chaufförerna.
 
M maxmsm skrev:
Exakt, jag har redigerat mitt inlägg nu.
Givetvis så är det bilisternas ansvar, Trafikverket har aldrig något ansvar.
Njau Bengt Olsson har både igår och idag medgett brister utan att fördjupa sig.
Nyss var han med på TV4 morgon och avvaktade utredningar.
Sen försöker man nu skjuta ansvaret till utlänska långtradares däck och inte hur uselt man genomförde en räddningsplan.
 
sysmali
P paralun skrev:
Njau Bengt Olsson har både igår och idag medgett brister utan att fördjupa sig.
Nyss var han med på TV4 morgon och avvaktade utredningar.
Sen försöker man nu skjuta ansvaret till utlänska långtradares däck och inte hur uselt man genomförde en räddningsplan.
Jag såg också honom nyss på TV4. Han ville väl inte "förekomma" utredningen vad som gått fel. Han menade väl att det fanns brister i samordningen som behöver utredas osv.
 
sysmali sysmali skrev:
Jag såg också honom nyss på TV4. Han ville väl inte "förekomma" utredningen vad som gått fel. Han menade väl att det fanns brister i samordningen som behöver utredas osv.
Jo och han vet nog mycket väl vad som fallerade.

Vem betalar för flera tungbärgare, långtradarna var ju inte skadade och ett försäkringsbolag är inte intresserad av att betala, hyra in hjullastare om det inte ingår i väghållarens fordon?
Och så blev man sittande i timmar om vem som betalar kalaset.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
engs
Använder i stort sett alltid Waze. Den appen måste ha sparat mig lågt räknat 12h bara i fjol i undvikna bilköer.

Hade en jobbresa i somras mitt i semesterperioden där den varnade mig för och guidade mig runt tre stora stopp på motorvägar.

Händer att det kommer för tätt inpå så man klarar sig inte från alla såklart, men väldigt många.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Använder i stort sett alltid Waze. Den appen måste ha sparat mig lågt räknat 12h bara i fjol i undvikna bilköer.

Hade en jobbresa i somras mitt i semesterperioden där den varnade mig för och guidade mig runt tre stora stopp på motorvägar.

Händer att det kommer för tätt inpå så man klarar sig inte från alla såklart, men väldigt många.
Jo Waze är guld värt och har ett krångelavsnitt på E4 med 2+1 väg. Bara att kolla in Waze via Android Auto och välja alternativ väg när det endera är stopp eller går mycket trögt på avsnittet av vägen.
 
P paralun skrev:
Njau Bengt Olsson har både igår och idag medgett brister utan att fördjupa sig.
Nyss var han med på TV4 morgon och avvaktade utredningar.
Sen försöker man nu skjuta ansvaret till utlänska långtradares däck och inte hur uselt man genomförde en räddningsplan.
Ansvaret för utländska bilars dåliga däck beror delvis på för låga krav i Sverige, om inte reglerna är ändrade nyligen så är det bara krav på vinterdäck på driven på tunga fordon.
Skulle du köra med den kombon på din egen bil?
EDIT: På nyheterna blev det sagt nyss att det SKA sitta vinterdäck på samtliga axlar sedan 2019 på tunga fordon.
 
M maxmsm skrev:
Ansvaret för utländska bilars dåliga däck beror delvis på för låga krav i Sverige, om inte reglerna är ändrade nyligen så är det bara krav på vinterdäck på driven på tunga fordon.
Skulle du köra med den kombon på din egen bil?
Vad jag vet så följer Sverige EU-kraven på däcken. (men kan ha fel)

Det spelar egentligen mindre roll för man ska ha förmågan att snabbt reda ut en sådan här röra utan dröjsmål.
Räddningsledaren borde direkt ha rekvirerat x stycken tungbärgare samt hjullastare.
Fakturan på miljonbelopp kan man sedan skicka till MSB.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
O
sysmali sysmali skrev:
Jag såg också honom nyss på TV4. Han ville väl inte "förekomma" utredningen vad som gått fel. Han menade väl att det fanns brister i samordningen som behöver utredas osv.
Allt detta följer ju mallen för vad ni vill höra! Myndigheterna går ut och säger att ”vi ser att det går att göra bättre. Vi gör en utredning”, politiker ”kallar in myndigheter för att visa handlingskraft (i dag SD som ska kalla in Trafikverket för att förklara sig), utredning tas fram, media felvinklar den, ingen åtgärd görs för ingen vill betala, om 1-10 år blir det stopp igen, ta från början!
 
  • Gilla
  • Wow
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Snödrivorna i skåne är inte att leka med när det vill sig illa.
[länk]

/Höghus
Den vintern så påstods det att när det var som värst så kunde man köra på E6:an mellan Helsingborg och Malmö i högst 15 minuter efter att plogbilen hade passerat, jag minns den som en jäkla rolig vinter med snögrottor och massor med pulkaåkning!
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.