73 052 läst · 1 223 svar
73k läst
1,2k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Från strax söder om Hörby och norrut är det ett antal 2+1 sträckor, de nya bitarna som väl öppnades 20 eller 21 är 2+2 som det ska vara på våra nationella pulsådror.O Ossian K Olsson skrev:
Fast det är inte riktigt så det fungerar i ett statligt verk med statliga pengar och politisk styrning.M maxmsm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men i dagens samhälle där vem som helst kan skriva vad som helst på internet och verka trovärdig så blir det lätt fel. Som igår när jag läste att Trafikverket gick 60 miljarder plus varje år! Undra vart alla de pengarna är..
E22 är iaf avstängd fortsatt till lunchtid för att man måste laga mitträcket som skars upp.
https://www.sydsvenskan.se/2024-01-04/sista-bilen-bargad-men-e22-kan-anda-inte-oppnas
Menar du dressman-mannen Bengt Olsson? Han är ju suverän tycker jag - rak, lugn och tydlig. Talar ju alltid om att bilförarna behöver ta sitt ansvar gällande planera sin körning, rätt däck och ta med sig vatten, mat och filtar.M maxmsm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt, jag har redigerat mitt inlägg nu.sysmali skrev:
Givetvis så är det bilisternas ansvar, Trafikverket har aldrig något ansvar.
Jag blir skogstokig snart om jag inte får reda på svaret, orkar inte fundera längre. 🤔H heimlaga skrev:
När skulle jag behöva en bågfil om jag fastnar med bilen i snön.
Njau Bengt Olsson har både igår och idag medgett brister utan att fördjupa sig.M maxmsm skrev:
Nyss var han med på TV4 morgon och avvaktade utredningar.
Sen försöker man nu skjuta ansvaret till utlänska långtradares däck och inte hur uselt man genomförde en räddningsplan.
Jag såg också honom nyss på TV4. Han ville väl inte "förekomma" utredningen vad som gått fel. Han menade väl att det fanns brister i samordningen som behöver utredas osv.P paralun skrev:
Jo och han vet nog mycket väl vad som fallerade.sysmali skrev:
Vem betalar för flera tungbärgare, långtradarna var ju inte skadade och ett försäkringsbolag är inte intresserad av att betala, hyra in hjullastare om det inte ingår i väghållarens fordon?
Och så blev man sittande i timmar om vem som betalar kalaset.
Använder i stort sett alltid Waze. Den appen måste ha sparat mig lågt räknat 12h bara i fjol i undvikna bilköer.
Hade en jobbresa i somras mitt i semesterperioden där den varnade mig för och guidade mig runt tre stora stopp på motorvägar.
Händer att det kommer för tätt inpå så man klarar sig inte från alla såklart, men väldigt många.
Hade en jobbresa i somras mitt i semesterperioden där den varnade mig för och guidade mig runt tre stora stopp på motorvägar.
Händer att det kommer för tätt inpå så man klarar sig inte från alla såklart, men väldigt många.
Jo Waze är guld värt och har ett krångelavsnitt på E4 med 2+1 väg. Bara att kolla in Waze via Android Auto och välja alternativ väg när det endera är stopp eller går mycket trögt på avsnittet av vägen.engs skrev:Använder i stort sett alltid Waze. Den appen måste ha sparat mig lågt räknat 12h bara i fjol i undvikna bilköer.
Hade en jobbresa i somras mitt i semesterperioden där den varnade mig för och guidade mig runt tre stora stopp på motorvägar.
Händer att det kommer för tätt inpå så man klarar sig inte från alla såklart, men väldigt många.
Ansvaret för utländska bilars dåliga däck beror delvis på för låga krav i Sverige, om inte reglerna är ändrade nyligen så är det bara krav på vinterdäck på driven på tunga fordon.P paralun skrev:
Skulle du köra med den kombon på din egen bil?
EDIT: På nyheterna blev det sagt nyss att det SKA sitta vinterdäck på samtliga axlar sedan 2019 på tunga fordon.
Vad jag vet så följer Sverige EU-kraven på däcken. (men kan ha fel)M maxmsm skrev:
Det spelar egentligen mindre roll för man ska ha förmågan att snabbt reda ut en sådan här röra utan dröjsmål.
Räddningsledaren borde direkt ha rekvirerat x stycken tungbärgare samt hjullastare.
Fakturan på miljonbelopp kan man sedan skicka till MSB.
Allt detta följer ju mallen för vad ni vill höra! Myndigheterna går ut och säger att ”vi ser att det går att göra bättre. Vi gör en utredning”, politiker ”kallar in myndigheter för att visa handlingskraft (i dag SD som ska kalla in Trafikverket för att förklara sig), utredning tas fram, media felvinklar den, ingen åtgärd görs för ingen vill betala, om 1-10 år blir det stopp igen, ta från början!sysmali skrev:
Den vintern så påstods det att när det var som värst så kunde man köra på E6:an mellan Helsingborg och Malmö i högst 15 minuter efter att plogbilen hade passerat, jag minns den som en jäkla rolig vinter med snögrottor och massor med pulkaåkning!Höghus skrev: