Nu gör det väl inte så stor skillnad om det blåst in meterhöga drivor på vägen men gud förbanne alla bilister som inte kör med riktiga vinterdäck här nere. Hakapelitta! Dubb! Har du sketna bakelitpuckar från chinchong som tvingar dig att köra i femtio på motorvägen för att det är en minusgrad så låter du bilen stå mellan januari och mars. Tack på förhand.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
H
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
Det fylls på så fort med bilar. Långtradare utan bra däck, folk som inte tar väglag och väder på allvar, inte tar med sig mat, vatten, kläder och varma filtar, plogbilar som inte kommer fram, snö som yr över vägen direkt när plogbilen har kört, en kombination av fler saker som resulterar i detta.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Nu gör det väl inte så stor skillnad om det blåst in meterhöga drivor på vägen men gud förbanne alla bilister som inte kör med riktiga vinterdäck här nere. Hakapelitta! Dubb! Har du sketna bakelitpuckar från chinchong som tvingar dig att köra i femtio på motorvägen för att det är en minusgrad så låter du bilen stå mellan januari och mars. Tack på förhand.
Här där jag bor behövs inga dubb bara normala friktionsvinterdäck med bra mönster.
Det är inte däcken det är fel på, det är körkunskaperna.

Senaste gången var när det blev kaos på E65 från Svedala mot Malmö för nån månad sen, långa köer för att BMW /AUDI-folket prompt ska köra fortare än förmågan och vips så sitter dom i mitträcket.

Då ska det bärgas, båda filer avstängda, totalstopp och långa köer.

Låt dom stå kvar i mitträcket tills det blir tillfälle att bärga som varning till andra och låt trafiken flyta.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Man behöver ju inte vänta tills där står 1000 bilar. Det var ju inte så att där stod 1000 bilar direkt.
Det är ju precis det det gör. Om båda filerna korkar igen så tar det ju bara några minuter innan hundratals bilar står stilla. Det sitter många fotbollsproffs på läktaren nu. 🙄

Ger man sig ut på vägarna när de har gått ut med varningar så får man ju liksom finna sig i att det blir såhär ibland. Då får man vara förberedd.

(Jag lyckades låta bli att skriva något syrligt om att 90-talisterna börjar bli vuxna och att det alltid är någon annan som ska lösa allting...)
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Problemet är ju tiden det tar att stänga påfarterna. Då får vi bygga bommar och digitala skyltar vid varje påfart. Som sagt, 1000 bilar är inte speciellt många på E22:an.
Mellan hurva och kristianstad är där ca 10 påfarter, några är nog ganska uppenbara...( trafiken står still.)
De andra är de ingen svårighet att blockera.
En personbil på tvären så kommer inte folk att bränna rakt in i smeten.
Vill folk ändå köra förbi så varsågod..
De första timmarna behövs fysiska hinder, sen börjar läget nå ut i radio mm

Eller för den delen, en skylt "olycka"
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
O
T Thomas_Blekinge skrev:
Ossian, vi förstår att du kanske jobbar för någon av de inblandade aktörer. Allt credit för insatserna. Men mycket gick fel ändå.
Om nu långtrådarna med dåliga däck är en stor bidragande sak till problemet så visste man det förut. Vid minsta tecken på annalkande problem borde man ha tvingat dom till yttersta högerfilen så att annat utrymme finns för plogar/insatsfordon, eventuellt personbilar.
Jag väntar på en riktig utredning om händelseförloppet. Inte för att skuldbelägga någon utan för att se till att samma skit inte kommer att hända flera gånger. .
Jag försvarar inte min arbetsgivare Trafikverket här.

Det jag däremot gör är att med en dåres envishet förkasta förslag som är verkningslösa och försvara de som är effektiva.

Men Fotografen har ju redan redogjort att de största problemen är att statliga tjänstemän bara kollar i sin dataskärm och inte vågar fatta beslut. Ni andra ska ställa bilar i vägen för påfarterna och så löser sig allt! Klippa upp vajerräcket med en gång så att bilarna kan stå i kö åt andra hållet i stället.

Jättebra populistiska inlägg! Känns bra i magen, även om de inte fungerar. Men är inte det viktigaste ändå att det känns bra?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag försvarar inte min arbetsgivare Trafikverket här.

.... Ni andra ska ställa bilar i vägen för påfarterna och så löser sig allt! Klippa upp vajerräcket med en gång så att bilarna kan stå i kö åt andra hållet i stället.

Jättebra populistiska inlägg! Känns bra i magen, även om de inte fungerar. Men är inte det viktigaste ändå att det känns bra?
Allt är väl lite att ta i, men det hade hjälpt iallafall, sen kan polisen stänga av e22an i lund och vid gårdstånga så är det minimalt med "inkommande trafik"
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Om bara dessa totalt värdelösa lastbilschaufförerna hade haft en gnutta förnuft och stannat i höger körfält hela tiden så hade det ju underlättat för alla andra och det inte hade blivit ett situation.
Finns ju en annan aspekt också att ta hänsyn till, hade inte svensson kört i 40-50 km/h på motorväg så hade kanske lastbilarna tagit sig upp för backarna.
Ibland måste man köra om för att lastbilen framför går tyngre i backarna, då vill man som är lättare inte ligga bakom, för med mindre vikt på flaket. Desto sämre drivaxeltryck. Vilket betyder att kan du inte ta sats inför backen så börjar det spinna och man sitter fast. Är inte bara för skoj skull som man tar sats inför en backe med lastbil, det är för att man ska ta sig fram. Man kan ju tänka att en chaufför kör kanske 15000 mil om året, medans en bilist kör kanske 1500 mil om året. Är nog inte bara lastbilarnas fel att det blir stopp
 
  • Gilla
Finnpucko och 6 till
  • Laddar…
Som jag har uppfattat det, har jag fel?

En linjebuss får stopp på en del av vägsträckan där det är vajerräcken och enfiligt (2+1 vägsträcka).
Alla andra bakom kommer inte framåt pga bussen och sitter sedan dess fast.

Fanns ett fåtal bilar som har kört av vägen och befinner sig i väggrenen osv men de lär väl knappast ha hindrat trafiken?
 
Problemet är flera. Dels alla dessa människor som alltid blir lika förvånade när det trillar vitt från himlen. En har sommar däck för de snöar aldrig och om det snöar så kör jag sakta. Det hjälper bra... Sen har vi människorna som faktiskt har köpta nya vinterdäck från Blocket 500:- inkl. fälg att däcken är 15år spelar ingen roll. Så då kör man som vanligt....
Sen är utländska lastbilsförare ett stort problem. Må man ha vinterdäck om du kommer från utlandet? Har de så är de väl blankslitna. Men här nog den största boven. Sen har vi svenska åkare och bussar. Förut räckte det med vinterdäck på drivhjulen. Sen tror jag att det snålas på däcken. Ok. Jag kan förstå det varför men det är risk att det blir dyrt. Men lastbilsdäck är snordyra men frågan är om man ändå kan tjäna in pengarna. Nu tänker inte p
på människan som kör. Men att köra av vägen kostar tid. Tid är pengar.

Sen är det inte lätt med snöstorm. Så det är inte konstigt att det blir problem.
Smhi borde ha kunnat varna för problemet. Då kanske man ska förbereda plogarna så att de är redo att åka ut. Sen tänker jag att bärgarna borde kunnat vara förberedda.
Det finns många saker som hänger samman. Ett problem är att det är mycket söndagsbilister ute och kör. De har ingen erfarenhet av snön. Men de anpassar hastigheten. Men det hjälper inte. Risken är att deras vinter däck börjar bli till åren. Själv byter jag vinterdäck vart tredje år.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Men nu sågade de upp mitträcket med följden att det ska lagas. Klart ”golvfolket” tycker det är bra att göra det, de behöver ju inte hantera konsekvenserna av det. Eller bättre, de jobbar på firman som får bra betalt för att fixa det sen. Sen gäller det ju också att bilarna faktiskt kan ta sig förbi och åt andra hållet.

Varenda väg i hela mittenskåne var i princip minst en olycka på igår. Det stod bilar överallt.

Men men, det är nog bäst att lämna här. Det brukar aldrig komma något väl ur sådanahär diskussioner ändå för varje gång är det någon världsmästare som kommer efteråt och vet facit.
Ja de sågade ju upp det 7 timmar efter frågan först ställdes. Följden är minimal mot vad det nu blev istället. De hade kunnat vara igång med evakuering 7 timmar tidigare.
 
  • Gilla
Finnpucko och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju precis det det gör. Om båda filerna korkar igen så tar det ju bara några minuter innan hundratals bilar står stilla. Det sitter många fotbollsproffs på läktaren nu. 🙄

Ger man sig ut på vägarna när de har gått ut med varningar så får man ju liksom finna sig i att det blir såhär ibland. Då får man vara förberedd.

(Jag lyckades låta bli att skriva något syrligt om att 90-talisterna börjar bli vuxna och att det alltid är någon annan som ska lösa allting...)
Hade du följt med något alls?
Från "olkycksdagen" så fanns det folk som satt fast från 0900. Medans där var folk som anslutit vid 1300 och senare.
Det har inte korkat igen med 1000 bilar bara sådär första timmarna. Många är dessutom lediga. Hade det varit nästa vecka hade jag kanske förstått att det kommit ut så många.

Jag är inte 90 talist. Bara jävligt tjurig mot trafikverket som är en pajasorganisation, har själv suttit i en jävla kö för 2-3 år sen för att trafikverket struntade i att skicka ut snöröjning på ett helt dygn så vi fick sitta länge för att lastbilar inte kom upp för en minimal lutning trots bra däck =)
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
D
O Ossian K Olsson skrev:
Det du gör då är att leda om hundratals bilar på vägar som är dåligt plogade och inte har kapaciteten att ta emot dom. Där tex möten mellan två lastbilar kan stoppa upp allt på den vägen också.
Låna lite ”åk hem!” Skyltar från sjöbo och sätt upp längs infarterna.
 
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Om bara dessa totalt värdelösa lastbilschaufförerna hade haft en gnutta förnuft och stannat i höger körfält hela tiden så hade det ju underlättat för alla andra och det inte hade blivit ett situation.
exakt och så gör man i hela europa till och med att dom ställer sig vägrenen och sen går dom och sover tills problemet är borta

men svenska vägar som e22 som har 2+1 för att staten skulle spara in pengar då funkar inte det
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Av det man såg på bilderna så var det inte mer snö än att man kan blåsa genom.
Skrattretande dåligt, sen såg man utländska lastbilar stå och spinna. Fan dessa ska inte ens över gränsen, lastbilar från europeiska U-länder vilket i praktiken är alla länder utom vi i norden
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.