74 536 läst · 1 223 svar
75k läst
1,2k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
var någonstans hände den första olyckan på E22? Det sades på radio att det var en lastbil! Var det södergående trafik!
Det är inget krav på varselväst. Har funnits för lastbilar. Men självklart bra att ha.C cpalm skrev:Det faller på sin egen orimlighet. T.ex. vinterkläder, filtar, en säck grus, en snöskyffel och en reservdunk under bagagegolvet i en 9-5:a, för att nämna några av de mer skrymmande prylarna? Det skulle jag vilja se...
Lagkrav på varningstriangel och varselväst, ja.
Som sagt, de flesta har nog ett hyfsat urval av prylarna på listan.
En bra förvaring av grus i bilen är mjölkkartonger, lätta att hantera och strössla med.
Kaoset på E22 orsakades inte av någon olycka, enligt Trafikverket. I stället ska kön med över 1 000 bilar ha föranletts av att långtradare tappat greppet och kört fast i snöovädret.trähandtag skrev:
Polisen fick in det första larmet om att lastbilar på E22 tappat greppet och börjat glida klockan 10.38 på onsdagsförmiddagen. Även Trafikverkets bild av händelseförloppet är att kön uppstod efter att flera lastbilar kört fast i snöovädret, strax nordöst om Linderöd.
– Det var ingen olycka, utan det snöade och blåste väldigt mycket vilket gör att snödrev uppstår. Även om man precis varit där och plogat fylls det på med snö ifrån sidorna av vägen. Det gjorde att lastbilarna helt enkelt körde fast och inte kom loss, säger Felicia Danielsson på Trafikverket.
https://www.dn.se/sverige/sa-uppstod-kaoset-pa-e22-manga-olyckliga-omstandigheter/
hm får inte ihop detta. var det norrgående trafik som stannade? jag uppfattade att det var södergående trafik-kan ha fel.D Dilato skrev:Kaoset på E22 orsakades inte av någon olycka, enligt Trafikverket. I stället ska kön med över 1 000 bilar ha föranletts av att långtradare tappat greppet och kört fast i snöovädret.
Polisen fick in det första larmet om att lastbilar på E22 tappat greppet och börjat glida klockan 10.38 på onsdagsförmiddagen. Även Trafikverkets bild av händelseförloppet är att kön uppstod efter att flera lastbilar kört fast i snöovädret, strax nordöst om Linderöd.
– Det var ingen olycka, utan det snöade och blåste väldigt mycket vilket gör att snödrev uppstår. Även om man precis varit där och plogat fylls det på med snö ifrån sidorna av vägen. Det gjorde att lastbilarna helt enkelt körde fast och inte kom loss, säger Felicia Danielsson på Trafikverket.
[länk]
Jimmie Renemark, som arbetar på Raa bilbärgning, såg när köbildningen började växa när han körde i motsatt riktning på E22:an på onsdagen.trähandtag skrev:
I höjd med Sätaröd ringde han Trafikverket och informerade om det han såg.
– Jag körde i norrgående riktning och ringde Trafikverket när jag såg de första bilarna stanna för att säga att vi kan försöka hjälpa till. De sa att de skulle återkomma i fall det behövdes. Sedan fick vi larm flera timmar senare av polisen, och då var det redan försent. Då var det stopp hur långt som helst, säger han.
Redigerat:
ja då var det södergående riktning stoppet var i, men hur kommer det sig att folk gick in på Ekrödsrasta som då ligger söder om incidenten med den slirande lastbilen (norr om Linderöd)? jag får inte ihop händelseförloppet.
Sedan en kommentar till påfarter- det är 8 påfarter mellan Kristianstad o Hörby, dvs det inte många fordon som skulle behövas för att förhindra påfart. Hade man gjort det klokt så är det färre än åtta.
Sedan en kommentar till påfarter- det är 8 påfarter mellan Kristianstad o Hörby, dvs det inte många fordon som skulle behövas för att förhindra påfart. Hade man gjort det klokt så är det färre än åtta.
Intressant, var övertygad om att det var ett krav även här. Ett bra exempel på att man inte skall tro på allt man läser i tidningen. Som jag minns det skrev "alla" att det var ett krav fr.o.m. XXXX, men uppenbarligen blev inte det EU-direktivet implementerat i Sverige!? T.o.m. i Norge är det ett krav.K Keld skrev:
Under ett par år i början av 1990-talet fanns krav på att en reflexsele skulle medföras vid färd med buss eller lastbil. Detta krav har därefter tagits bort.C cpalm skrev:Intressant, var övertygad om att det var ett krav även här. Ett bra exempel på att man inte skall tro på allt man läser i tidningen. Som jag minns det skrev "alla" att det var ett krav fr.o.m. XXXX, men uppenbarligen blev inte det EU-direktivet implementerat i Sverige!? T.o.m. i Norge är det ett krav
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...som-sakerhetsutrustning-i-alla-bilar_h202767/
Intressant.... Först var det omöjligt att klippa ETT hål i mitträcket och sedan klippte man ETT HUNDRATAL. Fanns det ingen medelväg?D Dilato skrev:Öppning av E22 försenas ytterligare
Förseningarna har berott på att räddningstjänsten tvingades klippa upp mitträckena för att bilar skulle kunna köra därifrån på den vägbana som var mer farbar. Senare upptäcktes att skadorna på mitträcket var mycket större än befarat och man har behövt gräva ner nya betongfundament.
– Det är ett hundratal uppklippta hål i mitträcket som måste markeras upp. Dels för att vi ska se var vi behöver göra reparationsarbete, dels för att varna bilister. Detta har tagit längre tid än vi trodde, säger myndighetens presschef Bengt Olsson till Dagens Nyheter.
[länk]
Alltså, bilisterna kör fortare när det finns ett fungerande mitträcke och måste varnas att ta det försiktigt när det är trasigt?
Undra på att det går åt h-vete.
EDIT:
Det finns ju skyltar att sätta ut:
[bild]
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Stämmer inte särskilt väl överens med verkligheten. Jag bor norröver och minns tydligt snöovädret i Skåne 1979. Slapp gå i skolan på flera dagar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-sag-det-ut-under-vintern-i-skane-1979U Uffe A skrev: