A atomlab skrev:
Har vi verkligen en diskussion där man 2024 skall förvänta sig och ha nödvändig proviant att sitta fast 15h på en av Sveriges största vägar i södra delarna av Sverige?
Japp, och uppenbarligen är diskussionen befogad. Sen finns det mycket man kan tycka om det...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
var någonstans hände den första olyckan på E22? Det sades på radio att det var en lastbil! Var det södergående trafik!
 
Just precis nu på P4 om vad man bör ha i bilen vid "riskfyllt" väder.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Just precis nu på P4 om vad man bör ha i bilen vid "riskfyllt" väder.
Folktomt får jag hoppas
 
C cpalm skrev:
Det faller på sin egen orimlighet. T.ex. vinterkläder, filtar, en säck grus, en snöskyffel och en reservdunk under bagagegolvet i en 9-5:a, för att nämna några av de mer skrymmande prylarna? Det skulle jag vilja se...

Lagkrav på varningstriangel och varselväst, ja.
Som sagt, de flesta har nog ett hyfsat urval av prylarna på listan.
Det är inget krav på varselväst. Har funnits för lastbilar. Men självklart bra att ha.
En bra förvaring av grus i bilen är mjölkkartonger, lätta att hantera och strössla med.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
var någonstans hände den första olyckan på E22? Det sades på radio att det var en lastbil! Var det södergående trafik!
Kaoset på E22 orsakades inte av någon olycka, enligt Trafikverket. I stället ska kön med över 1 000 bilar ha föranletts av att långtradare tappat greppet och kört fast i snöovädret.
Polisen fick in det
första larmet om att lastbilar på E22 tappat greppet och börjat glida klockan 10.38 på onsdagsförmiddagen. Även Trafikverkets bild av händelseförloppet är att kön uppstod efter att flera lastbilar kört fast i snöovädret, strax nordöst om Linderöd.

– Det var ingen olycka, utan det snöade och blåste väldigt mycket vilket gör att snödrev uppstår. Även om man precis varit där och plogat fylls det på med snö ifrån sidorna av vägen. Det gjorde att lastbilarna helt enkelt körde fast och inte kom loss, säger Felicia Danielsson på Trafikverket.
https://www.dn.se/sverige/sa-uppstod-kaoset-pa-e22-manga-olyckliga-omstandigheter/
 
D Dilato skrev:
Kaoset på E22 orsakades inte av någon olycka, enligt Trafikverket. I stället ska kön med över 1 000 bilar ha föranletts av att långtradare tappat greppet och kört fast i snöovädret.
Polisen fick in det
första larmet om att lastbilar på E22 tappat greppet och börjat glida klockan 10.38 på onsdagsförmiddagen. Även Trafikverkets bild av händelseförloppet är att kön uppstod efter att flera lastbilar kört fast i snöovädret, strax nordöst om Linderöd.

– Det var ingen olycka, utan det snöade och blåste väldigt mycket vilket gör att snödrev uppstår. Även om man precis varit där och plogat fylls det på med snö ifrån sidorna av vägen. Det gjorde att lastbilarna helt enkelt körde fast och inte kom loss, säger Felicia Danielsson på Trafikverket.
[länk]
hm får inte ihop detta. var det norrgående trafik som stannade? jag uppfattade att det var södergående trafik-kan ha fel.
 
trähandtag trähandtag skrev:
hm får inte ihop detta. var det norrgående trafik som stannade? jag uppfattade att det var södergående trafik-kan ha fel.
Jimmie Renemark, som arbetar på Raa bilbärgning, såg när köbildningen började växa när han körde i motsatt riktning på E22:an på onsdagen.

I höjd med Sätaröd ringde han Trafikverket och informerade om det han såg.

Jag körde i norrgående riktning och ringde Trafikverket när jag såg de första bilarna stanna för att säga att vi kan försöka hjälpa till. De sa att de skulle återkomma i fall det behövdes. Sedan fick vi larm flera timmar senare av polisen, och då var det redan försent. Då var det stopp hur långt som helst, säger han.
 
Redigerat:
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
ja då var det södergående riktning stoppet var i, men hur kommer det sig att folk gick in på Ekrödsrasta som då ligger söder om incidenten med den slirande lastbilen (norr om Linderöd)? jag får inte ihop händelseförloppet.

Sedan en kommentar till påfarter- det är 8 påfarter mellan Kristianstad o Hörby, dvs det inte många fordon som skulle behövas för att förhindra påfart. Hade man gjort det klokt så är det färre än åtta.
 
  • Gilla
Sunmethane och 2 till
  • Laddar…
här kommer en bild

Kartbild över en region i Sverige med markerade vägar och handskrivna anmärkningar, troligt planeringsdokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sunmethane
  • Laddar…
C
K Keld skrev:
Det är inget krav på varselväst.
Intressant, var övertygad om att det var ett krav även här. Ett bra exempel på att man inte skall tro på allt man läser i tidningen. Som jag minns det skrev "alla" att det var ett krav fr.o.m. XXXX, men uppenbarligen blev inte det EU-direktivet implementerat i Sverige!? T.o.m. i Norge är det ett krav.
 
C cpalm skrev:
Intressant, var övertygad om att det var ett krav även här. Ett bra exempel på att man inte skall tro på allt man läser i tidningen. Som jag minns det skrev "alla" att det var ett krav fr.o.m. XXXX, men uppenbarligen blev inte det EU-direktivet implementerat i Sverige!? T.o.m. i Norge är det ett krav
Under ett par år i början av 1990-talet fanns krav på att en reflexsele skulle medföras vid färd med buss eller lastbil. Detta krav har därefter tagits bort.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...som-sakerhetsutrustning-i-alla-bilar_h202767/
 
D Dilato skrev:
Öppning av E22 försenas ytterligare
Förseningarna har berott på att räddningstjänsten tvingades klippa upp mitträckena för att bilar skulle kunna köra därifrån på den vägbana som var mer farbar. Senare upptäcktes att skadorna på mitträcket var mycket större än befarat och man har behövt gräva ner nya betongfundament.

– Det är ett hundratal uppklippta hål i mitträcket som måste markeras upp. Dels för att vi ska se var vi behöver göra reparationsarbete, dels för att varna bilister. Detta har tagit längre tid än vi trodde, säger myndighetens presschef Bengt Olsson till Dagens Nyheter.
[länk]

Alltså, bilisterna kör fortare när det finns ett fungerande mitträcke och måste varnas att ta det försiktigt när det är trasigt?
Undra på att det går åt h-vete.

EDIT:
Det finns ju skyltar att sätta ut:
[bild]
Intressant.... Först var det omöjligt att klippa ETT hål i mitträcket och sedan klippte man ETT HUNDRATAL. Fanns det ingen medelväg?
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
U Uffe A skrev:
Blev insnöad under natten tack vare blåsten
Snöade inte mycket men vaknade upp och hade drivor på ca en meters djup på grusvägen.
Ingen av de som bor norröver har förstålse för situationen i skåne
Stämmer inte särskilt väl överens med verkligheten. Jag bor norröver och minns tydligt snöovädret i Skåne 1979. Slapp gå i skolan på flera dagar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-sag-det-ut-under-vintern-i-skane-1979
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.