Tyvärr är det ofta på det sättet
R Rkarlsson skrev:
På jobbet hade vi ingen snö på gräsmattan, men på parkeringar och övriga platser varierade de från drygt 30-70 cm.

Och vi får en del utlänska lastbilar till jobbet, de har bra däck. Men jag har dragit upp en svensk lastbil från diket, och chauffören säger rakt ut att han har riktigt dåliga däck för chefen var snål. Bara ren tur att han inte kom längre ut i diket och att han var tom.
Tyvärr är det ofta på det sättet
Snålheten bedrar visheten
Vad ska den stackars kusken göra?
Protestera och bli av med jobbet, eller köra och hoppas det bästa 😡
 
F
U Uffe A skrev:
Tyvärr är det ofta på det sättet

Tyvärr är det ofta på det sättet
Snålheten bedrar visheten
Vad ska den stackars kusken göra?
Protestera och bli av med jobbet, eller köra och hoppas det bästa 😡
Kontakta facket och arbetsmiljöverket? Eller åka in till polisen och be dem skicka böter till arbetsgivaren.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Kontakta facket och arbetsmiljöverket? Eller åka in till polisen och be dem skicka böter till arbetsgivaren.
Och vad händer med kusken?
Tror du att denne får behålla jobbet och sin möjlighet att försörja sig.
I den bästa av världar hade det gått bra, men tyvärr är i te verkligheten så 😥
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Vi får se vad utredningen visar på vad som blev fel men min gissning är.

1. "För många kockar" dvs att för många organisationer var inblandade och uselt samarbete.
2. Verkade inte som att någon vågade fatta beslut utan att hålla chefen i handen. Tänker på incidenten med ambulansen, polisen själv kunde ha gett ok om chefen inte kunde/ ville godkänna det.

Snö på Österlen är lite speciellt. Även om åkrarna är gröna så kan det ligga 1-2 m höga drivor på vägarna och det är blåsten som ställer till det och det är inte alltid så enkelt att skotta. Oftast är snön full med jord och gör snön väldigt kompakt
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
F
U Uffe A skrev:
Och vad händer med kusken?
Tror du att denne får behålla jobbet och sin möjlighet att försörja sig.
I den bästa av världar hade det gått bra, men tyvärr är i te verkligheten så 😥
Inget jobb är värt att dö för i mina ögon. Kan ju köra ihjäl nån annan pga dåliga däck också.
 
  • Gilla
eddan89 och 2 till
  • Laddar…
O
B Bengt Henrik skrev:
Vi får se vad utredningen visar på vad som blev fel men min gissning är.

1. "För många kockar" dvs att för många organisationer var inblandade och uselt samarbete.
2. Verkade inte som att någon vågade fatta beslut utan att hålla chefen i handen. Tänker på incidenten med ambulansen, polisen själv kunde ha gett ok om chefen inte kunde/ ville godkänna det.
Men vad skulle de gjort annorlunda då? Ska militären kallas ut så fort en lastbil fastnar?
 
B Bengt Henrik skrev:
Vi får se vad utredningen visar på vad som blev fel men min gissning är.

1. "För många kockar" dvs att för många organisationer var inblandade och uselt samarbete.
2. Verkade inte som att någon vågade fatta beslut utan att hålla chefen i handen. Tänker på incidenten med ambulansen, polisen själv kunde ha gett ok om chefen inte kunde/ ville godkänna det.

Snö på Österlen är lite speciellt. Även om åkrarna är gröna så kan det ligga 1-2 m höga drivor på vägarna och det är blåsten som ställer till det och det är inte alltid så enkelt att skotta. Oftast är snön full med jord och gör snön väldigt kompakt
Men detta skulle väl inte ens en mäklare som säljer korsvirkeshus till Stockholmare kalla Österlen?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Inget jobb är värt att dö för i mina ögon. Kan ju köra ihjäl nån annan pga dåliga däck också.
Lätt att säga om man inte är i en beroende situation
Gissar att du inte är yrkeschaufför
 
R
O Ossian K Olsson skrev:
Men vad skulle de gjort annorlunda då? Ska militären kallas ut så fort en lastbil fastnar?
Såg på aktuellt där Trafikverkets chef talade, det tog ca 4 timmar ifrån att första rapporten om stopp kom in till att dom beslutade om stängning av vägen..
Lite lång tid om du frågar mig…
 
  • Gilla
RolfSv och 12 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Men vad skulle de gjort annorlunda då? Ska militären kallas ut så fort en lastbil fastnar?
Ja förfan. Med skarpladdade vapen.
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men detta skulle väl inte ens en mäklare som säljer korsvirkeshus till Stockholmare kalla Österlen?
Tror mäklaren hade gjort ett försök. Alltid någon som går på det. 🙂


Tänkte mer att förhållandet på platsen kanske såg ut som det brukar göra på Österlen
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det skylla ofta på privatbilister att de inte ska it och köra i onödan och att de borde haft bättre utrustning i bilen. Detta är väl iofs sant, men de var inte det som orsakade kaoset. Orsaken var snarare yrkesförare med dåliga däck och dålig kunskap om att köra i halka och snö. Kanske en uppmaning till dessa att inte ge sig ut i det dåliga vädret hade varit på sin plats. De som har fungerande bilar med bra däck och kanske även 4WD kommer nog fram om de anpassar körningen till väglaget. Om ingen fastnat framför. Problemet är de som står först i kön, inte de som står sist.
Det var lika samma vid novembersnöstormen 1995 runt Göteborg. Det var långtradare som stod dubbelvikta eller fastnat i backarna på E6 som gjorde att det stod still. Min SAAB 900 med bra dubbdäck hade inga problem. Inte lika lång kaostid som nu på E22 som tur var. Jag åkte från Orust på morgonen för att jobba i Göteborg. Kl 14 hade jag kommit till Stigs center där jag tog en kaffe & macka och lyssnade på tradarchaffisarna som beklagade sig över privatbilister som gett sig ut. Jag såg inte en enda chaffis på hela dagen som låg under dragbilen och monterade kedjor.
Där vände jag tillbaka, några km från målet.

/Höghus
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tyvärr är det ofta på det sättet

Tyvärr är det ofta på det sättet
Snålheten bedrar visheten
Vad ska den stackars kusken göra?
Protestera och bli av med jobbet, eller köra och hoppas det bästa 😡
Protesterar en lastbilschaufför så tar de bara in en ny. Det är förbrukningsvara som bara ska köra. Hade inte jag varit där hade han nog suttit där hela dagen eller till dagen efter då alla hjullastare var fullt upptagna i andra områden.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Protesterar en lastbilschaufför så tar de bara in en ny. Det är förbrukningsvara som bara ska köra. Hade inte jag varit där hade han nog suttit där hela dagen eller till dagen efter då alla hjullastare var fullt upptagna i andra områden.
Tyvärr är det så
De har inte mycket att sägs till om 😞
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.