D Daniel 109 skrev:
Så du menar att tåg aldrig stannade förr?
Det var kanske så att det inte sågs som en nyhet. Det går mer tåg än någonsin på svenska järnvägar, då blir det även mer förseningar. Det finns väldigt lite glapp för att hämta hem förseningar.
Att vägstandarden är kass håller jag inte alls med om.
Här har du något att försvara. Om man nu kan det. Fanns inga lokförare, elfel och tågfel.

403 avgångar.

Tågspår vid Hässleholms station efter elfel där Pågatåg bogserades bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Här har du något att försvara. Om man nu kan det. Fanns inga lokförare, elfel och tågfel.

403 avgångar.

[bild]
Ja sommarens personalbrist är HELT otrolig. Vissa dagar var mer än hälften av tågen inställda på grund av personalbrist.

Inte akut personalbrist, utan planerad semester. Hur i helvete kan det inträffa?

En anledning är att det utbildas för få lokförare, och att utbildningsanordnare fått nej på att starta utbildningar, men det är inte hela problemet.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Ja sommarens personalbrist är HELT otrolig. Vissa dagar var mer än hälften av tågen inställda på grund av personalbrist.

Inte akut personalbrist, utan planerad semester. Hur i helvete kan det inträffa?

En anledning är att det utbildas för få lokförare, och att utbildningsanordnare fått nej på att starta utbildningar, men det är inte hela problemet.
Antagningskraven är extrema. Jag gjorde första testet för nån månad sen =) Jag klarade alla test utom personlighetskraven. Frågorna var pest eller kolera form. Och Ängelholm har ca 35 platser.

Själva jobbet hade inte varit svårt i sig, men jag stämde inte in på personligheten. Man fick inte svar på vad det var de sökte heller.
Men vilket är värst.
Blir lätt irriterad i stressade situationer = Har lätt för att få stökigt/oordning runt dig var en av frågorna.

En släkting kör, men den personen var ju glad för att det var få förare, för det var bara att välja och vraka och så få riktigt bra lön på glidarpass.

Men jag kan läsa i tråden här att det är inget misslyckande med att infrastrukturen havererat :D
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men vilket är värst.
Blir lätt irriterad i stressade situationer = Har lätt för att få stökigt/oordning runt dig var en av frågorna.
Söker du jobb som lokförare är det ju givet att "Blir lätt irriterad i stressade situationer" är värst.

Man vill givetvis inte ha en lokförare som har svårt att hantera stress.

Problemet med såna här frågor är ju att ingen svarar ärligt. Vill man ha jobbet så svarar man ju det som man vet att de vill ha som svar.
 
L lbgu skrev:
Söker du jobb som lokförare är det ju givet att "Blir lätt irriterad i stressade situationer" är värst.

Man vill givetvis inte ha en lokförare som har svårt att hantera stress.

Problemet med såna här frågor är ju att ingen svarar ärligt. Vill man ha jobbet så svarar man ju det som man vet att de vill ha som svar.
Jag undrar om du förstod vad jag skrev.
Det var en ställd fråga mot varandra.
Du fick välja mellan att bli irriterad eller ha oordning runt dig. Det jag såg som mest självklart är såklart att man väljer kanske lite oordning framför att vara irriterad.
Men sen var där ca 200 frågor man fick svara på.
Du har ingen aning om vad de är ute efter heller.

De övriga testen är ju koncentration, slutledningsförmåga och simultanförmågan. De var inga konstigheter tyckte jag.
Och såklart på personlighetstestet så svarar man ju så ärligt man kan.

Sen räknas det såklart poäng på allt, men man får såklart inte veta hur många poäng man fått och var man hamnade i förhållande till antal sökande =)


Så ditt påstående om "svarar man ju det som man vet att de vill ha som svar" är falskt. Du har inte en aning om vad de vill ha, jag ansåg att jag svarade som en chef vill ha det, ej irriterad och ordningsam (fast du fick välja mellan att vara irriterad eller ordningsam)

Svårt att förklara om man inte gjort testet, du får prova själv. Det kostar bara 2000 kr.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Menar du att det kostar 2000 kr att söka jobb som lokförare? Jag hoppas att jag missförstod något.
 
T TommyC skrev:
Menar du att det kostar 2000 kr att söka jobb som lokförare? Jag hoppas att jag missförstod något.
Jag hoppas också att det är något missförstånd. Eller har tågbolagen hittat på något "smart" sätt att ta betalt av sina arbetssökande.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Man skulle också kunna se det som att lämpliga däck alltid ska finnas på fordonet, efter rådande förhållande.
Då blir det bara en däckstyp kvar, nämligen friktionsdäck.
 
Däck utan friktion är inte att rekomendera.
 
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Däck utan friktion är inte att rekomendera.
Trots det verkar det sitta låg/noll-friktionsdäck på lastbilar numera enligt tråden.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Menar du att det kostar 2000 kr att söka jobb som lokförare? Jag hoppas att jag missförstod något.
Nej det kostar 2000 kr för att göra intagningsproven, det är i 2 delar där det första görs hemma och det andra på plats bevakad av personal. Sen får du bekosta hälsokollen själv med innan du kan bli antagen till utbildningen.
 
L lbgu skrev:
Jag hoppas också att det är något missförstånd. Eller har tågbolagen hittat på något "smart" sätt att ta betalt av sina arbetssökande.
Webbsida från Trafikverksskolan som diskuterar behörighet och poängkrav för lokförarutbildning. Innehållsförteckning till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rkarlsson skrev:
Nej det kostar 2000 kr för att göra intagningsproven, det är i 2 delar där det första görs hemma och det andra på plats bevakad av personal. Sen får du bekosta hälsokollen själv med innan du kan bli antagen till utbildningen.
Jag kan ingenting om tågbranchen, men varför är det förvånande att dom har personalbrist? Det ser ut som helt förväntat
 
T TommyC skrev:
Jag kan ingenting om tågbranchen, men varför är det förvånande att dom har personalbrist? Det ser ut som helt förväntat
Nej det är ju inte förvånande, folk vill ju ha semester såklart, och i med lokförarna börjar bli pensionärer och de plockar bara in 35 studenter per år i Ängelholm som exempel så hinner de väl inte ifatt.

Om de hade sänkt vissa krav och haft 2 starter på skolan istället för bara en start per år så hade de fått ut mer folk.
Alltså inte sänkt koncentrations och simultan, utan kanske personlighetstestet som de flesta verkar misslyckas på =)

Lönen är det absolut inget fel på. Den är snarare helt sjukt bra.
 
Detä förbereder väl för självkörande/fjärrstyrda tåg i en snar framtid och låter antalet anställda sjunka naturligt för att inte behöva bråka med facket längre fram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.