7 969 läst · 68 svar
8k läst
68 svar
Träffad av blixten – i duschen
Hej
Sitter det en sådan bygel bakom vattenmätaren då är det rimligen små bekymmer att ta bort vattenmätaren (som är placerad där det blåa röret sitter).
Där jag bor idag finns ingen sådan bygel bakom vattenmätaren
Sitter det en sådan bygel bakom vattenmätaren då är det rimligen små bekymmer att ta bort vattenmätaren (som är placerad där det blåa röret sitter).
Där jag bor idag finns ingen sådan bygel bakom vattenmätaren
Redigerat:
Det är lite lurigt tycker jag. Man vet ju inte vad som händer om man lossar en potentialutjämning eller ett ledande vattenrör. Det kan ju vara normal vagabonderande ström igenom eller i värsta fall hela returdriftströmmen via ett fel någonstans. Då blir det ju en farlig potentialskillnad mellan de två punkterna man särar på.
Man kan ju inte riktigt mäta upp det heller om jag nu inte tänker helt fel.
Låter som en utmärkt instruktion till rörmokares säkerhet. 👍
Jag har också lärt mig det där på någon utbildning någon gång.
Man kan ju inte riktigt mäta upp det heller om jag nu inte tänker helt fel.
Låter som en utmärkt instruktion till rörmokares säkerhet. 👍
Jag har också lärt mig det där på någon utbildning någon gång.
M Martin Lundmark skrev:
Jag orkade inte läsa igenom allt. Förstod inte allt heller....
Jag fick smäll i duschen för några år sedan av åskan. Det var en ganska lindrig stöt. Svagare än ett dåligt elsängsel.
Sedan dess har jag funderat på om det ökar risken för stötar om man har en duschslang med metallhölje som ju är ganska vanligt.
Måste byta slang eftersom den läcker så det vore bra att veta om jag ska köpa en utan metallhölje istället.
Åskan går ganska rejält här ibland. Tror inte det var speciellt hård åska när jag fick en stöt.
Jag fick smäll i duschen för några år sedan av åskan. Det var en ganska lindrig stöt. Svagare än ett dåligt elsängsel.
Sedan dess har jag funderat på om det ökar risken för stötar om man har en duschslang med metallhölje som ju är ganska vanligt.
Måste byta slang eftersom den läcker så det vore bra att veta om jag ska köpa en utan metallhölje istället.
Åskan går ganska rejält här ibland. Tror inte det var speciellt hård åska när jag fick en stöt.
Hej. Bygger ett nytt hus nu med plåttak och plåtfasad. Är detta en fördel eller nackdel vid blixtnedslag direkt på huset?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Du får fråga Thor. Även om plåtarna kanske inte ha så bra kontakt med varandra så kommer kanske blixtströmmen ändå att ta den vägen ned i marken. Så kanske slipper du brand och behöver bara byta några plåtar.
Jag tror inte plåtarna lockar blixten att slå ned, utan det är läget på huset, närmare bestämt om det finns högre byggnader eller träd runt omkring.
Däremot vore jordning av alla plåtar en bra åtgärd mot EMI.
Jag tror inte plåtarna lockar blixten att slå ned, utan det är läget på huset, närmare bestämt om det finns högre byggnader eller träd runt omkring.
Däremot vore jordning av alla plåtar en bra åtgärd mot EMI.
Om det är en plastslang eller en plastslang med ett plåthölje bryr sig knappast blixten om, så köp du den du tycker är snyggast.B bryggstun skrev:Jag orkade inte läsa igenom allt. Förstod inte allt heller....
Vattnet i slangen leder tillräckligt bra och har dessutom direktkontakt med din kropp.B bryggstun skrev:
Bättre att du sätter en rejäl ledning från blandaren till golvbrunnen under. Där man får sticka in ledande stänger för vettig kontakt. Och därmed skapa en ledningsväg förbi den som duschar.
Koppla ihop plåttak och plåtfasad i alla fyra hörnen med rejäl metallina så att du inte får potential mellan dessa.henrik erikson skrev:
Jordning av det lokala elsystemet via färskvattensystemets metallrör ned till jord?E elmont skrev:
Kan man sätta metallina i nederdelen av stupröret som är av aluzink? ( har stuprör även på andra långsidan av huset)spikplanka skrev:Vattnet i slangen leder tillräckligt bra och har dessutom direktkontakt med din kropp.
Bättre att du sätter en rejäl ledning från blandaren till golvbrunnen under. Där man får sticka in ledande stänger för vettig kontakt. Och därmed skapa en ledningsväg förbi den som duschar.
Koppla ihop plåttak och plåtfasad i alla fyra hörnen med rejäl metallina så att du inte får potential mellan dessa.
Jordning av det lokala elsystemet via färskvattensystemets metallrör ned till jord?