8 453 läst · 68 svar
8k läst
68 svar
Träffad av blixten – i duschen
Såhär skriver NSVA om mätarplatsen (vi ska snart få vattenmätare, så det var därför jag kollade upp det)
Jag förstår dels inte vilken missuppfattning som givit upphov till denna instruktion, och dels inte varför det skulle vara farligt att ha utjämning av inkommande vatten. Men kvarstår gör, att om jag utjämnar vattenledningssystemet så att det syns från mätarplats gör de ingen installation och det blir en bomkörning...

Jag förstår dels inte vilken missuppfattning som givit upphov till denna instruktion, och dels inte varför det skulle vara farligt att ha utjämning av inkommande vatten. Men kvarstår gör, att om jag utjämnar vattenledningssystemet så att det syns från mätarplats gör de ingen installation och det blir en bomkörning...
Är det inte plast i den inkommande vattenledningen? Då är det knappast någon ide att skyddutjämna för plasten leder inte ström, till skillnad från äldre anläggningar där det var järnrör som kom med vattnet.M Millox skrev:Såhär skriver NSVA om mätarplatsen (vi ska snart få vattenmätare, så det var därför jag kollade upp det)
[bild]
Hejspikplanka skrev:
Det är därför att rörmokaren har instruktionen att t.ex. koppla en startkabel mellan rörledningarna när man plockar bort en vattenmätare.
Redigerat:
HejE elmont skrev:
Att byta en vattenmätare handlar timligen om tider på några minuter.
Nu är jag inte rörmokare utan detta har jag hört i dialogen när jag, ett antal gånger, fått ”rycka ut” för att förklara att strömmar i vattenledningar är helt normalt i det svenska vattennätet. Så även i fjärrvärmenätet.
Det finns möjligen andra typer av redskap med snabbanslutning framtagna i stället för startkabel?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Verkligen? Denna bygel kan föra in en jordpotential i huset som man inte vill ha, så den ska nog inte vara permanent, om inte just det är orsaken/syftet och om huset redan har en skyddsutjämning.
HejE elmont skrev:
Det gäller att skriva tydligt, så det inte missförstås.
Jag uppfattade det du skrev så, att man sätter en "bygel" av koppartråd, som sitter permanent med en bra fästanordning mot rören, mellan inkommande vattenledning och husets ledning.
Detta innebär, att vattenmätaren i ledande metall som normalt sitter där, kan tas bort och "bygeln" av koppartråd, ersätter då vattenmätarens ledningsförmåga.
Stämmer det?
Jag tror faktiskt jag sett detta när jag påminns om det.
Den bygeln tillför knappast nått i "vardagen", normalt sitter det en vattenmätare/vattenmätarkonsol som strömmen kan flyta genom, den enda gången som den blir "aktiv" är om man kopplar bort vattenmätaren ell/och konsolen.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Sorry, jag läste bara "plast" ovan och trodde det var i vattenmätaren.