Ursäkta OT men om du läser vad jag skriver innan du kommenterar så låg jag i okt med elelement o 15gr på runt 700kWh, det var när jag precis köpt huset och ej flyttat in.
Sedan monterade jag luftvärmepump o flyttat in, räknade en tempskillnad på +5 ute upp till i snitt +20 inne, dvs 15 graders skillnad i snitt. (Värmepumpen står dock på runt 23-25gr).
Dubbla det, ger -10 grader ute i snitt.
6mån med -10 grader (kommer aldrig hända här) ger därmed 1400kWh x 6 = 8400kWh per år inkl hushållsel och varmvatten. I pengar dyrt räknat 2000:- x 6 = 12000:-/år = 1000:-/mån.
Du har 13500kWh på ett dubbelt så stort hus. Låter väl ganska lika?
Fortsätter vintern som den gjort nu, blir det 700 x 6 = 4200kWh. 500:-/mån utslaget på ett år plus lite hushållsel.
Med bytta fönster och tilläggsisolerad fasad kommer nog energiförbrukningen sjunka markant. Därför intressant att det är så lågt redan nu. Trodde inte 3" plank isolerade så bra som det ändå gör. Men ville bara varna för att jag tror invändig isolering innanför så jag kallar tjock, trävägg (som TS kallar tunn :) ). Teoretiskt skulle kunna bli ett bekymmer, då fuktutfällningen i väggen borde hamna på insidan av gamla väggen.
Jag var o tittade på ett torp tidigare med liggande timmer o hade isf velat isolerat det inv. Men då hade jag försökt göra en luftspalt mellan.
Isolering mot trä känns bara säkert på "varma sidan".
Nu får vi hoppas att det funkar och det tror jag, även om jag också skulle valt träfiberisolerskivor framför mineralull, då jag tror de kan förflytta fukt lättare.
Men det är bara min åsikt och vad jag läst mig till.
 
Johnsvi skrev:
När allt var färdigmålat och klart var det dags för tapetsering :)
...

Så här vart det till slut :)

[bild]
Vad är det för tapet ?
Den är jättesöt :)
 
Nu ser jag att det var det han skrev, men vill fortfarande inte kalla det billigt. Dagens energi-krav (på nybyggnad) är väll vad man kan kalla billigt.

Och att 2000kr/mån (för endast uppvärmning) skulle vara billigare än att bo i hyreslght låter med konstigt. Men jag ska inte kapa tråden mer gällande detta.....

Jag längtar efter fler uppdateringar av Johnsvi :)
 
Snigla skrev:
Vad är det för tapet ?
Den är jättesöt :)
French linen tror jag kollektionen heter. Den var rätt dyr, så kom på idéen med att bygga en hög bröstning för att det inte skulle gå åt lika mycket :rolleyes:
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Ok, det blir fint! Är det som ursprungligt med "bröstningen" upp till fönsterhöjd? Vad har du använt för material, plywood? o färg till "lister" o dörren?

Jag har haft firma dra syrafast slang till vedspis nere, förberett för kamin i vardagsrum, men murat igen så länge, samt slang till kakelugn sovrum uppe samt förberett för vedspisen uppe.
Gav 15.500:- för det med 50% rot.
Har du någon eldstad besiktad o vet hur kanalerna går? Det är ok att ha två eldstäder på samma kanal numera.

Vilken sorts rödfärg har du?
Till garaget har jag använt Yunik rödfärg. Ska undersöka lite hur mkt det färgar av sig där nu efter några år.
Nä från början var det tapet hela vägen. En som liknar den som jag valde nu. För att få ner kostnaden lite och eftersom jag tyckte att det kanske skulle bli lite lite för mycket med tapet hela vägen så valde jag att ha en hög bröstning.

Bröstningen är gjord av gips. Satte dubbla skivor och spacklade skarvarna. Sen en bröstlist överst och sockel nertill. Jag har använt Beckers färg till alla snickerier inomhus. (Antikvit)

Jag har nya rör dragna i alla pipor som används (3 st). Men jag har 6st pipor totalt så det finns ju plats för att ansluta en till. Men då måste jag dra ett sätta in ett nytt rör i den pipan också. Tidigare har det stått en kakelugn i det här rummet. Det syntes när jag knackade bort putsen. Så det är fullt möjligt frågan är bara om det är värt besväret :)

Jag har den vanligaste den som säljs lite överallt. Vit och röd burk som det står traditonell falu rödfärg på :)
 
patriklarsson skrev:
Ursäkta OT men om du läser vad jag skriver innan du kommenterar så låg jag i okt med elelement o 15gr på runt 700kWh, det var när jag precis köpt huset och ej flyttat in.
Sedan monterade jag luftvärmepump o flyttat in, räknade en tempskillnad på +5 ute upp till i snitt +20 inne, dvs 15 graders skillnad i snitt. (Värmepumpen står dock på runt 23-25gr).
Dubbla det, ger -10 grader ute i snitt.
6mån med -10 grader (kommer aldrig hända här) ger därmed 1400kWh x 6 = 8400kWh per år inkl hushållsel och varmvatten. I pengar dyrt räknat 2000:- x 6 = 12000:-/år = 1000:-/mån.
Du har 13500kWh på ett dubbelt så stort hus. Låter väl ganska lika?
Fortsätter vintern som den gjort nu, blir det 700 x 6 = 4200kWh. 500:-/mån utslaget på ett år plus lite hushållsel.
Med bytta fönster och tilläggsisolerad fasad kommer nog energiförbrukningen sjunka markant. Därför intressant att det är så lågt redan nu. Trodde inte 3" plank isolerade så bra som det ändå gör. Men ville bara varna för att jag tror invändig isolering innanför så jag kallar tjock, trävägg (som TS kallar tunn :) ). Teoretiskt skulle kunna bli ett bekymmer, då fuktutfällningen i väggen borde hamna på insidan av gamla väggen.
Jag var o tittade på ett torp tidigare med liggande timmer o hade isf velat isolerat det inv. Men då hade jag försökt göra en luftspalt mellan.
Isolering mot trä känns bara säkert på "varma sidan".
Nu får vi hoppas att det funkar och det tror jag, även om jag också skulle valt träfiberisolerskivor framför mineralull, då jag tror de kan förflytta fukt lättare.
Men det är bara min åsikt och vad jag läst mig till.
Såg inte ditt senaste inlägg och tolkade det som du hade 15 grader inne för 1000kr/mån. Ber om ursäkt. Nu får TS tillbaka sin tråd :)
 
Blir snyggt, ska nog testa den riktiga falu rödfärgen isf till huset. Den kostar 479:- för 10 liter? o gav runt 179:- för yuniks nu när de hade jubileum. Men den duger till garaget, som jag måste måla om i sommar.

Tänkte fråga lite om golven, den slipmaskinen du haft, hyr du den?
Vad kostar det o att vaxa o fixa det?
Antingen måste jag göra det också, men idag är frågan om det är prisvärt mot vad ett snyggt klickgolv kostar.
Jag gillar enstav med lite struktur i ytan.

Man blir sugen på att få ordning när man ser dina bilder!
Jag har dock tänkt ta mitt på lång sikt, efter vad jag har råd med.
 
Riktigt kul att se hantverket här. Ser mycket bra ut allting!

Ang. diskussionen gällande uppvärmning. Det är som att jämföra äpplen och päron. Ni pratar kronor hit och dit, när kWh hade varit mer intressant. Ingenstans nämns hur stor BOA husen har eller vilken temperatur man faktiskt har inomhus. Många av mina bekanta påstår att de har så himla låg uppvärmningskostnad i sina hus med direktverkande el eller värmepumpar, men det de inte berättar är att de knappast har 20 grader varmt i alla utrymmen året om, vilket man också märker när man är där. Dessutom är alla siffror inkl. hushållsel vilket också gör det helt irrelevant att jämföra. Vissa har kanske hushållsel på 500-600 kWh i månaden om man har mycket apparater (stereo eller annat som drar) alt. flera datorer eller mycket belysning tänt alltid. Andra tänder första lampan klockan 10 på kvällen i december för att spara pengar. Ofta är detta samma kategori människor som har "billig" uppvärmning trots att huset tveklöst är dåligt isolerat. Dessutom jämförs det ofta med lägenheter, antingen hyres eller bostadsrätter. Det som husägaren glömmer räkna med i 9 fall av 10 är de pengar denne BÖR lägga på underhåll och övrig drift. På ett gammalt hus bör man räkna typiskt 2-3 % av nybyggnadskostnaden per år. Alla dessa kostnader är inräknade i hyror och avgifter.

Ursäkta OT.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Nu svarar jag på OT även fast jag skulle låta bli. Jag antar att ditt inlägg var riktat mot patriklarsson eftersom mitt inlägg innehöll exakt allt som du sa saknades.
Jag har många kompisar som har iskallt inomhus och knappt några lampor tända och hävdar att driften är billig. Min åsikt är att har man inte råd att värma upp alla utrymmen i huset så skulle man köpt ett mindre hus. Min fru är väldigt frusen av sig så vi har lite (onödigt) hög värme (23 grader) i alla rum på våra 224m2. Vi har även värme på under sommaren eftersom vi har sutteränghus. Yrkesskadad som jag är har vi drygt 25st utelampor som lyser när det är mörkt ute, året om. Trots allt detta ligger jag ändå på 13500kwh om året :)

Och jag är enig i att underhåll bör räknas in i driftkostnaden.....
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Blir snyggt, ska nog testa den riktiga falu rödfärgen isf till huset. Den kostar 479:- för 10 liter? o gav runt 179:- för yuniks nu när de hade jubileum. Men den duger till garaget, som jag måste måla om i sommar.

Tänkte fråga lite om golven, den slipmaskinen du haft, hyr du den?
Vad kostar det o att vaxa o fixa det?
Antingen måste jag göra det också, men idag är frågan om det är prisvärt mot vad ett snyggt klickgolv kostar.
Jag gillar enstav med lite struktur i ytan.

Man blir sugen på att få ordning när man ser dina bilder!
Jag har dock tänkt ta mitt på lång sikt, efter vad jag har råd med.
Det tycker jag du ska göra du kommer inte bli missnöjd :) ja så var det nog.

Golven nere är nya, men till golven uppe har jag hyrt en stor bandslipmaskin och en liten till hörnen. Hyran skulle ha kostat 400 för en helg + papper gjorde av med 4 st och dom kostade kanske 30-40kr st. Maskinen krånglade dock så mycket så dom bjöd på hyran.

Kommer inte riktigt ihåg priset på hårdvaxoljan och betsen men tror att det Max hamnade på 1000 kr för sovrummet och 2000 för rummen på nedervåningen. Så det blir billigare att slipa om man gör det själv skulle jag tro. Man hinner lätt 3 rum på en helg :)
 
Nu ska jag vara tråkig och kritisk, ta det lite lugnt med gjutjärnsdetaljer, passar inte riktigt i en kåk från sent 20-tal
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Jag har massivt trägolv uppe i hall o sovrum. Nu när jag har sett dina bilder blir det nog att försöka göra i ordning dom.
De är "nylagda" av tidigare ägare men ganska skitiga. Så de bör nog slipas?
I köket nere är det också trägolv, detta är äldre o missfärgat av sol där köksbord stått bl.a. men tror sådant jämnar ut sig med tiden? Tror det är behandlat på något sätt.
Jag ska nog börja med trappen o hallen där mitt hus är utbyggt med övervåning runt 2,4m 1929.
Den nya delen har satt sig några cm, men yttertaket är omgjort o hyfsat rakt, bara balken vid trappen måste höjas lite.
Jag vet inte vad jag ska göra med trappen sen. Vad har du använt för färg?
Ser ut som gråa 2-komp golvfärgen jag målade garagebetonggolvet med från Biltema. Den funkar på trä med tror jag.
Får införskaffa en överhandsfräs om jag ska kunna göra lite rundade fönsterbräden m.m. framöver, använder du sådan?
Har en punchveranda som ska fixas först, isoleras o med ny balkong uppepå samt dra in fiber.
Kommer nog få fler bra tips här i tråden!
 
Johnsvi skrev:
När allt var färdigmålat och klart var det dags för tapetsering :)

[media]

Jag vet inte om du el.jag jobbar baklänges, men nog skulle jag tapetsera först och sedan spika upp färdigmålade foder där man bara målar över dyckertskallarna. Men det är kanske olika tillvägagångssätt i olika landsändar?
 
Beemaster skrev:
Jag vet inte om du el.jag jobbar baklänges, men nog skulle jag tapetsera först och sedan spika upp färdigmålade foder där man bara målar över dyckertskallarna. Men det är kanske olika tillvägagångssätt i olika landsändar?
Så gör de i arga snickaren med, tapetserar sist.
Jag gör precis som dig, allt ska vara klart innan listerna påbörjas :)
Någon som vet för/nack-delar med de olika sätten?
 
Jag (som iofs har tummen mitt i handen) är en sådan som tapetserar sist :) Det är så jag har fått lära mig, och jag tycker att det blir snyggast. Jag minns äldre släktingar som tyckte att det såg ut som fuskjobb med lister som satts efter tapetsering, framför allt som det glipade mellan vägg och list på sina ställen (något som jag också avskyr). Jag tror att det är ganska mycket en generationsfråga.
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.