Moget tapetval för en 22 åring.. =) Jag gillar att du valde att hänga en tapet som påminner om originalet.
 
  • Gilla
BaltzarH och 3 till
  • Laddar…
Väldigt imponerande, och mycket snyggt!
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
Galet snyggt! Gillar att tapeten är mörk och bryter av alla ljusa snickerier, blev hur fint som helst! (y)

Nyfiken på hur du gjorde anslutningen mellan "tapetväggen" och väggen bakom kakelugnen. Hur mycket är det i djupskillnad? Jag kommer få olika nivå på min egen vägg så jag är mycket intresserad av fiffiga lösningar.
 
Dalbotös skrev:
Galet snyggt! Gillar att tapeten är mörk och bryter av alla ljusa snickerier, blev hur fint som helst! (y)

Nyfiken på hur du gjorde anslutningen mellan "tapetväggen" och väggen bakom kakelugnen. Hur mycket är det i djupskillnad? Jag kommer få olika nivå på min egen vägg så jag är mycket intresserad av fiffiga lösningar.
Kul att du tycker det vart snyggt! :) Murstocken är ungefär 1cm innanför gipsväggen. Jag satte dom breda listerna jäms med gipsväggen och salade ut för utrymmet på 1 cm. Satte även en kloss högst upp för att få det att gå bra ihop mot taklisten.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Du är juh vansinnigt duktig! Tänk om man hade haft en bråkdel av dina talanger.
Detta kommer att följas
 
  • Gilla
KristinaR75 och 4 till
  • Laddar…
Kan bara instämma i hyllningarna, jättefint bygge!
 
Thullen skrev:
Kåpan syns på andra bilden i första inlägget ;)
Nämen, där är den ju! Så lustigt. Jag stirrade mig blind på sista bilden i första inlägget, men nu när jag tittar närmare ser jag att det nog inte ens är en bild från köket. :D
 
Även bilderna från renoveringen av hallen försvann. Men resten av huset blir mer detaljerat.

Före
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter

Rev bort alla skivor från väggarna och drog ny infälld el. Satte 75 mm pärlspont på väggarna.
Tog bort mattorna från trappen och skrapade och målade den ljusgrå.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Böt fönstret till ett som var högre men smalare.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde in en paxgarderob från Ikea för att få det mer enhetligt. Valde att lägga en vinylmatt på golvet. Även det är uppbrutet och omisolerat.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog bort plastdörren och satte in en gammal fin dörr istället och monterade ett utanpåliggande lås som jag hade liggandes :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade ingen hatthylla som jag tyckte passade så då byggde jag en själv istället :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lassab999 och 20 till
  • Laddar…
Knappt någon skillnad alls... :wow: jättefint!!
Keep up the good work!

(y)
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
bakterie skrev:
Nämen, där är den ju! Så lustigt. Jag stirrade mig blind på sista bilden i första inlägget, men nu när jag tittar närmare ser jag att det nog inte ens är en bild från köket. :D
Förstod nästan att det var det du gjort :) huset var från början två lägenheter med ett kök på både nedervåningen och ovanvåningen. Så det nedersta är en bild från ovanvåningen :)
 
Har själv köpt hus från 1910, ombyggt 1929 och har varit två lägenheter.
Så är intressant tråd :)
Undrar lite över varför du inte valt ex Alcro bestå faluröd oljefärg till fasaden?
Tycker själv det känns sådär med rödfärg som färgar av sig. Det är rödfärg idag men ska tilläggsisolera o byta framöver.
Undrar även hur du får fram material till foder o lister, fönsterbräden. Fräser du en del själv?
Min Farsa är mer för möbel o finsnickeri än mig.
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Har själv köpt hus från 1910, ombyggt 1929 och har varit två lägenheter.
Så är intressant tråd :)
Undrar lite över varför du inte valt ex Alcro bestå faluröd oljefärg till fasaden?
Tycker själv det känns sådär med rödfärg som färgar av sig. Det är rödfärg idag men ska tilläggsisolera o byta framöver.
Undrar även hur du får fram material till foder o lister, fönsterbräden. Fräser du en del själv?
Min Farsa är mer för möbel o finsnickeri än mig.
Det verkar som att det var väldigt vanligt att man gjorde så förr. Byggde ett hus och hyrde ut övervåningen :)

Jag gillar falurött bättre eftersom det låter huset andas på ett helt annat sätt. Vilket är viktigt på gamla hus. Sen har jag fått uppfattningen av att paneler som är målade med falurött klarar sig bättre än paneler som är målade med oljefärg/akrylatfärg och liknande färger. Panelen kan ju torka ut på ett helt annat sätt. Fukt som kommer in bakom oljefärgen har ju en förmåga att stanna kvar där och orsaka röta. Falurött släpper ju enkelt ut fukten igen.

Falurött år ju dessutom snyggare och ser mer naturligt ut tycker jag. Sen att man aldrig behöver skrapa eller tvätta vid omålning är såklart ett stort plus. Bara att borsta av och måla på. Att det färgar av sig är ju inte hela världen, hur ofta är det man går och gnider sig mot fasaden :)

Foder och lister kommer från Åttersta såg då jag bor i närheten :) Fönsterbrädorna gjorde jag som så att jag satte en bröstlist ytterst på fönsterbrädan och gerade in kanterna. Men jag har även fräst många av listerna själv. Kan lägga upp några mer noggrannare bilder där man ser hur jag gjort om du vill? :)

Kul att du köpt hus! Lycka till med rustandet :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Filuran och 6 till
  • Laddar…
Riktigt bra gjort - fin känsla för detaljer och bevarandet av huset!
 
Bra jobbat och bra tråd! Känns som vi gjort (gör) ungefär samma resa. Tvåfamiljshus från början av förra seklet med stort renoveringsbehov. Kul att försöka behålla/återställa stil och detaljer och samtidigt få det modernt och praktiskt.
Kul att du också använder dig av Åttersta! Har hämtat all pärlspont och en hel del lister och ytterpanel där. Du kanske bor närmare än jag (Stockholm) men jag tyckte det var kul att åka dit och hämta så att man fick ta sig en titt på sågen och dom är trevliga och pratglada och visar mer än gärna!
 
Kretikos skrev:
Bra jobbat och bra tråd! Känns som vi gjort (gör) ungefär samma resa. Tvåfamiljshus från början av förra seklet med stort renoveringsbehov. Kul att försöka behålla/återställa stil och detaljer och samtidigt få det modernt och praktiskt.
Kul att du också använder dig av Åttersta! Har hämtat all pärlspont och en hel del lister och ytterpanel där. Du kanske bor närmare än jag (Stockholm) men jag tyckte det var kul att åka dit och hämta så att man fick ta sig en titt på sågen och dom är trevliga och pratglada och visar mer än gärna!
Tack! Jaha vad kul! Precis som du säger så gäller det ju att få det både snyggt och praktiskt. Jag bor ungefär 2 mil därifrån, så lite närmare för mig. Men dom är verkligen trevliga på Åttersta och en rundtur på sågen är nog nästan obligatoriskt när man är där första gången. Väldigt intressant att få se hur det går till. Plus att dom är väldigt bra att ha att göra med och ger gärna tips på vad man ska välja och hur man ska göra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.