Sen var det dags för renoveringen av sovrummet. Böt fönstret och isolerade ytterväggen. Osb och gips på alla vägar.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågade upp ett dörrhål till kallvinden som ska bli garderob.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knackade bort putsen från murstocken. Vart lite dammigt :D

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framför murstocken hadde man fyllt golvbjälklaget med tegelstenar och murbruk, vilket hade fått taket på nedervåningen att bukta ner. Jag tog bort allt och satte igen det igen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte in en ny dörr som jag fått gratis på köp och sälj på Facebook :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggarna och tak färdiggipsade och listerna börjar komma på plats :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet igensatt och murstocken putsad och målad.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen slipade jag golvet. Även det betsades och oljades in med hårdvaxolja :)
 
  • Gilla
Filuran och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Hur isolerade du ytterväggen?
 
patriklarsson skrev:
Bra jobbat! Hur isolerade du ytterväggen?
Jag reglade upp en ny väg innanför väggen med 45x45 och la dubbla lager 45 isolering sen på med osb och gips. Ingen plast. Vet att man helst inte ska isolera inifrån men iom att väggen var så otroligt tunn så kände jag att jag vågade :)
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Ok, hur ser gamla ytterväggen ut med material?
Du har alltså korslagt dubbla 45mm reglar? Gjorde du någon luftspalt mellan innersta lagret isolering o gamla yterväggen?
Risken är väl att det blir fuktbildning i isoleringen sedan eftersom gamla ytterväggen troligen är dåligt isolerad.
Själv har jag stående plank på 2-3 tum i mina ytterväggar o har tänkt tilläggsisolera utanför det o då troligen få fukt i isoleringen på utsidan som sen kan torka ut på sommarhalvåret.
Men tror jag lägger en luftspalt mellan gamla yttervägg o isolering med ex 17mm råspont för att få lite extra luftning.
Nackdelen med rödfärg jag tycker, är att har man ungar som gnider sig mot fasaden färgar det av sig o sen vill jag dela av fasaden med vita plåtar o foder. Då rinner rödfärg ner när det regnar o missfärgar, även på sockel/trapp m.m.
 
patriklarsson skrev:
Ok, hur ser gamla ytterväggen ut med material?
Du har alltså korslagt dubbla 45mm reglar? Gjorde du någon luftspalt mellan innersta lagret isolering o gamla yterväggen?
Risken är väl att det blir fuktbildning i isoleringen sedan eftersom gamla ytterväggen troligen är dåligt isolerad.
Själv har jag stående plank på 2-3 tum i mina ytterväggar o har tänkt tilläggsisolera utanför det o då troligen få fukt i isoleringen på utsidan som sen kan torka ut på sommarhalvåret.
Men tror jag lägger en luftspalt mellan gamla yttervägg o isolering med ex 17mm råspont för att få lite extra luftning.
Nackdelen med rödfärg jag tycker, är att har man ungar som gnider sig mot fasaden färgar det av sig o sen vill jag dela av fasaden med vita plåtar o foder. Då rinner rödfärg ner när det regnar o missfärgar, även på sockel/trapp m.m.
Nja jag har reglat med 45x45 45 centimeter ut från den gamla väggen. Sen lagt i isolering bakom regelverket och sen i facken mellan reglarna. Gamla väggen består bara av stående 3 tums plank och ingen isolering alls.
Så jag tror inte det ska vara något problem för fukten att vandra ut hela vägen genom väggen. Väggen är ju ändå så pass tunn.

Jag har inte gjort nån luftspalt emot planken eftersom jag har klätt om huset och satt en luftspalt på utsidan bakom panelen istället :) Jag tycker det känns konstigt att göra en luftspalt mitt i väggen också, och jag vil inte ha 2 luftspalter i ytterväggen.

Anledningen till att man har en luftspalt bakom panelen är ju mest för att dom nya färgerna är så pass täta så att fukten blir kvar i panelen. Med luftspalten så ska fukten(vattnet) kunna rinna ner bakom panelen istället :)

Jag har vita plåtar och foder och det funkar finfint. Det är bara när man sprutmålar som man får den effekten med att färgen rinner av :)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Hänger inte riktigt med på vad du menar med 45 cm eller hur du fått ut reglarna.
Vad skulle nackdelen vara med flera luftspalter?
Jag tycker inte 3" trä är en tunn vägg. Det funkar förvånadsvärt bra hos mig. Hade i nov en elförbrukning på drygt 700kWh o knappt 1000:- inkl nätavgift, hushållsel o varmvattenberedare.
Då har jag inte eldat nått.
Kör en Mitsubishi FH25 luft-luft värmepump nu.
Låg på ca 700kWh i okt med elelement på 15 grader.
Om fukten bildas i isoleringen o den ligger mot planket finns nog en risk för röta.
Jag kommer som sagt isolera på utsidan.
Har du några avbrytande horisontella vita partier?
Får se om jag målar rödfärg ev.
 
Vad använder du för isolering?
I mitt garage o friggebod har jag träfiberisolering.
I huset har tidigare ägare använt mineralull.
Men tror träfiber passar bättre i trähus utan plast. Jag använder vindväv både inne o ute i väggarna.
 
patriklarsson skrev:
Hänger inte riktigt med på vad du menar med 45 cm eller hur du fått ut reglarna.
Vad skulle nackdelen vara med flera luftspalter?
Jag tycker inte 3" trä är en tunn vägg. Det funkar förvånadsvärt bra hos mig. Hade i nov en elförbrukning på drygt 700kWh o knappt 1000:- inkl nätavgift, hushållsel o varmvattenberedare.
Då har jag inte eldat nått.
Kör en Mitsubishi FH25 luft-luft värmepump nu.
Låg på ca 700kWh i okt med elelement på 15 grader.
Om fukten bildas i isoleringen o den ligger mot planket finns nog en risk för röta.
Jag kommer som sagt isolera på utsidan.
Har du några avbrytande horisontella vita partier?
Får se om jag målar rödfärg ev.
Det låter inte speciellt billigt :S
 
patriklarsson skrev:
Hänger inte riktigt med på vad du menar med 45 cm eller hur du fått ut reglarna.
Vad skulle nackdelen vara med flera luftspalter?
Jag tycker inte 3" trä är en tunn vägg. Det funkar förvånadsvärt bra hos mig. Hade i nov en elförbrukning på drygt 700kWh o knappt 1000:- inkl nätavgift, hushållsel o varmvattenberedare.
Då har jag inte eldat nått.
Kör en Mitsubishi FH25 luft-luft värmepump nu.
Låg på ca 700kWh i okt med elelement på 15 grader.
Om fukten bildas i isoleringen o den ligger mot planket finns nog en risk för röta.
Jag kommer som sagt isolera på utsidan.
Har du några avbrytande horisontella vita partier?
Får se om jag målar rödfärg ev.
Oj, 45mm ska det stå! :rolleyes: Jag har reglat upp en vägg 45mm från ytterväggen och i det utrymmet som vart har jag lagt i 45mm isolering. Vanlig mineralull. Anledningen till det var att jag ville ha samma tjocklek som på väggarna på nedervåningen, där det är timrat.

Jag är väl medveten om att det inte är den bästa lösningen. Men då jag inte har möjlighet att isolera utifrån så vart det såhär. Det är dessutom bara en vägg på 3,5m x 2,4 med ett stort fönster som nästan utgör hela ytan så tror inte det ska vara några problem.

Hos mig verkar det inte funka då det är svinkallt på övervåningen på vintrarna. Därav anledningen till isoleringen. Kommer också att tilläggsisolera vinden men då med träfiberisolering :)

Jag har vit fasadsockelbräda och två vita midjebrädor runt hela huset och vita fönsterbrädor och knutbrädor :)
 
Ramnemark, hur kan det inte vara billigt att värma upp en kåk från 1910 för 1000/mån? Har väl en tempskillnad på runt 15gr inne-ute nu, med dubbla o 2000/mån, fortf billigt mot vad det kostar att bo i hyreslght, som jag gjorde innan.

Johnsvi, har du använt stålreglar, eller hur fick du distansen på 45mm?
Låter positivt att du inte får något rinn på midjebrädor. Ser fram emot bilder på utsidan! Jag ska ha dubbla midjebrädor sedan jag med.
Är möjligt denna kåk är sprutmålad isf.
Såg idag att jag gått emot någonstans med min ryggsäck, som nu är röd :/
 
När allt var färdigmålat och klart var det dags för tapetsering :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här vart det till slut :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde iordning en gammal dör och satt in till hallen också.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick en liten kamin som jag ställde framför murstocken. Den är inte inkopplad, utan står där som prydnad. Vet inte om det är värt att försöka ansluta den?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde även iordning kallvinden till en varmvind för att använda som garderob. Byggde en garderob med klädhängare och byggde in en sån där hylla med massa fack från Ikea. Var rätt svårt ställe att arbeta på iom att det var så trångt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Bengt Larsson och 20 till
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Ramnemark, hur kan det inte vara billigt att värma upp en kåk från 1910 för 1000/mån? Har väl en tempskillnad på runt 15gr inne-ute nu, med dubbla o 2000/mån, fortf billigt mot vad det kostar att bo i hyreslght, som jag gjorde innan.

Johnsvi, har du använt stålreglar, eller hur fick du distansen på 45mm?
Låter positivt att du inte får något rinn på midjebrädor. Ser fram emot bilder på utsidan! Jag ska ha dubbla midjebrädor sedan jag med.
Är möjligt denna kåk är sprutmålad isf.
Såg idag att jag gått emot någonstans med min ryggsäck, som nu är röd :/
Nä fingerskarvade träkortreglar. Sen har jag satt 2 distanser på varje stående regel mellan reglarna och ytterväggen. :)

Bilderna kommer inom kort. Vill inte lägga upp allt på en gång för att skapa lite spänning ;) Låter konstigt att det färgar av sig så mycket. Jag kan stryka handen mot min panel utan att bli röd.
 
  • Gilla
kastwred
  • Laddar…
Ok, det blir fint! Är det som ursprungligt med "bröstningen" upp till fönsterhöjd? Vad har du använt för material, plywood? o färg till "lister" o dörren?

Jag har haft firma dra syrafast slang till vedspis nere, förberett för kamin i vardagsrum, men murat igen så länge, samt slang till kakelugn sovrum uppe samt förberett för vedspisen uppe.
Gav 15.500:- för det med 50% rot.
Har du någon eldstad besiktad o vet hur kanalerna går? Det är ok att ha två eldstäder på samma kanal numera.

Vilken sorts rödfärg har du?
Till garaget har jag använt Yunik rödfärg. Ska undersöka lite hur mkt det färgar av sig där nu efter några år.
 
patriklarsson skrev:
Ramnemark, hur kan det inte vara billigt att värma upp en kåk från 1910 för 1000/mån? Har väl en tempskillnad på runt 15gr inne-ute nu, med dubbla o 2000/mån, fortf billigt mot vad det kostar att bo i hyreslght, som jag gjorde innan.

Johnsvi, har du använt stålreglar, eller hur fick du distansen på 45mm?
Låter positivt att du inte får något rinn på midjebrädor. Ser fram emot bilder på utsidan! Jag ska ha dubbla midjebrädor sedan jag med.
Är möjligt denna kåk är sprutmålad isf.
Såg idag att jag gått emot någonstans med min ryggsäck, som nu är röd :/
15 grader inne för 1000kr/mån?
Nu har jag inte ett så gammalt hus så vi kan inte jämföra, men billigt kan du väll ändå inte tycka att det är?
Jag har 23 grader inne på 224m2 (inkl hushålls el) för runt 13500kw om året.
 
ramnemark : Han sa 15 graders skillnad ute vs inne, så fattade jag iaf :) men det vet jag å andra sidan inte vad det betyder i praktiken.. Men troligen runt 22-23 grader inne :)

För perspektiv behöver man ju hus strl och så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.