Jag har både en 15FC och en 35FC och delarna fungerar med varandra. Jag upplever dem som mer jämnstarka än de är på pappret, annat än just i starten när man trycker på avtryckaren då vrider 35an till lite i handen i jämförelse med 15. Men i vanligt användande känns det som de orkar med väldigt liknande.

Och jag måste verkligen säga att den borstlösa motorn låter klart mindre behagligt.

Är väldigt nöjd med båda två i övrigt. Jag har ett par större 18V blå Bosch skruvdragare, men det blir nästan alltid någon av de små jag använder.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
C
A Arvid skrev:
Är väldigt nöjd med båda två i övrigt. Jag har ett par större 18V blå Bosch skruvdragare, men det blir nästan alltid någon av de små jag använder.
Kör också nästan uteslutande med 12V, de klarar det mesta även om det i ibland kan vara lite på gränsen. Men skönt med en liten lätt och smidig maskin.

Däremot funderar jag på en grej med 35:an som jag har noterat, och det är att avtryckaren är väl känslig. Det är svårt att smygköra med den utan att råka brassa på mer än vad man tänkt sig.
Därför använder jag oftast Boschen som borrmaskin och min Hilti 12V som skruvdragare.
I det avseendet kanske 15:an som har en annan motorstyrning till och med är bättre?
 
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Verkligen? Vilka tester/testare då?

Isåfall borde ju alla tillverkare placera sig i topp i alla tester, om det är så enkelt för dem… Eller har några märken tagit på sig att alltid harva i botten av testerna?
För det finns väl ingen premiumtillverkare som tar på sig kostnaden för att äga ett skitmärke också bara för att positionera sig bättre i tester.
Låter som "Råttan i pizzan" d v s en skröna på det stora hela!

Tror det handlar mest om att hitta kompetenta testare som är att lita på när man söker info.
//Ronnie
varje gång en testare får produkten gratis eller tillhör när det är nån form av media företag som har reklam i sina tiningar då kan jag lova att dom aldrig skulle kritisera nåt märke
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Parkside PABS 20-Li E6 a 299:-

Parkside PABS 20-Li E6 batteridriven borrskruvdragare på ett arbetsbänks skruvstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
  • Älska
EvertL och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Parkside PABS 20-Li E6 a 299:-

[bild]

[video]
Parkside verkar göra sitt jobb. Och fem feta skruvdragare för Soundtracket. (y)

Och tack Arvid för värdefulla synpunkter om 15 FC vs 35 FC. :ok:
 
M maria01 skrev:
varje gång en testare får produkten gratis eller tillhör när det är nån form av media företag som har reklam i sina tiningar då kan jag lova att dom aldrig skulle kritisera nåt märke
Låter mest som någonting du anar/tror än något som du vet med bestämdhet. För annars hade du gett exempel.

Men det är precis det jag menade; att många influencers horar är ju inget nytt.
Hitta istället fristående och trovärdiga källor med ett track record som gör dem tillförlitliga.

Det finns inget som säjer att — annat än du själv — alla tester är köpta!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Låter mest som någonting du anar/tror än något som du vet med bestämdhet. För annars hade du gett exempel.

Men det är precis det jag menade; att många influencers horar är ju inget nytt.
Hitta istället fristående och trovärdiga källor med ett track record som gör dem tillförlitliga.

Det finns inget som säjer att — annat än du själv — alla tester är köpta!
//Ronnie
så du menar då som exempel om en tidning gör ett test av produkt och samtidigt har tillverkaren reklam i samma tidning att dom skulle såga produkten totalt

alla tester är köpta idag i media så är det bara

ta alla fordons tester i tidningar tror du dom får låna bilar nästa år om total sågar en bilmodell



du får nog drömma vidare
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
så du menar då som exempel om en tidning gör ett test av produkt och samtidigt har tillverkaren reklam i samma tidning att dom skulle såga produkten totalt

alla tester är köpta idag i media så är det bara

ta alla fordons tester i tidningar tror du dom får låna bilar nästa år om total sågar en bilmodell



du får nog drömma vidare
Din analys och dina slutsatser (grundat på vadå?) får du stå för själv.

Nu börjar det bli så korkat så jag skiter i den här tråden.
//Ronnie
 
C cpalm skrev:
Däremot funderar jag på en grej med 35:an som jag har noterat, och det är att avtryckaren är väl känslig. Det är svårt att smygköra med den utan att råka brassa på mer än vad man tänkt sig.
Därför använder jag oftast Boschen som borrmaskin och min Hilti 12V som skruvdragare.
I det avseendet kanske 15:an som har en annan motorstyrning till och med är bättre?
Jo, jag upplever lite samma sak med 35an - avtryckaren är hårdare och svårare att finlira med. Lättare att smyga med 15FC.
 
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
A Arvid skrev:
Jo, jag upplever lite samma sak med 35an - avtryckaren är hårdare och svårare att finlira med. Lättare att smyga med 15FC.
Kan det ha med avsaknaden av kolborstar att göra..?

Jag har också bägge varianter, men har inte tänkt på det. Måste testas när jag väl lyckas få bägge maskiner på samma ställe..

Kan f.ö rekommendera båda två, min 15 har fått slita i många år och varit med om mycket skit.. Men kör på fortsatt fint. Köpte med blå tygväska som är grymt bra och ackommoderar enormt mycket tillbehör om man pressar den lite..

Tillbehören till 35:an är dock riktigt fina att ha till hands! Och maskinen känns rappare än 15.
 
Redigerat:
  • Älska
Orv
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Jepp, exakt den artikeln jag beställde, så den är komplett. Men då var priset ett annat också. Betalade 2 394,81 kr, men det var i och för sig 2020.
Kit GSR 12V-35FC - https://www.amazon.se/dp/B07RCJNLJV

Kostade 2172,21kr på black friday förra året. Med GLI 12V-300 kom man under 2500:- vilket var gränsen för företagsjulklapp till personalen förra året. Måste vara den företagsjulklapp jag använt mest någonsin...
 
  • Gilla
Orv och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Kit GSR 12V-35FC - [länk]

Kostade 2172,21kr på black friday förra året. Med GLI 12V-300 kom man under 2500:- vilket var gränsen för företagsjulklapp till personalen förra året. Måste vara den företagsjulklapp jag använt mest någonsin...
Jag får visst ta sikte på den där märkvärdiga fredagen igen. Och om de inte har någon 35FC i år så får det duga med 15:an. Den verkar ju i vissa avseenden till och med ha fördelar jämfört med 35:an, som smygkörningen, som Arvid tyckte sig notera.

Stort tack för din spaning mnils, :giggle:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Cheesen
O Orv skrev:
Radiotystnad under några intensiva dagar. Som ni rekommenderar lutar jag åt 35:an. Amazons pris är ju svårt att motstå. Men den måste givetvis borra rakt. Har du så du i första hand kan demonstrera den "raka" chucken så vår det ju sweet. :heart:
Alltså jag har ju undrat ett par dar... Vad ska du borra? Om du har en handhållen maskin så är dom där graderna av vobbel helt oväsentligt. I min värd så är det bara i fasta maskiner som du märker av nån grads vobblande.
Hade en Festool på snickerier som vobblande något kopiöst mycket men nog funkade den maskinen till att bygga trappor och möbler med... Den var bara lite svag så man fick hejda sig med hur mycket man tryckte på. Där man borrar för hand är det inte så noga, om det är noggrant så använder man pelarmaskin, stämborr eller liknande.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
C
M mnils skrev:
Kit GSR 12V-35FC - [länk]
Apropå priser har det uppenbarligen stuckit upp ~150 spänn nu... :cry:
Var 3000 blankt någonting härom dagen.
Kanske bäst att vara på hugget så här i inflationstider.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Orv och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Apropå priser har det uppenbarligen stuckit upp ~150 spänn nu... :cry:
Var 3000 blankt någonting härom dagen.
Kanske bäst att vara på hugget så här i inflationstider.
Priserna går upp innan Black Friday så de kan skylta med stora rabatter på skräpet de inte lyckades sälja under året.
 
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.