FredrikR FredrikR skrev:
GSR 18 V-EC FC2B har ingen dedikerad bitshållare utan bitsen fästs i den fast monterade hållaren som hamnar innanför de andra chuckarna som den levereras med.
[video]
Fredrik, har du landets största samling Boschmaskiner? Du öser ur ett ymnighetshorn nu. :p

Sista maskinen - GSR 18 V-EC FC2B - förefaller vobbla redan utan chuck.

15FC första filmen, långa bitsen, Uppfattar det som lite väl fladdrig spets. Korta bitsen ser helt okej ut. Man kan låta lura sig genom de andra roterande partierna den svarta grejen. Men håller man för den med ett finger så ser man att bitsen snurrar fint. Men frågan är ju hur resultatet blir om man använder en borr som ju är längre. Och hur det fungerar med chuckarna. Chuckarna är ju egentligen hela poängen med köpet annars kunde jag gå upp till en stabilare skruvdragar- och borrmodell. Finns ju visserligen också med specialchuckar men till helt avskräckande priser för en enkel hobbyist som jag.

Kan du rota fram en chuck Fredrik så är det fest i Capernum :beer:
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Köp 35:an är min spaning. Skiljer bara några hundralappar på amazon.se.
[länk]
[länk]
Stort tack cpalm! :ok: Har letat efter billigaste köpet av 35:an - även på Amazon - men missat den du länkar till. Men vore intressant att se 35:an med chuck så jag inte går ur askan i elden. Skulle vilja kunna borra med den också. Med kort bits verkar den i vart fall göra sitt jobb galant. Men det gjorde nog även min gamla grönrackare. Så frågan är om 35:an duger till att borra med chuck. Och går det att göra utan chuck? Det där sista känner jag särskilt avslöjar att frågan kommer från en riktigt fåkunnig person. :oops:
 
O Orv skrev:
Stort tack cpalm! :ok: Har letat efter billigaste köpet av 35:an - även på Amazon - men missat den du länkar till. Men vore intressant att se 35:an med chuck så jag inte går ur askan i elden. Skulle vilja kunna borra med den också. Med kort bits verkar den i vart fall göra sitt jobb galant. Men det gjorde nog även min gamla grönrackare. Så frågan är om 35:an duger till att borra med chuck. Och går det att göra utan chuck? Det där sista känner jag särskilt avslöjar att frågan kommer från en riktigt fåkunnig person. :oops:
Håller med om du bör gå på 35an då den är borstlös ffa.
Ska kolla upp din tidigare fundering också. (y)

Vilken/vilka chuckar vill du ha testade?
18V-EC FC2 har bara det bitsfästet som syns, den kommer med excenter, vinkel och borrhammarchuck.

Vill du ha bitsborr eller borr i vanlig chuck?
Jag tänker att olika bits är mer eller mindre precisa också, ur tillverkningssynpunkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
C
O Orv skrev:
Har letat efter billigaste köpet av 35:an - även på Amazon - men missat den du länkar till.
Nu är jag ingen Bosch-fetishist, men tycker mig ändå konstaterat att amazon:s "egen" Bosch professional store av någon anledning alltid har överlägset bästa priset. Höll precis på att kolla på sågblad - nästan halva priset mot Bauhaus :surprised:.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Håller med om du bör gå på 35an då den är borstlös ffa.
Ska kolla upp din tidigare fundering också. (y)

Vilken/vilka chuckar vill du ha testade?
18V-EC FC2 har bara det bitsfästet som syns, den kommer med excenter, vinkel och borrhammarchuck.

Vill du ha bitsborr eller borr i vanlig chuck?
Jag tänker att olika bits är mer eller mindre precisa också, ur tillverkningssynpunkt.
Radiotystnad under några intensiva dagar. Som ni rekommenderar lutar jag åt 35:an. Amazons pris är ju svårt att motstå. Men den måste givetvis borra rakt. Har du så du i första hand kan demonstrera den "raka" chucken så vår det ju sweet. :heart:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
O Orv skrev:
Radiotystnad under några intensiva dagar. Som ni rekommenderar lutar jag åt 35:an. Amazons pris är ju svårt att motstå. Men den måste givetvis borra rakt. Har du så du i första hand kan demonstrera den "raka" chucken så vår det ju sweet. :heart:
Alltså vanliga borrchucken, 1-10mm eller vad den tar?
Återkommer ikväll om allt går planenligt under dagen.
 
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
Nissens
O Orv skrev:
Video 4
Hur kan du ens få detta till att det finns något problem??

Något som ”vobblar” är något som vibrerar okontrollerat. Det du visar är knappast något som vobblar, snarare att något inte är 100% centrerat, men det påverkar varken vibrationer eller funktion vad det ser ut på dina filmer.

Har aldrig kollat mina maskiner så noggrant. Kör dock DeWalt till det mesta.
 
Redigerat:
Vi pratar om chuckar här, men inte hur dåligt borrar sitter fast i chuckar i allmänhet!
Jag påstår att dagens snabbchuckar inte är konstruerade för att hålla i borrar, de har en tendens att rotera i chucken när det nyper.
Så finns någon bra maskin med en chuck som kan hålla fast en borr ordentligt?
 
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
Har en borstlös skruvdragare från Skil som vobblar emellanåt. Får nästan alltid justera bitshållaren, snurra den ett kvarts varv för att den ska komma i rätt läge och inte vobbla.
Har en vanlig skruvdragare från Skil som funkar utan problem.
Och slutligen en Bosch grön 12v som funkar utan problem.
Trodde först det var fel på bitshållaren när jag upptäckte det för några år sedan.
 
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
C
O Orv skrev:
Som ni rekommenderar lutar jag åt 35:an. Amazons pris är ju svårt att motstå. Men den måste givetvis borra rakt. Har du så du i första hand kan demonstrera den "raka" chucken så vår det ju sweet. :heart:
Höjer ett varningens finger här efter att ha kollat igen på amazon-länken jag postade.
Någon påpekar i omdömena att tillbehören (vinkelchucken m.m.) enligt texten inte ingår trots att de är med på bilden.
Sen är det lustigt nog någon som beskriver att de fått ett ex med en vobblande chuck.

Har som sagt inte upplevt något sådant med mitt exemplar, men det kanske förekommer måndagsex.?
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
O Orv skrev:
Tackar för respons!

Har en Bosch Professional GSB 16RE slagborrmaskin - BLÅ, men även den lite fladdrig om än inte i samma omfattning.

Finns även en Hilti skruvdragare SFD 2-A12 i min arsenal. Vobblar utan chuck men den maskinen är ett begagnatköp så jag vet inte hur dess historia ser ut.

Beträffande den Bosch jag testat så kommer den nästan alltid i topp i recensioner av vanliga konsumentmaskiner.

Ska jag sammanfatta era åsikter så verkar skruvdragaren frisk med tanke på konsumentsegmentet. Och att chuck, kanske i synnerhet löstagbar, inbjuder till problem.

Vore roligt om fler ville lägga upp videor på sina skruvdragare och borrmaskiner av olika märken och modeller. För den här frågan förefaller återkomma med stor envishet. Är man en sällanhobbypulare blir man lätt väldigt osäker på vad man kan förvänta sig av grejerna. Uppenbart är dock i det här fallet att spetsen på mina don absolut inte roterar i en fast punkt.
alltid i topp i recensioner? sånt går aldrig att lita på idag nästan alla är betalda av tillverkaren
 
  • Gilla
Orv och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Höjer ett varningens finger här efter att ha kollat igen på amazon-länken jag postade.
Någon påpekar i omdömena att tillbehören (vinkelchucken m.m.) enligt texten inte ingår trots att de är med på bilden.
Sen är det lustigt nog någon som beskriver att de fått ett ex med en vobblande chuck.

Har som sagt inte upplevt något sådant med mitt exemplar, men det kanske förekommer måndagsex.?
Amazon brukar slå ihop flera produkter i samma recensioner, så det är inte säkert att de har rätt. Bäst är att kolla artikelnumret som de har och kolla vad tillverkaren säger ingår.

Detta är vanligast om det finns flera olika val på samma sida (typ färg/variant). Men den svenska sidan har ofta inte varianter som den tyska sidan har för samma artikel (men alla recensioner slås ihop).

Den här verkar dock vara med bara 1 chuck :)
 
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Höjer ett varningens finger här efter att ha kollat igen på amazon-länken jag postade.
Någon påpekar i omdömena att tillbehören (vinkelchucken m.m.) enligt texten inte ingår trots att de är med på bilden.
Sen är det lustigt nog någon som beskriver att de fått ett ex med en vobblande chuck.

Har som sagt inte upplevt något sådant med mitt exemplar, men det kanske förekommer måndagsex.?
Här är alla med:
Bosch Professional 12V borrskruvdragare med 2 batterier, laddare och FlexiClick-adapter i L-Boxx.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar den borde gå att köpa till bättre pris till Black Friday.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag gissar den borde gå att köpa till bättre pris till Black Friday.
Ja, priset jag betalade för 12v-15fc med alla adaptrar var 1700 kr 2020 (men från Tyskland). Om man köper en 12-35fc solo för ordinarie pris vore det billigare tillsammans med det paketet... Eller köpa utan batteri/laddare för under 2000 (och annat verktyg som säljs ut oftare inkl batteri)...
 
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.