Ja det gör jag....trots att jag inte vill......;)

Ja det gör jag , men inget elkludd!! :eek:

lars_stefan_axelson, det är inte så enkelt som att det är snyggt eller inte, det är många fler parametrar som indikerar om det är hempul eller ej. Det som kanske är mest markant är att vissa saker överarbetas av hempularen som vill göra ett perfekt arbete.

O
elmont skrev:
Det som kanske är mest markant är att vissa saker överarbetas av hempularen som vill göra ett perfekt arbete.
På vilket sätt menar du att det skulle ha någon som helst elsäkerhetsmässig relevans?

Snart nästan 2500 poster och egentligen tillförs inte mycket nytt. TS eller någon admin kanske skulle kunna lägga till en omröstning i tråden, så att vi får "sammanställa" våra synpunkter om att vilja. Tänker mig något i stil med.

x Nej
x Ja, gör allt själv
x Ja, gör begränsade arbeten själv, men tar hjälp vid större jobb

...eller är det för vanskligt om EIO får tag i materialet ;) (jag har en känsla att det blir ganska många ja).

• Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
lars_stefan_axelson, det är inte så enkelt som att det är snyggt eller inte, det är många fler parametrar som indikerar om det är hempul eller ej. Det som kanske är mest markant är att vissa saker överarbetas av hempularen som vill göra ett perfekt arbete.
Men inte alla, särskilt inte alla elektriker som jobbar hemma utan att för den sakens skulle vara behöriga att göra det. Jag har också sett snygga jobb av lärlingar som också försökt göra ett (för?) snyggt jobb.

Och dessutom jag stämmer in i kören, vad spelar det för elsäkerhetsmässig, eller annan roll? Blir det så fint att titta på att det sticker i ögonen? ;)

Jag anser att viss hemmapuleri är helt OK, så länge personen i fråga verkligen ser till att ta reda på hur det ska göras först!

Sen är det väl likadant med elbranschen som med snickeri/våtrumsbranschen att det är sådan tidspress så det slarvas endel för att få jobben att gå ihop eller så mycket plus som det går! En händig hemmapulare anser jag kan göra minst lika bra om inte bättre jobb! Sen att det kan ta 5-10 gånger så lång tid då allt ska funderas på och kollas upp är en helt annan sak!

• Gilla
Moomin och 4 till
  • Laddar…
Rubriken är lite dubbelbottnad. Utifrån frågan törs du kan man reflektera lite. Jag ser fem saker som man kanske är rädd för:

1. Att "åka dit" och dömas mot ellagen

Jag tror vi har konstaterat ett antal gånger att det inte förligger någon risk här. Varken elsäkerhetsverket eller polisen jagar hempulare. Elsäkerhetsverket utövar bara tillsyn över elinstallatörer. Det finns inga kända rättsfall där någon blivit dömd mot ellagen, varken för en helt igenom korrekt installation eller en felaktig.

Samtidigt ska man vara medveten om att man begår ett lagbrott, men förhoppningsvis endast moraliskt.

2. Att "åka dit" och dömas mot brottsbalken

Ja och nej. Åtal mot brottsbalken är vad som kan hända om man gör en felaktig installation som orsakat en skada. Men som sista punkten säger så är inte detta något som man bör vara orolig för. Det ska helt enkelt inte ske.

3. Att få problem med försäkringsbolaget

Kan ett försäkringsbolag neka ersättning? Alla har ju ett aktsamhetskrav i sina villkor.

Återigen så är detta endast aktuellt efter en skada, t.ex brand. En brandutredning kan säkert påvisa ett samband mellan en felaktig elinstallation och branden. Detta har diskuterats mycket och den allmänna meningen verkar vara att försäkringsbolaget lär få svårt att bevisa att elinstallationen är gjord av en hempulare. Men försäkringsbolagen är ju sin egen domstol så allt kan hända. Dock fortfarande ingenting som man bör vara orolig för. Finns det verkliga exempel??

4. Att få problem vid försäljning av huset

Skulle ett hempul vara uppenbart i form av udda lösningar och krokiga ledningsdragningar kan tilltänka nya ägare dra öronen åt sig och kräva en elbesiktning. En sådan kommer att anmärka på allt som inte följer boken, även sådant som inte har någon direkt bäring på elsäkerheten. Det kan bli kostsamt. Men detta är bara en teori. Finns det verkliga exempel??

5. Att våga göra en elinstallation

Ja, törs du hempula? Vad betyder att våga efter att ha passerat punkt 1-4 ovan? Om vi ser till själva utförandet så kan en elinstallation bara utföras på ett sätt - korrekt sätt map elsäkerheten. Om tråden handlar om ifall man törs göra en elinstallation som man inte är säker på är korrekt, eller kanske t.o.m vet är felaktig och kan ha säkerhetsbrister, ja då är dörren öppen för ett flame war. Att medvetet utföra en elinstallation som man är osäker på finns inte på kartan. Den som svarar ja på just denna aspekt på frågan får bereda sig på spott och spe i stora lass, vilket kanske motiverade 500 inlägg i tråden...

Det enda man möjligen kan tumma på är det estetiska. Det frestar på att klamra en kabel lika snyggt som en skicklig yrkesman.

Slutsatser

Så, finns det något kvar att oroa sig för :cool::rolleyes::) ? Nej, för är man orolig så låter man bli, punkt! Samtidigt ska man givetvis hela tiden vara ifrågasättande till det man gör. Det är en del av kontrollen att hela tiden fundera över vad som kan gå fel och vad man glömt. Säkerheten kommer först, både under själva installationen och i det installerade systemet.

Betyder detta att det är "fritt fram"? Nja, det krävs litteratur, verktyg och instrument för ett +15-siffrigt antal tusenlappar, ett fyrsiffrigt antal timmar till studier, ett antal timmar för träning och slutligen tillgång till rätt elmateriel (även om man kan få kraftig rabatt på "mindre" jobb). Till sist men inte minst, en självinsikt till om man grejar detta, speciellt om man håller till på utsidan av centralen. Här finns nog det största problemet...

ullberg beskriver på ett utmärkt sätt vilken inställning man bör ha. En gedigen källa till kunskap finns på detta forum. Man kan stämma av sina planer här för det är lätt att missa något, speciellt att förstå när man är på okänd mark.

Naturligvis är ovanstående en utopi... Problemet finns inte hos de som besöker detta forum. Vi behöver nå alla de som förlitar sig på sin 40 år gamla ellära från gymnasiet. Frågan är, vad tänker elsäkerhetsverket göra åt det? Här duger det inte att sticka huvudet i sanden och vifta med ett behörighetsbevis. De behöver nå ut och få folk att förstå vad de inte klarar av och vilka konsekvenser det får att försöka i alla fall.

scared0016.gif

Litteraturen är inte bara svindyr utan också svårbegriplig. Det finns heller inte enbart en (1) standard att följa. Det finns några böcker som Elinstallation - yrkesmannaskap, som är lättfattlig men inkomplett. Dock fortfarande ingenting för allmänheten. Den information jag tror de flesta hempulare behöver är riskerna med el - vad kan hända (bilder!) om man drar åt en skruv för löst eller för hårt etc. Genom att först bygga upp respekten kan man kanske sedan informera om hur man gör.

Men att släppa lite på behörighetskravet är en separat fråga. Då det riktar sig till alla innehavare krävs lite regler och ramar.

• Gilla
sy97jgu och 17 till
  • Laddar…
Steamboy, det har inget som helst att göra med elsäkerhet. Läser du inlägget som jag svarar på så kanske du förstår vad som åsyftas.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag hempular med det mesta, detta då jag under åren lärt mig en hel del rörande detta. Däremot så lämnar jag bort sådant jobb till vår elektriker som jag inte vill beblanda mig i då jag inte har den kunskap som behövs...

• Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
Enklare grejer som att sätta in ett uttag och/eller dra utanpåliggande kabel. Men resten lämnar jag till elektikern, inte för att jag tror att jag inte skulle fixa det. Men någon dag ska vi sälja kråkslottet vi bor i och då vill jag inte ha problem pga att elen är hemmapulad(mao punkt 4 i Bo.Siltberg lista )

Nybyggt hus och jag har gjort det mesta själv. Är det något man är osäker på kan man oftast läsa sig till hur man skall göra. Har man bra grejer och gör rätt finns det ingen risk att hålla på själv... Det är min åsikt :thumbdown:

• Gilla
Moomin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
mycket text

4. Att få problem vid försäljning av huset

Skulle ett hempul vara uppenbart i form av udda lösningar och krokiga ledningsdragningar kan tilltänka nya ägare dra öronen åt sig och kräva en elbesiktning. En sådan kommer att anmärka på allt som inte följer boken, även sådant som inte har någon direkt bäring på elsäkerheten. Det kan bli kostsamt. Men detta är bara en teori. Finns det verkliga exempel??

mycket text

Där har du fel. Då min son skulle köpa ett hus med inredd öv, (vi visste den säljs utan öv) krävde vi att få se fakturan. T.o.m. kopierade denna för ev framtida krav.
Samma sak hände våran andra son då han ville sälja huset! (Är man elmedveten i SJÖBO?)

Mao, vi skulle inte betala fullt pris utan gröna papper! Eller rent av backa från köpet!

Mikael_L
Vad är det för gröna papper som krävs? Enligt dig?

Mikael_L skrev:
Vad är det för gröna papper som krävs? Enligt dig?
Vanlig faktura med firmanamn.Är det enmansföretag kollar jag om personer har elbehörlighet.

• Gilla
nibex67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.