P.F.H skrev:
Törs du verkligen hempula med din el? JA

Jag installerar min el själv med hjäp av en behörig elektriker som "besiktigar" installationen efteråt, blir det för invecklade installationer så överlåter jag det till elekrikern. Jag köper även det mesta av mtrl av elekrikern.

Jag gör det helt enkelt av 3 anledningar.

1. det blir lite billigare
2. jag lär mig massor på det
3. det är kul att klara av projekt "själv"
Den var jag ganska enig i. MEN..
Jag gick i Norsk skola, (så ursäkta skrivfelen), Grundkurs elektro, och har varit hemma hos min mamma och bytat ALL el, utom proppskåp i hela huset. Det är en elektriker som står för slutresultatet, och kollar över allt som är fixat, så allt skall vara bra.
Resultatet på detta var en brytare som skulle varit 2 polig, och den var 1polig=FEL 1, och en 4punkts eluttag som jag hadde glömd att föra jorden vidare på = FEL 2..
Tykte faktisk inte detta var så himla fel, med tanke på att det är 18 år sedan jag gick i skola..

Nu till problemet.
För 3-4 år sedan så köpte jag mig en gammal (bygd 1923) sommarstuga som jag holder på att fixa lite på. Nu håller jag på att bygga till ett nytt sovrum, och fixat ett bad. Så skall jag koppla el.. :D
Elmätare och huvedsäkringar sitter på stolpen ute vid vägen..
Proppskåpet är av den gamla skruv propp typen, och jag vill ha ett nytt proppskåp. Nu måste jag säga att min optimism plötsligt fick sig en knäck.. Så vansinnig mycket skillnad är det vel kanske inte men. Efter å ha läst lite rundt i forum så kommer man ju faktisk på att man här i Sverige har en NOLLA OCH JORD.:confused:
Ser i det gamla proppskåpet att några kablar (Som dom som går till köket) är kopplad i från L3 kabelen+Noll+Jord.
Spisen er kopplad L1+L2+L3+Nolla+Jord.
Resterande av (HELA) stugan L1+Nolla+Jord.

När jag då ser att köket och resterande av stugan är kopplad till skilda (L1 och L3), så får jag en liten fundering.. Är detta gjord så att inte L3 till exempel inte skall bli överbelastad ute i proppskåpet på stolpen som min mätare och huvedsäkring går till??
Är det så, så är jag nog ganska säker på att det gamla skåpet åker ut dörren inom dom närmsta dagarna.. :)

Om det är någon som kan ge lite info om andra skillnader från Norge till Sverige, så är jag VELDIG tacksam för svar..

Raptor50...

Mikael_L
Vore det inte bättre och säkrare om du frågar norska elektriker på ett norskt forum?

Har inte norge 230V systemspänning? och kräver fas-fas för 230V ?

Att ha två felkopplade strömbrytare (pga av okunskap, inte slarv) är väl inte något att vara stolt över? Saknade jag såpass basala kunskaper skulle jag inte hempula, eller åtminståne fråga en elektriker. Men iofs gjorde du ju så, då han kollade ditt jobb efteråt.
Det viktiga är väl att det i slutändan blir bra och säkert ...

Mikael_L skrev:
Vore det inte bättre och säkrare om du frågar norska elektriker på ett norskt forum?
När det gäller svensk el?

Mikael_L
Eller vänta nu, du har en stuga på svensk mark, med svenskt elsystem?

Ja, man fördelar lasterna så lika som möjligt på L1, L2, L3.

Därför är det mest märkliga att L2 inte används alls! förutom till spisen.

Mikael_L
Förövrigt tycker jag du skapar en egen tråd för dina spörsmål.
Det här är en synnerligen olämplig tråd för att söka hjälp om ett specifikt problem.

Mikael_L:
Ursäkta att detta blev lite fel tråd, men tyckkte det var så många frågor och svar tidigare i tråden..
Men stugan är i Sverige, och det är endast 2 kurser (utom spisen) som är använda från tidigare.
Ett rum här var det endast sladdar som var MYCKET ruttna, som gick till elvarme och ljus. Så det var på hög tid att fixa lite här i alla fall..

Raptor50

E
tomas Lindgren:
Läs vad som står i lagen
Kort sagt en behörig skall installera fast installation.
Annars=lagbrott

Elinstallatören skrev:
tomas Lindgren:
Läs vad som står i lagen
Kort sagt en behörig skall installera fast installation.
Annars=lagbrott
Vilket nog alla här är rätt så medvetna om.
För din info är det olagligt att trimma sin bil med och likaså att köra med för breda däck och fälgar. Dock åker folk som håller på och tjatar om lagar hit och dit på de forumen som är dedicerade för streetracing rätt snabbt ut.

Kan du inte bara tagga ner och fatta att de allra flesta här är helt medvetna om vad som gäller och det enda ditt tjat leder till är irritation på dig.

/Kent

Tanken från trådskaparen var att få perspektiv att det är relativt få olyckor skapade av obehöriga kontra allt annat som händer kring oss. Jag har själv blivit mycket intresserad av el då jag som många andra insett att det är inte så svårt. Jag läser på detta forum för att få kunskap kring hur fixa det själv och slås av hur okunniga många är men ändå skall in och pilla i livsfarliga saker. Felaktig el får konsekvenser och lagen om behöriga installationer är nog inte helt fel ändå. Men att dra det så långt som att ersättningar uteblir m.m om ínte allt är 100% korrekt är bara fånigt. Jag hävdar att man kan hemmepula med sin el om man läst detta forum 2 ggr om och förstått. Men håll kontakt med en bra elektirker så fort man är osäker. Det störtsta problemet är ologiska eldragningar där man inte fattar hur tusan elen går.

B
Med tanke på hur min elektriker skakade på huvudet över hur elen dragits i vår tillbyggnad (gjord innan vi flyttade dit, säkert på fast pris..) så vill i alla fall jag själv veta hur det ska vara så man vet att det blir rätt, oavsett vem som utför jobbet... och på det jobbet finns ju inte papper överhuvudtaget....

Jag kan ju bara anta och förutsätta att en elektriker gjort det, även om min elektriker säger att det inte var bra gjort.. EKK löst hängande i lösullen tex... (mums för mössen!)

B
Men genom att öka kunskapen hos de "civila" om HUR saker ska vara, så bidrar ju det till att öka elsäkerheten.. är man med och vet hur det är draget så vet man ju var elen går, bara en sån sak gör ju att risken för "spik i kabeln" minskar...

Med andra ord, kunskap är alltid bra!

B
nu tog jag bort mitt senaste inlägg.. lika bra att sluta.

låt oss diskutera HUR installationer SKALL vara för att vara korrekt, och vi behöver inte diskutera vem som gör det, vi kan ju för enkelhetens skull bara förutsätta att en behörig gör det vi skriver om.. eller hur?
PUNKT

B
enklast är väl helt enkelt att formellt bli anställd hos sin elektriker.. då går det ju bra att assistera...

står väl inget om att lönen måste vara hög? årslön på 1 kr är väl lämpligt.. ;)

Nu låser jag tråden för ni är långt under lågvattenmärket!

Under tiden den är stängd kan ni passa på att läsa reglerna igen.

Redigerat:
Det är väldigt störande när i princip exakt samma diskussion står och stampar på en och samma punkt hela tiden. Jag har just raderat 46 inlägg i den här tråden igen. Tyvärr slank det nog med något som INTE handlade om försäkringsproblem.

Vi låter tråden förbli låst några dagar, sedan får vi se om diskussionen kan bli lite mer sansad, och mindre enformig.

Jag delar inte ut några varningar den här gången, det finns annars gott om kandidater i de raderade inläggen. Skärpning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.