lars_stefan_axelsson skrev:
(Min skydd-mot-tigerangreppsförsäkring fungerar däremot ypperligt, har inte behövt använda den en enda gång. ;))
Nog för att det kan verka som en ren "Djungel" med alla regler och standarder att ta hänsyn till, men att risken fans att möte en tiger det trodde jag inte!!!

P.s. Täcker försäkringen påhopp från/av den Bengaliska/Indiska eller Afrikanska tigern?:rolleyes:

LGG-01 skrev:
Afrikanska tigern?:rolleyes:
Det finns väl inga tigrar i Afrika.....

Enk Projektet skrev:
Det finns väl inga tigrar i Afrika.....
Och snart inte i Asien heller. PUH :surprised::surprised:.

Bo.Siltberg skrev:
LGG-01 skrev bör. Det finns fog för att anlita en firma. Försäkringen täcker inte bara fel som elinstallatören gör utan även olyckor under arbetet. Skulle han ramla ned från stegen och skada sig så blir det du som får stå för fiolerna om jag fattat det rätt.
Självklart är jag med på det! Detsamma gäller ifall du har is på bron och en försäljare kommer och ska knacka på men halkar och slår sig.

Det jag finner lustigt är att en arbetande elektriker som verkligen kan det han gör, ofta springer runt på byggen helt själv och utför installationer! Hans arbetsledare som har behörigheten sitter på kontor och kanske räknar på andra jobb. Han ska såklart besikta varje anläggning som hans arbetare utfört men i verkligheten tror jag knappast han kollar igenom alla utan litar helt enkelt på folket som utfört jobben och skriver under de papper som behövs.

Så länge är allt frid och fröjd, men då när arbetare kommer hem så ringer hans polare och har reglat upp en ny vägg. Han vill ha två extra eluttag i den väggen. Men då får inte arbetaren fara dit och utföra något som är rätt simpelt, sätta upp lite dosor, dra slang och kabel och koppla in uttag. Även om han kollat upp att säkringen inte överbelastas och allt annat som är aktuellt.

Jag förstår såklart att det finns regler kring el och vem som får utföra jobb med el då det är livsfarligt om det görs fel. Men ibland, som i exemplet ovan, tycker jag det är lite löjligt!

Edit: Har inget med svartjobb att göra så lämna sådant utanför, utan endast en kompis som hjälper en kompis! Normala arbetsbyten vi har i livet!

lorens skrev:
Jag förstår såklart att det finns regler kring el och vem som får utföra jobb med el då det är livsfarligt om det görs fel. Men ibland, som i exemplet ovan, tycker jag det är lite löjligt!
Det betyder i verkligheten att NÅGON skall avgöra i förtid vad som i framtiden kan komma att vara en livsfarlig el-installation. Jag säger bara VEM????

Redigerat:
LGG-01 skrev:
Det betyder i verkligheten att NÅGON skall avgöra i förtid vad som i framtiden kan komma att vara en livsfarlig el-installation. Jag säger bara VEM????
Ja men som i exemplet jag tog där, låt oss säga Pelle, är och utför jobb i en villa. Detta görs på arbetstid och under någons behörighet! Villaägaren vill ha två extra uttag monterade och Pelle gör som ägaren vill och monterar dessa. Det förs in i elritningen över huset och installationen godkänns sedan av person med behörighet!

Sedan på kvällen får dock inte Pelle göra samma sak hos en kompis, fastän han gjort det helt själv tidigare på dagen och den med behörighet inte sett jobbet utan endast litat på Pelles kunskaper.

Utanför arbetstid så betyder tydligen inte Pelles kunskaper något längre! Installationerna är exakt likadant utförda. I båda fallen äger villaägaren det totala ansvaret över elanläggningen. Självklart har den ena villaägaren inget papper på att någon med behörighet utfört arbetet men likväl så är det lika bra gjort!

Mikael_L
lorens skrev:
Ja men som i exemplet jag tog där, låt oss säga Pelle, är och utför jobb i en villa. Detta görs på arbetstid och under någons behörighet! Villaägaren vill ha två extra uttag monterade och Pelle gör som ägaren vill och monterar dessa. Det förs in i elritningen över huset och installationen godkänns sedan av person med behörighet!

Sedan på kvällen får dock inte Pelle göra samma sak hos en kompis, fastän han gjort det helt själv tidigare på dagen och den med behörighet inte sett jobbet utan endast litat på Pelles kunskaper.

Utanför arbetstid så betyder tydligen inte Pelles kunskaper något längre! Installationerna är exakt likadant utförda. I båda fallen äger villaägaren det totala ansvaret över elanläggningen. Självklart har den ena villaägaren inget papper på att någon med behörighet utfört arbetet men likväl så är det lika bra gjort!
Ja allt det där är ett av skälen till att elsäkerhetsverket utreder och har lagt förslag på ett nytt behörighetssystem.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/Nytt-framtida-behorighetssystem/

En annan anledning är påtryckningar från EU. :)

Mikael_L skrev:
Ja allt det där är ett av skälen till att elsäkerhetsverket utreder och har lagt förslag på ett nytt behörighetssystem.
[länk]

Förstog inte exakt, men om det blir något i stil med att alla som går gymnasieutbildning el blir behöriga att installera saker på tex max 230v , gärna efter en lärlingstid också så låter det mycket vettigt! Sen om man ska upp i strömstyrka så förstår jag att bara vissa ska ha den behörigheten.

Dit budskap är helt klar men vi har dom regler vi har. Vill någon ändra på dessa regler så måste/bör de ske den formella vägen.

Ett liknande ex lite Off. På tisdagen var du 19 år och 364 dagar = nobben på Systemet, 24 timmar senare = OK. Ingen kan väll påstå att för din egen del gör dessa timmar någon skillnad.
Detta belyser de problem som den lagstiftande myndigheten brottas med, avsikten är inte att jävlas med befolkningen.

LGG-01 skrev:
Dit budskap är helt klar men vi har dom regler vi har. Vill någon ändra på dessa regler så måste/bör de ske den formella vägen.
Absolut, regler finns och oftast är de vettiga! Sen för att uppnå förändring måste ett problem komma upp till ytan.

Personligen gillar jag inte direkt att hempula med el, just eftersom det kan gå så illa om man gör fel.

Här hemma är majoriteten av all omdragning/nydragning av el utfört av behörig elektriker, har dock varit med och dragit slang och satt dosor och sånt, vilket jag anser är toppen så man vet var det ligger!

Sedan har jag gjort lite själv, t.ex. i garaget drog jag utanpåliggande kabel från en kopplingsdosa ner till ett utanpåliggande dubbeluttag som jag monterade. Men någon måtta får det helt enkelt vara. Skulle aldrig provat på att byta elcentral och montera JFB som är gjort! Anser mig själv inte ha varken kunskapen eller verktygen för sådana stora och viktiga projekt!

Men för att återgå tilll ämnet, så ja, viss hempuleri törs då åtminstone jag utföra! Ser bara till att ta reda på exakt hur det ska göras först! Är jag det minsta osäker så ringer jag in någon som kan!

Mikael_L skrev:
Och ett tredje är att man inte kan hota någon med att dra in en behörighet som hen inte har! :)

lorens skrev:
Men för att återgå tilll ämnet, så ja, viss hempuleri törs då åtminstone jag utföra! Ser bara till att ta reda på exakt hur det ska göras först! Är jag det minsta osäker så ringer jag in någon som kan!
Det finns hopp för dig. Men regler gäller alla och hur blir det om alla börjar att bedömma sina egna kunskaper om något som dom saknar ärfarenhet av, var/när/hur skall denna person söka hjälp.

Visst i värkligheten så är det så att om jag jobbar hemma hos någon som drar ett rör eller två inte springer jag till Polisen med detta, ibland (av tidskäl) vara bra att få lite hjälp då jag ser hela förloppet.

LGG-01 skrev:
P.s. Täcker försäkringen påhopp från/av den Bengaliska/Indiska eller Afrikanska tigern?:rolleyes:
Jajamensan! Amerikansk, Finsk, Fransk tiger spelar ingen roll. Allt är täckt enligt villkoren. Har aldrig köpt en billigare eller bättre försäkring. :wow:

oops.gif Samma här! Se nedan.

Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
Senast redigerad av Per Eskilsson igår 16:12 Anledning: jag var tvungen att moderera bort mitt eget oseriösa inlägg
Den möjligheten har jag saknat en hel del gånger... ;):surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.