282 070 läst · 2 770 svar
282k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Medlem
· Uppsala
· 5 896 inlägg
Har inga belägg för detta men jag gissar att man måste vara extra elmedveten i Sjöbo. Jag tror inte att det är speciellt vanligt att dokument som eljobbfakturor efterfrågas/presenteras/kopieras. Inget fel med det men jag tror att det oftast är rätt "diffust" kring vem som gjort vad och när elmässigt i samband med fastighetsaffärer.Atom skrev:Där har du fel. Då min son skulle köpa ett hus med inredd öv, (vi visste den säljs utan öv) krävde vi att få se fakturan. T.o.m. kopierade denna för ev framtida krav.
Samma sak hände våran andra son då han ville sälja huset! (Är man elmedveten i SJÖBO?)
Mao, vi skulle inte betala fullt pris utan gröna papper! Eller rent av backa från köpet!
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Om han har EGEN behörighet så är det lagligt. Det räcker alltså inte att han på dagarna arbetar som sk.k yrkesman under en annans behörighet. Då får han bara göra sådana jobb som den behörige beordrar honom att göra.lorens skrev:
Det är nog så att denne "behörige elektrikern" bör ha en försäkring (för din skull) som täcker El-installations arbeten, sen så vill nog el-leverantören/nätägaren veta om att han (firman reg) utför el-installations arbeten inom deras koncetionsområde (svårt ord), saknar du dessutom kvitton (naturligtvis) så tar finansministern sin del av realisationsvinsten vid försäljningen av fastigheten, så gratis finns inte.
Annars så är det bara att jobba på.
Annars så är det bara att jobba på.
Det var precis det jag ville komma fram till, ifall det måste finnas en registrerad firma för att få utföra ett arbete på elen.
Vem som hellst får t.ex. bygga ett mellanbjälklag bara en konstruktör räknat på det. Men en utbildad elektriker får inte dra en slang i en öppnad vägg för att lägga till ett extra uttag.
Vem som hellst får t.ex. bygga ett mellanbjälklag bara en konstruktör räknat på det. Men en utbildad elektriker får inte dra en slang i en öppnad vägg för att lägga till ett extra uttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
LGG-01 skrev bör. Det finns fog för att anlita en firma. Försäkringen täcker inte bara fel som elinstallatören gör utan även olyckor under arbetet. Skulle han ramla ned från stegen och skada sig så blir det du som får stå för fiolerna om jag fattat det rätt.
[h=1]Törs du verkligen hempula med din el?[/h]
Jag gör det. Men gör allt extremt noga. Och har i bakhuvudet att det kan bli problem dagen jag säljer.
( Själv har jag behörlighet, men har inte arbetat med el på 20 år, märker genom att läsa här att en del ändrats med åren. Dessutom kommer inte ihåg det man kunde för 20 år sen. Inte allt iaf )
Jag gör det. Men gör allt extremt noga. Och har i bakhuvudet att det kan bli problem dagen jag säljer.
( Själv har jag behörlighet, men har inte arbetat med el på 20 år, märker genom att läsa här att en del ändrats med åren. Dessutom kommer inte ihåg det man kunde för 20 år sen. Inte allt iaf )
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ja om man "anlitar". Nu tolkade jag diskussionen mer som "får hjälp av en kompis," släkting eller dylikt. Det är som sagt helt lagligt, (om vederbörande har egen behörighet.) Och om man börjar oroa sig om ersättningsregler vid olyckor vid hjälp/hemarbete så vete katten om eget hus är bästa boendeformen...Bo.Siltberg skrev:
Vad gäller försäkringar så är det en annan fråga. Vi ställer ju ofta frågan om någon betalats ut/vägrats utbetalning, men får ju inga svar, eller hänvisningar (annat än till mycket enstaka och obskyra situationer), så det är ens svårt att bedöma hur stor nytta man har. (Min skydd-mot-tigerangreppsförsäkring fungerar däremot ypperligt, har inte behövt använda den en enda gång. )