Kan kanske tillägga att pga den infekterade debatten i ämnet så har admin själv kontrollerat med elsäkerhetsverket, och deras svar var nej.

nu har även kyl-branchen blivit lika restriktiv som el-branchen, då man inte längre får arbeta med köldmediekretsar ens för privat bruk enligt den nya f-gasförordningen, som det heter så får man inte ens montera eller sammanfoga rör för köldmedium, även om de är tomma fast att de är tänkta att användas för köldmedium. så i praktiken innebär det att man inte ens får montera en luft-luft VP med snabbkopplingar! och ej heller serva AC'n i SIN EGEN bil...
vilken är nästa rättighet privatpersoner blir fråntagna tro? att köra bil kanske, för det är ju bevisligen farligt..:rolleyes: JÄVLA ÖVERFÖRMYNDARSAMHÄLLE:mad:
kan tilläggas att jag fullkomligt skiter i f-gasförordningen men det ommer ju bli svårare att få tag i köldmedium.

Fast om det blir som med elmaterial kommer det väl att finnas prylar för hemmapul m. köldmedium på Biltema inom kort bn.gif

snaggletooth skrev:
Fast om det blir som med elmaterial kommer det väl att finnas prylar för hemmapul m. köldmedium på Biltema inom kort [bild]
finns det redan.. fast den är inte tänkt att fylla på AC med, men finurliga hemmapulare har läst på baksidan av burken vad den innehåller.... och där stod det HFC134a...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86822

tydligen en del som törs fast han/hon inte kan skilja på ett jordat och ett kronlamputtag:eek::eek::eek:

chamme skrev:
du har väl inte monterat ett jordat uttag nu?.

såg att du har tejpat den vita nu

skäggdopping skrev:
Chamme: nej, det har jag inte. Det satt dock ett sådant på, dvs de gamla "tre hålen". Eftersom jag inte hade någon hane hemma monterade jag direkt i sockerbit. Dock utan den vita, vad det nu än är. Och tur var väl det, att jag saknade hane alltså. Den nya armaturen är nämligen av metall...

ifö: ja, när spänningen är på. När den är avslagen visar allt 0V. Tejp - nej, jag vet... men... ja, men... :surprised:

Får du/ni för övrigt någon info av att det från övriga tak kommer ner blå och vit? Då jag bor i hyresrätt blir det nog ett samtal till fastighetsägaren imorrn...

Rensat lite

Om el eller förbränningsprocesser går galet kan personer dö eller bli skadade. Gäller det vatten är det som oftast endast egendomsskada om det inte sker i samband med el.
Gasläckage i stor mängd av vissa ämnen (ammoniak?) kan ge förgiftning. Men i övrigt är det väl rätt harmlöst vid haveri ..?

E
Mikael_L
Elinstallatören skrev:
Läs hela följande artikel:
[länk]
Citat:
"Det här får du göra själv:
...

- Byta strömbrytare – enkla strömbrytare med två ledare kan du byta själv. Är det fler ledare anslutna kräver det särskilda kunskaper som bara en fackman har.
..."

:D :D :D

plank5 skrev:
Om el eller förbränningsprocesser går galet kan personer dö eller bli skadade. Gäller det vatten är det som oftast endast egendomsskada om det inte sker i samband med el.
Gasläckage i stor mängd av vissa ämnen (ammoniak?) kan ge förgiftning. Men i övrigt är det väl rätt harmlöst vid haveri ..?
Det finns många sätt som människor kan dö eller bli skadade på och det är inte realistiskt, ekonomiskt eller ens önskvärt att genomföra alla åtgärder som krävs för att eliminera alla dessa risker, även om vi i Sverige förmodligen tillhör världstoppen när det gäller att försöka skydda människor från sin egen dumhet till varje pris.

Då har jag rensat lite igen, Vi ivll inte ha igång försäkringsdiskussionen igen, den är färdigdiskuterad!

E
det vore heltrist om det visar sig jag hade rätt
men jag tycker HELA artkeln är bra
då det står vad man får å inte

Min personliga uppfattning när det gäller el är: koppla om du vet vad du gör.
Jag kan ju bara jämföra med att det är helt ok för "svensson" att laga bromsar på sin bil men inte att sätta upp några meter ekk och ett uttag i sitt hus?
Man kan ju undra hur marknaden för bilmekar skulle se ut om reglerna var liknande där....

E
skillnaden är vad lagen säger........
jag tror inte nån vill bränna ner sitt hus eller ha ihjäl nån
men händer nått så hänvisas det till lagens paragrafer

men att höra vilka möjlighter som finns till sitt hus är en sak att koppla är en annan

Om den enda skillnaden är vad lagen säger så anser jag att man bara kan dra en enda slutsats, nämligen att lagen är inkonsekvent, orättvis, ogenomtänkt och omotiverad. Att följa en sådan lag är för mig lika logiskt som att inte bära kläder gjorda av blandade sorters tyg bara för att det står i bibeln.

"Vad lagen säger" är inte ett argument för något överhuvudtaget, och det är definitivt inte ett argument för sin egen existens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.