Mats Bengtsson skrev:
Frågan som detta började från, det vill säga vad är en elinstallation, har jag brutit ut till en separat tråd. "allmänhetens rätt att dra VP rör i hus".
Vart tog den tråden vägen? Jag såg den nyss, men nu är den väck. :confused:
 
Den verkar ha blivit "cencurerad".......
När så sker tycker jag att detta skall redovisas av den moderator som har gjort detta......
 
roli skrev:
Den verkar ha blivit "cencurerad".......
När så sker tycker jag att detta skall redovisas av den moderator som har gjort detta......
Det borde gälla inte bara trådar som tas bort, utan meddelanden som tas bort. I varje tråd borde det för borttagna meddelanden stå "detta meddelande borttaget av moderatorn". Då kan man inte läsa de ottillåtna meddeelandena, men få en bild av hur ofta tråden är komplett, och hur ofta den innehåller bara delar av diskussionen.

--- Mats ---
 
Håller fullständigt med dig, en del trådar kan få väldigt konstiga formuleringar när vissa svar/meddelande försvinner (tas bort av moderator).
 
Mikael_L
Mats Bengtsson skrev:
Vad som står, mig veterligt, är att det skall finnas ett anställningsförhållande. Inte att den behörige skall vara chef (hade man skrivit det hade den behörige behövt vara direkt chef, men på större företag vill man oftast ha en behlrig med ett antal under chefer, som i sin utr har ett antal ...). Det lustiga är att ett anställningsförhållande finns mellan en chef, och en anställd, men också mellan en chefs chef och en anställd (utnyttjat för den behörige i stora företag). Omvänt innebär det att ett anställningsförhållande finns mellan en Vd och den behlrige. Och mig vetelrigt är det enda regeln (det behöver helle rinte vara fast, och det har helle ringet med arbetstid att göra).

--- Mats ---
Nu slår det mig också, att om man bara jobbar på ett tillräckligt stort företag så borde det ju finnas någon anställd någonstans med behörighet. ;)
Gäller bara att försöka ta reda på vad denne heter. :)
 
Vad jag har hört så bör det finnas 1 behörig per 5 anställda. Alltså 15 antällda montörer = minst 3 med AB(L).

//Patrik
 
Jag får be om ursäkt att borttagning inte syns (inte mitt fel).

Diskussionen om "att det självklart är lagligt att dra VP rör osv" är stängd, den ger ett felaktigt och farligt budskap till de som läser här.

Jag vet att det finns de som inte anser att ämnet är färdigt. Men samtliga argument finns i den här tråden, och ämnet går bara runt.
 
Patrik_Hed skrev:
Vad jag har hört så bör det finnas 1 behörig per 5 anställda. Alltså 15 antällda montörer = minst 3 med AB(L).

//Patrik
När jag läste behörigheten så var där 2 snubbar från GK, en vent. firma som finns i hela Sverige. Dom hade en gubbe någonstans i landet som ansvarade för alla installationer som gjordes i företget. Nu skulle dom utbilda så dom i alla fall fick en behörig per filial.
 
spinout skrev:
När jag läste behörigheten så var där 2 snubbar från GK, en vent. firma som finns i hela Sverige. Dom hade en gubbe någonstans i landet som ansvarade för alla installationer som gjordes i företget.
Låter seriöst :rolleyes: med en behörig för hela företaget........
 
roli skrev:
Låter seriöst :rolleyes: med en behörig för hela företaget........
Detta system finns på stora företag då delegeras ansvararet nedåt i leden, mer översiktligt.
 
Patrik_Hed skrev:
Vad jag har hört så bör det finnas 1 behörig per 5 anställda. Alltså 15 antällda montörer = minst 3 med AB(L).

//Patrik
Vi var en behörig på fem, vänta på det, HUNDRA anställda. ;)
 
Vi har ingen elansvarig eller några delegeringar av elarbeten eller någon som "står" med sin behörighet. Iofs så är det ju en statlig myndighet så skulle det utfärdas böter så skickas ju bara pengarna "runt".
 
Har läst och läst i så många trådar och blir aldrig klok på detta.
Får jag dra vprör och kablar för att sedan låta elektrikern koppla ihop det?
Ja eller nej?
 
Nej.
 
Thnx!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.