282 068 läst · 2 770 svar
282k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Ja det är väl så att vi knappast hittar några rättsfall om det inte är väldigt grova fel som begåtts. Och jag tror inte det finns någon risk att det kommer väckas åtal i annat heller, för det är säkert alldeles för osäkert utfall då. Och dom är nog inte intresserade av att skapa prejudicerande domar av "fel sort".
Ja, det har ju varit en etablerad sanning (åtminstone här på forumet) det där om att man inte får dra vp-rören själv. Nu börjar det luta åt att det är ok.
I samband med dessa återkommande behörighetsdiskussioner brukar det heta att en behörig elektriker äger rätt att själv avgöra om det är ok att koppla in ("ta ansvar för") hempularens grejer. Men om det nu är helt i sin ordning att dra rören själv, då borde väl en vägrande elektriker göra sig skyldig till typ "olaga diskriminering" eller "brott mot någon konkurrensregel enligt EU" om han vägrar att koppla in strömmen av "principiella skäl"? Rördragningen borde väl inte kunna förkastas enbart för att den gjorts av en "obehörig".
(kanske moderatorerna kan ta bort det här inlägget om jag är ute och cyklar, jag litar inte riktigt på mitt omdöme just nu eftersom jag har druckit alkohol)
I samband med dessa återkommande behörighetsdiskussioner brukar det heta att en behörig elektriker äger rätt att själv avgöra om det är ok att koppla in ("ta ansvar för") hempularens grejer. Men om det nu är helt i sin ordning att dra rören själv, då borde väl en vägrande elektriker göra sig skyldig till typ "olaga diskriminering" eller "brott mot någon konkurrensregel enligt EU" om han vägrar att koppla in strömmen av "principiella skäl"? Rördragningen borde väl inte kunna förkastas enbart för att den gjorts av en "obehörig".
(kanske moderatorerna kan ta bort det här inlägget om jag är ute och cyklar, jag litar inte riktigt på mitt omdöme just nu eftersom jag har druckit alkohol)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900806.HTMMats Bengtsson skrev:
Specifikt:
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Dvs inte ett muntligt, eller ett skriftligt rykte.
Åklagaren måste kunna bevisa uppsåt. Att du bara handlar prylarna r uppenbarligen inte uppsåt, men om du handlar prylarna, spikar upp dem på väggen och sedan ringer en elinstallatör och ber att han kopplar in dem så är det ganska uppenbart vad syftet var med att köpa och spika upp kabeln, eller hur? Att det skulle vara omöjligt att sälja kabeln är naturligtvis nonsens eftersom vi tack och lov inte har lagstiftning rörande licenskrav för att köpa materielet, bara att använda det till vad det är avsett för. Som jag tidigare har skrivit så har jag pratat med min kompis som är åklagare och han skulle inte prioritera att driva åtal i ett sådant fall. Det förändrar dock inte vad lag och förordning säger, av vilken anledning jag anser att lagarna borde förändras.Sen tror jag inte ett dugg på vad du skriver BobbyEving, ang uppsåt.
För då skulle det inte gå att sälja elinstallationsmateriel i vanliga byggvaruhus.
Var å varannan person som då passerar kassan skulle kunna tas för att ha uppsåt att göra nåt olagligt, så det du skriver faller på sin egen orimlighet..
3 § Denna förordning gäller vid elinstallationsarbete som avser utförande, ändring eller reparation av en elektrisk starkströmsanläggning.proppen skrev:
Förordningen gäller vidare vid elinstallationsarbete som avser fast anslutning av anordning till en starkströmsanläggning och losskoppling av fast ansluten anordning från en sådan anläggning.
Återigen från elinstallatörsförordningen. Det krävs således behörighet inte bara för att ändra eller reparera i en anläggning som redan är i drift, dvs har påkopplad elektricitet, utan även för att uppföra en dylik.
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter här proppen: Alla vet att det förekommer att folk kopplar själva, ibland även med en elektrikers "godkännande" och kontroll. Däremot är det ingen tvekan om att det inte är förenligt med vad lagstiftningen säger. Jag förstår inte varför du väljer att gå till angrepp mot mig som är en av de som å det striktaste motsätter mig denna lagstiftning på detta forum, istället för de som anser att det är nödvändigt att inga lekmän någonsin kommer i kontakt med en elanläggning mer än som brukare. Nåväl, jag har inget ytterligare att tillföra i frågan angående vad som faktiskt gäller idag utan anser att det är fullständigt klart vad som gäller i rådande lagstiftning, oavsett vad praxis faktiskt är.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Proppen, nu räcker det!
Du läser föreskrifterna som f..n läser bibeln. Det är inte OK att byggae n elanläggning som är avsedd att kopplas in på elnätet. Det är elsäkerhetsverkets tolkning av det regelverk de själva skapat, det är också den enda rimliga praktiska tolkning av de regler du själv citerar.
Sluta nu lura i folk att det är tillåtet.
Diskussionen går runt runt i denna fråga.
Nu får du sluta med rundgången om du vill fortsätta överhuvudtaget här på forumet!
Du läser föreskrifterna som f..n läser bibeln. Det är inte OK att byggae n elanläggning som är avsedd att kopplas in på elnätet. Det är elsäkerhetsverkets tolkning av det regelverk de själva skapat, det är också den enda rimliga praktiska tolkning av de regler du själv citerar.
Sluta nu lura i folk att det är tillåtet.
Diskussionen går runt runt i denna fråga.
Nu får du sluta med rundgången om du vill fortsätta överhuvudtaget här på forumet!
Den på Byggahus-forum rådande tolkningen av lagen (att det oavsett "avsikten" skulle vara förbjudet att "obehörigen" dra vp-rör), förekommer den någon annanstans också, eller rör det sig bara om ett lokalt fenomen? Någon som läst/sett något?
Ja elsäkerhetsverket har åxå den tolkningen. Och den här tråden ska väl handla om ifall man törs hempula med elen och inte tolkning av elbestämmelserna som fan läser bibeln!Dr.Sofia skrev:
Dr Sofia>Jag vet inte varifrån du fått det med "lokalt fenomen" ifrån. Både när jag läste el en gång i tiden och efteråt har det klart framgått att förläggning av rör för el > 50V etc är behörighetskrävande.
Att det sen funnits en del murare etc som kommit med kommentarer såsom "vanliga vägguttag mm får man flytta mm men trefas är farliga grejor det" gör knappast deras tolkning till sanning.
Nåväl, skillnaden mot andra ställen såsom på byggen etc är att rätt många här på forumet faktiskt vet vad de talar om, jag skulle rekommendera dig att tro på i alla fall vad de behöriga här sagt om detta. Om inte så är det bara för dig att ringa elsäkerhetsverket och fråga, är ju lite sådant de är till för.
/Kent
Att det sen funnits en del murare etc som kommit med kommentarer såsom "vanliga vägguttag mm får man flytta mm men trefas är farliga grejor det" gör knappast deras tolkning till sanning.
Nåväl, skillnaden mot andra ställen såsom på byggen etc är att rätt många här på forumet faktiskt vet vad de talar om, jag skulle rekommendera dig att tro på i alla fall vad de behöriga här sagt om detta. Om inte så är det bara för dig att ringa elsäkerhetsverket och fråga, är ju lite sådant de är till för.
/Kent
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Nej, detta är inget muntligt rykte, det äör en skriven regel, den har jag aldrig ifrågasatt heller, den är känd och skriftlig.BobbyEwing skrev:
BobbyEwing skrev:
.
.
.
3 § Denna förordning gäller vid elinstallationsarbete som avser utförande, ändring eller reparation av en elektrisk starkströmsanläggning.
Förordningen gäller vidare vid elinstallationsarbete som avser fast anslutning av anordning till en starkströmsanläggning och losskoppling av fast ansluten anordning från en sådan anläggning.
Återigen från elinstallatörsförordningen. Det krävs således behörighet inte bara för att ändra eller reparera i en anläggning som redan är i drift, dvs har påkopplad elektricitet, utan även för att uppföra en dylik.
.
.
.
Återigen den kända delen, återigen del del som alla är överens om finns. Observera att det du skrivit hittills är att allmänheten inte får göra elinstallationsarbete i en starkströmsanläggning (befintlig eller kommande). Så allting handlar just nu om vad som är elinstallationsarbete i en starkströmsanläggning.
Elinstallationsarbete, utan någon som helst tvekan är att installera el. Att installera el utan någon som helst tvekan är att ta någonting och ansluta det till elanläggningen.
I VP-rören kommer inte att gå någon ström, och VP-rören kommer aldrig att anslutas till elanläggningen, de kommer rent fysiskt bara att sitta där. VP-rören är små enkla plastsaker som fästs på de ramverk huset är byggt av.
Kombinera nu dina två paragrafer med den jag citerade sist, och du kommer att se vad jag pratar om. Det finns ingenting skrivet som skall få allmänheten att tro (långt mindre inse) att ett plaströr är en del i ett elinstallationsarbete. Det är den delen som du endast känner till genom de rykten som du hör i det här forumet.
Om du nu har en elektriker till hands, kombinerar dina två paragrafer med min, och han säger att det är ok att du drar plaströren, han gör elinstallationen, så är det omöjligt för dig att hävda att du har en enda rad text någonstans som kan leda dig till att säga att allmänheten genom att läsa lagen skall betrakta vp-rören som en elinstallation. Tvärtom, det du har är riksdagens uttalade lag att låta elektrikern leda arbetet, och elsäks förtydliganden, vilket är det enda de har rätt att göra enligt riksdagens lag (förtydliga vissa saker inom vissa områden av vissa orsaker och bara i form av utgivna föreskrifter). I ingen av deras föreskrifter har de någonstans blandat in några VP-rör eller någon text som skall få en att tro att det enda använda ordet "elinstallation" är så allomfattande att elektrikerns ledande av arbetet skall leda mig till ett brott om jag överhuvudtaget inte rör elen.
Så allmänheten är skyldig att känna till och förhålla sig till skrivna regler. Du ha rnu citerat ett par av dem, och jag ett par till. Lägg sedan märke till att de undantagsom finns för vad allmänheten får göra med el allesammans inkluderar skruvande i elinstallationens el.
Så vad elsäk än vill tolka saker till muntligt, de som har varit med och skrivit de saker från elsäk har aldrig någonsin i skrift passerat att elinstallationen avser det som kopplar själva elen.
--- Mats ---
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Den här tråden skall handla om man törs hempula. Och mitt svar, oberoende av var gränsen går, kommer att vara att jag törs hempula med allt som är lagligt att hempula med (det finns ingen anledning att låta bli då de andra europeiska läånderna inte har högre mängde elolyckor än vi, trots att de gör mer,och jag är säker på att med dagens skråväsende kommer det att tillåtas mindre än rimligt, så jag är inte rädd man tillåter så mycket att det blir svåra saker).pellefant skrev:
Det gör det väldigt viktigt för mig att veta var gränsen går för lagligt. Att skruva i elsladdarna det vet jag att jag får på de ställen där det uttryckligen står jag får det, inte annars. Nu är frågan hur mycket av det som inte ens har med elsladdarna att göra som räknas som hempuleri. Utan att veta det vet jag inte om jag skall låta bli det eller ej.
--- Mats ---
Nej, nu har du nog missat lite.Dr.Sofia skrev:Ja, det har ju varit en etablerad sanning (åtminstone här på forumet) det där om att man inte får dra vp-rören själv. Nu börjar det luta åt att det är ok.
I samband med dessa återkommande behörighetsdiskussioner brukar det heta att en behörig elektriker äger rätt att själv avgöra om det är ok att koppla in ("ta ansvar för") hempularens grejer. Men om det nu är helt i sin ordning att dra rören själv, ... ... ....
Du kan nog utgå ifrån att VP-rörsdragningen är behörighetskrävande.
Detta framförallt för att myndigheten som författat denna del av lagstiftningen anger detta i sina dokument, typ förarbeten.
Men vad en del av oss kommit fram till är att själva elanläggningen kan vara OK och laglig även om man själv dragit rören. ... Ja t.o.m om du även dratt kablarna och kopplat in centralen.
För görs det det korrekt efter föreskrifterna så är anläggningen korrekt och laglig, det olagliga ligger i gärningen och är bunden till personen som gjorde det.
Sen är sannolikheten för att någon åklagare drar dig inför rätta för att du dragit dina egna VP-rör antagligen mindre än minimal.
Men slutligen, drar du rören själv och sen ringer en elektriker som helt vägrar att befatta sig med ditt jobb utan kräver att allt ska göras om, så har du nog inte mycket att sätta emot, elektrikern har lagen på sin sida, och följer lagen på millimetern.
Men var glad, för en så osmidig hantverkare vill du ändå inte anlita.
Men det bästa rådet är dock att alltid först kontraktera en elektriker, sen komma överens om vilka delar av jobbet man gör själv. Vem vet, han kanske t.o.m tycker du kan dra in kablarna med.
edit: För att förtydliga. Detta inlägg är delvis skrivet utifrån lagens minsta bokstav.
Inte hur jag tycker det borde vara inte hur det alltid i praktiken fungerar.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Mats:
Jag vet att vi varit på exakt samma plats i diskussionen några gånger tidigare.
Men om VP rör nu inte har något med elisnatllation att göra, varför överhuvudtaget hålla på med dem då. Du kan ju dra Fk lös i väggen och vira den runt en spik lite här och där eller?
Och varför hålla på med dososr i väggarna, eluttaget kan man väl skruva fast direkt i spånskivan i väggen och så trycker man bara in härvan med Torix och allt genom nåt hål istället för kopplingsdosr?
VP röret och dosorna ÄR en del av elinstallationen, de är en del av isolationen i systemet.
Nu tycker jag med ännu lite större "översittarfasoner" (för att citera en nyligen avstängd medlem) att vi bryter den här diskussionen, det kommer inte fram något nytt. Och det är en diskussion som riskerar att lura i folk att det är OK och lagligt att göra egna installationer.
Jag vet att vi varit på exakt samma plats i diskussionen några gånger tidigare.
Men om VP rör nu inte har något med elisnatllation att göra, varför överhuvudtaget hålla på med dem då. Du kan ju dra Fk lös i väggen och vira den runt en spik lite här och där eller?
Och varför hålla på med dososr i väggarna, eluttaget kan man väl skruva fast direkt i spånskivan i väggen och så trycker man bara in härvan med Torix och allt genom nåt hål istället för kopplingsdosr?
VP röret och dosorna ÄR en del av elinstallationen, de är en del av isolationen i systemet.
Nu tycker jag med ännu lite större "översittarfasoner" (för att citera en nyligen avstängd medlem) att vi bryter den här diskussionen, det kommer inte fram något nytt. Och det är en diskussion som riskerar att lura i folk att det är OK och lagligt att göra egna installationer.
Jag förstår kanske inte VP-rörsdiskussionen helt och hållet men enligt mig är det tämligen enkelt: en elektriker får godkänna allt förberedande arbete en hempulare (eller tex annan hantverkare) gör som kan kontrolleras fullständigt att det följer reglerna.
Om man sätter upp VP-rör och sedan smäller ihop väggen kan elektrikern inte kontrollera att dragningen är korrekt utförd. Om man däremot inte satt upp gips etc så går det lätt att kontrollera och därmed är det väl inga problem?!
Om man sätter upp VP-rör och sedan smäller ihop väggen kan elektrikern inte kontrollera att dragningen är korrekt utförd. Om man däremot inte satt upp gips etc så går det lätt att kontrollera och därmed är det väl inga problem?!
injonil.
Det är det som är så löjligt, om man läser lagen till punkt och pricka, är det inte tillåtet.
Det är faktiskt inte tillåtet ens om elektrikern hänger över din axel och tittar på medan du gör det, och ger råd och anvisningar under tiden.
Men anställer han dig, så kan du dra hela husets installation, bygga ihop elcentralen och koppla in den och sätta upp fasadmätarskåpet, medan han själv sitter på kontoret och fikar. Ja han kan t.o.m. resa till Maldiverna med avstängd mobil, medan du kopplar in hela ditt hus.
Och nu är det plötsligt 100% lagligt, trots att enda skillnaden är anställningsförhållandet.
Det är just detta som jag, och många andra, finner så märkligt och rent löjligt.
Det är hur tydligt som helst att det inte handlar om elsäkerhet iaf.
Det är det som är så löjligt, om man läser lagen till punkt och pricka, är det inte tillåtet.
Det är faktiskt inte tillåtet ens om elektrikern hänger över din axel och tittar på medan du gör det, och ger råd och anvisningar under tiden.
Men anställer han dig, så kan du dra hela husets installation, bygga ihop elcentralen och koppla in den och sätta upp fasadmätarskåpet, medan han själv sitter på kontoret och fikar. Ja han kan t.o.m. resa till Maldiverna med avstängd mobil, medan du kopplar in hela ditt hus.
Och nu är det plötsligt 100% lagligt, trots att enda skillnaden är anställningsförhållandet.
Det är just detta som jag, och många andra, finner så märkligt och rent löjligt.
Det är hur tydligt som helst att det inte handlar om elsäkerhet iaf.
Redigerat:
Men det är alltså brottet mot elinstallatörsförordningen.
Vad det gäller anläggningen och starkströmsföreskrifterna så blir den 100% laglig och godkänd oavsett om du eller elektrikern gör jobbet, förutsatt att allt blir kopplat enligt föreskrifterna, enklast är att blint följa några standarder, främst elinstallationsreglerna SS 436 40 00, samt följa tillverkarnas anvisningar över sitt material.
Men gör du eller elektrikern fel, så är anläggningen "olaglig"... ja inte korrekt iaf.
Vad det gäller anläggningen och starkströmsföreskrifterna så blir den 100% laglig och godkänd oavsett om du eller elektrikern gör jobbet, förutsatt att allt blir kopplat enligt föreskrifterna, enklast är att blint följa några standarder, främst elinstallationsreglerna SS 436 40 00, samt följa tillverkarnas anvisningar över sitt material.
Men gör du eller elektrikern fel, så är anläggningen "olaglig"... ja inte korrekt iaf.