P
spinout skrev:
Proppen.
Skriv och fråga elsäkerhetsverket, så får du svart på vitt vad som gäller helt regelmässigt.
Knappast, jag lär få till svar de föreskrifter som finns, alltså de som kan drivas i hårklyverier hur länge som helst...

Nu har jag iaf grävt 20 m garanterat fast installation för jordkabel. :D
Kunde inte heller låta bli att ringa en behörig elektriker å "tramsa" lite runt det här, så nu vet jag att han backar upp mig när jag sen rullar ut kabeln i diket.
Han litade på att jag rullade ut den å rätt håll, men skulle för säkerhetsskull kolla upp allt, å sen skriva ett EIO Eltest, så att min olagliga utrullning blev helt laglig...

Förresten, eftersom forumet gör reklam för att stå på konsumentens sida, så kunde ju dom gör en skrivelse till våra politiker, å påtala det absurda med den här typen av regelverk.

Det fungerad med etanolkonverteringen på den tiden jag höll på med det, tyvärr inte med det utfall vi räknat med.., men en bit på väg trots allt.
Fast det enklaste hade förstås varit att göra som i Brasilien, å bara att åka in på Bilprovningen å få ett nytt typintyg, efter att bilen blivit godkänd ang utsläppen.
Nu ska förstås nån auktoriserad verkstad göra jobbet, å ha några tusen-lappar för det.., bra betalt för att trycka fast några kablar å mäta utsläppen...

Ni märker likheten med förfaringssättet från elinstallationer va? :)

Min personliga åsikt i ämnet är att det kan spela mindre roll vem som gör en installation än hur den blir utförd, känner någon hempulare för att spika lite kulo och sätta upp ett uttag eller liknande så är det inga problem i min värld så länge det blir bra utfört, snyggt, enligt regelverket och säkert.

Det finns vissa gränser för vad en genomsnittlig hemmapulare kan klara ut sen är ju vissa mer intresserade än andra.

Däremot när folk frågar om råd på ett forum som detta är det viktigt att de också får reda på att behörighetskrävande installtioner inte är lagliga att utföra för en icke behörig men skulle man skriva något om detta höjs genast en massa röster om att folk får göra som de vill och att man ska sluta tjata. Men då är det ändå ett lagbrott som begås och i vissa fall utan att frågeställaren ens förstått detta. Bland annat nu senast i tråden som låstes bara för att någon någon nämnde behörighet utan att den var avklarad. Bra forum annars.

E
slugge:
jag blev förbjuden att skriva om behörighet å vad lagen/föreskrifter säger.
men håller med man får gärna ge råd fast de bryter lagen å riskerar att få nedsatt ersättning vid en brand som startts av el samt de hempulat
hoppas iaf att någon avstått å tänkt sig för
men en del -proppen tex- har inte riktigt förstått att det står i föreskrifter som det hänvisats till från olika avtal/lagar är det som gäller.
där det står exakt vad man får å inte....
däremot tips om olika lösningar som man lejer en behörig för är något gott med forumet.

hoppas det här får stå kvar dårå.........:)

proppen skrev:
Han litade på att jag rullade ut den å rätt håll, men skulle för säkerhetsskull kolla upp allt, å sen skriva ett EIO Eltest, så att min olagliga utrullning blev helt laglig...
Saken är dock att oavsett hur många behöriga installatörer som kollar upp din anläggning så begick du, enligt dagens regelverk, ett brott när du drog kabeln. Jag säger inte att det är så det ska vara, jag tycker det är helt vansinnigt, men faktum är att så är fallet.

BobbyEwing skrev:
Saken är dock att oavsett hur många behöriga installatörer som kollar upp din anläggning så begick du, enligt dagens regelverk, ett brott när du drog kabeln. Jag säger inte att det är så det ska vara, jag tycker det är helt vansinnigt, men faktum är att så är fallet.
Humm, jag tror du har fel om vem som gör lagbrottet. Som jag förstår det har han rullat ut en kabel som det är tänkt att en installatör skall ansluta. Han måste vara i god tro vad gäller installatören, som är behörig och regelkunnig. Så vad han gör är att förbereda installatörens arbete. Eventuellt kommer installatören att berätta för honom att det han gjort är för nära en elinstallation, och att installatören är tvungen att rulla tillbaka kabeln och rulla ut den igen. Men det är upp till installatören att berätta, så länge han inte har anslutit sin kabel, och har köpt en installation, finns det inget lagbrott vare sig begånget eller förberett av honom.

Installatören, om han inte gör tillräckliga kontroller, gör ett lagbrott om han installerar en kabel som han inte kontrollerar tillräckligt. Dock, från elektrikern vet vi att installationer gjorda av andra inte bheöver göras om, det räcker med att de kontrolleras tillräckligt väl, sedan är de ok.

--- Mats ---

P
Jag känner mig helt trygg i det jag gör, vad beträffar intallationer som kan användas för eldistrubition.
Trots allt, så är det här i forumet/tråden, å bara här, som vissa tolkar in allt vad gäller material som går att använda för elinstallationer, som olagligt att befatta sig med.

Som tur är, så ser det inte ut så i verkligheten, utan där tillämpas regelverket i de flesta fall med, sunt förnuft.

Sen att vissa här gör det man kallar "pissar in sina revir" är uppenbart, å dom finns inom alla yrkesområden.
Dom kommer alltid att tolka regler å lagar till sin fördel, hur absurbt det än blir i praktiken..., mitt dike är ett bra ex på det, nåt som jag inte trodde nån ö.h.t skulle börja ifrågasätta..., trots att jag borde vetat bättre..

Nåja, "min" elektriker å jag, har iaf fått nåt att skämta om medans vi jobbar. Jag är numera degraderad till enbart hantlangare å byggherre, så jag bara sprider ut materialen så att den finns nära till hands..., väldigt nära till hands, men att han alltid monterar/installerar...
En lek med orden så att jag hädanefter inte ska begå nåt lagbrott..., ja lagbrott för ett fåtal, men inte flertalet ute i verkligheten förstås..

P
Jo jag glömde nämna, att jag gjort en del förfrågningar till politiker å jurister åxå + en del annat "löst folk", så med lite tur kan det bli en del roliga saker att diskutera kring...
Inte för att jag hyser nån större förhoppning om svar, utom från elektriker jag känner då. Men dom svaren/deras ståndpunkter har jag ju redan redogjort för, så det lär ju inte bli nåt att skriva om..

Nää, nu är det dags att söka upp nån sval å skuggig plats, men med +28 i skugga blir det svårt att hitta.., får väl gå ner i "pärkällarn".

En del hempulare kan göra mycket bra installationer medans andra tror att dom kan och till sist finns det dom som vet att dom inte kan men skiter i det och gör installationer i alla fall.

Mats Bengtsson skrev:
Humm, jag tror du har fel om vem som gör lagbrottet. Som jag förstår det har han rullat ut en kabel som det är tänkt att en installatör skall ansluta. Han måste vara i god tro vad gäller installatören, som är behörig och regelkunnig. Så vad han gör är att förbereda installatörens arbete. Eventuellt kommer installatören att berätta för honom att det han gjort är för nära en elinstallation, och att installatören är tvungen att rulla tillbaka kabeln och rulla ut den igen. Men det är upp till installatören att berätta, så länge han inte har anslutit sin kabel, och har köpt en installation, finns det inget lagbrott vare sig begånget eller förberett av honom.

Installatören, om han inte gör tillräckliga kontroller, gör ett lagbrott om han installerar en kabel som han inte kontrollerar tillräckligt. Dock, från elektrikern vet vi att installationer gjorda av andra inte bheöver göras om, det räcker med att de kontrolleras tillräckligt väl, sedan är de ok.

--- Mats ---
Nja, det är ju var och ens skyldighet att känna till och följa allmänt tillgängliga lagar, vilket inkluderar att man inte utan behörighet får förlägga kabel avsedd för starkströmsanläggning. Uppsåt gäller även här, dvs förlägger man kabel med avsikt att den ska ingå i elanläggningen så är det ett brott. Den behöriga installatören begår inget lagbrott i sig, då det inte för honom är olagligt att lägga koppla in strömmen och lagen inte specificerar vilka kontroller han måste genomföra. Däremot kan ju säkerligen elsäkerhetsverket ha invändningar mot lämpligheten i att inneha behörighet i det läget, installatören brister i sitt ansvar som behörig.

Jag påstår inte att installationen behöver göras om enligt vad jag sa tidigare om att en anläggning blir olaglig bara för att den som installerade den begick lagbrott, bara att man inte kan "tvätta bort" lagbrottet man begick genom att be en elektriker att titta på det i efterhand.

Och återigen proppen: Jag tycker det är precis lika bisarrt som du att det inte är tillåtet att dra kablar och låta elektrikern titta på det i efterhand och jag är helt medveten om att det i många fall är så det går till. Det förringar dock inte det faktum att det faktiskt är ett brott mot svensk lagstiftning. De flesta jag har diskuterat detta med reagerar precis som du genom att antingen inte tro på det eller, när de väl tror på det, tycka det är skitlöjligt. Vad jag vill är att lagstiftningen förändras på ett sätt som ligger mer i linje med hur folk verkligen gör och uppfattar/tror att det ska fungera. Nuvarande lagstiftning i området känns långt ifrån i linje med majoritetens uppfattning och åsikt, vilket är fel i en demokrati.

Mikael_L
pellefant skrev:
En del hempulare kan göra mycket bra installationer medans andra tror att dom kan och till sist finns det dom som vet att dom inte kan men skiter i det och gör installationer i alla fall.
Ja, och vet du ...
Jag har hört att det även finns en del elektriker som kan göra mycket bra installationer ...
Tro't eller ej... :D

P
Tyvärr så fick jag inget användbart svar från Juridikrådgivarna utan enbart detta
---------------------------------------

Vi är mycket tacksamma för att du valt att vända dig till Juridikrådgivarna. Till följd av hög arbetsbelastning måste vi emellertid tyvärr meddela att din fråga ej kommer att kunna besvaras. Vi ber om ursäkt för den olägenhet som detta orsakar men hoppas att du kan få hjälp på annat håll.

Vänligen,
Juridikrådgivarna
-----------------------------------------
Så där sket det sig.., vilket var synd..

Sen tror jag inte ett dugg på vad du skriver BobbyEving, ang uppsåt.
För då skulle det inte gå att sälja elinstallationsmateriel i vanliga byggvaruhus.
Var å varannan person som då passerar kassan skulle kunna tas för att ha uppsåt att göra nåt olagligt, så det du skriver faller på sin egen orimlighet..

Eller som BE skulle skriva.
Köper någon elmateriel i ett byggvaruhus med uppsåtet att använda dom i en starkströmsanläggning, så är det ett brott...

BobbyEwing skrev:
Nja, det är ju var och ens skyldighet att känna till och följa allmänt tillgängliga lagar, vilket inkluderar att man inte utan behörighet får förlägga kabel avsedd för starkströmsanläggning. Uppsåt gäller även här, dvs förlägger man kabel med avsikt att den ska ingå i elanläggningen så är det ett brott. Den behöriga installatören begår inget lagbrott i sig, då det inte för honom är olagligt att lägga koppla in strömmen och lagen inte specificerar vilka kontroller han måste genomföra. Däremot kan ju säkerligen elsäkerhetsverket ha invändningar mot lämpligheten i att inneha behörighet i det läget, installatören brister i sitt ansvar som behörig.
.
.
.
Nu pratar vi om allmänheten, gemene man. som du säger skall de känna till och följa allmänt giltiga lagar. Det jag lägger till till det är att för allmänheten gäller bara de skrivna reglerna, inga rykten spridda i denna typ av forum. I den lag som gäller (starkströmsförordningen) står det:

5 § Innehavaren av en starkströmsanläggning eller anordning ska se till att
arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen eller anordningen
sker på ett sådant sätt och utförs av, eller under ledning av, personer med så-
dana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personeller
sakskada.

Samma dokument ger elsäk rätten att under vissa givna regler utge föreskrifter inom vissa områden.

Så nu måste du skilja mellan vad som påståtts och vad som finns i regelverket. Du kan inte hävda uppsåt på ett brott som inte är definierat i skrift som ett brott. Det enda ställe du hört att man inte får lägga VP-rör är i detta forum. så länge du inte kan hitta en offentlig lag eller föreskrift som säger en sådan sak skriftligt, är det vare sig ett brott eller ett uppsåt att sätta dit det själv. (Inte så länge min elektriker säger jag kan göra det i enlighet med ovan citerade paragraf).

Så för att du skall kunna fortsätta hävda uppsåt, eller brott, måste du hitta paragrafen som beskriver det brott som kan begås, vilket är ett grundkrav för att kunna hävda uppsåt. En sådan paragraf, för allmänheten, utgörs inte av muntliga rykten. Så, om du inte kan hitta den paragrafen, har du fallit på att du låtit olika personers påståenden i detta forum leda dig till att tro att det finns en sådan regel. Var har du regeln?

--- Mats ---

P
För att fortsätta på det Mats skriver...
Så länge det inte finns ett prejudicerande rättsfall som visar hur lagen skall användas i praktiken, så är min å många andras tolkning, precis lika rätt som någon annans.
Konstigt nog går det inte att få tag några mål, som beskriver tillämpningen, möjligen för att allt är så underligt skrivet, att ingen vågar sig på att stämma en person.
Risken finns ju att det blir en friande dom, vilket gör att endera måste regelverket skrivas om, eller så fallar elektrikernas rätt till sitt "monopol".

Mikael_L
Ja det är ju lite scary att väcka åtal i ett sånt fall.

Jag kan inte se annat än att det isåfall är ett straffrättsligt mål.
Och i straffrättsliga mål brukar det väl krävas att det bevisas bortom varje tänkbar möjlighet att den åtalade 1. har begått brott, 2. bordat inse att h*n begick brott ...

ok, jag är inte helt säker, då jag inte alls är jurist, men men ... :surprised:

P
Mikael_L skrev:
Ja det är ju lite scary att väcka åtal i ett sånt fall.

Jag kan inte se annat än att det isåfall är ett straffrättsligt mål.
Och i straffrättsliga mål brukar det väl krävas att det bevisas bortom varje tänkbar möjlighet att den åtalade 1. har begått brott, 2. bordat inse att h*n begick brott ...

ok, jag är inte helt säker, då jag inte alls är jurist, men men ... :surprised:
Det finns inte ens en definition på "elinstallation", men jag hävdar att det aldrig kan vara fråga om en elinstallation, så länge inte el finns.
Därmed fallar alla argument att det skulle vara förbjudet att t.ex sätta upp dosor å rör.
Det närmaste jag kan komma, definitionsmässigt, är 2 §, som lyder.
------------------------------------

Definitioner

2 § I denna förordning avses med

starkströmsanläggning: en elektrisk anläggning för sådan
spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för
personer eller egendom,

anordning: elektrisk utrustning där el används och som är
avsedd att anslutas till en starkströmsanläggning,

svagströmsanläggning: andra elektriska anläggningar än
starkströmsanläggningar,

lågspänning: nominell spänning upp till och med 1 000 volt
växelspänning eller upp till och med 1 500 volt likspänning,
och

högspänning: nominell spänning över 1 000 volt växelspänning
eller över 1 500 volt likspänning.

3 § Starkströmsanläggningar indelas i denna förordning i
anläggningar för högspänning och anläggningar för lågspänning.

-------------------------------------
Alltså, "anordning = elektrisk utrustning där el används", eller, "starkströmsanläggning = en elektrisk anläggning för sådan
spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för
personer eller egendom"

Vi ser därmed att el måste användas, annars är det ingen "anordning" eller "starkströmsanläggning" eller ö.h.t en elinstallation...

Vill nån tolka annorlunda, så inte mig emot.
Men påstå er inte ha tolkningsrätt, eller att jag har fel, om ni inte har bevis på motsatsen.
T.ex en prejudicerande dom, där det med säkerhet går att hävda att jag har fel..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.