Mikael_L
pellefant skrev:
kanske man skulle "anställa" hempulare som själv får göra hela installationen, bara dom då inte vill ha betalt åxå för sitt jobb..;)
Fast jag tror att man faktiskt kan göra tvärtom också, att jag som husägare anställer elektrikern. Och istället för 4-500:- timme betalar 150- 200:- /timme + arbetsgivareavgifter. :)
 
Och sjuklön, och semesterersättning, och ansvarsförsäkring...
 
hempularen skrev:
Och sjuklön, och semesterersättning, och ansvarsförsäkring...
Det är ju de grejerna den timpeng man normalt betalar ska gå till, så det borde ju inte bli någon skillnad. Ansvarsförsäkringen kan man ju dessutom skippa, den ämnar ju bara skydda mot skadeståndskrav och det kan man ju knappast få av sig själv.

Faktum är att i mitt fall så utnyttjar jag exakt detta kryphål genom att en av mina anställda har AB-behörighet, och således får jag, och alla mina andra anställda, helt lagligt installera el så länge det sker under denne behöriges överinsyn och goda minne.
 
Ni får ju då bara lagligt installera el under arbetstid eftersom ni bara är anställda mellan eg. 7-16.
 
E
mikael L:
det är genom anstä'llnings förhållandet som gör den behörige absvarig för den installation du gör på ditt hus i så fall
Gör du det själv enbart finns det ingen ansvarig.
Törs han då åka till Maldiverna å vri av mobilen så kan jobbet inte gföras klart då han -enl. föreskrifterna- SKALL kontrollera det är rätt gjort.;)
Gör han det eller inte spelar ingen roll för oavsett OM det händer nåt så får han stå för det jobb som blivit utfört, med allt vad det innebär.....:)
 
Spinout: Man är väl ändå anställd dygnet runt? Sedan att vissa företag har arbetstid 7-16 har ju ingen betydelse. På mitt företag har vi flextid och jag jobbar ofta på helger och nätter. Om någon skulle "anställa" en behörig installatör bara för att komma runt behörighetskraven så står det ju honom fritt att stipulera valfria arbetstider. Elinstallatörsförordningen säger vidare inget om att installationsarbete måste ske under arbetstid.

Elinstallatören: Nja, elinstallatörsförordningen säger bara att den behörige installatören ska se till att installation som görs under hans överinseende kontrolleras i betryggande omfattning innan den tas i bruk. Inget säger att han personligen måste kontrollera detta, det räcker med att han litar på att den "yrkesman" som har gjort det har genomfört erforderliga kontroller.

Men visst, det är hans behörighet som kan råka illa ut om han litar på vem som helst. Ansvarsfrågan för eventuella skador är dock inte lika självklar: Om jag har anställt en behörig och gör installationer i mitt hem under denne behöriges överinseende så är det ju mitt företag som har utfört installationen och det torde således vara mitt företag eventuella skadeståndskrav skulle kunna riktas mot.
 
spinout skrev:
Ni får ju då bara lagligt installera el under arbetstid eftersom ni bara är anställda mellan eg. 7-16.

Som företagsledare är man i tjänst dygnet runt (enl .lagen). EN VD kan aldrig hävda att nu är jag ledig, ring igen på Måndag.
 
Mats Bengtsson skrev:
Starkströmsförordningen

5 § Innehavaren av en starkströmsanläggning eller anordning ska se till att
arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen eller anordningen
sker på ett sådant sätt och utförs av, eller under ledning av, personer med
sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot person eller
sakskada.


BobbyEwing skrev:
Elinstallationsförordningen

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Vilken av dessa två förordningar har prioritet när det gäller hempuleri utfört av någon med god insyn i de standarder som för tillfället gäller och kanske även en relevant utbildning men inte har tagit ut den för elinstallationarbete så underbara behörigheten?
 
jaspen skrev:
Vilken av dessa två förordningar har prioritet när det gäller hempuleri utfört av någon med god insyn i de standarder som för tillfället gäller och kanske även en relevant utbildning men inte har tagit ut den för elinstallationarbete så underbara behörigheten?
Starkströmsförordningen är högst, det är den som sedan talar om vilka saker som elsäk får lov att förtydliga, och av vissa skäl.

Observera att de inte går stick i stäv med varandra, det enda som går stick i stäv är att vissa vill tolka elinstallation som ett vitt begrepp, inkluderande VP-rör, men det är inte defiierat i någondera.

--- Mats ---
 
hempularen skrev:
Som företagsledare är man i tjänst dygnet runt (enl .lagen). EN VD kan aldrig hävda att nu är jag ledig, ring igen på Måndag.
Men den behöriga installatören som är anställd är väl inte i tjänst dygnet om eller?
 
Nej, men nu var det ju företagsledaren som skulle koppla åt sig själv under överinseende av den anställde behörige, den behörige behöver knappast vara i tjänst när det kopplas.

Men duger det att chefen kopplar med en anställd behörig? Är det inte så att den behörige måste vara chef över montören?
 
hempularen skrev:
Nej, men nu var det ju företagsledaren som skulle koppla åt sig själv under överinseende av den anställde behörige, den behörige behöver knappast vara i tjänst när det kopplas.

Men duger det att chefen kopplar med en anställd behörig? Är det inte så att den behörige måste vara chef över montören?
Frågan som detta började från, det vill säga vad är en elinstallation, har jag brutit ut till en separat tråd. "allmänhetens rätt att dra VP rör i hus".

Denna frågan handlar om en till luddig paragraf från elsäk (de flesta paragrafer verkar vara luddig, troligen för att vissa ville mer, och man vlade att då ta me något lite för att åtminstone kunna säga att något fanns).

Vad som står, mig veterligt, är att det skall finnas ett anställningsförhållande. Inte att den behörige skall vara chef (hade man skrivit det hade den behörige behövt vara direkt chef, men på större företag vill man oftast ha en behlrig med ett antal under chefer, som i sin utr har ett antal ...). Det lustiga är att ett anställningsförhållande finns mellan en chef, och en anställd, men också mellan en chefs chef och en anställd (utnyttjat för den behörige i stora företag). Omvänt innebär det att ett anställningsförhållande finns mellan en Vd och den behlrige. Och mig vetelrigt är det enda regeln (det behöver helle rinte vara fast, och det har helle ringet med arbetstid att göra).

--- Mats ---
 
Igår hemmapulade jag el och jag vågade det! Bytte ut två utelampor fast det stod att de skall installeras av behörig elektriker.
 
hempularen skrev:
VP röret och dosorna ÄR en del av elinstallationen, de är en del av isolationen i systemet.
Ja, och det finns mer. Det finns regler om samförläggning etc. dvs hur man får och inte får dra strömförande kablar bredvid varandra (eller snarare hur dess skall dimensioneras). Detta kan naturligtvis också användas som argument för att själva förläggningen av rör m.m. är en del av den elektriska installationen (verb) och därför behörighetskrävande.

Om det dessutom är den tolkning som den myndighet som enligt lag är satt att reglera området genom föreskrift så är du enligt praxis ganska fett rökt i en domstol. Skall mycket till om du inte kan visa att myndigheten sagt något annat. (Finns ju ett ganska sent fall om vinterdäck där svaranden lyckades visa just det, dvs att det var *vägverket* som i en skrift sagt "OK med däck märkta M+S", men att tro att man skall visa att den föreskrivande myndigheten har "fel", när det inte finns mer lag att luta sig på än det lilla som står i det här fallet, det är i stort sett ogörligt.)
 
Den behörige måste inte vara chef över montören. Men eftersom han är personligt ansvarig för arbetet så är det framförallt i hans intresse att allt går rätt till.

Som behörig är det en god idé att upprätta en delegeringsplan där de övriga montörerna informeras om hur arbetet ska utföras. Den behörige i ett företag kan i princip aldrig ha kontroll över alla installationer. Det finns företag i Sverige där det sitter en behörig på 100-tals anställda.

Om jag hade suttit i den anställda behöriges sits skulle jag förhandlat fram ett kraftigt arvode för behörighetsansvaret, och sen dubblat det om jag utöver ska ansvara för arbete utanför företagets intresse.
Har man allt på en bit papper så råder det ju inga konstigheter vad som gäller. Man kan väl komma överrens om i princip vad som helt eller har jag fel???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.