282 074 läst · 2 770 svar
282k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Jag håller med Proppen. Han kan ju inte straffas i efterhand för sin (då) lagliga svagströmsanläggning? Ett ev. brott begås väl bara av den som i så fall kopplar in starkström på den.hempularen skrev:
"Straff eller annan brottspåföljd får icke åläggas för gärning som icke var belagd med brottspåföljd, när den förövades"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Retroaktivitetsf%C3%B6rbudet
Vad menar du med svagströmsanläggning? En anläggning med 230/400 V och 10mA huvudsäkring? Eller menar du en lågspänningsanläggning/klenspänningsanläggning, under 50 V? Om du menar en lågspänningsanläggning så kan även den ställa till med skada på tex egendom, det kan tom vara större risk jämfört med en 230/400 V pga att strömstyrkan blir högre vid samma effektuttag och då skulle med ditt resonemang isåfall även den vara behörighetskrävande installation.proppen skrev:Du kan inte bara svara nej, visa istället oss andra var det står att det är en olaglig installation för svagström.
Står så här starkströmsförordningen:
2 § I denna förordning avses med elektrisk starkströmsanläggning, en anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person
eller egendom.
Allså, en anläggning som inte har sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom., är inte olaglig att bygga själv.
Det står ju i klartext i "Starkströmsförordningen" svårare än så är det inte, så vad jag sen kommer överens med tillsammans med "min" elektriker är helt upp till oss..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svagström
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klenspänning
Redigerat:
Antagligen..., orkar helt enkelt inte följa allt vad som skrivs i den här evighets-tråden, men tycker det kan vara rätt underhållande att läsa vad folk tror sig veta, eller vilka sanningar som gäller.elmont skrev:
Själv går jag som jag tidigare skrivit, helt efter vad "min" elektriker säger, eller efter de svar jag får/fått från mitt försäkringsbolag.., allt annat saknar helt betydelse.
Det går inte att lyssna till vad "alla" säger, för då skulle det inte bli mycket uträttat, då det finns minst 1000 olika åsikter om precis allt.
Jag tar reda på det jag tycker mig behöva veta, sen får folk skrika sig hesa om att jag bryter mot nån lag..., andra påstår ju precis tvärtom.
Å jag väljer att tro på dom jag har att göra med, sen får andra göra som dom vill..
Hur glasklart som helst.....pellefant skrev:Vad menar du med svagströmsanläggning? En anläggning med 230/400 V och 10mA huvudsäkring? Eller menar du en lågspänningsanläggning/klenspänningsanläggning, under 50 V? Om du menar en lågspänningsanläggning så kan även den ställa till med skada på tex egendom, det kan tom vara större risk jämfört med en 230/400 V pga att strömstyrkan blir högre vid samma effektuttag och då skulle med ditt resonemang isåfall även den vara behörighetskrävande installation.
[länk]
[länk]
Står så här starkströmsförordningen:
2 § I denna förordning avses med elektrisk starkströmsanläggning, en anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person
eller egendom.
Alltså, en anläggning som inte har sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom., är inte olaglig att bygga själv.
Det står ju i klartext i "Starkströmsförordningen" svårare än så är det inte, så vad jag sen kommer överens med tillsammans med "min" elektriker, är helt upp till oss... Olagligheter å andra problem är det ju vissa av er som skapar, då ni verkar vilja se olagligheter i alla vad fok tar sig till.
Tyvärr sprider det här sig till snart sagt varenda område som kan kallas hantverk..., snart kan man inte ens slå sig på tummen, utan att ha begått nåt brott..
Konstig nog är det tillåtet att ge sig på bromsarna på en bil, men inte att göra den mer miljövänlig...
Men svaret ligger förstås i att det ligger pengar bakom allt, inte att det skulle vara farligt, för då skulle det vara hårda straff att utan djupare kunskap meka med bromsarna på en bil..
För det är garanterat mycket farligare än att dra å montera installationsmaterial för el, som sen blir ordenligt genomgånget av en elektriker innan det driftsätts...
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Nu börjar jag bli trött!
Proppen ge dig!
Du får inte göra en anläggning som är avsedd för "starkström" och oavsett om du bygger den för att driva med en cykelgenerator, så är det uppenbart att den byggdes för starkström om du senare låter en elektriker koppla in den på starkström. Iom det så har du gjort ett lagbrott.
Sluta nu med dina påståenden, du lurar folk att göra olagliga installationer med dina påståenden.
Och diskussionen här går definitivt inte frammåt.
Proppen ge dig!
Du får inte göra en anläggning som är avsedd för "starkström" och oavsett om du bygger den för att driva med en cykelgenerator, så är det uppenbart att den byggdes för starkström om du senare låter en elektriker koppla in den på starkström. Iom det så har du gjort ett lagbrott.
Sluta nu med dina påståenden, du lurar folk att göra olagliga installationer med dina påståenden.
Och diskussionen här går definitivt inte frammåt.
Nej, det är bara du som missförstår mig, kanske var jag otydlig. Så låt mig förtydliga:Mikael_L skrev:
När jag säger att det inte finns olagliga elinstallationer så talar jag om elinstallation som ett substantiv, dvs själva installationen - anläggningen "ärver" inte någon form av illegal status av lagbrottet som eventuellt inträffade vid dess uppförande. Huruvida anläggningen i sig är säker eller ej är en helt separat fråga från vem som installerade den och det är bara detta som är intressant efter själva installationstillfället.
Proppen: Problemet med ditt resonemang är uppsåtet: Ja visst, du får bygga vad du vill med elmateriel, men om du bygger det med uppsåtet att det en gång ska kopplas in el i den så är det ett brott. Hela rättssystemet bygger på just detta, att det är vad den misstänkta hade för avsikt med sin handling som avgör huruvida handlingen var brottslig eller ej. Om du bygger en bevattningsanläggning av VP-rör och den faktiskt används som sådan så har du inte begått något brott. Om det däremot är uppenbart att rören drogs i syfte att distribuera el så spelar det ingen roll vad du hävdar att rören var till för.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
När det gäller dig, Bobby och snickarboden, plus ett par till, brukar jag faktiskt ha intrycket att det ofta inte är mycket som skiljer i sakfrågan, även om vissa fokus kan vara olika.Mikael_L skrev:
--- Mats ---
Att ni orkar älta dessa regler in absurdum, som tur är fungerar verkligheten bland hantverkare på det sätt vissa av er tycks tro.
Jag har än aldrig träffat på en elektriker en vvs:are, som inte har varit behjälplig med råd..,. har heller aldrig vägrat delat med mig själv heller. Eller vägrat hjälpa till då nån saknat behörighet med hänvisning till mina behörigheter inom de områden jag har det.
De elektriker jag tagit upp det här med, å som jag visat tråden, har bara skrattat åt tramset, å undrat vad ni eg är ute efter att bevisa.
Själv tycker jag mest det liknar det allt vanligare revirpissandet, som dyker upp inom allt fler områden.
Där varje grupp försöker att få tillstånd div regler å förbud, för att själv komma över nån slags ensamrätt att få utföra vissa arbeten..
Som tur är så finns ännu ett mått av hjälpsamhet kvar bland oss lite äldre, men det är möjligt att den kommer att dö ut med tiden, vilket i så fall bara är att beklaga.
Visst ja, skulle svara på frågan om jag vågar koppla å dra el själv med hänvisning till statistiken i börja.
Ja med den i ryggen så måste det i princip vara helt ofarligt, så låga olycksfallssiffror kan knappast nåt annat område visa upp under en 10-års period.., kanske beror på att elektriker är den orksgrupp som har ett av de minst ofarliga jobben enligt statistiken, t.o.m barnskötare å laga tänder är farligare..
http://www.afa.se/WmTemplates/Page.aspx?id=1416
Jag har än aldrig träffat på en elektriker en vvs:are, som inte har varit behjälplig med råd..,. har heller aldrig vägrat delat med mig själv heller. Eller vägrat hjälpa till då nån saknat behörighet med hänvisning till mina behörigheter inom de områden jag har det.
De elektriker jag tagit upp det här med, å som jag visat tråden, har bara skrattat åt tramset, å undrat vad ni eg är ute efter att bevisa.
Själv tycker jag mest det liknar det allt vanligare revirpissandet, som dyker upp inom allt fler områden.
Där varje grupp försöker att få tillstånd div regler å förbud, för att själv komma över nån slags ensamrätt att få utföra vissa arbeten..
Som tur är så finns ännu ett mått av hjälpsamhet kvar bland oss lite äldre, men det är möjligt att den kommer att dö ut med tiden, vilket i så fall bara är att beklaga.
Visst ja, skulle svara på frågan om jag vågar koppla å dra el själv med hänvisning till statistiken i börja.
Ja med den i ryggen så måste det i princip vara helt ofarligt, så låga olycksfallssiffror kan knappast nåt annat område visa upp under en 10-års period.., kanske beror på att elektriker är den orksgrupp som har ett av de minst ofarliga jobben enligt statistiken, t.o.m barnskötare å laga tänder är farligare..
http://www.afa.se/WmTemplates/Page.aspx?id=1416
Att du orkar älta att dessa regler inte skulle finnas.proppen skrev:
Det är endast det vi (jag iaf) diskuterar (motsätter oss) gentemot ditt resonemang.
Att det i verkligheten och praktiken inte alltid följer lagens mening är en helt annan sak, och det tror jag nästan alla håller med dig om.
Jag är absolut ingen förespråkare för dagens behörighetssystem. Jag tycker det är en dinosaurie ifrån svunnen tid, ett skyddsverk för det sista hantverkarskrået.
För det första kravet på anställningsförhållande mellan den behörige och en icke behörig montör/medhjälpare genast slopas. Det syns ju på långa vägar att det inte har med säkerheten att göra.
Slopas detta så kan t.ex. fastighetsägaren agera handräckning åt elektrikern när han är där och jobbar, och båda kan sova lugnt på nätterna i vetskap om att inget brott begångets.
Sen borde även hela behörighetssystemet skrotas också, men det är en aningens mer delikat uppgift, så man inte får ett antal år av rena vilda western, med ett stort antal felaktiga och farliga anläggningar i en lång tid framåt.
För samtidigt som behörighetskravet tas bort måste incitamentet öka för att faktiskt se till att den el man har i sitt hus är säker.
T.ex. att fler (någon?) faktiskt blir åtalade och fällda för sina farliga elsystem och att principen att man faktiskt ofta besiktigar elen vid fastighetsöverlåtelser satt sig. Vet man att det med stor risk kommer surt igen ifall man slarvar med sin el så tror jag att de flesta klarar av ansvaret. De andra kommer vi inte åt, vare sig idag eller i framtiden.
När vi pratar om säkerhet och elsystem, så tycker jag att fokus ska ligga på en säker anläggning, fokus ska inte ligga på vilka papper den som kopplade har.
Jag vet vilka regler som finns, men här inne så tolkas i princip allt som olagligt.., det övertolkas in absurdum helt enklet.
Om nån ville skulle det gå att tolka in i princip allt innehav av elmaterial som olagligt, på blotta misstanken om att det kan komma att användas senare, även om det för tillfället inte används annat än till svagström, eller vad det nu kan vara.
Det skulle inte ens gå att rulla ut en jordkabel i ett dike på tomten, utan att det skulle kunna tolkas som en fast installation.., o.s.v i all oändlighet.
Men verkligheten ser inte sån ut, å ingen skulle ens komma på tanken att anklaga nån för lagbrott, utom möjligen nån av de paragrafryttare som ser allt som lagbrott vad beträffar material som kan anvädas för elinstallationer.
Att sen regelverket för el inte ens hänger ihop med försäkringkrav eller ansvar är ännu märkligare.
Inte ens inom bilbranchen svär sig verkstade fri från ansvar efter en reparation, men när det gäller el så kan elektrikern mer eller mindre bara gå hem å sen skylle på vad fan som helst, om det skulle uppstå nåt fel..
Ansvaret ligger ändå på ägaren av installationen, även om han inte har haft en chans att orsaka felet.
Det är alltså uppenbart, att mycket av regelverket endast är till för att ordna jobb till elektriker, inget annat.
Men som sagt, jag har ännu under mina snart 40 år bland hantverkare, stött på nån elektriker som håller på med det paragrafrytteri som äger rum i den här tråden..
Jag blev visserligen upplyst om det, innan jag började läsa, men hade inte väntat mig att skulle vara av den här omfattningen...
Fast å andra sidan så är det numera ungefär likadant på kyl/värme-sidan, att en del har nåt märkligt behov att alltid vrida på minsta regel.
Samma sak när det gäller bilar, är skriker vissa om lagbrott om snart sagt allt...
Tur jag har bra kontakter inom alla områden, för jag orkar då inte bry mig längre i alla "du får inte", "det är olagligt", utan löser det med mina goda vänners hjälp.., vilket troligen de flesta som läst den här tråden åxå gör...
Nää, nu ska jag ut å gräva ett dike för en ny jordkabel..., Får väl hoppas att inte nån nitisk elektriker ser diket, för då blir jag väl anmäld för att utföra en fast elinstallation...
Om nån ville skulle det gå att tolka in i princip allt innehav av elmaterial som olagligt, på blotta misstanken om att det kan komma att användas senare, även om det för tillfället inte används annat än till svagström, eller vad det nu kan vara.
Det skulle inte ens gå att rulla ut en jordkabel i ett dike på tomten, utan att det skulle kunna tolkas som en fast installation.., o.s.v i all oändlighet.
Men verkligheten ser inte sån ut, å ingen skulle ens komma på tanken att anklaga nån för lagbrott, utom möjligen nån av de paragrafryttare som ser allt som lagbrott vad beträffar material som kan anvädas för elinstallationer.
Att sen regelverket för el inte ens hänger ihop med försäkringkrav eller ansvar är ännu märkligare.
Inte ens inom bilbranchen svär sig verkstade fri från ansvar efter en reparation, men när det gäller el så kan elektrikern mer eller mindre bara gå hem å sen skylle på vad fan som helst, om det skulle uppstå nåt fel..
Ansvaret ligger ändå på ägaren av installationen, även om han inte har haft en chans att orsaka felet.
Det är alltså uppenbart, att mycket av regelverket endast är till för att ordna jobb till elektriker, inget annat.
Men som sagt, jag har ännu under mina snart 40 år bland hantverkare, stött på nån elektriker som håller på med det paragrafrytteri som äger rum i den här tråden..
Jag blev visserligen upplyst om det, innan jag började läsa, men hade inte väntat mig att skulle vara av den här omfattningen...
Fast å andra sidan så är det numera ungefär likadant på kyl/värme-sidan, att en del har nåt märkligt behov att alltid vrida på minsta regel.
Samma sak när det gäller bilar, är skriker vissa om lagbrott om snart sagt allt...
Tur jag har bra kontakter inom alla områden, för jag orkar då inte bry mig längre i alla "du får inte", "det är olagligt", utan löser det med mina goda vänners hjälp.., vilket troligen de flesta som läst den här tråden åxå gör...
Nää, nu ska jag ut å gräva ett dike för en ny jordkabel..., Får väl hoppas att inte nån nitisk elektriker ser diket, för då blir jag väl anmäld för att utföra en fast elinstallation...
Om du läser lite närmare så är det inte detta som huvuddelen av denna diskussion går ut på, att vi kom in på det var en avstickare på grund av att "någon" hävdade att det inte alls var olagligt att idag koppla utan behörighet.proppen skrev:
Den intressanta delen av diskussionen är ju den angående behörighetssystemets vara eller icke-vara samt eventuell alternativ, där det är flera av oss som anser att systemet bör förändras så att det du beskriver, dvs att det ska vara ok att koppla själv, blir lagligt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
...och återkom sedan med svar.
//Patrik
//Patrik