Hej.
Jag tror att jag var inne i detta forum ungefär 2007(möjligt att jag har fel). Det verkar vara samma skriverier som sist, dvs. att dum/idiotförklara,överbevisa,skrävla,bravera,visa att man kan,att det minsann är lätt,att man självklart vet hur man ska göra,förklara varför det är fel att man inte får göra si eller så fast det står i lagen. Om man är en elinstallatör som jag, så är det inte min uppgift att försvara elllagen för allmänheten utan att följa den så som jag har blivit ålagt att göra i och med mitt elinstallatörsbevis. Jag vill mer än gärna svara på frågor om vad man får göra och inte får göra.Om man däremot är arg/irreterad för att man inte får göra vissa saker pga. lagstiftningen och inte är överens om den så måste man vända sig till lagstiftarna!!. Kan man inte öppna en tråd för "jag vet minsann hur man gör,förklara varför jag inte får göra det??"
 
Är ju den tråden du skriver i ?

/Kent
 
Förvisso,men den antyder bara om man töra hempula med el, inte varför man inte får för man kan ! Missförstå mig rätt, jag orkar inte motförklara varför lagen är si eller så! Jag kan hålla med i mångt och mycket att det är galet i vissa fall men jag kan inget göra åt saken.Det enda jag kan göra är att berätta hur verkligheten är men inte hur den borde vara.
 
Redigerat:
allt handlar om sunt förnuft, om man bortser från reglerna...
 
Sunt förnuft är ett mycket vidlyftigt begrepp beroende vem som svarar.
 
kan inte vi hempulare hå ihop och skicka in en namnlista till nån politiker? ;)
 
Mikael_L
Eller bilda HPP. :D



*Hempularpartiet*
 
Är det ett problem egentligen? Vi "normala" (?:p) hempulare drar naturligtvis en del el själva (som nåt inlägg skrev kan man fixa bromsarna på bilen är det löjligt å ringa en elektriker för att fixa ett uttag till tv:n i nästa rum) som vanligt gör man det man kan och när man tangerar/flyttar gränsen för vad man kan så vet man det också. Dom som drar el själva på ett sätt så att huset brinner ner eller människor/djur skadas är samma korkskallar som bygger tak som rasar in, badrum som läcker ut vatten ner i bjälklag, dörrar som inte går att stänga när dom väl öppnats osv, osv. Blanda inte ihop mej med såna puckon :cool: såna människor kommer att göra fel och dåligt oavsett regelverk och övervakning.
När jag var ung för länge sen :( läste jag lite om el-säkerhet (skulle bli tele-tekniker vilket jag inte blev :D) och då fick vi läsa en lista med ett 20-tal exempel på fel som utbildade elektriker hade gjort med i vissa fall dödlig utgång tom :( så det är ju ingen garanti att det blir bra bara för att man betalar en gediget utbildad person för att göra jobbet heller. Det vet jag ju av egen erfarenhet också att hantverkare gör dåliga jobb, det är en av anledningarna till att jag gör så mycket som möjligt själv. Det är trist att betala för ett jobb som är sämre utfört än om jag gjort det själv:mad:
 
Mikael_L
Det som startade tråden ...
TorpAnders skrev:
Törs du verkligen hempula med din el?
De senaste tio åren har 63 personer dött av elolyckor i hemmet.
60 män och 3 kvinnor.

Titta på statistiken över anmälda elolyckor i hemmet 2004
Mörkertalet är antagligen stort, men det visar klart och tydligt att ni som inte är utbildade ska hålla er borta från elinstallationerna oavsett händighet!!
...
Svar: JA.

Men däremot undrar jag om jag vågar bada och åka båt, då det dog hela 107 människor bara förra året i drunkningsolyckor. Och i år är prognosen fler.

Källa: En person från simfrämjandet i SVT's nyheter förra veckan.
 
*röstar på Mikael_L som partiledare för HPP!

Se där, nu var vi redan två i partiet, håller vi denna takten (dvs fördubblar medlemsantalet var fjärde timme) så kommer vi att vara större än alla de andra partierna om några veckor :)

Vem skriver partiprogrammet, det blir ju bråttom nu!!! :)

/Kent
 
1500 röster och ni kan registrera er som ett officiellt parti i Sverige. :p

//Patrik
 
Är det någon som vet vad förändringarna som elsäkerhetsverket har fått på sig att utreda kommer bli. Någon förhandsinformation?
 
Man ska väl knappast förvänta sig att de kommer släppa på kraven då det knappast förekommer någonsin att vi blir av med regler eller att de blir mindre stränga i vårt land. Snarare ska man väl förvänta sig att de kommer förändra reglernas formulering och utformning så det blir lättare att komma åt "fuskare".
 
Dom ändrar reglerna så att du måste anlita en som skruvar i glödlampan. En konsult som kan tolka regelverket. Och en juridisk expert på området. ;)
Sedan måste man förstås få iskruvningsprocessen godkänd av ett akrediterat iskruvningsgodkännande företag :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.