David Wallin David Wallin skrev:
Eller tråden om fördomar om att människor med autism aldrig förstår ironi och att det faktiskt är rätt vanligt med icke-autister som inte heller förstår ironi. Och att jag i egenskap av autist härmed överlåter frågan om huruvida jag just nu är ironisk eller inte till er andra som tydligen är bättre på det än jag...
Nu skrev jag förvisso inte att alla människor med autism inte förstår ironi men jag gillar ditt inlägg :) (ingen ironi i det)
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Nu skrev jag förvisso inte att alla människor med autism inte förstår ironi men jag gillar ditt inlägg :) (ingen ironi i det)
Skönt att du tog det rätt. Jag erkänner att jag nog formulerade mig lite riskabelt. 🙄😃
 
Eftersom TS inte helt verakr gått i taket mot beställaren om total åtgärd med flytt avlopp, dvs rivning mm. Så får man ändå anta att det finns någon form av okalrhet vad som gäller. Som kund skall man dock kunna förlita sig på ett hantverksmässigt utförande. Vilket palceringen av avloppet inte är i förhålalnde till 60 cm komoden. Om Komodens bredd varit känd så bör hantverakren reagerat redan vid dragningen, oavsett ritning. Ritning verakr dessutom avra något som inte riktigt finns. utan mått och placeringar har ändrats lite under resans gång. Desto större ansvar på hantverakren att han sätter stick mm så det går att ansluta det som skall. Om det varit tydligt för hantverakren att det skall vara en 60 komod , så anser jag därför att oavsett om det finns en ritning eller ej, så vilar ett mycket stort ansvar på entrprenören. Om det däremot aldrig framgått vad som skall installeras för den som gjort avloppen så är ju läget ett annat. Om jag hade fått en ritning elelr instruktion att handfat här, och WC där, så hade jag förutsatt att utrymemt räcker. Vilket det gör med en 40cm kommod. Så vems ansvar det är och därmed vem som bör stå för ekonomiska merkostnader är ju helt avhängt på de förutsättningar, ritningar och information som funnits inför installationen. Har Hantverakren vetat att det finns en 60cm komod, och det är han som dragit avloppen, så bör nog denna stå för merkostander. Om avloppen är dragna av en 3e firma, så är det helt avhängt på vem som hyrt in honom, Beställaren eller hantverakren . Är det hantverakren , så är de upp till dom att kommunicera så det blir rätt.

Med det sagt så har ju ändå TS varit trätt pragmatisk kring lösningar. Oavsett vem som skall betala, så måste det absolut enkalste och definitivt billigaste sättet att lösa det vara att byta till en Stol med utlopp bakåt, som redan nämnts ett antal gånger. Viktigt att välja en där det är öppet på baksidan, så man kan vinkla ut röret. Många har helt täta sidor hela vägen till vägg, det funakr ju inte.

Vi har denna lösningen på jobbet. Visst hade ju varit snyggast att ha det rätt. Men antingen jobba med vita avloppsrör, eller bygga in det så komemr man nog inte tänka så mycket på det. Merkostanden är en ny toalett om den inte går att lämna tillbaka. (en del kan man ju få på blocket, eller om det faktiskt finns visst ansvar från hantverakren. Kanske lite lättare att få ekonomiskt stöd om de känner ansvar för en sådan lösning, mot om man börjar tala om inbyggand av vägghängd toalett mm. Skall det göras av en hantverakre, så är det ju snabbt 5 siffrigt bara i arbete, plus en dyre WC lösning i sig.

Så här ser vår personaltoa ut:
Ett badrumsgolv med pedalhink, avloppsrör, toalettborste och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalett med ansluten vattentillförselslang och böjd avloppsrör nära kakelvägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Så här ser vår personaltoa ut:
[bild][bild]
Tror inte den lösningen är godkänd VVS-mässigt.

"Materialet", speciellt om ens mage är på "klet-humör" kommer ju fastna i T-pipen och inte gå ner i avloppet.

Det behöver vara mer fall, typ en wye + 45* eller liknande så att det som ska ner i avloppet, åker ner i avloppet.
 
S sebastiannielsen skrev:
Tror inte den lösningen är godkänd VVS-mässigt.

"Materialet", speciellt om ens mage är på "klet-humör" kommer ju fastna i T-pipen och inte gå ner i avloppet.

Det behöver vara mer fall, typ en wye + 45* eller liknande så att det som ska ner i avloppet, åker ner i avloppet.
I vårt fall lutar det lågt pga att det fortsätter innåt till en dusch. Har dock aldrig varit problem, och det har suttit många år. Om ts gör denns lösnig då kommer han ju dock dra det direkt net mot avloppet. Då kommer det bli ordentligt fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Eller tråden om fördomar om att människor med autism aldrig förstår ironi och att det faktiskt är rätt vanligt med icke-autister som inte heller förstår ironi. Och att jag i egenskap av autist härmed överlåter frågan om huruvida jag just nu är ironisk eller inte till er andra som tydligen är bättre på det än jag...
Eller tråden om alla människor som skriver om ironi när de egentligen menar sarkasm...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Eller tråden om alla människor som skriver om ironi när de egentligen menar sarkasm...
Då har vi svaret på frågan: Jag var inte ironisk! 🙂😉
 
  • Haha
Hep
  • Laddar…
Var du sarkastisk nu? 🤔 Jag förstår inte riktigt.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Var du sarkastisk nu? 🤔 Jag förstår inte riktigt.
Ärligt talat har jag inte en aning. 😂
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.