P
P PHPersson skrev:
Jag vill inte sätta eld på brasan, jag vill bara säga att bara för att vi lekmän sitter på forumet och gissar så är det inte facit. Följande text kommer från etunanytt.se och jag tycker den påvisar hur svårt detta är rättsligt.

”Om du vill fota någons hus, så får du göra det från gatan. Du får alltså inte gå in på någon annans tomt för att fota. Om ägaren befinner sig på tomten, klipper gräs eller solar, så får du fortfarande fota från gatan eller vägen utanför. Detta för att personen ifråga får räkna med att bli iakttagen på sin tomt. Det är däremot kriminellt att fota in i bostaden utan tillstånd. Du får alltså inte fota i smyg eller hemlighet. Du får inte heller gå in på någons tomt och fota detaljer utan tillstånd.”
Vem citerar du?
 
P pmd skrev:
Vilka är undantagen?
Många men tex vet jag att vissa arkitektritade hus kan bli förbjudna att fota.
 
R Rejäl skrev:
Men du är ju inbjuden som hantverkare så detta blir orelevant…
Det är faktiskt inte så det står i texten, det står olovligen. Återigen säger jag inte att det
är rätt bara att det är svårt/omöljligt att säga vad som är rätt/fel i TS fall men så lite information.
 
P
P PHPersson skrev:
Många men tex vet jag att vissa arkitektritade hus kan bli förbjudna att fota.
Kommentar i detta inlägg i fotograferingstråden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
P PHPersson skrev:
Det är faktiskt inte så det står i texten, det står olovligen. Återigen säger jag inte att det
är rätt bara att det är svårt/omöljligt att säga vad som är rätt/fel i TS fall men så lite information.
Men det är din tolkning av texten att det blir olovligt?
 
P
P PHPersson skrev:
Det är faktiskt inte så det står i texten, det står olovligen. Återigen säger jag inte att det
är rätt bara att det är svårt/omöljligt att säga vad som är rätt/fel i TS fall men så lite information.
Kommentar i detta inlägg i fotograferingstråden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns tvättmaskiner med inbyggd torktumlare.
Inte toppmatade. Så man behöver få plats att öppna luckan mellan tvättmaskinen och kommoden utan att det blir för trångt.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Inte toppmatade. Så man behöver få plats att öppna luckan mellan tvättmaskinen och kommoden utan att det blir för trångt.
Eller så har man en frontmatad maskin som har fronten mot duschen och viker undan duschdörren när man ska tvätta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så har man en frontmatad maskin som har fronten mot duschen och viker undan duschdörren när man ska tvätta.
Fast enligt vad andra skrivit får det inte vara en vikvägg, det måste vara en fast vägg. Annars finns alltid risken att man startar duschen och viker undan väggen.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Fast enligt vad andra skrivit får det inte vara en vikvägg, det måste vara en fast vägg. Annars finns alltid risken att man startar duschen och viker undan väggen.
Om duschblandaren sitter mot väggen som är bredvid tvättmaskinen är det väldigt svårt att använda duschblandaren om man fäller in duschdörren framför blandaren. Det låter som ett av de undantag som reglerna inte är skrivna för liksom akrobatik när det gäller avstånd till vägguttag (Bo Siltberg). Vika duschdörren åt andra hållet går ju inte för där är ju tvättmaskinen.

Jag har för mig att TS har skrivit att det gällde en duschdörr (vikbar duschvägg).

En elektriker har godkänt den lösningen i vårt badrum. Vi har i och för sig kombomaskinen på ett stativ så att den inte står på golvet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En annan lösning är att sätta in någon form av kar i duschen så det blir en "kabin" av det. Då är det plötsligt ett klass 2 område där tvättmaskiner FÅR stå bara uttaget är utanför klass 2 området.

Jag vet dock inte om byggda kar är okej... Dvs där man bygger ett "eget kar" genom att bygga en tröskel med hjälp av klinkers så att det blir ett "karutrymme" inuti... om detta räknas som duschkar, eller om det måste vara ett riktigt "köpt" kar.

https://www.eldirekt.se/pub_docs/files/sek_elinstallationer_i_badrum_2015.pdf
 
P PHPersson skrev:
Det skulle även kunna vara en ekonomibyggnad och då behövs inga tillstånd överhuvudtaget.
Det framgår inte av tråden att det är en ekonomibyggnad.
 
M Millanmagia skrev:
Det framgår inte av tråden att det är en ekonomibyggnad.
Såg att det stämmer, är "gäststuga i attefallshus"
 
P PHPersson skrev:
Eller tråden om ironi och att människor med autism som inte förstår ironi…
Eller tråden om fördomar om att människor med autism aldrig förstår ironi och att det faktiskt är rätt vanligt med icke-autister som inte heller förstår ironi. Och att jag i egenskap av autist härmed överlåter frågan om huruvida jag just nu är ironisk eller inte till er andra som tydligen är bättre på det än jag...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.