Lill72 Lill72 skrev:
Fast det här faller platt då man inte behöver fuska sig till en föeskoleplats, alla har rätt till det.
Diskussionen rör de timmar man inte har rätt till förskoleplats.

/Krille
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Diskussionen rör de timmar man inte har rätt till förskoleplats.

/Krille
Hur många timmar det gäller och i vilken kommun har så vitt jag vet inte framgått.
 
H hellem skrev:
Och det är inget jag förespråkat.

Men, nu när jag tänker på saken på nytt så skulle det mest korrekta ifall man känner att man måste ha en organisation i ryggen för att ha en giltig sysselsättning vara att bilda en familjestiftelse med ändamål att tillgodose boende för familjen. Inget fusk med det.
Nej nej nej, inte mer bensin på elden nu :crysmile:
 
  • Haha
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så en påhittad privatanställning av sin man med 0 kr i lön för att bygga det egna huset. Med enda syfte att få en förskoleplats man annars inte har rätt till. Det är alltså något helt annat än samma upplägg men med ett påhittat bolag:crysmile:

Ja vi kan väl konstatera att vi även ett par månader senare har olika syn på saken ;)

/Krille
En riktig anställning, med riktigt uppdrag, riktig lön, och riktiga arbetstimmar. Inget annat.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
Det verkar vara riktigt svårt att förstå när man har rätt till förskoleplats kan man ju konstatera genom att läsa denna tråd.

edit: Jag borde nog lagt till "för vissa".
 
Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det verkar vara riktigt svårt att förstå när man har rätt till förskoleplats kan man ju konstatera genom att läsa denna tråd.
Det är bättre att kolla med sin kommun och förskola eftersom det kan variera.
Edit:trodde du menade att man skulle kolla här vad man har rätt till, läste lite fort ;)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Denna tråd blir smått tragikomisk när man i media dagligen läser saker som:
Göteborg: Fejkade assistansbehov – lurade till sig 43 miljoner (expressen.se)
Kan ha lurat till sig över sju miljoner kronor – åtal dröjer om assistansfusk - SLA
Så tjänade släkten 9,7 miljoner på assistans – fyra åtalade (unt.se)
Misstänkt bidragsfusk gav 2,7 miljoner utbetalade skattepengar (folkbladet.nu)

Vi har nog större problem i samhället med fusk än att nån bidrar till samhället och bygger ett hus åt sin familj och har barnet på förskolan.
”Ska du fuska, ska det va rejält,
det kan vi acceptera,
men myglar du med småsaker,
Så får du schavottera,”
 
Lill72 Lill72 skrev:
Hur många timmar det gäller och i vilken kommun har så vitt jag vet inte framgått.
Framgår i första inlägget att det gäller heltid och att TS funderar på att starta bolag för att inte tappa föeskoleplatsen. Så man kan nog anta att det gäller för fler timmar än TS har rätt till? :)
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Framgår i första inlägget att det gäller heltid och att TS funderar på att starta bolag för att inte tappa föeskoleplatsen. Så man kan nog anta att det gäller för fler timmar än TS har rätt till? :)
Beror på vilken kommun det handlar om men det kanske också framgår.
 
H hellem skrev:
Och det är inget jag förespråkat.

Men, nu när jag tänker på saken på nytt så skulle det mest korrekta ifall man känner att man måste ha en organisation i ryggen för att ha en giltig sysselsättning vara att bilda en familjestiftelse med ändamål att tillgodose boende för familjen. Inget fusk med det.
Ah en familjestifelse med exakt samma syfte som en privatanställning är ju naturligtvis en helt annan sak och absolut inte något som kan anses som fusk av någon (y);)

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Framgår i första inlägget att det gäller heltid och att TS funderar på att starta bolag för att inte tappa föeskoleplatsen. Så man kan nog anta att det gäller för fler timmar än TS har rätt till? :)
Tappa förskoleplatsen är inte möjligt men däremot timmar om han inte bor i en kommun som erbjuder 40 timmar eller har andra behov.
 
K Krille4 skrev:
Ah en familjestifelse med exakt samma syfte som en privatanställning är ju naturligtvis en helt annan sak och absolut inte något som kan anses som fusk av någon (y);)

/Krille
Ja, det är just den typen av syfte som stiftelse som organisationsform är skapt för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Framgår i första inlägget att det gäller heltid
Det står att TS ska bygga på heltid och inte vill tappa platsen, inget mer.
 
Jag skulle verkligen njuta av att fortsätta den här diskussionen med er alla på en solig uteservering. Bubbel och ostron först. Sen byter jag gärna till pilsner och pommes frites. Varmrätt är överskattat när man har en riktig diskussion att bita i.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jag skulle verkligen njuta av att fortsätta den här diskussionen med er alla på en solig uteservering. Bubbel och ostron först. Sen byter jag gärna till pilsner och pommes frites. Varmrätt är överskattat när man har en riktig diskussion att bita i.
Jaaa! Och när vi blir riktigt fulla så sjunger vi "We Shall Overcome tillsammans!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.