K Krille4 skrev:
Reglerna är tydliga och dina pubertala personangrepp visar bara att du vet att du har fel.

/Krille
Hur lyder de tydliga reglerna du nämner här?
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
[länk]
Då förstår jag inte vad ni är oense om?
Barn får vara minst 15 timmar i veckan på förskola även om föräldrarna inte jobbar.
Olika antal timmar varierar beroende på vilken kommun det gäller, Stockholm erbjuder 40 timmar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Då förstår jag inte vad ni är oense om?
Barn får vara minst 15 timmar i veckan på förskola även om föräldrarna inte jobbar.
Olika antal timmar varierar beroende på vilken kommun det gäller, Stockholm erbjuder 40 timmar.
Det är exakt så, det är upp till kommunen att bestämma. Men många härinne verkar störa sig oerhört mycket på att lagen egentligen bara ställer krav på kommunen och är väldigt tillåtande gällande variation på vilken typ utav sysselsättning som kan medge rätt till förskola för barn. De är på något sätt känslomässigt övertygade om att husbygge för eget hus absolut inte borde ge rätt till förskola, att det borde straffa sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hellem skrev:
Det är exakt så, det är upp till kommunen att bestämma. Men många härinne verkar störa sig oerhört mycket på att lagen egentligen bara ställer krav på kommunen och är väldigt tillåtande gällande variation på vilken typ utav sysselsättning som kan medge rätt till förskola för barn. De är på något sätt känslomässigt övertygade om att husbygge för eget hus absolut inte borde ge rätt till förskola, att det borde straffa sig.
Märkligt eftersom man inte ens måste jobba alls för att ha rätt till förskola.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Då förstår jag inte vad ni är oense om?
Barn får vara minst 15 timmar i veckan på förskola även om föräldrarna inte jobbar.
Olika antal timmar varierar beroende på vilken kommun det gäller, Stockholm erbjuder 40 timmar.
Diskussionen rörde de fall där man inte har rätt till förskola och om det då är ok att fuska till sig den platsen genom att starta firma och anställa sin man att bygga det egna huset med 0 kr i lön.

Jag kommer inte att ta den diskussionen igen ;)

/Krille
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Diskussionen rörde de fall där man inte har rätt till förskola och om det då är ok att fuska till sig den platsen genom att starta firma och anställa sin man att bygga det egna huset med 0 kr i lön.

Jag kommer inte att ta den diskussionen igen ;)

/Krille
Och det är även klargjort att man ej behöver fuska då alla barn har rätt till förskola, vistelsetiden varierar från kommun till kommun och det kan även variera mellan förskolor och barnets behov.
 
K Krille4 skrev:
Diskussionen rörde de fall där man inte har rätt till förskola och om det då är ok att fuska till sig den platsen genom att starta firma och anställa sin man att bygga det egna huset med 0 kr i lön.

Jag kommer inte att ta den diskussionen igen ;)

/Krille
Nej. Du har påstått att det per definition måste vara fusk om man bygger hus för egen del. Jag och många andra menar att det inte alls behöver vara något fusk.
 
K Krille4 skrev:
Diskussionen rörde de fall där man inte har rätt till förskola och om det då är ok att fuska till sig den platsen genom att starta firma och anställa sin man att bygga det egna huset med 0 kr i lön.

Jag kommer inte att ta den diskussionen igen ;)

/Krille
Jag f förespråkade aldrig ett sådant tillvägagångssätt.
Privatanställning var något jag sa var fullt möjligt. Jag sa till och med att det var en dålig ide att starta firma i detta ändamål. Om man följer lagen så fuskar man inte. Så enkelt är det.
 
H hellem skrev:
Nej. Du har påstått att det per definition måste vara fusk om man bygger hus för egen del. Jag och många andra menar att det inte alls behöver vara något fusk.
Nej det har jag inte - jag har t ex själv byggt hus utan att fuska utan problem.

Det jag anser är fusk är ett påhittat bolag med enda syfte att få en förskoleplats man annars inte har rätt till.

/Krille
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nej det har jag inte - jag har t ex själv byggt hus utan att fuska utan problem.

Det jag anser är fusk är ett påhittat bolag med enda syfte att få en förskoleplats man annars inte har rätt till.

/Krille
Det var väl inget påhittet bolag utan ett faktiskt bolag
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nej det har jag inte - jag har t ex själv byggt hus utan att fuska utan problem.

Det jag anser är fusk är ett påhittat bolag med enda syfte att få en förskoleplats man annars inte har rätt till.

/Krille
Alla barn har rätt till förskoleplats, inget fusk med det.
Att hitta på ett bolag kan vara fusk.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jag f förespråkade aldrig ett sådant tillvägagångssätt.
Privatanställning var något jag sa var fullt möjligt. Jag sa till och med att det var en dålig ide att starta firma i detta ändamål. Om man följer lagen så fuskar man inte. Så enkelt är det.
Så en påhittad privatanställning av sin man med 0 kr i lön för att bygga det egna huset. Med enda syfte att få en förskoleplats man annars inte har rätt till. Det är alltså något helt annat än samma upplägg men med ett påhittat bolag:crysmile:

Ja vi kan väl konstatera att vi även ett par månader senare har olika syn på saken ;)

/Krille
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så en påhittad privatanställning av sin man med 0 kr i lön för att bygga det egna huset. Med enda syfte att få en förskoleplats man annars inte har rätt till. Det är alltså något helt annat än samma upplägg men med ett påhittat bolag:crysmile:

Ja vi kan väl konstatera att vi även ett par månader senare har olika syn på saken ;)

/Krille
Fast det här faller platt då man inte behöver fuska sig till en föeskoleplats, alla har rätt till det.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nej det har jag inte - jag har t ex själv byggt hus utan att fuska utan problem.

Det jag anser är fusk är ett påhittat bolag med enda syfte att få en förskoleplats man annars inte har rätt till.

/Krille
Och det är inget jag förespråkat.

Men, nu när jag tänker på saken på nytt så skulle det mest korrekta ifall man känner att man måste ha en organisation i ryggen för att ha en giltig sysselsättning vara att bilda en familjestiftelse med ändamål att tillgodose boende för familjen. Inget fusk med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.