H Husägaren87 skrev:
Fast är inte detta samma?
Det ser så ut, var lite snabb att posta.
Ber om ursäkt, kan inte ta bort mitt inlägg verkar det som
 
E
T TCG skrev:
Det ser så ut, var lite snabb att posta.
Ber om ursäkt, kan inte ta bort mitt inlägg verkar det som
Äh, ingen anledning ta bort. Det var väl ett bra tips även om det råkade finnas ett aningen lite bättre? Skillnaden är ju inte jättestor och man kanske har en k-rauta nära sig.
 
E Emil.P skrev:
Äh, ingen anledning ta bort. Det var väl ett bra tips även om det råkade finnas ett aningen lite bättre? Skillnaden är ju inte jättestor och man kanske har en k-rauta nära sig.
Fast priset online enligt Prisjakt är det högsta på ett år och har legat på 1500 tidigare... Men visst, behöver väl inte tas bort
 
E
S sjoelund skrev:
Fast priset online enligt Prisjakt är det högsta på ett år och har legat på 1500 tidigare... Men visst, behöver väl inte tas bort
Aha, ja då kanske det inte är så bra. Jag jämförde bara med bolist-annonsen direkt efter och kollade inte någon historik.
 
Inte direkt ett verktyg men måste slå ett slag för de här länkhjulet. Bättre pris en motsvarigheter hos t.ex Jula men bra kvalitet. Även om de inte är uttryckligen för utomhusbruk har mina stått ute hela sommaren utan någon synlig skada.
https://amzn.eu/d/6euFMel
 
  • Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Inte direkt ett verktyg men måste slå ett slag för de här länkhjulet. Bättre pris en motsvarigheter hos t.ex Jula men bra kvalitet. Även om de inte är uttryckligen för utomhusbruk har mina stått ute hela sommaren utan någon synlig skada.
[länk]
Jag mottar gärna sånna tips, så mycket som kan vara dyrt i sv butiker men då kommer amazon bra in som komplement. Jag brukar ha svårt att hitta på amazon pga deras översättningar emellanåt. Tex köpte jag ett eldstål sist, översattes av säljaren till eldpenna :)
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Inte direkt ett verktyg men måste slå ett slag för de här länkhjulet. Bättre pris en motsvarigheter hos t.ex Jula men bra kvalitet. Även om de inte är uttryckligen för utomhusbruk har mina stått ute hela sommaren utan någon synlig skada.
[länk]
När man länkar till Amazon borde man skriva med pris eller lägga till bild på erbjudandet då priserna ibland går upp/ner rätt vilt.
 
  • Gilla
Dilato och 20 till
  • Laddar…
Kan man jämför ”Äpplen” och ”Päron”?

Verktyg till ”bra pris” kan bero på många olika faktorer.
Rea, kampanjer, Blocket, Tradera, Marketplace eller att vara på rätt plats på rätt tid.
Vägarna är många.
Här kommer ett exempel på ”ett verktyg till bra pris” om man anstränger sig lite.

Exempel. Du är på jakt efter en ren planhyvel med hyvlingsbredd runt 30cm.
Gärna med en modern spiralkutter monterad.
Då hamnar man i den här klassen för en stationär mindre maskin. Ca. 33000kr.
En tyngre gedigen maskin med gjutjärn i bordet och spiralkutter.

E-handelssida som visar Axminster Professional planhyvel, rabatterat pris, kampanj, produktbeskrivning, köpknapp och hjälpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan väg kan vara att med några timmars egenarbete få samma prestanda till ett mycket bättre pris.
Metabos DH330 kostar runt 6500kr och är då levererad med traditionell kutter dock med vändstål.
En komplett ersättningskutter av typ spiralkutter kostar ungefär detsamma. Lägg till några timmars jobb så har du fått en planhyvel med ungefär samma värden som den färdigköpta.

Metabo elektrisk hyvel för träbearbetning med justeringsrattar, stödplatta och robust konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsföretagets hemsida visar en spiralfräs för hyvel, Metabo DH330, med pris och köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bägge maskinerna har sina för och nackdelar men hyvlingsresultatet blir väldigt lika med spiralkuttern.
Prisskillnaden mellan 33000kr och 13000kr är rätt stor. 20000kr!
Det kan man köpa många verktyg/maskiner ”till bra pris” för!

Kolla länken hur en ombyggd Metabo DH330 presterar!

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-145#post-5356647
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 25 till
  • Laddar…
A
stigen stigen skrev:
Kan man jämför ”Äpplen” och ”Päron”?

Verktyg till ”bra pris” kan bero på många olika faktorer.
Rea, kampanjer, Blocket, Tradera, Marketplace eller att vara på rätt plats på rätt tid.
Vägarna är många.
Här kommer ett exempel på ”ett verktyg till bra pris” om man anstränger sig lite.

Exempel. Du är på jakt efter en ren planhyvel med hyvlingsbredd runt 30cm.
Gärna med en modern spiralkutter monterad.
Då hamnar man i den här klassen för en stationär mindre maskin. Ca. 33000kr.
En tyngre gedigen maskin med gjutjärn i bordet och spiralkutter.

[bild]

En annan väg kan vara att med några timmars egenarbete få samma prestanda till ett mycket bättre pris.
Metabos DH330 kostar runt 6500kr och är då levererad med traditionell kutter dock med vändstål.
En komplett ersättningskutter av typ spiralkutter kostar ungefär detsamma. Lägg till några timmars jobb så har du fått en planhyvel med ungefär samma värden som den färdigköpta.

[bild]

[bild]

Bägge maskinerna har sina för och nackdelar men hyvlingsresultatet blir väldigt lika med spiralkuttern.
Prisskillnaden mellan 33000kr och 13000kr är rätt stor. 20000kr!
Det kan man köpa många verktyg/maskiner ”till bra pris” för!

Kolla länken hur en ombyggd Metabo DH330 presterar!

[länk]
Dag
Tack planhyvel-Jesus!!!
 
  • Gilla
  • Haha
Alatan och 5 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ev har detta tips redan givits, ursäkta i så fall.

Men den som funderat på att tjacka en lite enklare men billig invertersvets (pinnsvets) så har Jula just nu en redig rea på en stanley, från 3000 till 1800:-
[länk]

Inkl svetshjälm å allt.
Är den svetshjälmen självavbländande? Lyckas inte se det, kanske någon som vet.
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Är den svetshjälmen självavbländande? Lyckas inte se det, kanske någon som vet.
Jag är rätt övertygad om att "solcellen" över glaset indikerar självavbländande.
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
I
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ev har detta tips redan givits, ursäkta i så fall.

Men den som funderat på att tjacka en lite enklare men billig invertersvets (pinnsvets) så har Jula just nu en redig rea på en stanley, från 3000 till 1800:-
[länk]

Inkl svetshjälm å allt.
Ursäkter för offtopic här men vad kan man svetsa med en sådan? Har för mig att man behöver olika typer av svetsar beroende på godset tjocklek, vissa svetsar har sönder tunt gods medan andra inte rår på tjockare? Händer att man behöver svetsa ihop diverse prylar(oftast par mm till 10 mm tjocklek) och länge funderat på att köpa en, kan detta vara en lämplig all-around svets?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.