Ja, till saker tjockare än tunnplåt fungerar pinne alldeles utmärkt.. gaslöst med så det är inte så dyrt och kan användas ute utan problem.. finns olika pinnar och dimensioner för olika material och tjocklekar 👍

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror att den där Stanley inte är något vidare till så tjockt gods som 10mm.

Kanske om man fasar kanterna ordentligt och lägger flera strängar i följd. Kanske någon mer svetskunnig kan fylla i med mer info.

Men jag gissar att den är rätt utmärkt mellan 2mm och kanske 5 mm gods.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Jag har Stanleysvetsen, eller en snarlik modell iaf. Den funkar helt ok att svetsa upp till 3,2mm pinnar. Däremot har den svårt att tända och svetsa vissa pinnar. OK 48 tex är helt omöjlig att få igång. Lidls elektroder har jag dock insett funka hur bra som helst.

Så ska man bara svetsa lite bonnstål utan krav på specifika elektroder och hållfasthet så duger svetsen i mitt tycke.

Jag köpte mig en Esab Rogue 180i Pro istället, och ställde Stanleyn i sommarstugan. Skillnaden är som natt och dag, nu tänder jag OK 48or lika lätt som Stanleyn tände Lidl-pinnarna. Stanleyn är även mer känslig för dålig jord.

Men trots att jag själv bara hobbysvetsar bonnstål utan krav på hållfasthet eller pinnar, så köpte jag ändå en Esab till slut. Av det får man dra sina egna slutsatser.

Edit: Dessutom är längden på kablarna bara 1,5m på Stanleyn. Och på min gamla Stanley endast 1m. Det kan vara riktigt frustrerande.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
engs
https://www.gardenstore.se/kampanjer

Har rejäla rabatter på vissa prylar ivf. Både verktyg och mer direkt trädgårdsrelaterat.

Inte direkt verktyg men man får väl se det som att det kan ge en mer tid mer verktygen man redan har... beställde Irrigatia SOL-C24 till halva priset, som jag velat testa länge.

• Gilla
Chiippe och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
[länk]

Har rejäla rabatter på vissa prylar ivf. Både verktyg och mer direkt trädgårdsrelaterat.

Inte direkt verktyg men man får väl se det som att det kan ge en mer tid mer verktygen man redan har... beställde Irrigatia SOL-C24 till halva priset, som jag velat testa länge.
Stort tack för det tipset. Länge funderat på det systemet. Blev att slå till. Fanns även hultafors bräckjärn mini för 50kr som man sett att många gillar här på forumet!

Cheesen
Nu blev det ryckningar i klickfingret..
https://amzn.to/3QOqKEG
Verktygssatser, multiverktyg, slipmaterial, priser, rabatter, stjärnbetyg, online shopping, "på erbjudande".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kan man jämför ”Äpplen” och ”Päron”?

Verktyg till ”bra pris” kan bero på många olika faktorer.
Rea, kampanjer, Blocket, Tradera, Marketplace eller att vara på rätt plats på rätt tid.
Vägarna är många.
Här kommer ett exempel på ”ett verktyg till bra pris” om man anstränger sig lite.

Exempel. Du är på jakt efter en ren planhyvel med hyvlingsbredd runt 30cm.
Gärna med en modern spiralkutter monterad.
Då hamnar man i den här klassen för en stationär mindre maskin. Ca. 33000kr.
En tyngre gedigen maskin med gjutjärn i bordet och spiralkutter.

[bild]

En annan väg kan vara att med några timmars egenarbete få samma prestanda till ett mycket bättre pris.
Metabos DH330 kostar runt 6500kr och är då levererad med traditionell kutter dock med vändstål.
En komplett ersättningskutter av typ spiralkutter kostar ungefär detsamma. Lägg till några timmars jobb så har du fått en planhyvel med ungefär samma värden som den färdigköpta.

[bild]

[bild]

Bägge maskinerna har sina för och nackdelar men hyvlingsresultatet blir väldigt lika med spiralkuttern.
Prisskillnaden mellan 33000kr och 13000kr är rätt stor. 20000kr!
Det kan man köpa många verktyg/maskiner ”till bra pris” för!

Kolla länken hur en ombyggd Metabo DH330 presterar!

[länk]
Dag
Hur stor är skillnaden och på vilket sätt är det skillnad med metabo med och utan spiralkuttern? Är den maskinen nåt att ha med vanlig kutter?

K
A asfaltsbarn1 skrev:
Hur stor är skillnaden och på vilket sätt är det skillnad med metabo med och utan spiralkuttern? Är den maskinen nåt att ha med vanlig kutter?
Här har du svar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-145#post-5356647

Kan vi hålla tråden relativt fri från allmän diskussion. Frågor och detaljer om tipset absolut, men produktdiskussion och jämförelser kan vi väl ha separata trådar för.

Redigerat:
  • Gilla
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]

[länk]
Den där är riktigt kompetent, har du ingen, så köp den! Eller köp tre, om du tappar bort en.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
I
Är 19.5 cm bra storlek för spik och skruv? Har sen tidigare en större Hultafors, blått, ca 60 cm. Den har använts en hel del till allt möjligt, främst riva ut dörrar men även en och annan skruv\spik.

I Ironside skrev:
Är 19.5 cm bra storlek för spik och skruv? Har sen tidigare en större Hultafors, blått, ca 60 cm. Den har använts en hel del till allt möjligt, främst riva ut dörrar men även en och annan skruv\spik.
Räddningstjänsten har den för att bryta loss plastpaneler med innan klippning i fordon bl a. Fungerar också bra där inte en stor kofot kommer åt o din mejsel är för klen, lättare än en stor kofot att bära med sig i fickan/bältet också ;)

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Den lilla fungerar för allt möjligt, från att lossa lister till att dra ut småspik. Det är inget man drar ut 5" trådspik med men för småjobb är den fantastisk.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
P pkalle skrev:
Den där är riktigt kompetent, har du ingen, så köp den! Eller köp tre, om du tappar bort en.
Förlåt om jag spammar tråden nu, men blev så exalterad, gillar verkligen min minikofot från hultafors. Det är en perfekt gå-bort-present också. Den som "har allt" saknar ofta denna :D

• Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
I
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]

[länk]
Typ samma pris som att beställa på Classe(till butik). På Amazon blir priset 91 kr med frakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.