stigen stigen skrev:
Hålen är borrade 95mm.
Rena rama sviterna :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kanske var en utrotningshotad hackspett?
Eller så var det den ettriga sorten
Kax spett ses ofta på bufeerna. F'låt insektshotell Där den oftast uppfattas som slabbig. Uppskattas inte alltid av De boende...
Man har gjort en undersökning i tidningen surre (en Tidning för Bin i farten och fjärilar.) Det har surrats mycket om just dessa hotell. I undersökningen Att framförallt de bin som väljer att leva utanför samhället det är att De hotell som inte har restaurang är de som är populärast.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nätat - Mål!

Jag fick hem skyddsnäten till insektshotellen i veckan och nu och nu är dom monterade.

Två insektshotell med nät och trä, placerade på en bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nätet sitter på små distanser 8mm ut från ramverket för att tillåta humlor och större insekter att kunna ta sig in/ut. Jag renklippte kanterna på näten så inte dom små flitiga varelserna skulle fastna när dom kryper in/ut i ”köksingången”.

Metallnät på apparat, orangemålad träyta, delvis slitna komponenter, industriell omgivning, detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av metallnät, utfransade kanter, suddig bakgrund, brunt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mina ögon verkar hotellen nu ”fågelsäkrade” men jag lägger in en ”Brasklapp” för hackspettar. Veritabla slagborrmaskiner!
Vi får se nästa säsong hur det hela fungerar.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
”Var annan damernas”

Går det i politiken så måste det gå i ”Snickerboa”!

Jag tänker köra lite Öl-provning i helgen. ”Pelarborren” är ju basdrickan sedan flera år i huset. Givetvis finns det många fler goda sorter i vår ”Herres hage” som behöver upptäckas.
Fyra nya utmanare har kvalat in till helgens smaktävling i dagarna tre.

Rad av olika ölburkar på en mörk yta, vintage-känsla, märken inkluderar Arboga och Mariestads.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi får se vem som står som segrare på måndag!

Trevlig Helg! 🍺🍺🍺🍺🍺
Dag
 
  • Gilla
Huzzbutt och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Var annan damernas”

Går det i politiken så måste det gå i ”Snickerboa”!

Jag tänker köra lite Öl-provning i helgen. ”Pelarborren” är ju basdrickan sedan flera år i huset. Givetvis finns det många fler goda sorter i vår ”Herres hage” som behöver upptäckas.
Fyra nya utmanare har kvalat in till helgens smaktävling i dagarna tre.

[bild]

Vi får se vem som står som segrare på måndag!

Trevlig Helg! 🍺🍺🍺🍺🍺
Dag
Nu är snart måndagen slut men ännu ingen segrare i sikte... Eller blev det för mycket 🍺🍻🍻🍺
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Ölprovningen kanske genomfördes genom att ta en mun från varje burk från höger till vänster tills de var tomma?
Oavgjort!
 
Besök av framtiden i ”Snickerboa”!

Resultatet av helgens ölprovning kommer men något väldigt spännande dök upp.

En av medlemmarna, @Amme79 här på BH hörde av sig och undrade om jag ville prova hans senaste maskininköp.
En Metabo DH 330 konverterad med spiralkutter! Vilket tillfälle och möjlighet att få testa denna kombination!
Helt ny och oanvänd valde han att göra första provhyvlingen i ”Snickerboa”!

Metabo bandslipmaskin i verkstad, slipar, med träspån på golv, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har själv en Metabo DH 330 med dom vanliga stålen så det blev intressant att jämföra resultaten.
Innan han kom plockade jag ner en bred fin ekplanka 1m x 20cm från hyllan och och planade den ena sidan på min hyvel.
Resultatet från min hyvel var klart godkänt men jag har ett hack i mina stål såg jag och tittade man närmare på ytan kunde man skönja dom små kutterslagen.
Hans nya maskin placerades på MFT-bordet och anslöts till min spånanläggning via en 60mm slang.
Vi började mata försiktigt tills stålen började skära. Sänkte ett halvt var på veven varje gång och hyvlade oss sakta ner till en ren yta.

Detaljbild på en svart plastdel med metallskruvar och -fästen, eventuellt en del av en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min hyvel gav ett godkänt resultat men när vi kollade närmare på hans sida av ekplankan såg vi båda skillnaden på dom olika kuttrarna. Inga kutterslag gick att se eller känna. Vresiga delar på plankan var helt slätt skurna och visade ingen tendens att fibrerna hade rest sig. Ytan påminde om en sicklad yta! En lätt handputs med väldigt fint sandpapper är väl det enda som behövs för att få möbelfinish på ytan. Sen körde vi en sista gång med bara någon tiondel. Ännu bättre!

Träyta med ådring, oskarp bakgrund visar interiördetaljer och grönt utomhus, möjligtvis en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Långt träplank med distinkta ådringar, på arbetsbänk i verkstad, industriell atmosfär, obehandlat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan stor skillnad var spånen. Ytterst små spån som lätt fångades upp och transporterades bort av den 60mm tjocka slangen. Jag tror han klarar sig med sin lilla Festool cyklon och en grovdammsugare. Tyvärr testade vi inte den kombinationen. Hans problem är lokalen han använder så maskinerna måste vara mindre och mobila.
Ljudnivån på maskinen var lite lägre än på min men visst hörs det fortfarande när man hyvlar.
Så, blev det en ”Villhöver” för mig?
Resultatmässigt ja! Men kostnadsmässigt nej! Jag har redan 6 omgångar nya stål till min maskin och i mitt fall är det ekonomiskt vansinne. Men visst f-n blir man sugen!
Givetvis fick han med sig provbiten från sin första hyvling!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
K_arlstrom och 27 till
  • Laddar…
”Konsultjobb”

I år blir det inget aktivt utomhusbyggande för min del. Står i kö för en helrenovering av höften.
Men svärsonen kör ett eget litet projekt för att anpassa ett tidigare bygge till barnens utveckling.
Äldsta barnbarnet fyller 15 och en Elmoppe hägrar. En enkel förvaring under tak behöver byggas.
När vi byggde Attefallshuset för några år sedan monterades ett enkelt skärmtak över ingången.

Trädgård med fruktträd, uteplats, trädäck och ett litet trädgårdsskjul under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädäck leder till vit husknut, äppelträd med mogen frukt, välklippt gräs, prydnadsbuskar, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är planen att ersätta det lilla taket med ett mer heltäckande över den trallplattform som omger huset. Enkelt att utnyttja och skyddat läge för väder och vind samt nära till laddaren på väggen.

Trädgårdsgång med träplankor, äppelträd, verktyg, häck, och del av paviljong under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en gemensam planering kördes verktygspaketen som tillhör ”Trallcirkusen” till Sigtuna för att användas vid bygget. Svärsonen kör helt själv denna gången. Han känner sig säker på att gå iland med uppgiften. Kan bara instämma! Han har varit en mycket vetgirig och lärorik elev under alla tidigare projekt.
Det blir kul att följa på avstånd och givetvis kliar det i fingrarna men kroppen säger nej. Det är bara att lyda.
Fortsättning följer……………

Dag
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
”Nytt skärmtak”

Projektet rullar vidare. Taket byggs utan egentlig ritning. Mitt råd till svärsonen var att gör en ”mockup” av lite skitvirke med en bärlina på gaveln och en yttre på stolparna. Då kan du utifrån den kontrollera vinklar, höjder och längder. Allting skall fästas utan spikbleck eller matallvinklar. Slutresultatet blir betydligt vackrare än att se en massa metallbitar i konstruktionen. Sen är det bara att kopiera den X antal gånger så är stommen fixad. En lutning av taket på 10˚ räcker då längden på takplattorna är 150cm.

När väl alla mått och vinklar var klara gick det fort att såga fram delarna. En bra kap/gersåg och en bordssåg underlättade det hela. Jag är faktisk lite imponerad av hur exakt man kan såga med min hemmabyggda Elu/Aeg 18v lilla bordssåg. Klart godkända och rena vinkelsnitt!

Med hjälp den större AEG dyckertpistolen (64mm) och lite enhandstvingar klarade han själv av att montera ihop hela stommen som sedan kunde skruvas efter kontrollmätning. Det blev en smäcker konstruktion men ändå väldigt stadig. Alla nya träbitar grundades och efter två strykningar med samma färg som Attefallshuset smälter det hela bra ihop.

Nästa moment blir att tillverka några olika listprofiler för taket i stället för att köpa nya av aluminium. Ett helt nytt moment för svärsonen så jag får ta en tur till Sigtuna och lära honom hur man gör. Han kommer att få göra alla sågningarna och den avslutande kantfräsningen av listerna.
Skrivna och talande instruktioner är bra men det man själv får göra med sina egna händer fastnar på ett helt annat sätt!

Fortsättning följer……………
Trevlig Helg! 🍺
Dag

Trädgårdsgång med träplank, klämtimmer, äppelträd, verktyg på marken, häck, och del av uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hobby snickeri, träplank på arbetsbockar, elektrisk såg, uteplats, gröna växter, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand i handske håller träbit, årsringar synliga, suddig trädgård med äppelträd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trä och stucco arkitektur, bjälke i förgrund, blommor och byggnad i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trådlös spikpistol upphängd på en vägg under träregel vid en byggnad, nära ett ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träaltan med pelare, gröna växter, del av trädgård, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård, gröna växter, träplanka i förgrunden, soligt, blå himmel, husdel och stegar syns suddigt bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träveranda med stolpar, gröna växter i bakgrunden, soligt, nybyggd eller under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvinna i trädgård arbeter med trä och kapbord, äppelträd i bakgrunden, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädäck med bräda, stenar, trädgårdsmöbler, växtlighet, grill och klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trävägg möter trägolv utomhus, aluminiumstege, gröna växter i bakgrunden, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med trästaket under konstruktion, gröna buskar, träterrass, och en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgrenar framför trästaketet, hus i bakgrunden, grönska, overcast himmel, dagtid, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett trästaket mot grön buske, skruvar synliga, natur, nybyggt, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion av stolpe och bjälke, gröna växter i bakgrunden, utomhus, snickeriarbete, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpergola längs husvägg, ljus gångväg, gröna växter, blå himmel, utelampa, dagsljus, arkitektonisk utomhusdesign, nybyggd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädäck leder till modernt hus med veranda och pergola, äppelträd och barrväxter, molnstrimmig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trycklös och 10 till
  • Laddar…
K
Vackert! Och kul att kunna föra vidare till nästa generation.

Nu väger ju ett skärmtak ingenting och snölasten i norrort är väl inte så stor, men du får lära han sen att styrkan och bärigheten i reglarna som ”takstolar” ligger i att de står på högkant..
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Visst skulle reglarna i taket stått upp egentligen men det var jag som sa att vi lägger dom ner. En annan faktor är det kilvinklade taket på Friggeboden som gör att 45x95 på högkant hade byggt för högt borta i hörnet.Givetvis kunde man sänkt bärlinan på väggen men då tappat för mycket av höjden under taket. Egentligen hade det räckt med 45x45 då avståndet mellan bärlinorna är så kort men med en 45x95 liggande får vi en extra bred yta för kanalplastens skarvar och täckbräda ovanpå som skruvas genom kanalplasten ner i regeln. Mer om det i nästa uppdatering.
Dag
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
”Nytt projekt”

När jag inte kan vara ute och hjälpa till med projektet i Sigtuna så får jag göra något i ”Snickerboa” i stället. Tillgängligheten till maskiner och verktyg är viktigt för mig. Framplockning och ställtider skall var så korta som möjligt.
I mitt lilla utrymme med alltför många maskiner så hamnar tyvärr en del lite vid sidan av. Enkelheten att bara kunna gå till en maskin eller verktyg som är kopplat och klart är alltid målet.
Så då blir det att tänka lite utanför boxen för att få till det flytet.
Hittade ett lämpligt maskinbord på Jula till ett bra pris.

Svart och beige maskinbord från Meec Tools, med hylla, pris 399 SEK, positiva recensioner, erbjudande spara 100 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med lite om och påbyggnad av det stativet kommer förhoppningsvis några maskiner/verktyg att kunna göras lätt tillgängliga framöver. Vi får se vad det slutar med. Många idéer snurrar i huvudet just nu. Men stommen är klar och har fått hjul under den nya bottenskivan. Nu är det bara resten kvar! Ett obligatorisk belastningstest med en ”Pelarborr” visade att det var stabilt!

Svart sidobord med glastopp, ölburk ovanpå, verkstadsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Nytt projekt”

När jag inte kan vara ute och hjälpa till med projektet i Sigtuna så får jag göra något i ”Snickerboa” i stället. Tillgängligheten till maskiner och verktyg är viktigt för mig. Framplockning och ställtider skall var så korta som möjligt.
I mitt lilla utrymme med alltför många maskiner så hamnar tyvärr en del lite vid sidan av. Enkelheten att bara kunna gå till en maskin eller verktyg som är kopplat och klart är alltid målet.
Så då blir det att tänka lite utanför boxen för att få till det flytet.
Hittade ett lämpligt maskinbord på Jula till ett bra pris.

[bild]

Med lite om och påbyggnad av det stativet kommer förhoppningsvis några maskiner/verktyg att kunna göras lätt tillgängliga framöver. Vi får se vad det slutar med. Många idéer snurrar i huvudet just nu. Men stommen är klar och har fått hjul under den nya bottenskivan. Nu är det bara resten kvar! Ett obligatorisk belastningstest med en ”Pelarborr” visade att det var stabilt!

[bild]

Dag
Modifierade du stativet eller kommer det med raka/lodräta ben?
 
Stativet är kobent och så har jag monterat det för att få stabilitet. IPhone 14 Pro Max med supervidvinkel förändrar perspektivet när man går nära.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Besök på byggarbetsplatsen

I dag lämnade vi tillbaka två av barnbarnen i Sigtuna och samtidigt blev det listtillverkning till det nya skärmtaket. Här är några enkla skisser på hur det är tänkt att fungera.

Handskriven anteckning med skiss – verkar vara någons ritning eller instruktion relaterad till snickeri eller bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad skiss med text och pilar, möjlig instruktion eller diagram, på Rekals visitkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Trallcirkusens” två huvudmaskiner var uppställda och klara.

Bordscirkelsåg utomhus, träbearbetning, suddig bakgrund med trädgård, verktyg, träbit, skärverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med bordsåg och arbetsbänk, grönt gräs, äppelträd, häck, och krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några fina tryckta reglar som blev över vid poolbygget och legat fint förvarade var framplockade. Skärmtakets stomme är gjort av gran och målat efter alla konstens regler. Men täcklisterna för kanalplasten gjorde vi i tryckt virke då dom kommer att mer utsatta för väder och vind.

Först sågades dom liggande taklisterna ut från en lite bredare 45 regel. 45x15 blev ett bra format.
Till sidokanterna på taket sågade vi ut två vinkellister 45x15x45x15.

Snickare arbetar med trästycke och såg på arbetsbänk; fokus på sågnade plankor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När listerna var framsågade fick svärsonen lära sig att använda den lilla behändiga 12v Bochfräsen. Perfekt maskin för att runda kanterna med.



Elektrisk sticksåg skär träplanka på arbetsbänk, snickeri, selektiv fokus, suddig bakgrund, hantverk, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand med skyddshandske använder slipmaskin på träplanka; slipdamm runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplankor i förgrunden, otydlig bakgrund, arbetsmiljö, byggnadsmaterial, närbild fokus på textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två träribbor på grått trätrall, utomhusmiljö med grönska, suddig bakgrund, fokus på förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara att såga kanalplasten från Biltema i rätt format till taket och täta kanalerna uppe och nere med klar silikon för att förhindra att smuts och fukt tränger in emellan skikten.

Slutmonteringen kommer gå snabbt då allting är förborrat. På söndag skall det vara klart. Sen börjar verkligheten igen.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.