3 784 847 läst · 12 860 svar
3785k läst
12,9k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Idag har jag en Makita DDF453SYE(42Nm på 1,6 KG) 18v och en Bosch GSR 14,4-2-LI(34 Nm på 1,2 KG), båda med 2x1.5 AH batteri. Hade inga som helst problem att bygga ett helt kök(byte av innerväggar och reglar) och sätta i X antal dörrar i huset med dessa 2. Har föredraget Boschen för att den är smidigare att jobba med men ibland behöver jag 13 mm schuck(ex hålsåg) och någon gång har den extra kraften behövts.
Hade jag varit hantverkare hade jag såklart siktat på bra mycket finare grejer, främst för bättre batteri kapacitet men även för mer styrka. Som privatperson har dessa känts mer eller mindre perfekta.
Jag har haft dessa maskiner i säker 4-5 år nu och aldrig haft problem med någon av dem, ser egentligen inget tecken på att de håller på att ge upp. Visst, de ser ju inte nya ut direkt, de är trotts allt använda.
Varför köpte jag då en ny Makita? Fick uppfattningen av att det helt enkelt var mycket för pengarna. Får se om jag verkligen behåller den, de jag har fungerar egentligen helt okay än så länge.
Hade jag varit hantverkare hade jag såklart siktat på bra mycket finare grejer, främst för bättre batteri kapacitet men även för mer styrka. Som privatperson har dessa känts mer eller mindre perfekta.
Jag har haft dessa maskiner i säker 4-5 år nu och aldrig haft problem med någon av dem, ser egentligen inget tecken på att de håller på att ge upp. Visst, de ser ju inte nya ut direkt, de är trotts allt använda.
Varför köpte jag då en ny Makita? Fick uppfattningen av att det helt enkelt var mycket för pengarna. Får se om jag verkligen behåller den, de jag har fungerar egentligen helt okay än så länge.
Vilken prislapp hamnar en motsvarande på? Att de håller längre tvivlar jag inte på, men jag ställer mig frågande om det behövs för enkelt privat arbete? Batterierna är väl det som ger upp först och risken e väl stor att priset för nya blir så pass högt att man istället köper ny dragare. Idag ligger ett par 18v 3 ah batterier på ca 1400-1500 kr, om 5 år har de säkert ersatts med annat och då är det dyrare.nanowire skrev:
Det finns så gott som alltid något bättre att köpa, konsten sitter i att köpa precis det man behöver till ett pris man är nöjd med utan att känna att man skulle ha lagt lite till.
Som företag tänker man såklart på ett helt annat vis
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 597 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 597 inlägg
Hur är startegensksperna och kraften på extremt låga varv på bortlösa?S snowjim skrev:Vilken prislapp hamnar en motsvarande på? Att de håller längre tvivlar jag inte på, men jag ställer mig frågande om det behövs för enkelt privat arbete? Batterierna är väl det som ger upp först och risken e väl stor att priset för nya blir så pass högt att man istället köper ny dragare. Idag ligger ett par 18v 3 ah batterier på ca 1400-1500 kr, om 5 år har de säkert ersatts med annat och då är det dyrare.
Det finns så gott som alltid något bättre att köpa, konsten sitter i att köpa precis det man behöver till ett pris man är nöjd med utan att känna att man skulle ha lagt lite till.
Makita finns ju med 3, 4, och 5Ah i samma kapsling. Tror tom att det finns 6Ah??? 3Ah har ju funnits i långt över 10år, det är lite risigt att inte skicka med större batteri.
Köpte en dragare till frun på Bauhaus för ett eller två år sen för 2400kr inklusive 3st 4Ah batterier.
En Hikoki Ds18dbsl m 2x5Ah går på typ 2700kr och den bedömer jag vara ett steg upp på flera punkter jmf med Makitan på jula (bortsett från 100 rpm lägre hastighet) men det blir ju flera hundra kr mer.S snowjim skrev:Vilken prislapp hamnar en motsvarande på? Att de håller längre tvivlar jag inte på, men jag ställer mig frågande om det behövs för enkelt privat arbete? Batterierna är väl det som ger upp först och risken e väl stor att priset för nya blir så pass högt att man istället köper ny dragare. Idag ligger ett par 18v 3 ah batterier på ca 1400-1500 kr, om 5 år har de säkert ersatts med annat och då är det dyrare.
Från bra till extremt bra enligt min erfarenhet (Hitachi då, har inte testat Makita). Jag upplevde att det utgjorde en rejäl förbättring av krypkörningsegenskaper att gå till borstlös även om det till stor del har med motorstyrningen snarare en motortekniken att göra. Men det verkar hur som helst som det är lättare att få till bra elektronisk motorstyrning till borstlösa motorer.F fsn skrev:
Sedan är det väll upp till var och en om man tycker sådana detaljer är viktigt, det är nog rätt svårt att hitta dåliga skruvdragare nu för tiden bara man håller sig till bättre märkesmaskiner.
nanowire skrev:
Visst är det fint med större batteri, men ärligt talat, vi klarade oss utmärkt på 1.5 Ah när vi byggde köket. Fick ju byta batteri lite då och då men egentligen inte så att det var jobbigt. Jag värdesätter nog mer smidigheten på maskinen, 1,5 KG med batteri är ganska lagom.F fsn skrev:Hur är startegensksperna och kraften på extremt låga varv på bortlösa?
Makita finns ju med 3, 4, och 5Ah i samma kapsling. Tror tom att det finns 6Ah??? 3Ah har ju funnits i långt över 10år, det är lite risigt att inte skicka med större batteri.
Köpte en dragare till frun på Bauhaus för ett eller två år sen för 2400kr inklusive 3st 4Ah batterier.
Som vanligt har man olika krav på grejerna
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 597 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 597 inlägg
Intressant, kan inget om det men enligt dom på jobbet som kan det här så är låghastighetskörningen på borstlösa ett stort problem (det gäller som sagt inte skruvdragare då).nanowire skrev:Från bra till extremt bra enligt min erfarenhet (Hitachi då, har inte testat Makita). Jag upplevde att det utgjorde en rejäl förbättring av krypkörningsegenskaper att gå till borstlös även om det till stor del har med motorstyrningen snarare en motortekniken att göra. Men det verkar hur som helst som det är lättare att få till bra elektronisk motorstyrning till borstlösa motorer.
Sedan är det väll upp till var och en om man tycker sådana detaljer är viktigt, det är nog rätt svårt att hitta dåliga skruvdragare nu för tiden bara man håller sig till bättre märkesmaskiner.
Jag beställde precis denna ja. Tyckte det var ett ok pris faktiskt.
https://www.lindarn.se/bosch-gts-10-xc-gta-60-w-tsvh3-utsugssats-pa-kopet-
https://www.lindarn.se/bosch-gts-10-xc-gta-60-w-tsvh3-utsugssats-pa-kopet-
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Ganska bra pris(?) på Makita 18v 6Ah batterier:
https://www.toolab.se/produkt/Makita-BL1860B-Batteri-med-indikator-18V-60ah
Med prismatch på Bauhaus blir det 923kr/st
https://www.bauhaus.se/batteri-makita-6-0ah-bl1860b
Fördelar med dessa batterier är att de har samma storlek som 3Ah och ska ta bara 55min att ladda. Dock påstår vissa att ett varmt 6Ah batteri kan ta bra mycket längre tid att ladda än 2st 3Ah batterier. Så har man nära till laddning och kör hårt så kan mindre batterier vara ett bättre val ändå.
https://www.toolab.se/produkt/Makita-BL1860B-Batteri-med-indikator-18V-60ah
Med prismatch på Bauhaus blir det 923kr/st
https://www.bauhaus.se/batteri-makita-6-0ah-bl1860b
Fördelar med dessa batterier är att de har samma storlek som 3Ah och ska ta bara 55min att ladda. Dock påstår vissa att ett varmt 6Ah batteri kan ta bra mycket längre tid att ladda än 2st 3Ah batterier. Så har man nära till laddning och kör hårt så kan mindre batterier vara ett bättre val ändå.