Allt agg mot gröna Bosch har jag svårt att förstå. Jag har en grön skruvdragare som funkat kanon i många år och tiotusentals skruv och timmar av borrning. Visst, den är inte lika snabb och stark som svågerns blå maskin, men med tanke på vad den kostade så var den ändå ett riktigt bra köp.
Ni måste väl ändå förstå att det inte bara är yrkesfolk som kör maskinerna åtta timmar om dagen här? Behoven är olika.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Allt agg mot gröna Bosch har jag svårt att förstå. Jag har en grön skruvdragare som funkat kanon i många år och tiotusentals skruv och timmar av borrning. Visst, den är inte lika snabb och stark som svågerns blå maskin, men med tanke på vad den kostade så var den ändå ett riktigt bra köp.
Ni måste väl ändå förstå att det inte bara är yrkesfolk som kör maskinerna åtta timmar om dagen här? Behoven är olika.
Absolut, men om du då får en blå maskin för i princip samma pengar så är väl det att föredra?
 
falkn skrev:
Bättre att köpa en blå Bosch 10,8 V istället.
Håll utkik på Harald Nyborg. Vid två tillfällen har de sålt Blå Bosch 10,8 i LBOXX för 700:- (!). Sitter på två och använder dem för allt lättare skruvande. Vid tyngre blir det slagskruvdragare och min 18V-maskin har då nästan blivit förpassad till lättare borrande ..
 
Norrhyttan skrev:
Allt agg mot gröna Bosch har jag svårt att förstå. Jag har en grön skruvdragare som funkat kanon i många år och tiotusentals skruv och timmar av borrning. Visst, den är inte lika snabb och stark som svågerns blå maskin, men med tanke på vad den kostade så var den ändå ett riktigt bra köp.
Ni måste väl ändå förstå att det inte bara är yrkesfolk som kör maskinerna åtta timmar om dagen här? Behoven är olika.
Problemet med grön Bosch är enligt min mening att de oftast är överprisade i förhållande till vad de levererar. Nu vet jag inte mycket om den aktuella skruvdragaren utan pratar mer generellt. Jag har kört slut ett par gröna maskiner på relativt kort tid och därmed slutat köpa dem. En maskin i proffssegmentet kostar oftast inte mycket mer om man köper den på rätt ställe. Dessutom brukar de ha bättre garantier. Så jag tycker det ger mer valuta för pengarna.
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Allt agg mot gröna Bosch har jag svårt att förstå. Jag har en grön skruvdragare som funkat kanon i många år och tiotusentals skruv och timmar av borrning. Visst, den är inte lika snabb och stark som svågerns blå maskin, men med tanke på vad den kostade så var den ändå ett riktigt bra köp.
Ni måste väl ändå förstå att det inte bara är yrkesfolk som kör maskinerna åtta timmar om dagen här? Behoven är olika.
Jag är bara hobbyanvändare, men grön bosch är inte vad det har varit. Jag slet ut en 14v Li på ett par veckor och bytte den på garantin mot en 18v li2 som gav sig efter ett drygt år och ett par tusen skruv.

Brorsan har en gammal PSR 12v LiMH som funkat fint i 10 år, och på jobbet hade vi en ännu äldre grön 12v-maskin som också funkade kanon (tills batterierna dog)
 
Exostor skrev:
Jag är bara hobbyanvändare, men grön bosch är inte vad det har varit. Jag slet ut en 14v Li på ett par veckor och bytte den på garantin mot en 18v li2 som gav sig efter ett drygt år och ett par tusen skruv.

Brorsan har en gammal PSR 12v LiMH som funkat fint i 10 år, och på jobbet hade vi en ännu äldre grön 12v-maskin som också funkade kanon (tills batterierna dog)
Det är just en 18V-maskin jag har, och den har som sagt tålt jäkligt mycket misshandel. Nu börjar den bli glapp i axeln (har använt den mycket till slipning som ger höga sidokrafter) men den funkar nog några år till.
 
Norrhyttan skrev:
Allt agg mot gröna Bosch har jag svårt att förstå. Jag har en grön skruvdragare som funkat kanon i många år och tiotusentals skruv och timmar av borrning. Visst, den är inte lika snabb och stark som svågerns blå maskin, men med tanke på vad den kostade så var den ändå ett riktigt bra köp.
Ni måste väl ändå förstå att det inte bara är yrkesfolk som kör maskinerna åtta timmar om dagen här? Behoven är olika.

Här på forumet är det bara proffsgrejer som gäller och ska man bygga en liten altan eller smälla upp en innervägg måste man köpa Festool maskiner för minst 20000kr...
 
  • Gilla
carrera86 och 4 till
  • Laddar…
jonko skrev:
Här på forumet är det bara proffsgrejer som gäller och ska man bygga en liten altan eller smälla upp en innervägg måste man köpa Festool maskiner för minst 20000kr...
Haha, ja det har jag förstått.
Jag gillar inte heller skräp. Men man lär handla efter behov.
 
M
Nja...

Folk som bygger mycket och använder verktygen mycket är alldeles säkert mer vana vid hög kvalitet men de (vi) är nog också mer medvetna om vad som håller högre kvalitet för ungefär samma peng när någon frågar angående något specifikt verktyg.

Nu är det visserligen ofta så att rekommendationerna sticker iväg också, och jag är inte undantagen från de som gör det, men mer än sällan så ligger det en hel del i den respons som blir.
 
Att många (du?) här har verktyg som hobby och inte köper efter egentliga behov är helt ok men man bör då vara ärlig med det, precis som det inom foto världen säljs fler kameror ur proffsserierna till amatörer än proffs pga dom älskar att jämföra prylar och inte behöver räkna hem investeringen.


Jag hatar för övrigt skräp själv men det gäller att köpa efter behov.
 
Just gröna Bosch skruvdragare vet jag inte så mycket om men deras cirkelsåg, sticksåg och multiverktyg fungerar riktigt bra. Men när de gäller skruvdragare har jag köpt Makita och blå Bosch.....
 
jonko skrev:
Att många (du?) här har verktyg som hobby och inte köper efter egentliga behov är helt ok men man bör då vara ärlig med det, precis som det inom foto världen säljs fler kameror ur proffsserierna till amatörer än proffs pga dom älskar att jämföra prylar och inte behöver räkna hem investeringen.
Bra jämförelse eftersom jag är fotograf till yrket. Många hobbyfotografer har betydligt dyrare fotoutrustning än vad jag har. Många är fruktansvärt duktiga också, men den talangen går sällan hand i hand med de ekonomiska investeringarna.
 
M
jonko skrev:
Att många (du?) här har verktyg som hobby och inte köper efter egentliga behov är helt ok men man bör då vara ärlig med det, precis som det inom foto världen säljs fler kameror ur proffsserierna till amatörer än proffs pga dom älskar att jämföra prylar och inte behöver räkna hem investeringen.


Jag hatar för övrigt skräp själv men det gäller att köpa efter behov.
Jag gillar bra verktyg och använder dem i princip dagligen, men missförstå mig rätt, jag har faktiskt allt från meec till festool i min arsenal. Allt efter behov. ;)
 
  • Gilla
Montören
  • Laddar…
Jag har en känsla av att snik-blåa skruvdragare är som gröna var för tio år sedan. Har en gammal grön själv som jag aldrig lyckades plåga ihjäl, den fick istället pensioneras när batterierna gav upp till förmån för blått av enklare snitt. Har några geöna saker som funkar (bandslip. Multiverktyg), men tex kapger i grönt tröttnar man på om man har några som helst krav.

Jag tror man kan hitta alternativ till grönt som är bättre för samma peng, om man letsr lite och plockar guldkorn från flera tillverkare.

Blått är i de flesta fall på en helt annan nivå, både till pris, funktion och kvalitet.
 
ullberg skrev:
Eller så tar man både såg och bord från tretti.se och betalar strax över 1800

[länk]

Dock beställningsvara...
Hur har det gått för er andra som beställt? Här har det inte dykt upp vare sig såg eller sågbord...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.