150 505 läst · 500 svar
151k läst
500 svar
Tips för Viadrusägarna
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
Jag är fjärde generationen nere på "fabben" så lite kollBobec skrev:
har jag , är dock ingen världsmästare för det .
Däremot visste jag inte att Viadrusen skulle absorbera såpass
mycket av värmen från masoniten , den var för effektiv helt enkelt !!
Keramikpannor verkar överlag tåla hettan från masoniten sämre än gjutjärn
för det säljs friskt med ersättningskeramik hos rörmokaren .
Någon som vet vilka temperaturer keramik klarar ??
Keramiken i sig tål säkert 2000 grader det är väl att den spricker som är problemet. Dvs blir den het måste den avkylas korrekt och det har nog inte panntillverkarna alltid tänkt på.
Viadrusen kan som sagt suga i sig av he---te med värme jag har lärt mig att för mycket snabb-brinn går inte bra, man får ångbubblor helt enkelt
Viadrusen kan som sagt suga i sig av he---te med värme jag har lärt mig att för mycket snabb-brinn går inte bra, man får ångbubblor helt enkelt
Har provkört pannan nu när det är lite varmare ute då jag annars kört förugn sen början på december. Brinner grymt fint när veden är som den ska.
Har även monterat en flödesmätare och se på fan jag har tom kommit upp i märkeffekt och det går att komma högre om man vill. Vid märkeffekt (40kW) är RGT c:a 270grader.
Har även haft problem med att den kokar och felet är lokaliserat till laddomaten. Först slet jag bort pumpen och i pumphjulet låg två "stenar" vet ej om de var av rost eller vad det var. Nåväl lite bättre vart det sen slet jag upp bottenventilen och där var ju lite smuts osv. Dock ingen förändring.
Sen skulle jag upp med sista delen dvs termostathuset och den pluggen satt den kan jag lova, tur man har gasställ! Brukar säga att _allt_ släpper när det är rödglödgat (Nu krävdes iofs inte såå mycket värme men ändå rätt mycket). Fick iofs värma bottenpluggen lite lätt också men skillnaden var säkert 20x i proportion.
Rengjorde och slipade rent så att termostaten gick helt lätt och se på fan, pannan kokar inte längre. Förr kokade den så fort man kom över 30kW (därför jag var tvungen att fixa "felet" ).
Ligger dock inte på full effekt utan runt 25-30kW när jag eldar nu det känns mer lagom och förbränningen ser bättre ut även om jag gick ut och kollade och där var bara en vit tunn plym ur skorsten trots full syra!
Uppstarten går helt otroligt snabbt, c:a 5 minuter från tändning till 60 grader ur pannan. Skulle vilja se den keramikpanna som klår detta. Tände dessutom bara med tidning och lite tunnare ved uppepå.
Där ligger jag idag ungefär och är väldigt nöjd, skulle bara önska mer effekt!
Har även monterat en flödesmätare och se på fan jag har tom kommit upp i märkeffekt och det går att komma högre om man vill. Vid märkeffekt (40kW) är RGT c:a 270grader.
Har även haft problem med att den kokar och felet är lokaliserat till laddomaten. Först slet jag bort pumpen och i pumphjulet låg två "stenar" vet ej om de var av rost eller vad det var. Nåväl lite bättre vart det sen slet jag upp bottenventilen och där var ju lite smuts osv. Dock ingen förändring.
Sen skulle jag upp med sista delen dvs termostathuset och den pluggen satt den kan jag lova, tur man har gasställ! Brukar säga att _allt_ släpper när det är rödglödgat (Nu krävdes iofs inte såå mycket värme men ändå rätt mycket). Fick iofs värma bottenpluggen lite lätt också men skillnaden var säkert 20x i proportion.
Rengjorde och slipade rent så att termostaten gick helt lätt och se på fan, pannan kokar inte längre. Förr kokade den så fort man kom över 30kW (därför jag var tvungen att fixa "felet" ).
Ligger dock inte på full effekt utan runt 25-30kW när jag eldar nu det känns mer lagom och förbränningen ser bättre ut även om jag gick ut och kollade och där var bara en vit tunn plym ur skorsten trots full syra!
Uppstarten går helt otroligt snabbt, c:a 5 minuter från tändning till 60 grader ur pannan. Skulle vilja se den keramikpanna som klår detta. Tände dessutom bara med tidning och lite tunnare ved uppepå.
Där ligger jag idag ungefär och är väldigt nöjd, skulle bara önska mer effekt!
Har gjort lite nya modifieringar nu, istället för att plåten tvinga fram lågorna så har jag nu dragit fram plåten så att den tätat framåt mot luckan. Sekundären kommer in under plåten och åker i en "kanal" bak i pannan. Plåten slutar ca 15cm från pannans bakdel. Luften som åker genom kanalen förvärms och antänder gserna längst in. Lågorna går från bakre delan av pannan mellan undre delen av tuberna och över plåten sen vänder dom framme vid luckan och går igenom tuberna, där sitter bafflar av takplåt. eldar med stäng draglucka nu för tiden och kommer aldrig över 200rgt och då har jag eldat mycket med såg spill. Plåten måste man kapa till rätt noga så att den tätar där framme över sekundären och vid kanterna, vedinkastet är smalare längre ner så det är bara fram med vinkelslipen.
Har du byggt en kanal eller blir är det så att du räknar med att luften kommer att ta den vägen eftersom allt annat är stängt?
Ser lite meckigt ut men du verkar tro på det?
Kanske inte så farligt bökigt när man väl fått till formen att få i o ur den där när man ska sota pannan?
Men det är klart. Har man bra förbränning så behöver man ju inte sota pannan.
Tack för tipset i alla fall.
Anders
Ser lite meckigt ut men du verkar tro på det?
Kanske inte så farligt bökigt när man väl fått till formen att få i o ur den där när man ska sota pannan?
Men det är klart. Har man bra förbränning så behöver man ju inte sota pannan.
Tack för tipset i alla fall.
Anders
"kanalen" är byggd, är av plåt fast nitatad i plåten över, den lilla sotborsten får jag in mellan plåten och "taket" i pannan så den behöver jag inte ta ut. I alla våras bibel "Vedpärmen" finns en bild på en "utvecklad överförbränning" det jag saknar är att klä eller isolera längst bak där luften antänder gaserna. Då skulle man kunna få riktigt höga temperaturer och eventuellt "blå låga".
Nej men den får heller inte vara för låg.
Ju högre destor mer skickar du till kråkorna för låg och du får kondens i skorsten.
Det ska vara 80 grader c:a 1 meter ner i skorsten från toppen då ligger man bra till!
Ju högre destor mer skickar du till kråkorna för låg och du får kondens i skorsten.
Det ska vara 80 grader c:a 1 meter ner i skorsten från toppen då ligger man bra till!