skullw de inte funka att göra turbulatorer av sotviskor som man sätter ihop på rad?
 
prova !! men det låter dyrt...
 
Att tänka på....'

Har gjort lite modifieringar (igen) räknat på verkningsgraden, för att värma vattnet i pannan kan alla räkna på det går åt ca 4kwh lite beroende på, för att värma 400kg gjutjärn går det faktiskt åt 3kwh. Sen gjorde jag ett experiment i somras när jag skulle åka bort en vecka, jag elda upp tankarna till 80grader sen fick fassan åka och läsa av temperaturen varje dag. Den sjönk 8 grader på 24 mitt i sommaren detta gör att under en eldnings period på 5h så "försvinner" 2900w från tankarna i värmeförluster (ingen värme på i huset).

Detta sammantaget blir då ca 10kwh.............ska åka och köpa briketter nu och elda för att få ett mer exakt värde på det man eldar. Lite fukt hit och dit och veden ger ifrån sig mer eller mindre enerig.
 
va har du gjort för ändringar Jonas77? själv har jag gjort turbulatorer o skurit till en rostfri plåt som sitter på insidan av vedluckan som ska reflektera värmen.
 
just nu har jag isolerat sidoväggarna och bakväggen med 4mmplåt som jag har 2-3cm stenull bakom och ca 1/3 av pannans tak längst in med keramiken som väljer med pannan och som igentligen är till när man kör pellets och tubisar. har dock en skit dragbegränsare.........ska isolera luckan som du har gjort oxå.
 
Har själv läst mycket på denna tråden och ägt min Viadrus i ca 2 år och är nöjd med hur den fungerar efter de enkla moddningar jag fått tips på här.
Fick dock en liten idé på en förbättring av insuget av sekundärluft , som det nämns tidigare i tråden så har folk experimenterat med att sätta rör på insuget till sekundärluften för att få in syre så långt in i pannan som möjligt , eftersom detta rör inte låter sig göras längre än ca 2,5 dm med tanke på luckan så hade jag en fundering på om man inte skulle kunna göra ett teleskoprör där man har typ en bit armeringsjärn fastsvetsat i inre röret som gör att man kan skjuta ut det inre röret efter när luckan är stäng och på så viss få in luften ända bak i pannan , detta borde ge en tidig tändning samt längre tid till rökgaserna att avge sitt till vattnet.
Lite synpunkter på detta mottages gärna innan jag tar fram rör / vinkelslip & svets.
 
Har själv läst mycket på denna tråden och ägt min Viadrus i ca 2 år och är nöjd med hur den fungerar efter de enkla moddningar jag fått tips på här.
Fick dock en liten idé på en förbättring av insuget av sekundärluft , som det nämns tidigare i tråden så har folk experimenterat med att sätta rör på insuget till sekundärluften för att få in syre så långt in i pannan som möjligt , eftersom detta rör inte låter sig göras längre än ca 2,5 dm med tanke på luckan så hade jag en fundering på om man inte skulle kunna göra ett teleskoprör där man har typ en bit armeringsjärn fastsvetsat i inre röret som gör att man kan skjuta ut det inre röret efter när luckan är stäng och på så viss få in luften ända bak i pannan , detta borde ge en tidig tändning samt längre tid till rökgaserna att avge sitt till vattnet.
Lite synpunkter på detta mottages gärna innan jag tar fram rör / vinkelspil & svets.
 
wojda skrev:
Har själv läst mycket på denna tråden och ägt min Viadrus i ca 2 år och är nöjd med hur den fungerar efter de enkla moddningar jag fått tips på här.
Fick dock en liten idé på en förbättring av insuget av sekundärluft , som det nämns tidigare i tråden så har folk experimenterat med att sätta rör på insuget till sekundärluften för att få in syre så långt in i pannan som möjligt , eftersom detta rör inte låter sig göras längre än ca 2,5 dm med tanke på luckan så hade jag en fundering på om man inte skulle kunna göra ett teleskoprör där man har typ en bit armeringsjärn fastsvetsat i inre röret som gör att man kan skjuta ut det inre röret efter när luckan är stäng och på så viss få in luften ända bak i pannan , detta borde ge en tidig tändning samt längre tid till rökgaserna att avge sitt till vattnet.
Lite synpunkter på detta mottages gärna innan jag tar fram rör / vinkelspil & svets.
Jag gjorde ett rör till sekundärluften. jag formade en plåt efter sekundärlufthålet o gjorde som ett trekantigt rör som jag grog fast med (rosetten) på sekundären va väl typ 350 mm långt, tyckte inte de funka så värst, gjorde lite småhål på hela röret in o de kanske va därför de inte funka nå vidare, gör gärna ett test o återkomm med resultatet
 
Har nu experimenterat lite med pannan.
1. Förstorade sekundärlufthålet till ca 75 mm men tog inte bort hålet där rosetten sitter så hålet ser ut som ett hål med typ en alptopp i mitten
2. Svetsade fast ett rör på 75 mm som är 23 cm långt inga hål borrade i detta utan ett vanligt rakt rör
3. proveldade och fick en blålåga som hette duga , dock blåste det halv storm igår hos mig och eftersom jag inte har dragbegränsare på skorstenen så ströp jag luften lite med skorstenspjälet på pannan för annars fick jag aldrig nån blålåga utan enbart megaeld och sot.
4. Provade at skuva fast rosetten och på så vis minska flödet lite genom det förstorade hålet och detta gav positiv effekt med avseende på blålåga samt jag fick se en riktigt fin eldvirvel i bakre delen på pannan som typ snurrade runt som jag heller aldrig sett innan.
5. Jag eldar med briketter och har normalt behövt 2.5-3 paket för att fylla min 1500 l tank från 40-40 till 90/90 men igår så gick det endast åt 2 paket så verkningsgraden har ökat

Slutsats som jag drar från detta , röret hjälpte , dock är 75 mm för mycket (eftersom jag fick strypa lite på insuget till röret) för en 30 kW men 60 bör vara lagom.

Nästa test som jag ska göra är att i början på röret göra ett 20 mm hål + en "tratt" så den gasen som går upp mot vedinkastet sugs in i röret mha ejektorverkan och på så viss blir en liten "eldkastare" detta vet jag dock inte om det är praktiskt möjligt men värt ett försök iaf.
 
wodja:Hur går det?

Själv eldar jag för fulla muggar! När man har torr ved är det otroligt vad snabbt pannan börjar mata, 10-15 min max sen är det fullt ös!

Nu ska den snart bli en flis-värmeväxlare!

Synd om man köpt en dyrpanna, denna bygger man ju om när man har lust! :D
 
v-g: Jo mina experiment har gett följande resultat. Jag tog bort röret för den rök för mycket med det i (lyckades inte laborera fram någon bra längd så jag gav upp mao) , dock så kom jag på hur man får ner RGT till max 250 grader utan draglucka (låg konstant på över 300 innan detta) . Jag eldar med briketter som gör detta tricket mycket lättare. jag fyller pannan från luckan och bak till ca 70% , de 10-15 cm blir öppna i bakkant av pannan fyller jag till 50 % med småskit såsom småstickor , näver vad som helst som brinner snabbt & bra , tänder bara längst bak i toppen på småspink högen och låter på så vis elden äta sig framåt vilket ger låg RGT och en fin blålåga , detta vet jag inte om det ens är möjligt att återskapa med ved men med briketter så fyller jag pannan med 2,5 paket (25 kg) och fyller min 1.5 kbm tank från 40-40-40 till 90-85-80 (samt ökar inomhus tempen från 20-22 grader under eldningen) utan att behöva gå ut till pannrummet nån gång under tiden (brinner i ca 4-5 h) så ni som måste köpa ved tänk gärna till 1 gång extra ang bränsleval , briketter är lite dyrare men dom är torra , tar 1/3 av platsen samt man slipper gå och vakta pannan när den väl tagit sig. Jag kommer aldrig köpa ved igen iaf , om inte nåt händer med marknaden och kluvet helt plötsligt kommer ner till 150-200 kr / kbm hemfraktat.
 
Hur funkar en Viadrus i originalutförande en på jobbet funderar på att köpa en men han funderar på Atmos också.
 
Tips vid soteld, pulversläckaren in i i dragregulatorn släcks direkt.

Anledning, tjejen har eldat i helgen och istället för att tända på ordentliga brasor så har hon tänt en sen gått och slängt in lite pinnar då och då. Vilket har resulterat i lägra förbrännings temperatur och mycket sot.
 
Skriver detta innan flera gör samma dumheter som jag gjort tidigare och kapar sönder övre luckan för att bygga en massa rör och grejer.
Det finne en mycket lättare väg att gå som inte innefattar en massa kapning istället för att leda sekundärluften längre in i pannan så leder ni vedgasen närmare sekundärluften.

Hur gör man då det jo ni bockar till en plåt som skall gå från framkant på tuberna och sluta ca 4cm från dörren.
Detta gör att sekundärluften tvingas att blandas med gasen.
Dock är en isolering av vedluckan en bra sak att göra för den blir så het att den spricker tillslut.

Jag har bara denna plåt och turbulatorer numer ingen isolering alls någonstans skulle tro att verkningsgraden ligger runt 80-83%.
Plåten måste vara av rostfritt stål det verkar ge en katalytisk effekt och öka temperaturen ytterligare.

Dock skall snart viadrusen få flytta ut i garaget för att tjänstgöra som uppvärmare av det.
 
Dock skall snart viadrusen få flytta ut i garaget för att tjänstgöra som uppvärmare av det.
Blir det VP i kåken nu efter allt eldande med Viadrusen.. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.